Citat:
Ursprungligen postat av
Aroobo
Varför kan inte bara religiösa i allmänhet acceptera att det som är heligt för dem inte är det för alla andra? Jag förstår att bränning av koranen upplevs kränkande. Det är så jag upplever det när det diskuteras om att förbjuda koranbränning. I Sverige är religionsfrihet, vilket innefattar att den som är agnostiker och tvivlar på religion har rätt att visa, uttrycka och visa det offentligt (på samma sätt som att den som tror får visa och uttrycka det offentligt - jag ifrågasätter inte det, så varför går det inte att få respekt tillbaka i form av att ha rätt att ifrågasätta religion och religioners inflytande offentligt?) och den som är ateist har samma rättigheter. Förbjuds koranbränning, en enskild persons protest mot en religion, innebär det att ateister och agnostiker tvingas att betrakta något som heligt/värdefullt fast de inte anser det vara heligt eller värdefullt. Religiösa normer om vad som är heligt har inte i en lagbok att göra. Då blir det hela till motsatsen till religionsfrihet, religionstvång. Religiösa får uttrycka sin tro både individuellt och i grupp, både privat och offentligt. Varför ska de med en inte religiös livsåskådning inte få uttrycka sina tvivel eller sina ifrågasättanden av religion och av religiösa symboler?
Jag skulle själv inte bränna en koran eller någon religiös bok eller ens en bok, för att det skulle kännas respektlöst. Ändå uppfattar jag det som ett hot mot demokratin att förbjuda någon att protestera mot en makt som, likt religion, har ett enormt inflytande.
Och så länge som människor skadas eller dödas i en religions namn borde det absolut vara tillåtet att protestera på alla tänkbara sätt mot den religionen. Våld har utövats av de flesta religioner, något som verkligen legitimerar rimligheten i att olika religioners inflytande och möjliga tolkningar av livets värden ifrågasätts.
Jag är själv "muslim" men inte värsta troende av mig.
Jag kan börja med att skriva att vi är nog rätt lika när det gäller om det mesta du skrev om.
Bränna eller inte bränna egentligen spelar mig ingen roll men varför ska man provocera fram massa bråk. Nu handlar detta om islam. Nu är det omöjligt att säga hur det hade varit om en man brände bibeln men för mig det hade inte varit okey som "muslim" fast jag inte är så troende. Låt folk tro på vad de vill och inte trigga fram onödigt hat.
Religion skapar tydligen bara massa hat och andra hemska saker.
Ja vissa kan skriva vem fan tror på sagoböcker osv men låt de tro på sina sagoböcker isåfall och inte kränka deras religioner vem det nu handlar om.