2023-10-17, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anomalisk
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_University_of_Gaza

Jag var ironisk
Citera
2023-10-17, 23:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Har sovit ett tag, men det var någon jeppe som undrade var Arab League m fl höll hus direkt efter smällen.
I Jordanien har de försökt storma den israeliska ambassaden och Hisbollah har utropat en dag av unprecedented anger imorgon onsdag då president Biden kommer.
Iran har utlyst en nationell sorgedag. I övrigt är det protester lite varstans i grannländerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Är Hamas raketer verkligen så kraftfulla?
Kan 1 raket döda mer människor än de andra 20 000 de skickat upp?

Även om jag inte gillar att tro på konspirationer, en kristet sjukhus. Skaffa sympati från västvärlden?

Med tanke på deras kompetens och resurser skulle vi inte misstro att det faktiskt var deras enda jävla raket med stake delux som verkligen lyckats.. Ta död på deras egna.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Britterna stal land och införlivade i sitt imperium. Skulle det rättfärdiga Israel menar du? Att en tjuv stjäl och ger till en annan tjuv?

Israels bombning av sjukhuset verkar kunna bli en vändpunkt i konflikten och kanske blir en verklig holocaust för judarna, istället för den påhittade.

Det är så det går till när det skrivs fred efter krig.

Hela verksamheten blir meningslös om man inte kan få skyffla gränser eller tvinga förloraren till något annat.

Deras seger, mandatet, NF och FN gör skapandet legitimt, men inte särskilt rättvist. Rättvisa är något länder och juridik sällan sysslar med.
Citera
2023-10-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Jag ser inte det men klippet har veriferats av Washington post. Säger egentligen inte att den är 100% heller, men det mest tillförlitliga vi har just nu. En sak är säker, det är inte Hamas eller Islamiska Jihad för dem har inte i närheten av sådana kraftfulla raketer som orsakar sådana skador.

Finns ju nyare klipp där man ser just massa raketer skjutas upp där en faller nästan direkt efter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nej, det är trams och påhitt. USA har inte sånt några stridande trupper till israelisk mark. Du ljuger.

Här har du en källa

https://www.wsj.com/livecoverage/israel-hamas-war-gaza-palestinians/card/u-s-picks-troops-to-prepare-for-potential-deployment-to-middle-east-0pYNLxiZ7dmUbN6NxCML

Men en annan källa säger att USA kommer att gå in och att överraskningar väntar.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag vet inte vad som slog ned på sjukhuset men nu har jag sett typ 10 videos som visar på misslyckade Hamasraketer som påstås vara orsaken. Enda problemet är att det är 10 olika videos som inte är konsekventa med någon annan av videosarna (inte heller förklarabart med olika vinklar)

I en så är det en raket som böjer av, i en annan så är det en som bryts upp, i en tredje är det typ 30 raketer som drar iväg innan vi ser en stor smäll, i en annan är det en raket som drar iväg innan vi ser en medelsmäll och så vidare.

Slutsats:
Minst 9 av 10 är videos är helt enkelt inte vad de utger sig för att vara.
Vi kan glömma att vi skulle kunna reda ut nu i efterhand vad som har hänt.

Det effektivaste sättet att dölja en sak är att sprida mängder av olika uppgifter om vad som har hänt.
Citera
2023-10-17, 23:13
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Det är trist att det blir det här svart/vita "den ena sidan är bättre pga ABC osv". Blir bara hårklyverier.

Och så länge Hamas fortfarande existerar kommer det för alltid att vara svart-vitt. De måste helt enkelt bort. Inget annat är någon möjlighet.
Citera
2023-10-17, 23:14
Medlem
3? (Israel vägrar att ge en siffra) Dödade barn i Israel... 1000+ barmord i hämd FN medarbetare som mördas, hjälpsändningar stoppas, minst 2 sjukhus bombad, döda läkare och patienter. De som förvarar dessa Orcer kan bara vara avskum dom förtjänar en smärtsam död.
Citera
2023-10-17, 23:14
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag har fått mig upplyst att många byggnader i Gaza är osedvanligt fragila med anledning av att Israel i hög grad blockerat införsel av byggmaterial, inte minst cement och betong. Man skall nog med anledning av detta inte utgå från att byggnader i Gaza är lika motståndskraftiga mot explosioner som byggnader normal är.

Det kan du ha rätt i, men just det baptistiska sjukhuset i Gaza uppfördes med turkiskt tillstånd 1882 - i granit.
Citera
2023-10-17, 23:15
Medlem
Enligt obekräftade källor så väntar 2000 amerikanska marinsoldater på att gå in och strida i Gaza och att markstrider som påminner om Vietnamkriget är att jämföra.
Citera
2023-10-17, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Hamas attack ursäktas inte, i alla fall inte från min sida, men det är en (1) stor attack. Som tyvärr (tydligen) dödade många civila. Men rent historiskt är det en piss i Östersjön. Israel har gjort detta systematiskt under decennier.

Och på en vecka har man redan överträffat detta med råge, genom att angripa barn och kvinnor i Gaza. Hur förklarar man att Israel på en enda vecka, 7 dagar, dödat motsvarande 1/3 av vad Putin åstadkommit i Ukraina under minst en 12 månaders period? Det är ju sinnessjukt att försvara detta.

Och då har vi inte ens fått de senaste siffrorna.

Nej du, terrorattentat är det bara en sida som stått för och du vet själv vilken, att försöka avstyra och avväpna dessa terrorgrupperingar som mer eller mindre övertalar och tvingar civila till att vara mänskliga sköldar ja då kanske det blir civila offer.
Kanske något man ska tänka på om man är pro-Palestina att om inte hamas finns har Israel ingen anledning att avväpna dem. Hamas är palestiniernas största fiende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in