2023-10-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukraina har släppt en film med ATACMS attacken. Tre robotar ser man avfyras.

Vi kan ju lugnt säga att det är en kraftig signal till Putin, att han bör fundera på viken metod han sak använda i sin bunker, Cyanidpiller, pistol eller en kombo?

https://t.me/noel_reports/4261

Kokain och jonglera lite med granater funkar nog också

Annars ser det ju ut att bli en tur till Nordkorea och böna igen, ser ut att saknas lite fordon till militärparaden i Moskva nästa år.
Citera
2023-10-17, 22:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Varför skulle man utgå från just då i ett krig som Ryssland startade för att de var säkra på en snabb seger? Det har blivit en katastrof för Ryssland på alla plan. Oavsett att de inte är utkörda ur Ukraina. Jag ser inget sånt som självklart. Ser bara vad som har hänt vecka för vecka och hur Ryssland kört i diket som land. Vad tänker du att de skulle ha vunnit på att ha sin armé i Ukraina sen starten på det här?
Är verkligen Ryssland "kört i diket som land"? Vad jag har sett har de positiv ekonomisk tillväxt, till skillnad mot tex. Sverige... som är sämst i EU just nu vad gäller tillväxt.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rysk-ekonomi-1
https://www.dagensps.se/bors-finans/makro/darfor-sveriges-tillvaxt-fortsatt-samst-eu/
Citera
2023-10-17, 22:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Specialoperationen fortgår av den enkla anledningen att om någon i ledande rysk ställning medger det otänkbara så kommer huvuden att rulla . Du kan jämföra Ryssland med ett soppkök för uteliggare Fult smutsigt och håller du dig inte vid din plats i kön får du ingen soppa . Medger Putin förlusten så förlorar han makten helt enkelt och faller han faller hans administration ( alla rövare och oligarker i Ryssland står inte på samma sida nämligen och är mer att jämföra med rivaliserande kriminella gäng )
Ursäkta, men det här känns mest som illa underbyggda spekulationer, som är så vanligt i den här tråden. Jämföra Ryssland med ett "soppkök för uteliggare" känns inte seriöst. Det är alltid farligt att undervärdera sin fiende och särskilt att undervärdera en fiende som Ryssland. Tex. Hitler gjorde det innan operation Barbarossa. Enligt honom var det bara att "sparka in den ruttna dörren", så skulle Ryssland falla ihop som ett korthus. Vi vet hur det gick.
Citera
2023-10-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Att det inte går att vara neutral är din värdering och den ser jag som en ganska extremistisk och aggressiv hållning i en diskussionstråd. Jag tror heller inte ett ögonblick på att alla som försöker diskutera fakta ur en balanserat neutral hållning är Putinanhängare. Du är för känslomässigt engagerad för att tänka klart i den här frågan kanske?

Jag har inga som helst problem att tänka klart. Men om man inte ser, och kan värdera, vem av Ukraina och Ryssland som har såväl moralisk som internationell rätt på sin sida så är det ett problem. Att man sedan inte ska blunda för realiteter är en annan sak.

Håller inte med om de förment neutrala - så fort man klämmer lite på dem så kryper det fram en liten putinkramare, eller möjligen en USA-hatare.
Citera
2023-10-17, 22:25
Medlem
Citat:
Är verkligen Ryssland "kört i diket som land"? Vad jag har sett har de positiv ekonomisk tillväxt, till skillnad mot tex. Sverige... som är sämst i EU just nu vad gäller tillväxt.
https://www.dagensps.se/bors-finans/makro/darfor-sveriges-tillvaxt-fortsatt-samst-eu/

1.Tolkade du det klippet (eller texten under) från augusti som att det går bra för Rysslands ekonomi nu?

2.Vad har Sveriges ekonomi med det att göra öht?
Citera
2023-10-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ja, så långt är jag med. Men om vi utgår från när motoffensiven startade, är det lika klart ett fiasko då? Kan det inte vara så att ryssarna har lärt sig ett och annat, ändrat strategi, har nya mål etc.? Eller ser du det som fortfarande självklart att Ukraina kör ut ryssarna från sitt territorium till slut? När i så fall (cirka)? Och vad baserar du det på i så fall?

Spelar det någon roll när? Det viktiga är att dom faktiskt kommer göra det...
Citera
2023-10-17, 22:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursäkta, men det här känns mest som illa underbyggda spekulationer, som är så vanligt i den här tråden. Jämföra Ryssland med ett "soppkök för uteliggare" känns inte seriöst. Det är alltid farligt att undervärdera sin fiende och särskilt att undervärdera en fiende som Ryssland. Tex. Hitler gjorde det innan operation Barbarossa. Enligt honom var det bara att "sparka in den ruttna dörren", så skulle Ryssland falla ihop som ett korthus. Vi vet hur det gick.

Det är ingen spekulation Ryssland består av flera olika " läger " eller kalla det olika rövarklaner eller vad du vill

Jag underskattar definitivt inte Ryssland Om Putin omringat sig av sanningssägare skulle läget varit totalt annorlunda . Men nu dras han med FSB som gav honom ett felaktigt underrättelse underlag från början . Ovanpå det så har han Shoigu och Gerasimov och Kadyrov . Prigozhin avlivade han ju och Surovkin har han avpolleterat ( Om det sedan berodde på vänskapen med Prigozhin heller hans ögonblick av sunt förnuft och heder genomförde en reträtt mot givna order och sparade ryska soldaters liv från en meningslös död vet jag faktiskt inte )

Ryssland är dessutom ingen meritokrati utan snarare tvärt om . Dugliga människor hålls tillbaka så att dummare människor får äran . Med resultatet att de dugliga slutar prestera .
Citera
2023-10-17, 22:40
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
1.Tolkade du det klippet (eller texten under) från augusti som att det går bra för Rysslands ekonomi nu?

2.Vad har Sveriges ekonomi med det att göra öht?

Ryzzland spenderar rejält på militären vilket ger högre gdp. Men detta är ju knappast hållbart i längden....

"when a nation goes to war the surge of government investment into war-related industries can lead to short-term economic gains"
Citera
2023-10-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ryzzland spenderar rejält på militären vilket ger högre gdp. Men detta är ju knappast hållbart i längden....

"when a nation goes to war the surge of government investment into war-related industries can lead to short-term economic gains"

Jo jag fattade den delen. Men tydligen inte hen som länkade den som bevis på att Ryssland går bra nu. Mycket märklig känsla när länkar i motargument styrker det man själv ville säga.
Citera
2023-10-17, 22:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag är neutral och försöker se till fakta.
Jo, vi har hört den förut om "neutralitet". Ofta är ni "neutrala" gentemot Rysslands aggressioner, men har många extremt högljudda (och udda) åsikter om mycket annat.
Citera
2023-10-17, 22:49
Medlem
Citat:

Precis som Putin gjorde med Ukraina då menar du väl...
Citera
2023-10-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ryssland har ett enormt underskott när det gäller arbetskraft och man använder upp pengar på satsningar på försvaret.
Då kan du få tillväxtsiffror eftersom stora statliga investeringar görs, men vad får man tillbaka för dessa investeringar när man drar in på allt annat tror du?

Detta innebär att landet äter upp sig själv inifrån och imploderar som Sovjetunionen gjorde.

Tar vi Sverige så beror det på misskötsamhet inte pga. kriget i Ryssland eller sanktioner mm.
Svenska staten och riksbanken har dopat svensk ekonomi med långa eller rent av minus räntor under lång tid.
Under den tiden så tjänade alla som hade mycket kapital stora pengar, nu så slår det föga förvånande tillbaka och vanligt folk får betala.

Med andra ord så gör du svenska politiker en tjänst om du skyller situationen i Sverige på omvärlden och kriget i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in