2023-10-17, 17:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Börjar om från början med ditt inlägg...

Du skriver:
"Maja har inte åsamkat Toves familj sorgen för Toves bortgång".

Maja har (även om hon inte var medverkande i badrummet, vilket vi inte vet) orsakat TT.s familj oerhört lidande under ett antal veckor då hon visste om vad som hänt. Det valde hon att ljuga om i ett antal förhör.

Du skriver:
"Maja har inte åsamkat Toves familj någon sorg för Mys bortgång".

Därav min fråga till dig.

Hur många gånger ska man behöva förklara något för dig innan du fattar?

Jag svarade på frågan i Majahatarens inlägg som jag citerade i svaret. Börja du med att läsa det, så kanske resten klarnar.

Om du sedan har problem med frågeställningen om vilket lidande som Maja INTE åsamkat Toves familj, så får du ta det med Majahataren som tog upp frågan!
Citera
2023-10-17, 17:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja det låter påhittat av Maja. Hon och Johanna har säkerligen kräkts gemensamt över Majas brorsa, dvs Maja har kräkts och fått stöd av bästisen - ”Han är helt dum i huvet, bla bla bla. Att han skulle dödas har antagligen inte varit på tapeten, utan det är Maja som kastar skit på Johanna för att själv framstå som bättre.

Men Maja avslöjar här att hon mycket väl vet hur illa det är att inte reagera om Johanna säger att hon ska mörda nån. Om det hade varit en medlem i hennes egen familj DÅ hade hon sagt ifrån. Så att inget skulle hända. Indirekt säger hon alltså att hon förstår att säger hon inte ifrån, så blir Johanna farlig.
Exakt. Bra exempel att ta upp ang hennes medvetenhet om död, etik, moral unt so weiter.
Att Maja har gnällt över sin bror är självklart.
Hon gnäller ju och kallar hemmet för ett fängelse så han lär inte vara ett undantag rent familjärt sett.

Men att J sagt att hennes bror ska mördas är eg inte uttalat av J (till skillnad från allt annat de diskuterat om mord på folk).
Citera
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Men snälla du kom med nyheter värda namnet. Vi hoppas ju på en kritisk granskning av Rulle och Eksjö TR så att de på riktigt får ta ansvar för drevet de satt igång. Gör inte du det? Efter det kanske det inte finns någon domarkarriär kvar som han så lämpligt förflyttades till av gissningsvis politiska skäl. Jag tror ändå att han kan klara sig ifrån detta tyvärr av politiska skäl men att han får tänka sig för mer än en gång hur han lägger upp och hur och på vilka grunder han driver saker framåt. Men det bästa är ju om rättvisan röner framgång även här och puttar honom av pallen lite förmanande och ändå vänskapligt!

Bra försök att försöka göra mordet på Tove till en politisk sak 😂😂

Helt sjukt att misskreditera en domare som du, det tyder på låg intelligens och irrelevant ilska, sök hjälp om du mår så dåligt att du inte kan ta en diskussion, eller varför inte bara logga ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det som är det allra mest beklagliga med polisens insats här är att inte ens när de faktiskt har fått ut hela listan med loggar, så ser de till att reda ut vad allt betyder, utan istället plockar de bara ut några få detaljer som de tror något om och sedan påstår de saker om dessa. Sedan när de blir ifrågasatta så plockar de fram lite till ur listan de har gömt undan och påstår saker om detta "nya", som de inte heller har riktigt full koll på. Så när det i sin tur ifrågasätts, då först tar de reda på vad loggen de presenterar ur sin gömma faktiskt betyder, och tvingas ändra på sin tidigare gissning som de presenterat som varandes ett faktum.

Det är inte bara inkompetent att agera så, det är direkt felaktigt och rättsosäkert.

Men du har helt rätt i att allt detta arbete så klart borde varit klart innan åtalet lämnades in.
Resurser kan knappast ha varit ett problem här. Polischefen sa väl alldeles nyss att de haft alla resurser de behövde

Det har du rätt i.
Ja polischefen sa att han inte kan se vad de kunnat göra annorlunda. Infogat citat tidigare idag från intervjun. Han uttryckte också att nu är det upp till domstolen att ta ställning. VP igår.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-17 kl. 17:58.
Citera
2023-10-17, 17:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Exakt vad menar du med Mys bortgång?

Precis vad jag skrev, att Maja inte åsamkat Toves familj någon sorg. Hur kan du inte fatta det när det står i klartext svart på vitt i samma meningen!?
Citera
2023-10-17, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Haha, du är bara avundsjuk på Rulle bara för att han är yngre och snyggare.

Det var sannerligen ett mycket ointelligent anförande!
Citera
2023-10-17, 18:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det har du rätt i.
Ja polischefen sa att han inte kan se vad de kunnat göra annorlunda. Infogat citat tidigare idag från intervjun. Han uttryckte också att nu är det upptill domstolen att döma.

Alltså, jag är av den uppfattningen att en person i den positionen som inte kan se att han/de kunde ha gjort någonting annorlunda/bättre, saknar såväl visioner som självinsikt.

Jag tror aldrig jag har avslutat något större "projekt" utan att i den efterföljande lärdomsprocessen kunnat se olika saker som kunde ha gjorts, gjorts mer, eller gjorts bättre.

Om polisen inte genomför en sådan lärdomsprocess efter denna utredningen, så är det illa nog, och om de genomför en sådan och kommer fram till att inget kunde gjorts bättre, då är det riktigt illa. Det finns alltid något att lära.
Citera
2023-10-17, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Bra försök att försöka göra mordet på Tove till en politisk sak 😂😂

Helt sjukt att misskreditera en domare som du, det tyder på låg intelligens och irrelevant ilska, sök hjälp om du mår så dåligt att du inte kan ta en diskussion, eller varför inte bara logga ut?

Vem har gjort mordet till en politisk sak min vän. Åtminstone inte jag. Men åklagare Rullmans sak är räddad av gissningsvis politiska skäl. Han har misslyckats så kapitalt att det kommer ge echo i rättshistorien. Farligr farligt men sådan inkompetens i viktiga frågor.
Citera
2023-10-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det viktigaste beviset på att Maja visste exakt hur farligt medlöperi är finns i hennes förhör den 25/1:

Majas egna ord. Hon sa ifrån när det gällde hennes egen familj. Varför sa hon ifrån? För att hon förstod hur farligt det var att mjäka med Johanna.

Ett bra exempel på att Maja visste precis vad döda betyder.

Tycker det är ett otäckt tecken på vad dom pratat om på tumanhand. Först drar hon den sedvanliga lögnen, jag skulle inte, eller jag skulle aldrig som hon sa vid ett annat tillfälle om att mörda och skada, och sen kommer beskyllningen av J. Är helt övertygad att dom under 1-2 år pratat förtroligt med varandra om vilka dom tycker förtjänar att dö. Att T var en av dom är fastslaget.

Och jag har ju sagt liksom att jag alltså det, jag, alltså inte för att jag skulle döda eller skada någon annan men så men alltså där har jag verkligen sagt att jag kan ju inte döda min egen familj.

Totalt livsfarliga tillsammans!
Citera
2023-10-17, 18:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det talar sitt tydliga språk.
Jag tycket att du sammafattar det så bra. Du ser det ojämna och det destruktiva.

Jo, nog tycker jag att det framgår ganska tydligt vilka krav J ställer på dem som ska få förmånen att vara hennes vänner. Och hur hon bemöter dem som inte följer hennes koder. "Anpassa dig, eller jag ombesörjer att du försvinner ur mitt liv!"

Citat:
Johanna kunde också periodvis, när hon själv hade annnat för sig, lämna Maja i sin ensamhet, för att umgås med andra. För Johanna verkar det som att detta inte var några problem, men frågan är hur Maja upplevde det? Johanna har flera vänner, annat som pågår i hennes liv, medan Maja som inte har så mycket annat än Johanna, vilket Johanna vet, får vänta.

Den balansgång som uppstår mellan vad Johanna vill och vad Maja vill kommer att vara ojämn. Johannas behov av att andra ska visa respekt, inte klarar av att bli ifrågasatt, är lättkränkt, är hämndgirig och blir "långidssur" (älskar dina påhittade sammansatta ord!) finns med i artilleriet på Johannas sida.

J poängterar väldigt tydligt att hon är I behov av att ha många runt sig, ett stort umgänge. Det medför, som jag ser det, att mängden är viktigare än innehållet, dvs bara du följer koden är du välkommen i gänget. Hur du för övrigt ter dig är ointressant. Konsekvensen blir då att vänner kommer och går på löpande band. Antingen lämnar de självmant eller jagar J iväg dem.
Det vet M.

M har inte behov av att ha många omkring sig, men hon accepterar och respekterar Js behov och krav. Hon kanske rent av försvarar dem i väntan på att det ska bli hennes tur?

Citat:
Johanna gillar inte heller när någon är svag på det sätt som Tove kunde visa sig när hon var på fyllan, eller som när en kompis var när hon gjort självmordsförsök. Jag har grubblat lite på vad denna aggression från Johanna beror på mot detta?

Kan det vara så att Johannas naricissistiska sida föraktar svaghet, en sådan svaghet som hon egentligen ser hos sig själv, men inte vill känna vid? Att hon tål inte att se Maja ha hallucinationer och vara bräcklig, i behov av hjälp. Istället fjärrmar hon sig och vill inte se/höra?

Js förakt för svaghet hade jag glömt. Den kan helt klart ha påverkat Ms bitchighet. Att stå upp för sig själv och bli kaxig hade hon fått lära sig på Comeback. Det är väl smått troligt att hon använde sina nyvunna kunskaper till att visa sig värdig J.

Ja, man kan undra var detta förakt kommer ifrån? Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara Js tolkning av hennes pappa. Han framhåller ju väldigt tydligt att J är mycket duktig på att reda allt på egen hand, även om det är tufft. Hans framhållande av beslutsamhet, envishet och styrka som starkt positivt kan hon tolkat som ett förakt för svaghet, även om det kanske inte varit hans avsikt.

M är mycket väl medveten om Js syn på svaghet.

Citat:
Man behöver inte fysiskt vara inlåst, med bojor, kedjor, blåslagen för att mentalt vara i en osynlig bur.

Förhörsledarna såg detta, och närmade sig Maja via denna kunskap. De slog sönder delar av buren lite bit för bit, men det krävde insikt och kunskap.

Det är lite så jag också tänker. M har tacksamt lärt sig koderna och införlivats i Js värld. De har haft väldigt mycket kul tillsamman, delar många härliga minnen och deras barnsliga fjanterier med Bert och Åke har kittat dem samman lite skilda från omvärlden.

De har berättat om sina innersta tankar för varandra i förtroende.
Av det naturliga sätt M berättar om Js mörka tankar drar jag slutsatsen att de varit ett frekvent samtalsämne där M agerat kräkpåse men inte riktig haft förmåga att distansera sig utan Js abnorma, sjuka idéer har normaliserats och blivit ett naturlig inslag i deras vardag. M har också nyttjat J som kräkpåse, vilket resulterat i Js makabra lösningsförslag. I deras lilla minivärld har hemlisarna frodats, bandet blivit än starkare och bördorna sannolikt tyngre för M medan J förmodligen känt en lättnad över att ha en respektfull lyssnare som inte gjort henne besviken.

Då Ms föräldrar ifrågasätter Js påverkan på M, tar hon Js parti och drar ytterligare åt bandet.

M blir så invävd i Js liv att hon inte kan se något liv utan henne. Hon sitter fast. Fast i festande och roliga aktiviteter men även i Js brottsliga, mordiska idéer.

Citat:
Jag beundrar ditt tålamod och hur du hanterar situationen utan att tappa fattningen, utan att för den skull bli ??, eller vara aggressiv och använda skällsord. Kanske jag inte håller med dig i exakt allt, men du förklarar väldigt bra hur och varför du tror som du gör.
Tålamod är ett måste, vakenhet också, så att man inte hugger på välagnade krokar. Det är tyvärr många sådana som slängs ut och dessvärre ett flertal som nappar, vilket ger tråden ett omfattande innehåll av meningslöst dravel.

Tyvärr är det även flera i tråden som trots det fruktansvärt tragiska mordet tråden handlar om förefaller ha som främsta syfte att roa sig och underhålla andra på vissas bekostnad.
Jag tycker det är oerhört oansvarigt och kränkande mot T och de sörjande.

Det är beklämmande att vuxna människor inte kan föra en diskussion på ett civiliserat plan utan tillåter sig hänfalla till primitiva nivåer. Jag betackar mig för det.
Citera
2023-10-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Okej

➡ Nu ska som sagt allas vår Maja få en ekonomisk kompensation också så att vi kan få ett bra avslut på fen delen som rör henne sedan.

Vad menar just du med "Allas Vår Maja" ?

Snart kommer du väl också och påstår att Fröken Haschkake-drottningen Hellm*n även skall frias av Göta HovRätt för gravfridsbrottet på grund av att hon leddes under tvång av Fröken Janss*n till att då ha utfört brottsliga handlingar mot sin egen vilja.

Fröken Hellm*n kanske spisade en bit haschkaka under vägen från nattklubben "Nöjet" och fram till Fröken Janss*n:s lägenhet och sedan, när Fröken Hellm*n hade kommit in i sin kamrats lägenhet dök plötsligt "Pazuzu" upp och då slog det slint för Fröken Hellm*n.

Fråga: Kan det möjligtvis ha gått till på ett sådant sätt enligt ovan skrivet ?

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Alltså, jag är av den uppfattningen att en person i den positionen som inte kan se att han/de kunde ha gjort någonting annorlunda/bättre, saknar såväl visioner som självinsikt.

Jag tror aldrig jag har avslutat något större "projekt" utan att i den efterföljande lärdomsprocessen kunnat se olika saker som kunde ha gjorts, gjorts mer, eller gjorts bättre.

Om polisen inte genomför en sådan lärdomsprocess efter denna utredningen, så är det illa nog, och om de genomför en sådan och kommer fram till att inget kunde gjorts bättre, då är det riktigt illa. Det finns alltid något att lära.

Självklart är det så. Man lär så länge man lever.

Ett citat till.
Vi har verkligen gjort allt vi har kunnat för att få fram vad som hände natten mot den 16 oktober förra året.

Det är möjligt att polischefen mött någon form av kritik så han omedvetet eller medvetet vill försvara sig och sin utredning. Han har bara gott att säga om Rullman. Hur som, det var intressant att läsa intervjun.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-17 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in