2023-10-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är ett krux det där att alla tar för givet att saker alltid var som de är.

Hittar man duschstänger på golvet efter mordet, så tar "alla" för givet att dom låg på golvet före mordet. Men så är det ju inte nödvändigtvis.

Hittar men en telefonlogg som säger "unlocked" så tar alla genast för givet att det är telefonen som är "unlocked", men så är det ju inte nödvändigtvis

Man måste vara uppmärksam och kritisk om man skall försöka närma sig sanningen med hjälp av omständigheter.

Ja nu vet jag att det är en skillnad mellan keybag unlocked och device unlocked.😊 Överkurs för mig egentligen, men det är lite märkligt att detta behövde förtydligas av åklagaren sa sent som under pågående HR-förhandlingar. Det IT-tekniska arbetet borde ju varit klart redan före förhandlingarna i TR kan man tycka. Det kanske handlade om brist på resurser eller kompetens. Majas stegserie var väl inte ens 'validerad' utan inklippt i en Excelfil. Och sluttider saknades. Så de slarvade uppenbarligen också med presentationen i FUP.
Citera
2023-10-17, 16:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ja, vad menar du här med denna meningen som du skriver:

Maja har inte åsamkat Toves familj någon sorg för Mys bortgång.

Har My avlidit eller varför påstår du det?

Jag rös när jag läste det. Det känns nästan som ett hot. Som om hen ville lägga till "...än".
Citera
2023-10-17, 16:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ja, vad menar du här med denna meningen som du skriver:

Har My avlidit eller varför påstår du det?

Jag påstår inte att My avlidit. Varför tror du det?
Citera
2023-10-17, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du tolkar hennes som både maktlös och viljelös. Men faktum är att hon visat prov på både makt och vilja. Hon agerar som oftast tillsammans med J,

Men ibland tar hon egen tid
Ibland väljer hon en annan väninna
Hon säger nej när hon inte vill följa med på saker
Bådas vilja gäller
Båda bestämmer
F.ö tog hon kokain utan J
Hon sökte upp T och skrämde upp henne utan J

Dessa är inga hittepå ord från skribenter, utan det är Majas egna. När det försöker målas upp en bild av att M skulle vara förtryckt och att deras relation likställs med en destruktiv parrelation, ja då måste det fantiseras ihop saker.

Eftersom en del verkar ha oerhörda problem med att se Maja som en förövare, och skyldig till hemskheter så måste hon göras till ett offer för J s förtryck och manipulation, annars går det inte ihop. Men det är uppenbart att det inte finns stöd för denna teori i FUP.
Det viktigaste beviset på att Maja visste exakt hur farligt medlöperi är finns i hennes förhör den 25/1:

Citat:
M: Det alltså jag går, alltså min bror, alltså vi är väldigt olika och går inte alltid ihop så bra och ja, alltså man bråkar ju med sin familj ibland och så där. Och jag har ventilerat med henne om ja det mesta liksom som jag har känt och upplevt och så där och hon, ja, alltså hon har inte sagt liksom rakt ut att jag ska, alltså döda min bror så men hon har liksom, eh, sagt att ja men att han, han, eh, han är ingen, alltså han är inte någon bra människa, att han försöker bara göra mig illa. Eh, och att han, eh, är, ja att han är ond och ja men ungefär mitt liv hade varit bättre utan honom. Och jag har ju sagt liksom att jag alltså det, jag, alltså inte för att jag skulle döda eller skada någon annan men så men alltså där har jag verkligen sagt att jag kan ju inte döda min egen familj.
Majas egna ord. Hon sa ifrån när det gällde hennes egen familj. Varför sa hon ifrån? För att hon förstod hur farligt det var att mjäka med Johanna.
Citera
2023-10-17, 16:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja nu vet jag att det är en skillnad mellan keybag unlocked och device unlocked.😊 Överkurs för mig egentligen, men det är lite märkligt att detta behövde förtydligas av åklagaren sa sent som under pågående HR-förhandlingar. Det IT-tekniska arbetet borde ju varit klart redan före förhandlingarna i TR kan man tycka. Det kanske handlade om brist på resurser eller kompetens. Majas stegserie var väl inte ens 'validerad' utan inklippt i en Excelfil. Och sluttider saknades. Så de slarvade uppenbarligen också med presentationen i FUP.

Det som är det allra mest beklagliga med polisens insats här är att inte ens när de faktiskt har fått ut hela listan med loggar, så ser de till att reda ut vad allt betyder, utan istället plockar de bara ut några få detaljer som de tror något om och sedan påstår de saker om dessa. Sedan när de blir ifrågasatta så plockar de fram lite till ur listan de har gömt undan och påstår saker om detta "nya", som de inte heller har riktigt full koll på. Så när det i sin tur ifrågasätts, då först tar de reda på vad loggen de presenterar ur sin gömma faktiskt betyder, och tvingas ändra på sin tidigare gissning som de presenterat som varandes ett faktum.

Det är inte bara inkompetent att agera så, det är direkt felaktigt och rättsosäkert.

Men du har helt rätt i att allt detta arbete så klart borde varit klart innan åtalet lämnades in.
Resurser kan knappast ha varit ett problem här. Polischefen sa väl alldeles nyss att de haft alla resurser de behövde
Citera
2023-10-17, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag kan också ställa mig frågande till detta ang åtalspunkter.
Även branden hamnade nedgraderad för att nån brandingenjör bedömt skadorna.
Men intention, drivkraft och motiv tycktes vara mindre noga.

Att den andra branden (och så fanns en planerad som avbröts) inte tas upp beror på att det faller utanför åtalet.

Anmälde hennes ex branden? Separat anmälan alltså och ev åtal relaterat till bevisning.
Där finns ju underlag till att Maja varit mer aktiv.
Hennes ex borde ha anmält till polisen för jag antar att han fick ut ersättning via försäkringsbolag för skadad dörr. Den anmälan borde polisen ta en ny titt på och plåga Mördar-Maja med nya förhör.
Citera
2023-10-17, 16:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det viktigaste beviset på att Maja visste exakt hur farligt medlöperi är finns i hennes förhör den 25/1:

Majas egna ord. Hon sa ifrån när det gällde hennes egen familj. Varför sa hon ifrån? För att hon förstod hur farligt det var att mjäka med Johanna.
Ja hon är medveten.

Men det mest underliga i storyn IMO är att J aldrig sagt att hennes bror ska dödas:
"alltså hon har inte sagt liksom rakt ut att jag ska, alltså döda min bror."

Det är vad Maja påstår och då via insinuationer, vad hon tror.

J har inga problem annars att föreslå vem som ska mördas och säga det till Maja.
Allt från planerade mordbränder, till föreslagna och likaså akuta balkongflygningar på fest.
Hon är pang på rödbetan.
Senast redigerad av develi 2023-10-17 kl. 17:01.
Citera
2023-10-17, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hennes ex borde ha anmält till polisen för jag antar att han fick ut ersättning via försäkringsbolag för skadad dörr. Den anmälan borde polisen ta en ny titt på och plåga Mördar-Maja med nya förhör.
Ja, för nu har ju ny bevisning inkommit via Maja om hennes egen vetskap om planering, hennes vetskap om mobil som alibi och likaså att hon hade Johannas mobil.

Innan häktning visste ingen mer än Js ex F om att J utfört det hela (men bara retroaktivt) och Maja sitter på direkta detaljer och visste i förväg att det skulle ske.

Det är förvägsfaktorn som är mer kritisk - inte att F inte sa nåt.
Senast redigerad av develi 2023-10-17 kl. 17:03.
Citera
2023-10-17, 17:06
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Maja har inte åsamkat Toves familj sorgen för Toves bortgång.

Hur lång vill du att listan skall göras?

Det där var inte så lite bakvänt. Tvärtom would've made sense.

Vi alla vet att du vill som ett trollspö att Maja är oskyldig, du är dessutom nedvärderande mot skribenter som till 99% nog vet hur det har gått till och inte har samma åsikt som du.

Det skrivs i tråden av någon som låter precis som du att Toves familj inte har råd med ett civilmål, nu har jag glädjen att upplysa dig om att halva Sverige hjälper till med pengar om det blir aktuellt, Toves familj ska inte behöva betala ett öre för Toves rättvisa och för att föräldrarna har förlorat sitt barn!

Festa med Maja medans du kan, oavsett utgången för bristande bevis så VET ALLA, ta in det.
Citera
2023-10-17, 17:13
Medlem
Citat:

Börjar om från början med ditt inlägg...

Du skriver:
"Maja har inte åsamkat Toves familj sorgen för Toves bortgång".

Maja har (även om hon inte var medverkande i badrummet, vilket vi inte vet) orsakat TT.s familj oerhört lidande under ett antal veckor då hon visste om vad som hänt. Det valde hon att ljuga om i ett antal förhör.

Du skriver:
"Maja har inte åsamkat Toves familj någon sorg för Mys bortgång".

Därav min fråga till dig.
Citera
2023-10-17, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja hon är medveten.

Men det mest underliga i storyn IMO är att J aldrig sagt att hennes bror ska dödas:
"alltså hon har inte sagt liksom rakt ut att jag ska, alltså döda min bror."

Det är vad Maja påstår och då via insinuationer, vad hon tror.

J har inga problem annars att föreslå vem som ska mördas och säga det till Maja.
Allt från planerade mordbränder, till föreslagna och likaså akuta balkongflygningar på fest.
Hon är pang på rödbetan.
Ja det låter påhittat av Maja. Hon och Johanna har säkerligen kräkts gemensamt över Majas brorsa, dvs Maja har kräkts och fått stöd av bästisen - ”Han är helt dum i huvet, bla bla bla. Att han skulle dödas har antagligen inte varit på tapeten, utan det är Maja som kastar skit på Johanna för att själv framstå som bättre.

Men Maja avslöjar här att hon mycket väl vet hur illa det är att inte reagera om Johanna säger att hon ska mörda nån. Om det hade varit en medlem i hennes egen familj DÅ hade hon sagt ifrån. Så att inget skulle hända. Indirekt säger hon alltså att hon förstår att säger hon inte ifrån, så blir Johanna farlig.
Citera
2023-10-17, 17:34
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Exakt vad menar du med Mys bortgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in