2023-10-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Jag tror inte heller att det var mattlim som luktade, det var nog rengöringsmedel.

Vad tror du att MH hade för sig i badrummet när JJ var till Donken? Hon säger att hon gick till och från i badrummet... kanske var det skurandet av golvet?

Det måste då ha gjorts väldigt tyst för grannpappan säger att det vid den tiden är helt tyst uppifrån lägenheten. Var kom medlet ifrån? Hade Johanna köpt det tidigare (som nyinflyttad gör man väl en egen flyttstädning) eller tog hon kanske det med sig det från mammans bostad på söndagen? Hon var en sväng till sin lägenhet då eller läggan som Johanna kallar den för i sin mobilanteckning.
Sedan tror jag inte att Maja är riktigt så dum att hon placerar sig själv på brottsplatsen s a s om hon deltog. Då hade hon kunnat uppge köket tex som ligger precis mitt emot.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-17 kl. 14:29.
Citera
2023-10-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I de första förhören 'byter' Johanna ut Tove mot Maja. Det är Maja som fallit åt vänster sida och kräkts på badrumsgolvet. Och då uppger Johanna att duschsstängerna (eller om det var stången) rasslar till. Jag får dubbelkolla så jag inte minns fel senare. Johanna säger sedan att hon torkar upp efter Maja.

Håller med dig här, kommer ihåg att (förmodligen) JJ bytt ut TT mot Maja i badrummet.

Om JJ.s berättelse ang att byta ut personerna så har hon ju berättat att TT "fallit" på vänster sida.
TT har förmodligen tagit emot sig med den vänstra armbågen i fallet.

Styrker min teori att märken på TT.s armbågar inte kom vid samma tillfälle. MH kan ha fått tag på någon av TTs armar/hand under "brottningsmatchen" i badrummet... ytterligare en skada på armbågarna har uppstått när TT tog spjärn mot golvet för att försöka komma loss från sina förövare.
Citera
2023-10-17, 14:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, vad mordbrand kan leda till är hon säkerligen införstådd med, men att se och inse att hennes agerande kan ha påverkat J, som i sin tur kan ha stärkts, har jag ytterst svårt att tro. Jag är övertygad om att hon ser sig som helt oskyldig. - Hon har ingenting gjort, inte ens varit på plats och har ingenting med bränderna att göra. Det är Js hämnd, Js idéer och Js verk.
Detta är exakt hur en person försöker minimera sin roll och just det som gör deras relation så farlig:

Maja försöker sätta sig ute i periferin som mindre ansvarig, mindre skyldig.
Allt är Js fel för att det är hennes konflikt.
Exakt som tongångarna går här inne.

Att hon sen inte skulle begripa rent konsekvensmässigt vad som pågår och vad riskerna är - det är (förutom att förminska hennes insikt) så naivt att det finns inte.

Hon VET att de ska mördas. Så korkad är hon inte och då faller hennes oskyldiga image.

Hon ägnar sig åt urdåliga försvarsmekanismer och vet uppenbart vad det innebär att agera alibi. Det är nämligen hon som beskriver det.

Samtidigt ses med all tydlighet hur hon försöker framställa sig som mer moralisk i sin iver att peka på Johanna.

Maja är en patetisk figur som försöker komma undan ansvar och egentligen spelar det ingen större roll om hon skulle tro hon är oskyldig som du vill göra gällande (och som jag inte tror på för fem öre).

Problemet är att Maja är en medlöpare och som skapar en gynnsam miljö där Johannas galenskap kan frodas.
Genom hennes flathet, hennes back-up, fnitter och stöd så skapas helt livsfarliga situationer.

Att sen sitta och backa upp detta med minimering och ideliga försök att få henne till ett offer är rent patetiskt.
Det påminner om dåligt föräldraskap som curlar och antingen inte kan eller vill se och ständigt kommer med dåliga bortförklaringar.
... Och fortsätter gynna nån som slagit in på fel väg.
Empati är inte alltid av godo. Det kan göda dumheter i sin värsta form.
Citera
2023-10-17, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Extremt smaklöst inlägg! Tror faktiskt du är både dum och skenhelig

Jag utgår från det faktum att Maja Mums suttit oskyldigt dömd för mord samt den delaktighet hon under tvång utsatts för vid flytt av TT kropp. På vilket sätt är jag då dum och skenhelig?

Nu behöver hon också upprättelse för de grova felaktigher åtminstone staten åsamkat henne.
Citera
2023-10-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag förstår mycket väl hur du menar, men jag delar inte din uppfattning om Ms förmågor.
Det är snarare jag som uttrycker mig generellt och väl kortfattat och inte blir föstådd, men det finns väldigt mycket info på nätet för den som är intresserad och jag anser det hade blivit helt OT att utveckla det mer här.

Ja, vad mordbrand kan leda till är hon säkerligen införstådd med, men att se och inse att hennes agerande kan ha påverkat J, som i sin tur kan ha stärkts, har jag ytterst svårt att tro. Jag är övertygad om att hon ser sig som helt oskyldig. - Hon har ingenting gjort, inte ens varit på plats och har ingenting med bränderna att göra. Det är Js hämnd, Js idéer och Js verk. -

Visst kan det vara att hon är obrydd. Det kan lika gärna vara att hon är mycket bekymrad men inte vet vad hon ska göra utan förhåller sig passiv. Att hon skulle kunnat stoppa J är det nog få som tror.

I detta skiljer sig våra uppfattningar, där jag tolkar hur hon troligtvis uppfattat situationen utifrån vad hon berättat och du tolkar utifrån vad hon självklart borde insett. Det är alltså inte min inställning att hon är helt skuldfri och obrydd utan min tolkning av hennes inställning.

Det är dock inget som fråntar henne ansvar. Lagen gäller givetvis även för henne.

Visst är det anmärkningsvärt.
Möjligtvis fungerar hennes empatiska förmåga inte fullt ut på det sätt som vi vanligtvis förväntar oss, men att hon skulle ha en klinisk empatistörning är jag tveksam till.
Jag tror inte att det finns EN enkel förklaring till hennes beteende, trots att en grav empatistörning skulle kunnat förklara det mesta. Det är säkerligen betydligt mer komplicerat än så.

Denna, din tolkning, delar jag inte heller.
Isoleringscell kan nog varit väldigt påfrestande initialt, men jag tänker att fyrkantigheten med fasta rutiner och förutsägbarhet kan ha underlättat och frånvaron av krav kan ha gett henne lugn.

Ensamheten är väl liknande hemmasittartiden och därför inget helt nytt eller okänt. Tråkigt kan hon säkerligen upplevt det, men nog inte mycket mer än så.

Anledningar till att hon ljuger i förhören har vi tuggat runt ett antal sidor, så det hoppar jag.

För Ts anhöriga är det givetvis minst sagt grymt att hon inte genast uppger var T gömts. Det kan väl förklaras med anledningen till att hon håller envist kvar vid illharjenlögnen men konsekvensen för Ts nära och kära är ett utdraget lidande.
Där håller jag med dig om att hon agerar fruktansvärt egoistiskt, men jag drar inte den, enligt dig, självklara slutsatsen att hon deltagit aktivt med att mörda T på grund av det.

Hur M tänker och känner runt Ts familj har vi inga ledtrådar alls till. Vi vet endast vad vi ser och det är definitivt ingen vacker syn.

Att hon kan anses ha delaktighet i mordet ändå kan jag förstå, då hon varit med hela kvällen från början till slut. Eftersom båda konstaterats frenetiskt ljuga och indiciekedjan är tämligen tunn kan bara de två veta vad som egentligen hänt. Vi kan bara spekulera.

Du tolkar hennes som både maktlös och viljelös. Men faktum är att hon visat prov på både makt och vilja. Hon agerar som oftast tillsammans med J,

Men ibland tar hon egen tid
Ibland väljer hon en annan väninna
Hon säger nej när hon inte vill följa med på saker
Bådas vilja gäller
Båda bestämmer
F.ö tog hon kokain utan J
Hon sökte upp T och skrämde upp henne utan J

Dessa är inga hittepå ord från skribenter, utan det är Majas egna. När det försöker målas upp en bild av att M skulle vara förtryckt och att deras relation likställs med en destruktiv parrelation, ja då måste det fantiseras ihop saker.

Eftersom en del verkar ha oerhörda problem med att se Maja som en förövare, och skyldig till hemskheter så måste hon göras till ett offer för J s förtryck och manipulation, annars går det inte ihop. Men det är uppenbart att det inte finns stöd för denna teori i FUP.
Citera
2023-10-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Jag tror inte heller att det var mattlim som luktade, det var nog rengöringsmedel.

Vad tror du att MH hade för sig i badrummet när JJ var till Donken? Hon säger att hon gick till och från i badrummet... kanske var det skurandet av golvet?

Maja säger att hon hämtar telefonen i sängen och går till badrummet där telefonen blir kvar. 33 meter eller vad det var hon gick, som pågick i 5 minuter stämmer inte överens med det hon uppger.
Citera
2023-10-17, 14:44
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta är exakt hur en person försöker minimera sin roll och just det som gör deras relation så farlig:

Maja försöker sätta sig ute i periferin som mindre ansvarig, mindre skyldig.
Allt är Js fel för att det är hennes konflikt.
Exakt som tongångarna går här inne.

Att hon sen inte skulle begripa rent konsekvensmässigt vad som pågår och vad riskerna är - det är (förutom att förminska hennes insikt) så naivt att det finns inte.

Hon VET att de ska mördas. Så korkad är hon inte och då faller hennes oskyldiga image.

Hon ägnar sig åt urdåliga försvarsmekanismer och vet uppenbart vad det innebär att agera alibi. Det är nämligen hon som beskriver det.

Samtidigt ses med all tydlighet hur hon försöker framställa sig som mer moralisk i sin iver att peka på Johanna.

Maja är en patetisk figur som försöker komma undan ansvar och egentligen spelar det ingen större roll om hon skulle tro hon är oskyldig som du vill göra gällande (och som jag inte tror på för fem öre).

Problemet är att Maja är en medlöpare och som skapar en gynnsam miljö där Johannas galenskap kan frodas.
Genom hennes flathet, hennes back-up, fnitter och stöd så skapas helt livsfarliga situationer.

Att sen sitta och backa upp detta med minimering och ideliga försök att få henne till ett offer är rent patetiskt.
Det påminner om dåligt föräldraskap som curlar och antingen inte kan eller vill se och ständigt kommer med dåliga bortförklaringar.
... Och fortsätter gynna nån som slagit in på fel väg.
Empati är inte alltid av godo. Det kan göda dumheter i sin värsta form.

+100 👍

Jag är dålig på sånt här men om man inte kan bevisa att Maja var med vid mordet på Tove (vilket jag är säker på att hon var till 99,999 %) varför åtalas hon inte för grovt skyddande av brottsling, grovt försvårande av utredning eller vad det heter, hon satt på precis alla svar förhörsledarna ville veta!

För mig är hon en mördare, en oskyldig människa sitter inte och ljuger/tiger när det riskeras livstid.
Citera
2023-10-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Jag utgår från det faktum att Maja Mums suttit oskyldigt dömd för mord samt den delaktighet hon under tvång utsatts för vid flytt av TT kropp. På vilket sätt är jag då dum och skenhelig?

Nu behöver hon också upprättelse för de grova felaktigher åtminstone staten åsamkat henne.

Wow har du redan fått läsa Domen som blir offentlig den 25 oktober för oss andra?

Imponerad!

Maja kommer sanorlighet inte få en krona, vi får hoppas att Toves anhöriga gör ett civilmål mot Maja så Pingstkyrkan i Vetlanda får samla kollekt länge för ett skadestånd.
Citera
2023-10-17, 14:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Sen finns också det där smått kryptiska sms t på sid 210, där M skriver till J "Nej, jag vet men det är ba en känslig sak för mig, men Aa vi kan försöka undvika Tove så mycket som möjligt imon".

Detta som svar efter att J meddelat M att T ska följa med ut och festa.
Vad är känsligt för Maja?

Centralt för J är A*bin enligt Js svar.
Det är väl därför jag även funderat kring hans 25-årsdag i september som hon uteslöts från.
Ang nya sökord om att bränna inne nån smidigt.
Eller om det var Majas midsommarsex som stod på tur.

Maja hade säkert inte svarat om hon vetat vad J sökt på (dvs om de diskuterat nån blivande kandidat likt de fyra andra potentiella brandoffren) - men att låta det passera är från FhL är väl sisådär.
Det var ju i direkt närtid till nästa dödliga händelse, dvs mordet på Tove.

Att inte utredningen följde upp svaret från Majas KK; att han ändrar tidsperspektiv på när han tog kontakt med J om Tove och J reagerar som en reptil är också kasst.
Dvs att han å ena stunden fotat Tove och limmat på henne helgen innan för att sen handla om en fråga om namn då hon väl försvunnit.

Han är också på hämndlistan - men då att "bara" få bilen uppbränd.
Jag undrar även varför han skulle få ett något mildare straff av J?
Andra ska minsann eldas upp. Är Maja med och har åsikter?
Senast redigerad av develi 2023-10-17 kl. 15:07.
Citera
2023-10-17, 14:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dessa är inga hittepå ord från skribenter, utan det är Majas egna. När det försöker målas upp en bild av att M skulle vara förtryckt och att deras relation likställs med en destruktiv parrelation, ja då måste det fantiseras ihop saker.

Eftersom en del verkar ha oerhörda problem med att se Maja som en förövare, och skyldig till hemskheter så måste hon göras till ett offer för J s förtryck och manipulation, annars går det inte ihop. Men det är uppenbart att det inte finns stöd för denna teori i FUP.

Att argumentera med Team Maja om uppgifter i fup är som att diskutera problem i bibeln med en kristen fundamentalist: allt går att förklara med blind tro och djävulens (Johannas) manipulation.
Citera
2023-10-17, 14:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
+100 👍

Jag är dålig på sånt här men om man inte kan bevisa att Maja var med vid mordet på Tove (vilket jag är säker på att hon var till 99,999 %) varför åtalas hon inte för grovt skyddande av brottsling, grovt försvårande av utredning eller vad det heter, hon satt på precis alla svar förhörsledarna ville veta!

För mig är hon en mördare, en oskyldig människa sitter inte och ljuger/tiger när det riskeras livstid.
Ja, jag kan också ställa mig frågande till detta ang åtalspunkter.
Även branden hamnade nedgraderad för att nån brandingenjör bedömt skadorna.
Men intention, drivkraft och motiv tycktes vara mindre noga.

Att den andra branden (och så fanns en planerad som avbröts) inte tas upp beror på att det faller utanför åtalet.

Anmälde hennes ex branden? Separat anmälan alltså och ev åtal relaterat till bevisning.
Där finns ju underlag till att Maja varit mer aktiv.
Senast redigerad av develi 2023-10-17 kl. 15:10.
Citera
2023-10-17, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Wow har du redan fått läsa Domen som blir offentlig den 25 oktober för oss andra?

Imponerad!

Maja kommer sanorlighet inte få en krona, vi får hoppas att Toves anhöriga gör ett civilmål mot Maja så Pingstkyrkan i Vetlanda får samla kollekt länge för ett skadestånd.

Haha nej din knäppis klart jag inte läst en dom som ännu inte släppts. Men hon hade aldrig släppts om inte mordåtalet ogillats. Så hon blir utom rimligt tvivel endast dömd för gravfridsbrott. Sedan ska hon ha ett saftigt skadestånd anser jag för vad staten åsamkat henne. En nätt summa så att hon har en grund för att kunna ta sig tillbaks. TT anhöriga civilmål kommer att falla platt är min analys och kosta mer än det smakar. De får nog även tänka in att TT inte var någon Stjärna utan en mobbare av rang samt dessutom besatt ett visst våldskapital som började vevva mot JJ. Men man ska ändå inte prata mer ont än vad som krävs gällande döda. Må TT vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in