2023-10-17, 16:32
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ricin är en växt som finns i vissa trädgårdar , fröerna från växten ser ut som fläckiga bönor och är extremt giftiga

Ricinförgiftning ger inte lungpåverkan
https://giftinformation.se/vaxtregister/ricin/
Citera
2023-10-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Ricinförgiftning ger inte lungpåverkan
https://giftinformation.se/vaxtregister/ricin/
Vad står det att de fått lungpåverkan initialt , det tolkades ju som matförgiftning när de kom in , ricin ger organsvikt och lungödem kan uppstå
Citera
2023-10-17, 16:50
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Botulism dör vid +80° i 10 min, eller +121° under kortare tid. Pizzaugnar brukar väl vara flera hundra grader?
Oerhört tragiskt vilket som. 😭
Inlagda saker är främst förknippade med botulism och då inadekvat rengöring av kärlen som man lägger in i. Kan vara farmors inlagda grönsaker som korkades upp...
Citera
2023-10-17, 16:53
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Skum och tragisk olycka.
Men kan det vara så att de kommit över fentanyl och råkat bland det i matlagningen?
Citera
2023-10-17, 16:54
Medlem
Citat:
Vad står det att de fått lungpåverkan initialt , det tolkades ju som matförgiftning när de kom in , ricin ger organsvikt och lungödem kan uppstå

Hur symtomen tolkas är ju rörlig materia efter i vilken takt och ordning de uppträder, vilket ju inte bara behöver bero av aktiva ämnen och dos utan också exponeringssätt.

Vi behöver journalerna för att göra spekulationer rättvisa. Känner mig som "Doktor House" här
Citera
2023-10-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Skum och tragisk olycka.
Men kan det vara så att de kommit över fentanyl och råkat bland det i matlagningen?
Ingen olycka. Det är ju en mordutredning.
Citera
2023-10-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ingen olycka. Det är ju en mordutredning.

Jo fast även rubricering är ju rörlig materia. Det handlar väl initialt om att frigöra potenta resurser i ärendet.
Citera
2023-10-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Symptomen som har beskrivits liknar helt klart arsenikförgiftning. Frågan är i så fall hur och varför.

https://giftinformation.se/lakare/substanser/arsenik/
Toxicitet / koncentrationer
>100 mg av oorganisk arsenik peroralt ger vanligtvis signifikant toxicitet.
>200 mg kan vara letalt hos vuxen men återhämtning har setts efter 10 g. Så lite som 20 mg har dock varit livshotande hos småbarn
Det är inga jättestora mängder som behövs för att döda någon eller orsaka svår sjukdom men det ska väl in i kroppen också... Det räcker väl inte att man får det på huden?

Jag har sett massa true Crime från usa, och där förklarar dom vad som händer med lite arsenik. Massa märkliga symtom, trötthet, magsmärtor, ms symtom för att nämna några.

Men får man en stor dos får man magsjukesymtom, kräkning, magsmärtor, sen organsvikt och död.
Citera
2023-10-17, 17:04
Medlem
toblemonas avatar
Citat:

Enligt vad som stått i artiklar var att de kom in till sjukhus med svåra magsjukesymtom, vilket jag tolkar som kräkningar och diarré. Men det stod också att man initialt misstänkte att de utsatts för radioaktivitet. Detta ger kräkningar, diarré och solbränneliknande hudutslag. Misstankarna om radioaktivitet var anledningen till att bostaden och troligen även pizzerian spärrades av. Det vi vet utöver det är de behandlas med syresättning av blodet via ecmo.

Ricinförgiftning kan knappast misstas för radioaktiv exponering. Vad jag kan hitta ger det illamående och feber som främsta symptom. En person som hade lungödem har jag sett före behandling, vitt skum kom ur munnen. Jag utgår också ifrån att man testat för de vanligare toxinerna, och ricin bör då ha ingått.
Det varkar vara något ovanligare ämne, som inte fångas upp av standardtesterna.
Citera
2023-10-17, 17:07
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diana2020
Jag har sett massa true Crime från usa, och där förklarar dom vad som händer med lite arsenik. Massa märkliga symtom, trötthet, magsmärtor, ms symtom för att nämna några.

Men får man en stor dos får man magsjukesymtom, kräkning, magsmärtor, sen organsvikt och död.

Någon typ av arsenikförening verkar stämma med det vi vet hittills.
Citera
2023-10-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Sånt har sjukvården koll på. Alltså vanliga och lite ovanliga förgiftningsämnen. Droger, födoförgiftning, luftburna gifter etc. I detta fall har sjukvården svårt att tyda vad som är fel.
Det tyder på något väldigt ovanligt!

Prover har med största sannolikhet tagits i parti och minut på de sjuka. Ändå har de inte lyckats spåra vad familjen drabbats av. Det säger mig att detta är ett ämne kanske från vederbörandes hemtrakter eller någon typ av icke svenskt vanlig/ovanlig förgiftning.
Magsjuka, jag förmodar inre blödningar, extrem påverkan på organen, om ett barn dog av skadorna. Förmodligen mycket plågsamt. Stackars krakar.

Oerhört läskigt för vårdpersonal att ta hand om dem, innan de visste att det inte är någon strålning, något virus eller dyligt som personal kan drabbas av.

Någon som har koll på hästkastanj och hur pass giftigt de är? Det var min tanke då många redan skrivit och nämnt svamp.
Citera
2023-10-17, 17:21
Medlem
Lonnrots avatar
Var barnen två och tre år?

Hur är det med div. möjliga allergiska reaktioner på främmande ämnen? Och för eritreaner i Sverige, då kanske? Sen ev. sympatisjukdom från exv mamman, om vi ger oss in på psykosomatiskt område? Några tabun förknippade med kosten?

De har inte ätit av pizzan alla, men av något tillbehör, sås, förrätt, sallad, bröd, dryck? Ätit av pizzans pålägg trots allt? Dålig räka eller mussla eller oxfilé? Nötter?

Nu tycks de ju ha högst påtagliga symtom men ett barn har varit döende och också dött, måste vi komma ihåg. Det skulle ge mig utslag och kräkningar bara det.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-10-17 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in