2023-10-17, 15:49
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej så kan du inte begränsa det.

Har du en bättre teori?
Citera
2023-10-17, 15:56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diana2020
Ja, eller akut arsenikförgiftning. Men sånna mängder arsenik får man EJ i sig av misstag.

Symptomen som har beskrivits liknar helt klart arsenikförgiftning. Frågan är i så fall hur och varför.

https://giftinformation.se/lakare/substanser/arsenik/
Toxicitet / koncentrationer
>100 mg av oorganisk arsenik peroralt ger vanligtvis signifikant toxicitet.
>200 mg kan vara letalt hos vuxen men återhämtning har setts efter 10 g. Så lite som 20 mg har dock varit livshotande hos småbarn
Det är inga jättestora mängder som behövs för att döda någon eller orsaka svår sjukdom men det ska väl in i kroppen också... Det räcker väl inte att man får det på huden?
Citera
2023-10-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Har du en bättre teori?

Jag tror på glykol (kylarvätska), pappan förmodligen förgiftat hela familjen i ett självmord, deprimerad, kanske asylsökande, svårt att acklimatisera sig.
Citera
2023-10-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Enligt vad jag läste så är ecmo en behandling som kan bli aktuell vid organsvikt i hjärta och lungor orsakad av förgiftning genom att ha inandats giftig gas. Intressant också att man först trodde familjen kunde ha utsatts för ett radioaktivt ämne. Det säger en del om symptombilden. Men det verkar som att det handlar om att de andats in ett giftigt ämne.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmed.2021.745555/full#:~:text=Therefore%2C%20ECMO%20is%20a%20potent ial,circulatory%20shock%20and%2For%20ARDS.

har själv legat med ecmo för att de skulle rensa lungorna som var fyllda med segt slem då jag fick en autoimmun sjukdom men i detta fall så har ju 4 drabbats så nåt måste de utsatts för .....o det är många som behöver ecmo utan att få det då det finns för få ecmoteam jag skulle först till uppsala sen stockholm men blev ambulansflyg till umeå o lyckligtvis gick det bra....nästan alla barn klarar sig efter att ha legat i ecmo men bara runt 35 % av vuxna om jag minns rätt
Citera
2023-10-17, 16:01
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Symptomen som har beskrivits liknar helt klart arsenikförgiftning. Frågan är i så fall hur och varför.

>200 mg kan vara letalt hos vuxen men återhämtning har setts efter 10 g. Så lite som 20 mg har dock varit livshotande hos småbarn
Det är inga jättestora mängder som behövs för att döda någon eller orsaka svår sjukdom men det ska väl in i kroppen också... Det räcker väl inte att man får det på huden?

Arsenik var även min tanke, och gasen arsin, dvs arsenikväte är den allra giftigaste formen av arsenik. Tycker det verkar stämma med det som kommit fram hittills. Har pluggat kemi men är inte medicinkunnig.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK541125/#:~:text=Arsine%20gas%20is%20the%20most,reported%2 0to%20be%20instantaneously%20lethal.
Citera
2023-10-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifedontlivehere
Kolmonoxidförgiftning?
Blandar man t ex ammoniak och klorin så har du där en dödlig kombo... Om det är en familj av utländsk härkomst så kan jag mycket väl tänka mig att man mixat lite hej-o-hå... Vissa fattar inte heller det här med att man inte eldar inomhus (gasolkök/värmare? Fotogen? Grill?)
Läste något om att rökning av vattenpipa kan orsaka co-förgiftning.
Klorgas råkade jag tillverka en gång när jag i badrum samtidigt använde rengöringsmedel med ammoniak på de flesta ytor förutom i dusch där jag körde klorin , blev halt överallt och en stickande lukt och irritation i luftvägar , några magproblem blev det dock inte och efter ordentlig vädring samt spolning med vatten var allt ok igen
Citera
2023-10-17, 16:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Ja, det är en så uppenbar förgiftning isåfall. Är det inte vanligare att förgiftning med arsenik sker med lägre doser över tid, för att man ska undgå att någon ska leta efter och upptäcka förgiftningen? Så vida det inte är någon som just vill att det ska uppmärksammas, men då brukar det vara en specifik motivbild annat än personligt agg till personen.
Citera
2023-10-17, 16:06
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke
har själv legat med ecmo för att de skulle rensa lungorna som var fyllda med segt slem då jag fick en autoimmun sjukdom men i detta fall så har ju 4 drabbats så nåt måste de utsatts för .....o det är många som behöver ecmo utan att få det då det finns för få ecmoteam jag skulle först till uppsala sen stockholm men blev ambulansflyg till umeå o lyckligtvis gick det bra....nästan alla barn klarar sig efter att ha legat i ecmo men bara runt 35 % av vuxna om jag minns rätt

Här har man ju specificerat symptombilden ganska väl, och dessutom initialt misstänkt radioaktiv exponering. Kräkningar, diarré och solbränneliknande hudutslag är kännetecknande för det. Och även för inandning av en del giftiga gaser. Den specifika symptombilden i kombination med ecmo-behandlingen plus initial misstanke om radioaktiv exponering gör att det knappt kan handla om något annat än giftig gas. Men som sagt, jag har pluggat kemi men inte medicin.
Citera
2023-10-17, 16:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Finns ju också en hel del växter varav en del är populära i trädgårdar. Ibland används de som läkeväxter, även i modern medicin

Stormhatt verkar kunna ge liknande symptom, men även fröna av gullregn vilket liknar ärtskidor.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/frovaxterfanerogamer/giftigavaxter.5756.html
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-10-17 kl. 16:11.
Citera
2023-10-17, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Kan det vara att de satt sig i en bil och dragit in avgaser medvetet eller omedvetet?
Nej, det skulle märkas på blodprover på akuten.

Dessutom kom de ju in med symptom på magsjuka.

Vidare skulle ECMO inte vara verksamt mot kolmonoxidförgiftning, det är tryckkammare som gäller.
Citera
2023-10-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Klorgas råkade jag tillverka en gång när jag i badrum samtidigt använde rengöringsmedel med ammoniak på de flesta ytor förutom i dusch där jag körde klorin , blev halt överallt och en stickande lukt och irritation i luftvägar , några magproblem blev det dock inte och efter ordentlig vädring samt spolning med vatten var allt ok igen
Sånt har sjukvården koll på. Alltså vanliga och lite ovanliga förgiftningsämnen. Droger, födoförgiftning, luftburna gifter etc. I detta fall har sjukvården svårt att tyda vad som är fel.
Det tyder på något väldigt ovanligt!

Prover har med största sannolikhet tagits i parti och minut på de sjuka. Ändå har de inte lyckats spåra vad familjen drabbats av. Det säger mig att detta är ett ämne kanske från vederbörandes hemtrakter eller någon typ av icke svenskt vanlig/ovanlig förgiftning.
Magsjuka, jag förmodar inre blödningar, extrem påverkan på organen, om ett barn dog av skadorna. Förmodligen mycket plågsamt. Stackars krakar.

Oerhört läskigt för vårdpersonal att ta hand om dem, innan de visste att det inte är någon strålning, något virus eller dyligt som personal kan drabbas av.
Citera
2023-10-17, 16:28
Medlem
Ricin är en växt som finns i vissa trädgårdar , fröerna från växten ser ut som fläckiga bönor och är extremt giftiga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in