Citat:
DU vet, ja.
Mer tänkbart förstår hon vad jag skriver och vad jag avser.
Tänker du att hon känner igen sig och uppskattar din beskrivning av henne bättre?
Jag har motiverat min slutsats ett otal gånger och du kämpar med näbbar och klor för att bevisa att jag tänker fel.
Ja, M kan säga ifrån gentemot J.
Ja, M kan ta sig egentid.
Ja, M har 6 vänner från Comeback som hon kan umgås med.
Dessutom vet hon och måste förhålla sig till
att J tycker väldigt mycket om henne
att J har acceptans för hennes svagheter
att J höjer rösten när det är något som inte passar henne
att J kräver respekt
att J inte accepterar att bli ifrågasatt
att J blir långtidssur när något går emot henne
att J väldigt lätt känner sig kränkt
att J är hämndgirig
att J bestraffar/utesluter/smider mordplaner mot dem som hon anser kränkt henne
att J lever för fest och hålligång
att J föraktar tråkmånsar som inte vill festa
att J sätter sina planer i verket, no matter what
Förutom allt detta vet M att hon inte är oumbärlig, vilket J deklarerat liksom att hon är den enda för M.
Att M förhållt sig till ovanstående framgår klart då hon bryter mot det vid snedtändningen och J vänder henne ryggen och än tydligare när hon berättat om dumpningen. Då vet inte J vad eller hur hon ska tänka.
Det talar det sitt tydliga språk för mig.
Mer tänkbart förstår hon vad jag skriver och vad jag avser.
Tänker du att hon känner igen sig och uppskattar din beskrivning av henne bättre?
Jag har motiverat min slutsats ett otal gånger och du kämpar med näbbar och klor för att bevisa att jag tänker fel.
Ja, M kan säga ifrån gentemot J.
Ja, M kan ta sig egentid.
Ja, M har 6 vänner från Comeback som hon kan umgås med.
Dessutom vet hon och måste förhålla sig till
att J tycker väldigt mycket om henne
att J har acceptans för hennes svagheter
att J höjer rösten när det är något som inte passar henne
att J kräver respekt
att J inte accepterar att bli ifrågasatt
att J blir långtidssur när något går emot henne
att J väldigt lätt känner sig kränkt
att J är hämndgirig
att J bestraffar/utesluter/smider mordplaner mot dem som hon anser kränkt henne
att J lever för fest och hålligång
att J föraktar tråkmånsar som inte vill festa
att J sätter sina planer i verket, no matter what
Förutom allt detta vet M att hon inte är oumbärlig, vilket J deklarerat liksom att hon är den enda för M.
Att M förhållt sig till ovanstående framgår klart då hon bryter mot det vid snedtändningen och J vänder henne ryggen och än tydligare när hon berättat om dumpningen. Då vet inte J vad eller hur hon ska tänka.
Det talar det sitt tydliga språk för mig.
Ja, det talar sitt tydliga språk.
Jag tycket att du sammafattar det så bra. Du ser det ojämna och det destruktiva.
Johanna kunde också periodvis, när hon själv hade annnat för sig, lämna Maja i sin ensamhet, för att umgås med andra. För Johanna verkar det som att detta inte var några problem, men frågan är hur Maja upplevde det? Johanna har flera vänner, annat som pågår i hennes liv, medan Maja som inte har så mycket annat än Johanna, vilket Johanna vet, får vänta.
Den balansgång som uppstår mellan vad Johanna vill och vad Maja vill kommer att vara ojämn. Johannas behov av att andra ska visa respekt, inte klarar av att bli ifrågasatt, är lättkränkt, är hämndgirig och blir "långidssur" (älskar dina påhittade sammansatta ord!) finns med i artilleriet på Johannas sida.
Johanna gillar inte heller när någon är svag på det sätt som Tove kunde visa sig när hon var på fyllan, eller som när en kompis var när hon gjort självmordsförsök. Jag har grubblat lite på vad denna aggression från Johanna beror på mot detta?
Kan det vara så att Johannas naricissistiska sida föraktar svaghet, en sådan svaghet som hon egentligen ser hos sig själv, men inte vill känna vid? Att hon tål inte att se Maja ha hallucinationer och vara bräcklig, i behov av hjälp. Istället fjärrmar hon sig och vill inte se/höra?
Man behöver inte fysiskt vara inlåst, med bojor, kedjor, blåslagen för att mentalt vara i en osynlig bur.
Förhörsledarna såg detta, och närmade sig Maja via denna kunskap. De slog sönder delar av buren lite bit för bit, men det krävde insikt och kunskap.
Jag beundrar ditt tålamod och hur du hanterar situationen utan att tappa fattningen, utan att för den skull bli undfallande eller vara aggressiv och använda skällsord. Kanske jag inte håller med dig i exakt allt, men du förklarar väldigt bra hur och varför du tror som du gör.
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-17 kl. 09:15.
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-17 kl. 09:15.