Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Tyvärr tror jag att risken att vi förlorar ett sådant slag redan är någorlunda hög, och att vänta ännu längre enbart kommer att ge ännu fler fördelar åt Ryssland/ Kina. Fast självklart vet jag inte, och påstår mig inte heller veta.
Väst är dessutom demoraliserat, och återhämtandet av vår nationella stolthet går segt. Samtidigt kanske vi inte kommer att nå längre än så här på den fronten? Vi har ju även demografin emot oss.
Hur som haver, så har palestinierna i tråden helt rätt i att om Israel backar nu så kommer de att förlora allt mentalt övertag de har. USA har ju redan förlorat mycket av detta i och med Afghanistan, och dessutom Krim. Väst har inte råd att förlora detta. Smäller det så går vi all in, någonting USA Storbritannien och Frankrike också i detta nu visar.
Ännu ett bra inlägg, fullt med grejer som jag inte har tänkt mycket på.
Det som händer nu i Israel/Gaza, är bara toppen på ett isberg (och Kina lurar i bakgrunden)
Inte bara Israel måste nu svara stenhårt, utan även Väst (USA, UK osv).
VÄST har misslyckats i Afghanistan och Irak och Putin har skrattat hela vägen till Krim.
Att USA och UK skickat big ass ships till Medelhavet, är ju ett tecken på att det är allvar nu.
Och att HAMAS också menar allvar, råder det ingen tvekan om. HAMAS har inte bara tänt en stubintråd. Man verkar vara fast besluten att hälla så mkt bensin på elden som möjligt.
HAMAS attack pågår fortfarande (!) och jag har aldrig sett ngt liknande. HAMAS påstår att man har tillgång till 150 000 "raketer" (exakt vad man menar vet jag inte). Och att man inte slutat fjutta iväg "raketer" efter en vecka, är häpnadsväckande.
Att drömmen om palestina är en femårings dröm, är en annan sak.
Om alla judar flyttade från Israel imorgon, tror verkligen Gazaborna att de skulle kunna skapa och behålla sitt lilla Palestina, utan att 20 andra intressenter förstörde alltihop på en gång? LOL
Fick de sitt förbannade Palestina, skulle staten bli söndersliten

Igen!
De är verkligen totalt blåsta, dessa människor. Finns inget finare sätt att uttrycka det.