Citat:
Ursprungligen postat av
Devesh
Kan det verkligen stämma? Var det på akuten? Vägrade de honom akutvård innan han betalade? Fick han veta priset innan behandlingen?
Jag tror inte svenska sjukvården har en aning om vad deras vård egentligen kostar.
Hur dyrt blev det?
Yes, det var akuten.
Nej, hon förvägrades inte vård.
Sjukhuset/Region Stockholm skickade en faktura som sedan betalades av min kompis försäkringsbolag. Ingen aning om vad det slutade på men inte billigt i alla fall.
Det är liksom lite det som är poängen med att inte betala skatt i Sverige. Alla utlandssvenskar vet att det är så det fungerar. Väljer jag att bo och skriva mig utomlands, i min kompis fall i USA, så kommer det naturligtvis en konsekvens av det med vilka rättigheter jag har till att nyttja svenska statskassan som jag inte varit med att bidra till. Svenskt pass eller inte. Tror dock att det är annorlunda om man flyttar till ett annat EU-land, det finns ju en överenskommelse inom EU om likvärdig sjukvård.
Men att som i den aktuella tjejens fall dra till Thailand utan att ens ha en fast adress i sverige, skita i att betala skatt i sverige på sina inkomster och sedan gnäller släkten över att de inte får någon hjälp. Men hallå liksom? Vad tror folk att skattepengarna används till?