2023-10-17, 11:11
Medlem
Deveshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shilohoha
Har en svensk kompis bosatt utomlands som blev sjuk under semestern i Sverige i somras. Hon fick betala för den svenska sjukvården. Det var inte tal om att åka räckmacka på svenska skattebetalare inte.

Kan det verkligen stämma? Var det på akuten? Vägrade de honom akutvård innan han betalade? Fick han veta priset innan behandlingen?
Jag tror inte svenska sjukvården har en aning om vad deras vård egentligen kostar.

Hur dyrt blev det?
Citera
2023-10-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh
Kan det verkligen stämma? Var det på akuten? Vägrade de honom akutvård innan han betalade? Fick han veta priset innan behandlingen?
Jag tror inte svenska sjukvården har en aning om vad deras vård egentligen kostar.

Hur dyrt blev det?

Yes, det var akuten.
Nej, hon förvägrades inte vård.
Sjukhuset/Region Stockholm skickade en faktura som sedan betalades av min kompis försäkringsbolag. Ingen aning om vad det slutade på men inte billigt i alla fall.

Det är liksom lite det som är poängen med att inte betala skatt i Sverige. Alla utlandssvenskar vet att det är så det fungerar. Väljer jag att bo och skriva mig utomlands, i min kompis fall i USA, så kommer det naturligtvis en konsekvens av det med vilka rättigheter jag har till att nyttja svenska statskassan som jag inte varit med att bidra till. Svenskt pass eller inte. Tror dock att det är annorlunda om man flyttar till ett annat EU-land, det finns ju en överenskommelse inom EU om likvärdig sjukvård.

Men att som i den aktuella tjejens fall dra till Thailand utan att ens ha en fast adress i sverige, skita i att betala skatt i sverige på sina inkomster och sedan gnäller släkten över att de inte får någon hjälp. Men hallå liksom? Vad tror folk att skattepengarna används till?
Citera
2023-10-17, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Inte mycket vett hos den där mamman som inte sett till att hon haft en försäkring. Sen kanske det inte hjälper om man åker utan hjälm och körkort i och för sig.
Rörande försäkring så håller jag med till fullo, den skulle mamman sett att den köptes oavsett vad tjejen tyckte.
Senast redigerad av argumentera 2023-10-17 kl. 11:33.
Citera
2023-10-17, 11:33
Bannlyst
Citat:
Visst kan väl förstå att man vill hjälpa sitt barn i ett katastrofläge...men kanske man hade hjälpt bäst med att jobba lite mer preventivt? Det är väl det som föräldrar ska göra liksom, lära sina barn hur världen fungerar?

Typ alla har ett eget ansvar för sitt liv.
Typ se till att ens barn skaffar sig en utbildning eller ett jobb som skapar en stabil framtid
Typ ska du ut och resa se till att du har en försäkring som täcker ALLT, alla dagar du är borta.
Typ att lämna Sverige och skippa det där med folkbokföring får konsekvenser.
Typ köra MC utan körkort och utan hjälm är allt annat än en bra idé.
Typ slå dank i Thailand och leva på att se ut som en hora, inte så smart etc etc

Varför är Felicias särskilda adress till brorsan och inte till mamman?
Varför ljuger familjen och säger att hon är ute och reser? Det är ju uppenbart att hon bor i Thailand (illegalt?) och lever på att lägga ut halvporr på nätet. Tittar man tillbaka på hennes insta så såg hon ut som en hora långt innan hon drog till Thailand så kan ju inte vara några nyheter för familjen direkt. Samma med Only Fans (vem tycker ens att det är ok att ens barn har ett sådant konto????). Fast kanske hela familjen är WT och har precis vaknat upp i verkligheten?

Troligtvis är mamman lite WT men framförallt så är det hopplöst att styra tjejer efter 17-18 års ålder, vår skola och MSM har totalt förstört all respekt för lärare föräldrar od.
Citera
2023-10-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamse231
https://www.gofundme.com/f/hjalp-felicia-hem-fran-thailand-allt-hjalper

https://www.instagram.com/itsfeliciasky/ Där har du hennes riktiga sida

Kan inte låta bli att notera att vidriga Peder Fogstrand aka greven kommenterat på de sista bilderna. De verkar "haft ihop det". Bara riktiga WTs som hänger runt med den äckliga julgrisen i tron om att han är rik och har någon form av makt på stureplan.

Noterar också att hela hennes familj följer hennes instakonto så inga news för mamma att det är knas med äldsta dottern direkt.
Senast redigerad av Shilohoha 2023-10-17 kl. 11:41.
Citera
2023-10-17, 11:44
Medlem
sebertos avatar
Oddsen är nog väldigt låga på att hon blir grönsak eller inte vaknar och mot den bakgrunden får man väl se varför familjen väljer att ljuga för att folk ska donera. Hade de varit ärliga och inte ljugit om allt hade det inte blivit många kronor.
Den här äckliga familjen vill såklart inte äppna lädret själva då de vet att hoppet är ytterst litet att detta slutar väl. Crowdfuningen verkar funka fortfarande och det dräller in pengar var och varannan minut. Man slutar aldrig förvånas över hur lättvindligt folk slösar bort sina pengar utan att kolla upp den bakomliggande sanningen. Hur många skulle skicka pengar om det var Berra 45 år som trots ett icke bedrägligt beteende genom crowdfundingen hade behov av en långt mindre summa.
Senast redigerad av seberto 2023-10-17 kl. 11:52.
Citera
2023-10-17, 11:46
Bannlyst
Citat:
Kan inte låta bli att notera att vidriga Peder Fogstrand aka greven kommenterat på de sista bilderna. De verkar "haft ihop det". Bara riktiga WTs som hänger runt med den äckliga julgrisen i tron om att han är rik och har någon form av makt på stureplan.

Noterar också att hela hennes familj följer hennes instakonto så inga news för mamma att det är knas med äldsta dottern direkt.

Jääävlar vilken hora. Nåja, synd att hon krockade, men är man förundrad egenligen när man kollar på hur hon ser ut? Säkert ett stort bristande säkerhetstänk på den damen.
Citera
2023-10-17, 11:47
Bannlyst
Citat:
Oddsen är nog väldigt låga på att hon blir grönsak eller inte vaknar och mot den bakgrunden får man väl se varför familjen väljer att ljuga för att folk ska donera. Hade de varit ärliga och inte ljugit om allt hade det inte blivit många kronor.
Den här äckliga familjen vill såklart inte äppna lädret själva då de vet att hoppet är ytterst litet att detta slutar väl.

Vad ljög dom om, kan jag få lite kontext?
Citera
2023-10-17, 11:55
Medlem
Börjar Flashback tackla av? Förvånad att ingen har skrivit än angående efternamnet. Att Cedergren är ett gammalt känt zigenarnamn
Citera
2023-10-17, 11:57
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuz
Vad ljög dom om, kan jag få lite kontext?
Varför läser du inte tråden som inte är speciellt omfattande? Hästtjejen som de presenterar är otroligt långt från sanningen. Detta är en ytterst dålig förebild för yngre tjejer. De ljuger om varför hon är i Thailand. Vidrig familj som lurar folk på pengar då de verkar ha gott ställt själva. Detta är bedrägeri de håller på med.
Citera
2023-10-17, 11:59
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Börjar Flashback tackla av? Förvånad att ingen har skrivit än angående efternamnet. Att Cedergren är ett gammalt känt zigenarnamn
Är väl rätt ointressant. Dessutom har du fel på den punkten då de möjligen är tattare eller sk resandefolk.
Citera
2023-10-17, 12:38
Bannlyst
Citat:
Varför läser du inte tråden som inte är speciellt omfattande? Hästtjejen som de presenterar är otroligt långt från sanningen. Detta är en ytterst dålig förebild för yngre tjejer. De ljuger om varför hon är i Thailand. Vidrig familj som lurar folk på pengar då de verkar ha gott ställt själva. Detta är bedrägeri de håller på med.

Läste tråden och håller med dig. Har man möjlighet att betala själv så ska man också göra det. GoFundMe ska vara för människor som inte har råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in