2023-10-17, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om Maja inte ville något ont så hade hon berättat var de gömt Tove

Om Maja inte ville något ont så hade hon berättat för föräldrar när hon kom hem
Om Maja inte ville någon något ont så hade hon möjlighet att ringa 112 eller på någon grannes dörr då J var på Donken
Om Maja inte ville någon något ont så hade hon berättat för polis vart de gömt Toves kropp..
. Hon gjorde INGET av det och hon var precis som vanligt när hon kom hem
Fatta bära lik en kompis lik och Maja bröt inte ihop
Hon var helt empatilös och iskall
Tänkte bara på att skydda sig själv och en brottsling en mördare
(Om nu det är sant att M inte var med i badrum )
Om det är sant att hon var med i badrum så är M också en mördare
Och en lögn till av Maja att hon sov

Man får ta med i beräkningen att:

1. Chock kan få människor att agera helt bakvänt. M kan ha varit chockad när hon såg att T var död. Oavsett grad av delaktighet.

2. De som är uppvuxna i väldigt religiösa familjer där församlingens åsikt om familjen betyder allt och där skuld och skam är centralt blir ofta väldigt oljade i käften från mycket tidiga år när det gäller att förneka och ljuga för att slippa obehagliga konsekvenser eller inte dra familjens heder i skam.
M in alltså mycket väl per automatik ha agerat utifrån gamla mönster när hon teg dagarna efter.

MEN att M höll tyst i 2 veckor om var T’s kropp låg var i sig ett fullständigt vidrigt beteende. Den initiala chocken bör ju ha släppt innan dess.
Citera
2023-10-17, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Man får ta med i beräkningen att:

2. De som är uppvuxna i väldigt religiösa familjer där församlingens åsikt om familjen betyder allt och där skuld och skam är centralt blir ofta väldigt oljade i käften från mycket tidiga år när det gäller att förneka och ljuga för att slippa obehagliga konsekvenser eller inte dra familjens heder i skam.
M in alltså mycket väl per automatik ha agerat utifrån gamla mönster när hon teg dagarna efter.

Hon teg väl för att det skulle se ut som att hon var oskyldig till det hon hade gjort. Och sedan också för att hon ville fortsätta att bo hemma hos sina föräldrar. Men nu blev hon anhållen, häktad och dömd för att sedan bli frisläppt i väntan på dom i brist på bevis.

Men det är ändå ett bedrägligt beteende av Maja med att vara med och ta livet av Tove om hon nu vill verka vara oskyldig till det som hon har gjort.

Innerst inne tror inte jag förstås att Maja mår så bra efter det hon har gjort. Hon lider nog sina samveteskval.
Citera
2023-10-17, 07:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du blandar ihop äpple med päron
Jag tror inte att det är någon som inte önskar livstid för J
Men Maja borde få ett högre straff än normal gravfridsbrott på 1 år för det vi vet att hon gjort
Att skylla allt på J som M gjort är det du gör.
Nu vet vi inte vad straffet kommer att bli, det återstår att se.
Citera
2023-10-17, 07:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Maja ville inte skada någon, hon blev ofrivilligt indragen i Johannas hämndaktioner.
Maja var inte med, utan det var Johanna som hatade och önskade livet ur fd vänner.
Hur förklarar du att Maja vid ett tidigare tillfälle gick och konfronterade Tove utan att Johanna var med?
Citera
2023-10-17, 07:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som det här?

Det vet vi visst.
Om Maja inte bryter ihop efter två års upptempo med J så är hon inte skör.

DU vet, ja.

Citat:
Ur ett perspektiv tror jag du skulle reta gallfeber på henne när du minimerar hennes kapacitet och idiotförklarar hennes person.

Mer tänkbart förstår hon vad jag skriver och vad jag avser.
Tänker du att hon känner igen sig och uppskattar din beskrivning av henne bättre?

Citat:
Maja får inte ens stå för det hon säger om deras relation.
Du är snabbt där och ger en tolkning som ska visa en svagare och underdånig person.
Sköra Maja som måste vila, ha framförhållning och rutiner.

▪️Maja medger att deras personligheter kommer på kollisionskurs.
▪️Hon beskriver att hon tar sig egentid.
▪️Vidare att de då är överens om detta - Maja väljer nån annan väninna att umgås med.

"De är olika genom att Johanna är extrovert och Maja är introvert. Det gör att det krockar ibland.
Hon förklarar att ibland orkar hon inte göra många saker utan önskar lite egentid och Johanna vill hellre hålla igång.

Hon tillfrågas vems vilja det då blir och hon svarar att det blir bådas. Ibland blir det att hon inte gör det Johanna vill och då hittar hon andra att vara med.
Maja tillfrågas om hon vill säga något då vi inte har fler frågor, hon är då tyst.
Adv Mikael Svegfors frågar då om deras olikheter. Han frågar vem som bestämmer av dem?
Hon svarar att det gör båda."

AT, en väninna att ta sig egentid med:

" Berätta om Johannas och din relation?
Johanna och jag var inte så nära, men jag umgicks mer med Maja, Johanna och Maja var tighta. Vi gick promenader ihop vi tre, var hemma och kollade på någon film.
Jag var mer vän med Maja.
Maja Hellman? Berätta om er relation.
Kommer inte ihåg hur vi lärde känna varandra. Sågs på fester och sågs mer och mer.
Jag bjöd hem Maja till mig.
Jag flyttade till min lägenhet i feb 2021. Maja hjälpte mig med flytten.
Jag bjöd hem henne till mig. Vi pratade om killar och fester och så."
Jag har motiverat min slutsats ett otal gånger och du kämpar med näbbar och klor för att bevisa att jag tänker fel.

Ja, M kan säga ifrån gentemot J.
Ja, M kan ta sig egentid.
Ja, M har 6 vänner från Comeback som hon kan umgås med.
Dessutom vet hon och måste förhålla sig till
att J tycker väldigt mycket om henne
att J har acceptans för hennes svagheter
att J höjer rösten när det är något som inte passar henne
att J kräver respekt
att J inte accepterar att bli ifrågasatt
att J blir långtidssur när något går emot henne
att J väldigt lätt känner sig kränkt
att J är hämndgirig
att J bestraffar/utesluter/smider mordplaner mot dem som hon anser kränkt henne
att J lever för fest och hålligång
att J föraktar tråkmånsar som inte vill festa
att J sätter sina planer i verket, no matter what

Förutom allt detta vet M att hon inte är oumbärlig, vilket J deklarerat liksom att hon är den enda för M.

Att M förhållt sig till ovanstående framgår klart då hon bryter mot det vid snedtändningen och J vänder henne ryggen och än tydligare när hon berättat om dumpningen. Då vet inte J vad eller hur hon ska tänka.
Det talar det sitt tydliga språk för mig.
Citera
2023-10-17, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hon teg väl för att det skulle se ut som att hon var oskyldig till det hon hade gjort. Och sedan också för att hon ville fortsätta att bo hemma hos sina föräldrar. Men nu blev hon anhållen, häktad och dömd för att sedan bli frisläppt i väntan på dom i brist på bevis.

Men det är ändå ett bedrägligt beteende av Maja med att vara med och ta livet av Tove om hon nu vill verka vara oskyldig till det som hon har gjort.

Innerst inne tror inte jag förstås att Maja mår så bra efter det hon har gjort. Hon lider nog sina samveteskval.
Det är lätt att vara världsmästare på läktaren, när de flesta av oss aldrig kommer ställas inför det som Maja gjorde.

Du får det att låta som att Maja var anhållen en kort tid, hon har suttit häktad längre tid än vad många brottslingar döms till.
Att hon mår dåligt, det betvivlar nog ingen.

Du skriver att Maja har ett bedrägligt beteende av Maja med att vara med och ta livet av Tove om hon nu vill verka vara oskyldig till det som hon har gjort.

Du utgår från att Maja var med och mördade i samförstånd och försöker verka oskyldig?

Hur skulle hon agera om hon de facto ÄR oskyldig?

Johanna satt i rätten och fortsatte ljuga om sina förträngda minnen som var svåra och traumatiska.

Johanna erkände dessutom att hon angav Maja efter att hon fått veta att Maja brutit löftet och berättat om vad hon tvingats till av Johanna och att det Maja sagt om transporten stämde.

Maja ljuger inte.
Citera
2023-10-17, 08:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag lär aldrig komma i närheten av dina tolkningar, praise the lord.

Javisst bad J att Maja och M*rjam skulle ha positiv stämning.
Risken fanns att det annars skulle uppstå paranoia igen och koka ner i gräl.

För om man tittar på KONTEXT så föll ditt försök bort att påvisa den stackars underdåniga Maja som måste lyda.

Jag tror inte att J la så mycket krut på den händelsen tre år senare.
Ergo. Vi kan nog inte förvänta oss detaljer där, bokstavs-Sybel.

Men faktum ÄR att Maja beskriver att J blev ledsen pga av nån kille, lämnade efterfesten ihop med tjejen L - och Maja ville inte följa med, hon ville hellre stanna och dra kokain.

Klarar du av att se att det inte verkar så schysst?

Ja, det var ju klurigt hur Maja grundlurar sina oroliga föräldrar då hon vill snorta kokain eller pippa.
Högst troligt inte upptäckas när hon äter haschbrownies eller varför inte bär ett lik?

Som Maja beter sig och ljuger är det fullt begripligt att de upplevde att de behövde ha mer koll på henne.
Min syn på ovanstående skrev jag i förra inlägget och finner därför ingen anledning att tugga om det igen.
Citera
2023-10-17, 08:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vad hela friden pratar du om?

Maja har ADD likt många andra personer - som dock inte främjar mordförsök.

Det är väl i huvudsak föräldrar som står för den lärdomen dvs lära ut konsekvenstänk och det här berör likaväl etik, moral och empati.

Att hon inte skulle begripa konsekvensen av mordbrand (när hon själv beskriver att de skulle dö/mördas/brinna inne) är väl ändå inte minsta troligt.

Det 5:e budordet kan väl heller inte ha missat hennes hjärna med tanke på religion:
Du skall inte dräpa.
Jag talar om begränsningar av förmåga att se samband och inse konsekvenser.
Att något främjande av mordförsök skulle innefattas i det är en fullständigt absurd slutsats.

Att ha förmåga att lära någon behärska konsekvenstänk är ingen medfödd egenskap som man kan förvänta sig att föräldrar besitter. Det är inte jämförbart med etik och moral.
Tyvärr får väldigt många ingen hjälp utan får lära sig den hårda vägen, med allt vad det medför.

Det är inte konsekvensen av mordbrand utan HENNES ROLL I sammanhanget som jag är ytterst tveksam till att hon förstår.

Du skall inte dräpa
Du påstår alltså utan bevis (HRs frisläppande) att det är M som mördat T.
DU VET.
Citera
2023-10-17, 08:44
Medlem
Citat:
Det är lätt att vara världsmästare på läktaren, när de flesta av oss aldrig kommer ställas inför det som Maja gjorde.

Du får det att låta som att Maja var anhållen en kort tid, hon har suttit häktad längre tid än vad många brottslingar döms till.

Du skriver att Maja har ett bedrägligt beteende av Maja med att vara med och ta livet av Tove om hon nu vill verka vara oskyldig till det som hon har gjort.

Du utgår från att Maja var med och mördade i samförstånd och försöker verka oskyldig?

Johanna satt i rätten och fortsatte ljuga om sina förträngda minnen som var svåra och traumatiska.

Johanna erkände dessutom att hon angav Maja efter att hon fått veta att Maja brutit löftet och berättat om vad hon tvingats till av Johanna och att det Maja sagt om transporten stämde.

Maja ljuger inte.

Maja var anhållen en kort tid. Hon blev häktad den 20 oktober 2022 och har varit häktad sedan dess.

Om Maja hade varit oskyldig hade hon aldrig erkänt att hon hade varit med om att flyttat Toves kropp.

På vilket sätt vet du att Maja inte ljuger? Man kan faktiskt ljuga trots att man är skyldig och försöka att låta oskyldig, har du tänkt på det?
Citera
2023-10-17, 08:49
Medlem
Citat:

Maja ljuger inte.

Oavsett om hon var delaktig i själva dödandet eller inte så har hon inte fått tillräckligt straff för det hon bevisligen har gjort och erkänt!

Ska hon inte stå till svars för sina handlingar/agerande?

Du verkar inte ha någon moralisk kompass öht men frågar ändå, anser du att hennes sjuka gärningar/agerande bara ska sopas under mattan och glömmas bort/förlåtas?
Citera
2023-10-17, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Maja var anhållen en kort tid. Hon blev häktad den 20 oktober 2022 och har varit häktad sedan dess.

Om Maja hade varit oskyldig hade hon aldrig erkänt att hon hade varit med om att flyttat Toves kropp.

På vilket sätt vet du att Maja inte ljuger? Man kan faktiskt ljuga trots att man är skyldig och försöka att låta oskyldig, har du tänkt på det?

Du upprepar vad jag precis skrivit.

Maja har varit frihetsberövad i drygt ett år.
Det är en jävligt lång tid.

Hur kan du hävda så bestämt att Maja är skyldig? Baserat på vad? Att hon bad om ett förhör där hon erkänner att hon hjälpt Johanna att bära kroppen, dvs gravfridsbrott? Är det ett bevis på att Maja ljuger?

Det är mer troligt att Maja talat sanning med tanke på vad som kunnat bevisas.
Det Maja berättat stämmer.

Johanna och Clea har hittat på en story som inte riktigt går ihop.

Det var inte en chockad Johanna som gjorde sig av med en kropp, dumpar bevis, handlade på donken, gömmer och eldar lik, sanerar, planerar en story och förmår Maja att knipa, annars slutar hon som Tove, eller så sätter Johanna dit henne för mordet.

Johanna hade sin plan klar, sen länge.
Det finns bevis på det.

Föreställ dig att Maja talar sanning, det är möjligt, med tanke på vad som framkommit.
Hon har ingen anledning att ljuga för att "verka oskyldig" eftersom hon talar sanning.
Citera
2023-10-17, 09:04
Medlem
Citat:

Maja ljuger inte.

OM Maja var helt oskyldig så hade hon så klart berättat redan i sitt första förhör att TT är död och JJ tvingade mig att hjälpa till.

MH har skyllt på full/sovande/spyende om vartannat i sina förhör under ett antal veckor.

På vilket vis "tvingades" MH att bära ut lik/vara tyst ang bränderna där flertalet personer varit i livsfara? Efter det valde att vara vän med JJ/sitta i bilen kvällen efter mordet och prata ihop sig?

Du skriver: "Maja ljuger inte"... skämtar du?

Hur var det med porrfilmen JJ tittade på efter mordet (som du skrev), har du hittat det i FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in