Helt rätt uppfattat. Att traggla samma saker om igen där inget nytt intressant framkommer är fullkomligt meningslöst.
Jag vet att du inte anser att jag har underlag för mina tolkningar, vilket jag av naturliga skäl inte håller med dig om.
Nej du har inte underlag.
Jag skrev att du undanhöll inledningen när du skulle göra Maja till underdånig.
Det misslyckades.
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du har redogjort för din uppfattning som svar på min. Vidare ältande är varken fruktbart, givande eller intressant.
Jag ser Maja som ett offer, absolut, eftersom hon var sårbar och hamnade i en mycket farlig manipulativ människas nät.
Lite som att en misshandlad partner som inte förmår lämna sin förövare, trots att man blir utsatt för hot och våld, ser hur förövaren utsätter andra, kanske ens barn för hot och våld.
Ändå är det för svårt att lämna, göra slut, förövaren aldrig skulle låta dig gå, utan att förstöra allt för dig.
Det går inte att föreställa sig den psykiska misshandel Maja levt under.
Floskler som går på repeat i tråden men som det inte finns stöd för i fup.
Ja Johanna kan de låsa in på en lång volta men att Maja borde skämmas inför Toves anhöriga är lika uppenbart.
NOLL visad empati för vad som hänt.
Citat:
Toves minne och efterlevande ska få rättvisa, men att låsa in Maja ger inte dom Tove tillbaka, det skulle vara fel, eftersom Maja inte dödade Tove, hon hade inget uppsåt.
Maja hade inget uppsåt vid mordbränderna heller men lika fan krattade hon manegen åt Johanna.
Maria Brinkhammars ersättning framgår inte.
Hon var Johannas försvarare under ca 2 månader. Men sammanlagt är nog utgifterna mellan Johannas och Majas advokater ganska jämnt fördelat. Clea tog lite mer betalt än Majas första advokat för arbetet då.
Mikael Svegfors som försvarade 18-åringen och vill ha 403 657 kronor. Han lade ned 157 arbetstimmar i olika möten, samtal och överläggningar med sin klient plus resor och andra utlägg. Här finns flera samtal med rubriken ”klient mår mycket dåligt” och han har även haft kontakt med klientens psykolog.
Kalla VP
En del har hävdat att Maja skulle ha varit helt opåverkad av tiden i häktet men sa verkar inte vara fallet. Det vittnade även samsittaren om
Det framgår ovan tex att Svegfors hade kontakt med Majas psykolog.
Ja, vi vet inget om vad Maja har sagt mellan förhören till sin psykolog, häktespersonal, föräldrar och annat som samsittaren inte vittnt om (då det inte hör till förhöret som handlar om varför hon vill byta rum och vad Maja sagt till J*osefin angående brottet.
I högsta grad. Det är inte mer märkligt än det du skriver:
Tycker det låter rent vågat att Maja drar henne i armen. Om hon nu vore så räddhågad.
Att Maja inte ville gå hem som påtänd är iofs begripligt. Men hon kunde helt klart har ringt tex nån av de två vännerna som körde dit henne istället för att häcka i Js trappuppgång.
Tanken slog mig dock häromdagen att om mobilen positionerat nån annanstans hade det kanske väckt föräldrarnas intresse, hon kanske inte var i skick som full och pårökt att ta ett förklarande samtal med pappa.
Eller att han i värsta fall krävt att hon (och demonerna) kommit hem och det hade blivit liv i luckan.
Ur Majas perspektiv hade det även varit en hotbild mot relationen med J. De hade fått vatten på kvarnen.
Finns dessutom fler versioner av den där kvällen, så vem vet vad som egentligen hände. Tydligen så snedtände både Maja och Johanna enligt Maja, men det hindrar tydligen inte att ansvaret för att ta hand om Maja lik förbannat anses hamna på Johanna. När Johanna inte tar hand om Maja då ”straffar” hon Maja, trots att Johanna tydligen hade sina egna demoner att slåss mot den natten. Maja är dock tydligen inte mer rädd för att gå emot Johannas vilja, än att hon hänger kvar i trapphuset hela natten. Det fanns väl uppgifter om att hon frenetiskt knackat och ringt på dörren? Maja verkar inte särskilt rädd för Johanna…
Jag tycker hela historien är löjlig och uppblåst. Två kompisar testar hasch för första gången och båda har en dålig reaktion. De blir osams när de är höga, och båda beter sig förmodligen på ett sätt som de inte hade gjort om de inte varit påverkade. Sen ska man spinna en dramatik runt det här bråket som om den ena ”straffade” den andra. Trots att de är sams igen redan nästa dag.
Det där är ju helt nonsens eftersom det inte är verklighetsförankrat.
Du ser följande som ett ypperligt och konkret exempel på att Maja tassade runt och lydde.
Eller undergivenhet och undvikande:
Kan det bli mer konkret än så här?:
...så vi var alla tvungna som var runt omkring henne att liksom inte prata om något negativt. Det skulle liksom bara vara, ja men inte, att man ska inte ha dålig attityd så sätt men alltså inte prata och ha glad ton och vara liksom, ja.
BF: Jag fattar inte riktigt. Sa Johanna det här eller?
M: Ja.
BF: Okej.
F: Så på något sätt Johanna gav instruktioner om hur det skulle vara?
M: Mmm.
F: Okej och du sa att alla skulle vara, vilka var det där alla?
M: Nej men det var jag, Johanna och M*irjam då att liksom framförallt vi två att vi skulle liksom så här, ja vara som Johanna ville att vi skulle vara för att hon inte skulle få psykos eller ja flippa.
F: Okej.
BF: Valde ni att lyssna på Johanna och betedde er så då eller?
M: Ja jag försökte ...
...
BF: Men varför valde du ändå den här gången när ni skulle göra som hon tyckte och tänkte så valde du att delvis men sa du att det inte gick så bra men bete dig som Johanna ville. Varför valde du det?
M: För att jag ville inte ha tjafs eller bråk. Och då visste jag att hela kvällen vara förstörd liksom.
Du kapade dock inledningen där det framgår att det är efter att de sett demoner då de åt haschbrownies:
M: Oj, eh, alltså vi har pratat om det lite och vi har kommit in på det ibland och så där så jag
vet inte riktigt. Ja men det som sades eller som har sagts i alla fall, jag vet inte riktigt vid
vilket tillfälle men att vi inte ska ja men vara höga tillsammans och jag sa liksom att ja jag kommer aldrig liksom göra om det här. Det var ett helvete rent ut sagt och hon sa det också att hon inte skulle göra det men hon har ja gjort det ändå. F: Hon har gjort det ändå?
M: Ja hon har gjort det några gånger.
F: Okej och hur vet du det att hon har gjort det?
M: För hon har sagt det efteråt.
F: Och när hon har gjort det då, den här gången var ni hemma hos henne, var har det skett då
när hon har gjort det?
M: Det har skett hemma hos henne och det har skett ja på andra ställen också. Ja, och sen så
skedde det såsom en gång när vi, ja när vi skulle ut och festa då tillsammans och jag tog
inget, jag drack bara och ja det vart inte jättebra heller. Alltså hon, man ser saker på ett annat sätt när man är hög och man tycker och man stör sig på allt och alla och ja man blir dryg skulle jag säga.
Hon nämner att J inte vill drabbas av psykos.
Att man blir dryg, stör sig på allt som hög.
Det är väl inte värst underligt att J då ber
M*irijam och Maja att inte ha dålig attityd eller prata negativt då Johanna ska röka?
De har nämligen ballat ur ihop.
Johanna om det gemensamma ätandet: "Det slutade helt enkelt inte så bra, vi kom liksom inte överens och vi störde oss väldigt mycket på varandras beteende"
Maja: "F: Okej. Det slog slint?
M: Mmm.
F: Berätta om det.
M: Men jag trodde ju det var i demoner i Johannas lägenhet och hon trodde jag var en demon."
Väninnan LS: "Ätit kakor?
Ja, haschkakor. Det hade inte gått så bra och de hade blivit paranoida."
AS: " De fick för sig att de var demoner och saker. Det berättade de för mig dagen efter."
Det är ju möjligt att Maja inte ville aktivera demoner igen - vis av erfarenhet hur paranoida bägge blev.
" M: För att jag ville inte ha tjafs eller bråk. Och då visste jag att hela kvällen vara förstörd liksom."
Vidare är det uppenbart ett samspel att baka haschkakor:
Maja: " Ja, alltså, mm, ja, jag gjorde smeten sen ehh, jag vet inte, någon kokade, ehh, mm, ja blad och sedan hällde i själva smeten och sen in i ugnen."
AS: "Vilka hade planerat?
Jag tror det var Johanna, Maja och M som planerat ihop."
(..)
"Vet du om någon annan händelse med liknande haschkaka?
De pratade om att de skulle testa det. Men inget de håller på med. (..)"
Samsittaren tar upp haschätandet:
" Eh, som det där med haschkakan liksom och såna där saker, där, det, Maja har inga såna
kontakter, det är Johanna som har det, eh, så att det är, med lite grupptryck tror jag det har
varit väldigt mycket på Maja.
Som hon faller för med då menar du?
Det tror jag definitivt att hon gör. Det är min egen tolkning utav vad hon har berättat och vad jag ser.'
Maja måtte ha en exceptionell förmåga att framstå som ren som snö...
på tal om kokain och när hon ville dra lina på eget initiativ.
Hur tycker du hon är som kompis när J är ledsen över en kille?
L följer med henne därifrån - men Maja vill hellre stanna och ta kokain.
"Eh, ja då gick vi jag och Johanna och en som heter J då på en efterfest och ja, ja vi var där och dansade och så och sen så, jag tror Johanna blev, jag tror hon blev ledsen eller irriterad på en kille. Nej vänta var det den
gången? Jo det var den gången tror jag, ja och så Johanna och J gick därifrån
för jag har för mig att jag sa att jag ville stanna men dom gick helt enkelt och efter dom hade gått så var det en som ja skulle ta sig ett par linor och då frågade jag om jag också fick ja så gjorde jag det.
BF: Du sa ju det men jag tänkte om det var Johanna som fått dig att ta kokain också men det var det inte då alltså?
M: Nej. "
Majas mobil låg troligen snällt hemma hos J under tiden:
"J: Ja, det kanske jag inte borde säga men en gång så vet jag att Maja om det var när hon
testade kokain eller någonting alltså något väldigt så där drastiskt och så, jag vet att vi har, ja fifflat ganska mycket med att hon fick inte när hon var under 18 år så fick hon inte sova borta så då hade hon ju min gamla mobil och grejer och sen så ja ljög vi helt enkelt för hennes föräldrar och så där och hon sa att hon var hos mig istället så gjorde hon något annat."
Oavsett hur mycket nonsens och verklighetsfrånvänt du än anser det är, försökte M de facto rätta sig efter Js "uppförandekod" för att hon inte ville ha tjafs eller bråk. Sedan kan vi klart tolka det olika.
- - -
Eftersom J inte berättar något om svek från M för att hon inte följer med, trots att hon nämner festen, förefaller det inte varit någon direkt diskussion om det. M verkar närmast förvånad över att J och J gått.
- - -
Det är ju en uppfinningsrik tonårslösning på ett övervakningsproblem.
Jag ser Maja som ett offer, absolut, eftersom hon var sårbar och hamnade i en mycket farlig manipulativ människas nät.
Lite som att en misshandlad partner som inte förmår lämna sin förövare, trots att man blir utsatt för hot och våld, ser hur förövaren utsätter andra, kanske ens barn för hot och våld.
Ändå är det för svårt att lämna, göra slut, förövaren aldrig skulle låta dig gå, utan att förstöra allt för dig.
Det går inte att föreställa sig den psykiska misshandel Maja levt under.
Toves minne och efterlevande ska få rättvisa, men att låsa in Maja ger inte dom Tove tillbaka, det skulle vara fel, eftersom Maja inte dödade Tove, hon hade inget uppsåt.
Johanna däremot, hon ska hållas borta från mänskligheten.
Du jämför Maja och Johannas relation med en partner som blir misshandlad och inte förmår att lämna partnern, trots att dom blivit utsatta för hot och våld.
Har du något exempel på våld eller hot mellan J och M?
Vad tänker du om Majas egna ord, att båda bestämde och att hon kunde såga nej till Johanna?
Och i din bubbla innebär det att veta i förväg att folk ska mördas och istället för att varna så tar man mobilen och agerar alibi som medlöpare.
Vägrar åka till BP men myser och ser på film med den som ska iväg och mörda Tove.
Empatistört så det förslår.
Så du menar att långsökta bortförklaringar är guldkorn?
Att haka fast vid nån sketen detalj och blunda för helheten?
En detalj som du allt som oftast förvanskat.
Det är du som gör Maja mer menlös och oansvarig än hon är.
Maja är fullt medveten att de ska mördas, att det är mer riskabelt att befinna sig på BP och därför håller hon sig i periferin.
I skuggan av Johanna då det är hennes mission - men som medlöpare och främjar brott.
Tönten som påstår hon ber böner. Om det inte slutat regna och J mördat deras fd väninna hade det väl varit Guds fel som inte lyssnade på rekorderliga Maja.
Maja sätter sig själv i främsta rummet på andra människors bekostnad, deras liv är mindre värt. Maja prioriterar Maja.
Precis som Heretic77 skriver:
Svårare är det inte.
Du vet, jag vet inte. Jag tolkar bara utifrån min uppfattning.
Oavsett hur mycket nonsens och verklighetsfrånvänt du än anser det är, försökte M de facto rätta sig efter Js "uppförandekod" för att hon inte ville ha tjafs eller bråk. Sedan kan vi klart tolka det olika.
Jag lär aldrig komma i närheten av dina tolkningar, praise the lord.
Javisst bad J att Maja och M*rjam skulle ha positiv stämning.
Risken fanns att det annars skulle uppstå paranoia igen och koka ner i gräl.
För om man tittar på KONTEXT så föll ditt försök bort att påvisa den stackars underdåniga Maja som måste lyda.
Citat:
Eftersom J inte berättar något om svek från M för att hon inte följer med, trots att hon nämner festen, förefaller det inte varit någon direkt diskussion om det. M verkar närmast förvånad över att J och J gått.
Jag tror inte att J la så mycket krut på den händelsen tre år senare.
Ergo. Vi kan nog inte förvänta oss detaljer där, bokstavs-Sybel.
Men faktum ÄR att Maja beskriver att J blev ledsen pga av nån kille, lämnade efterfesten ihop med tjejen L - och Maja ville inte följa med, hon ville hellre stanna och dra kokain.
Klarar du av att se att det inte verkar så schysst?
Citat:
Det är ju en uppfinningsrik tonårslösning på ett övervakningsproblem.
Ja, det var ju klurigt hur Maja grundlurar sina oroliga föräldrar då hon vill snorta kokain eller pippa.
Högst troligt inte upptäckas när hon äter haschbrownies eller varför inte bär ett lik?
Som Maja beter sig och ljuger är det fullt begripligt att de upplevde att de behövde ha mer koll på henne.
Senast redigerad av develi 2023-10-16 kl. 20:25.
Du vet, jag vet inte. Jag tolkar bara utifrån min uppfattning.
Som det här?
Citat:
Ja, M kunde ta egentid. Tog hon den tid hon verkligen behövde eller pressade hon sig över gränsen för att hon inte vågade bli betraktad som "tråkig"? Det vet vi inte.
.
Det vet vi visst.
Om Maja inte bryter ihop efter två års upptempo med J så är hon inte skör.
Ur ett perspektiv tror jag du skulle reta gallfeber på henne när du minimerar hennes kapacitet och idiotförklarar hennes person.
Maja får inte ens stå för det hon säger om deras relation.
Du är snabbt där och ger en tolkning som ska visa en svagare och underdånig person.
Sköra Maja som måste vila, ha framförhållning och rutiner.
▪️Maja medger att deras personligheter kommer på kollisionskurs.
▪️Hon beskriver att hon tar sig egentid.
▪️Vidare att de då är överens om detta - Maja väljer nån annan väninna att umgås med.
"De är olika genom att Johanna är extrovert och Maja är introvert. Det gör att det krockar ibland.
Hon förklarar att ibland orkar hon inte göra många saker utan önskar lite egentid och Johanna vill hellre hålla igång.
Hon tillfrågas vems vilja det då blir och hon svarar att det blir bådas. Ibland blir det att hon inte gör det Johanna vill och då hittar hon andra att vara med.
Maja tillfrågas om hon vill säga något då vi inte har fler frågor, hon är då tyst.
Adv Mikael Svegfors frågar då om deras olikheter. Han frågar vem som bestämmer av dem?
Hon svarar att det gör båda."
AT, en väninna att ta sig egentid med:
" Berätta om Johannas och din relation?
Johanna och jag var inte så nära, men jag umgicks mer med Maja, Johanna och Maja var tighta. Vi gick promenader ihop vi tre, var hemma och kollade på någon film.
Jag var mer vän med Maja.
Maja Hellman? Berätta om er relation.
Kommer inte ihåg hur vi lärde känna varandra. Sågs på fester och sågs mer och mer.
Jag bjöd hem Maja till mig.
Jag flyttade till min lägenhet i feb 2021. Maja hjälpte mig med flytten.
Jag bjöd hem henne till mig. Vi pratade om killar och fester och så."
Senast redigerad av develi 2023-10-16 kl. 20:13.
Finns dessutom fler versioner av den där kvällen, så vem vet vad som egentligen hände. Tydligen så snedtände både Maja och Johanna enligt Maja, men det hindrar tydligen inte att ansvaret för att ta hand om Maja lik förbannat anses hamna på Johanna. När Johanna inte tar hand om Maja då ”straffar” hon Maja, trots att Johanna tydligen hade sina egna demoner att slåss mot den natten. Maja är dock tydligen inte mer rädd för att gå emot Johannas vilja, än att hon hänger kvar i trapphuset hela natten. Det fanns väl uppgifter om att hon frenetiskt knackat och ringt på dörren? Maja verkar inte särskilt rädd för Johanna…
Jag tycker hela historien är löjlig och uppblåst. Två kompisar testar hasch för första gången och båda har en dålig reaktion. De blir osams när de är höga, och båda beter sig förmodligen på ett sätt som de inte hade gjort om de inte varit påverkade. Sen ska man spinna en dramatik runt det här bråket som om den ena ”straffade” den andra. Trots att de är sams igen redan nästa dag.
Äsch, det är inte ett dugg märkvärdigt.
Två med fjortisbeteende som röker på och ordagrant ryker ihop.
Det har gjorts försök, dömda att misslyckas, att framställa det här som stackars offret Maja.
Faktum är att hon hänger som en pinsam blodigel i trapphuset och jag tror som sagt att hon hängde där för att hon inte skulle avslöjad som hög som ett hus inför föräldrarna.
Mobil positionerar hos J. Frid och fröjd.
Det är ett jäkla hallå om den där mobilen.
Tills då J ringer hennes far på morgonen för att hämtas och M måste erkänna ett gräl och kör kiss-i-sängen pga fylla istället.
– I utredning framkom det var de misstänkta dumpade mobilen och vi har även sett rent tekniskt i vilket område mobilen dog. Och det området har vi ju sökt flertalet gånger. Polisen, försvaret och räddningstjänsten har varit där men vi har helt enkelt inte hittat någon mobil.
Kan Johanna ha flyttat på mobilen dagen efter när hon åkte tillbaka till dumpningsplatsen? Bara en tanke.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-16 kl. 20:13.