2023-10-16, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Äsch, det är inte ett dugg märkvärdigt.
Två med fjortisbeteende som röker på och ordagrant ryker ihop.

Det har gjorts försök, dömda att misslyckas, att framställa det här som stackars offret Maja.
Faktum är att hon hänger som en pinsam blodigel i trapphuset och jag tror som sagt att hon hängde där för att hon inte skulle avslöjad som hög som ett hus inför föräldrarna.
Mobil positionerar hos J. Frid och fröjd.
Det är ett jäkla hallå om den där mobilen.
Tills då J ringer hennes far på morgonen för att hämtas och M måste erkänna ett gräl och kör kiss-i-sängen pga fylla istället.
Pinsam blodigel 😂 Det är faktiskt den bilden man får. Jag har för mig att Maja väsnades och gjorde bort Johanna inför grannarna med sitt bankande och ringade på dörren hela natten lång. Det är nog därför Maja är orolig för att Johanna ska vara sur dan efter, snarare än att Maja inte ville gå på Nöjet. Vem skulle inte känna sig dum dan efter, om man har fört liv i kompisens trapphus hela natten och gjort bort kompisen inför grannarna?
Citera
2023-10-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Från Vetlandaposten idag.

– I utredning framkom det var de misstänkta dumpade mobilen och vi har även sett rent tekniskt i vilket område mobilen dog. Och det området har vi ju sökt flertalet gånger. Polisen, försvaret och räddningstjänsten har varit där men vi har helt enkelt inte hittat någon mobil.

Kan Johanna ha flyttat på mobilen dagen efter när hon åkte tillbaka till dumpningsplatsen? Bara en tanke.

Toves mobil kan vara nyckeln till en resning i HD mot Maja.
Citera
2023-10-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det finns ju flera möjligheter till hur hucvduskadan uppkommit. Jag har också spekulerat i huvuddunkning, men också ett ev slag med tillghygge, då eftersom Johanna så villigt erkänner att fällningen ledde till ett handdlöst fall bakåt. Har alltid i bakhuvudet att Johanna vill dölja något, t ex
ett medvetet planerat mord, eller att Tove pratar under mordet, vilket ska dölja att Johanna kanske stryper en medvetslös Tove t ex.

Detta kan ju abslut resulterat i att Tove inte kunde skrika, förutom att hon blev väldigt överrumplad av överfallet. Annars hade hon nog kunnat försvara sig bätre från början.

Expressen:

""Erksson pratar nu om att det fanns tecken på trubbigt våld mot Toves huvud. Detta, funderar han, kan ha uppstått när hon fälldes till golvet i badrummet av Johanna och då slog i huvudet i golvet. Det kan ha orsakat en medvetslöshet menar han. "

https://www.expressen.se/nyheter/nyckelvittnet-hors-nu--fortsatter-rattegangen/"

Även Thiblin närmner ju att huvudskadan har varit så omfattande att den har bidragit till blödning mellan hjärnhinorna och att fallet i sig är komplicerat med flera olika faktorer som inverkat, då även skallaskadan.

Många här har ju försökt förminska skallskadan till "ingenting", och verkar helt faktaresistenta vad gäller en ev möjlighet att Tove kan ha blivit påverkad av den.

Synd som sagt, att Majas försvar inte hakade på där ändå med den delen, att tove kan ha blivit medvetande påverkad direkt, och till och med medvetslös.'

På det en snabb strypning som kan ha lett till nästan omedlbar medvetslöshet enligt flera rättsläkare.

Det är absolut möjligt att det kan ha varit bara en gm, och att Tove ändå inte hade möjlighet att skrika.

Fatta greppet som Johanna tagit.

Från P4 Jönköping:

"" Han nämner både kräkningarna, att 20-åringen satt på Toves bröstkorg, att hon druckit alkohol och att hon ramlade i golvet och då eventuellt slog i huvudet. "Det var trots allt en skallskada som var så pass kraftig att den gav upphov till en hjärnhinneblödning, om än liten."
"

Tack för länken och citat från förhandlingarna. Ja när rättsläkarma vittnade var det ganska tydligt att Tove kan ha blivit medvetandepåverkad av fallet och skallskadan. Och det låter ju rimlitgt.
Vid en chock är det ju inte säkert att man skriker direkt, det tar kraft och tar bort lite fokus särskilt om samtidigt blir övermanad tänker jag. I det läget kanske inte Tove heller förstod vad som väntade.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-16 kl. 20:46.
Citera
2023-10-16, 20:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Pinsam blodigel 😂 Det är faktiskt den bilden man får. Jag har för mig att Maja väsnades och gjorde bort Johanna inför grannarna med sitt bankande och ringade på dörren hela natten lång. Det är nog därför Maja är orolig för att Johanna ska vara sur dan efter, snarare än att Maja inte ville gå på Nöjet. Vem skulle inte känna sig dum dan efter, om man har fört liv i kompisens trapphus hela natten och gjort bort kompisen inför grannarna?
Ja? Där har du sugit dig fast din pinsamma version av djur enligt evolutionen.
Har du aldrig pratat med en blodigel? 😂

Jag fattar öht inte hur J kan matcha med henne ang blodigelbeteendet eller hennes
litania, sjukdomsvinst och offerstuk.
Annars tål hon inte att lyssna på varken emotioner, eller sjukdomar. Folk är liksom dötrista.

Hon försvarar henne som om hon vore hennes sköra chihuahua.
Ses när hon raskt ska ordna med att spela in Majas misslyckade midsommarsex, ordna med polisanmälan - eller varför inte elda upp honom?
Samma med hennes KK. Bränna bilen?

Samma sak då det kom raggare hem till Majas föräldrahem då hon hade fest. Maja grinade och J drog på sig storstövlarna och föste argt iväg dem, ringde polis och allt vad det nu var.

Tolererar att M kritiserar hennes beteende mot exet F. Hur är det ens möjligt?
Senast redigerad av develi 2023-10-16 kl. 20:44.
Citera
2023-10-16, 20:45
Medlem
Gällande att det saknar rekonstruktion av händelseförloppet. Om nu Maja och Johannas försvarare verkligen trott att det skulle tala för deras klienters fördel, så hade de ju gjort en egen rekonstruktion.
Citera
2023-10-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://ibb.co/hs0M4jk

Är det inte höjden av fräckhet att senile professorn ska få ersättning av staten, enligt Clea?

Fast varför är det höjden av fräckheten Han har utfört arbete, vittnat och rest, precis som Clea angivit. Precis som alla andra i detta fall. Alla ska väl ha betalt för det man är berättigad till? Förstår om åsikter delar sig i vare sig detta är mord från Maja eller ej, och man tycker ”senile professorn” inte förtjänar något alls. Men så fungerar det ju inte. Eller ska du mista din lön pågrund av delade åsikter inom ditt yrke? Dum fråga från mig, men jag upplever att han givetvis har rätt till ersättning.
Citera
2023-10-16, 21:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det var inga busringningar eller sönderskurna däck det handlade om. J promenerade ut mitt i natten när folk låg och sov, placerade tändkuber, tidningspapper med handsprit och tuttade på, i hopp om att dom skulle brinna inne! Hon visade sin besvikelse för M efteråt och blev mer frustrerad efter varje gång.

Vi är nere på en 4 årings nivå av vad man kan förvänta sig av förståelse av konsekvenser. Om elden hade tagit sig hade M blivit åtalad för medhjälp till mordbrand.

Vi är nere på en 4 årings nivå av vad man kan förvänta sig av förståelse av konsekvenser.

För några kan det säkert vara något ditåt. Om det är fullt så illa med M, vet vi inte, men sådant behöver läras in och tränas om det inte är medfött. Tänkbart är att M fått träning av psykolog och kanske av föräldrarna, men det tar lång tid att lära in och för vissa blir det inte helt automatiserat utan de behöver påminnas.

Om elden hade tagit sig hade M blivit åtalad för medhjälp till mordbrand.

Det vet vi, men det vet garanterat inte M.
Hon var ju inte med.

Citat:
Att det bara forsar ur henne i sista förhöret tror jag beror på att hennes strategi är spikad. Hon friskriver sig från allt ansvar och lägger över allting på J. Då är det bra om polisen och allmänheten ser J som en fullständig galning som helt på egen hand utfört allting (gärna mordet då också så M slipper ansvar).

Har du någon gång sett förhör eller upplevt en person, som under lång tid haft en inre stress, som släpper när personen väljer att berätta? Det är ofta fullt av känslor, rösten spricker, tårarna rinner medans personen pratar och släpper ur sig det som legat och pyrt under en längre tid. Maja är lugn som en filbunke. Inga känsloyttringar, inga tårar, ingen förhöjd stress som fhl noterar. Samma gamla vanliga Maja som sitter där ljuger för att rädda sig själv. Precis samma lugn som hon visar upp inför föräldrarna 9 timmar efter mordet.
Det var inte många eeh eller pauser när M berättade, utan minnena låg samlade och lättillgängliga i hennes röriga minnesbank och hon berättade redigt och sammanhängande. Med ganska stor sannolikhet innebär det att minnena var känslokopplade, vilket jag då tolkar som att de tyngt henne.

Njä, jag har nog inte läst något förhör, men jag har erfarenhet av ett flertal som aldrig med en min röjer sina känslor och tankar i en stressande situation, möjligtvis kan man med ett vant öga se någon liten detalj som avslöjar att något är fel.

Att M inte visar något utåt, tycker jag inte säger så mycket. Vi har ingen aning om vad som rör sig under skalet eller hur hon vanligtvis beter sig i pressade situationer.
Citera
2023-10-16, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinechatter
Fast varför är det höjden av fräckheten Han har utfört arbete, vittnat och rest, precis som Clea angivit. Precis som alla andra i detta fall. Alla ska väl ha betalt för det man är berättigad till? Förstår om åsikter delar sig i vare sig detta är mord från Maja eller ej, och man tycker ”senile professorn” inte förtjänar något alls. Men så fungerar det ju inte. Eller ska du mista din lön pågrund av delade åsikter inom ditt yrke? Dum fråga från mig, men jag upplever att han givetvis har rätt till ersättning.
Har du hängt med i alla svängar och förseningar samt krav från Clea angående sin "professor"?
Hör efter med hovrätten om Cleas aktbilagor...man häpnar.
Citera
2023-10-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har du hängt med i alla svängar och förseningar samt krav från Clea angående sin "professor"?
Hör efter med hovrätten om Cleas aktbilagor...man häpnar.

Hängt med i det mesta från detta fall. Men jag törs att fråga vad du menar med förseningar och krav? Inget jag hängt med i varje fall, därav min undran.
Vilket som, så tycker jag alla ska ha arvode för jobb man utför. I den mån den är formad. Oavsett.
Citera
2023-10-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Toves mobil kan vara nyckeln till en resning i HD mot Maja.

Från Vetlandaposten. Idag.
Polischefen som ledde utredningen verkar osäker på vad mer det hade tillfört.

Så här i efterhand kan inte Johan Ekström se att Toves mobil skulle ha kunnat innebära något avgörande för utredningen.

Vi kunde ändå följa den under vissa resor där på kvällen till McDonalds.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-16 kl. 21:21.
Citera
2023-10-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Från Vetlandaposten. Idag.
Polischefen som ledde utredningen.

Så här i efterhand kan inte Johan Ekström se att Toves mobil skulle ha kunnat innebära något avgörande för utredningen.

☹ ett långskott från mig utan bäring.

Antar att de har kunnat tömma mobilen genom molnet.

Utgår från min egen kanske helt förkastliga och ålderdomliga beteende att spara på SD kortet 🥳 så mycket som möjligt.

Får nog sätta på mig en foliehatt också 🤣

Ursäkta mitt dumma inlägg 🌹
Citera
2023-10-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
☹ ett långskott från mig utan bäring.

Antar att de har kunnat tömma mobilen genom molnet.

Utgår från min egen kanske helt förkastliga och ålderdomliga beteende att spara på SD kortet 🥳 så mycket som möjligt.

Får nog sätta på mig en foliehatt också 🤣

Ursäkta mitt dumma inlägg 🌹

Det finns inte en stavelse i fupen om att de tömt Toves moln. Eller nån notis om att de gjort det men att det inte gav nåt. De har en skärmdump från Google Maps. Det är allt.
Undrar om han utredningsledaren där ens var medveten om vad Google Takeout är? Eller Samsung Cloud osv. De hade kunnat få ut koordinater med precisionscirklar och steg ur Toves mobil.

Med tanke på att de kompletterade med data ända fram efter sakframställan i hovrätten så har inte den tekniska analysen funkat i detta fall. Man undrar vad mer som missats alltså…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in