2023-10-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du blir ivrigare och ivrigare att dalta med Maja och göra henne till ett offer - och totalt ignorerar att hon sett till att Tove ruttnat och anhöriga varit förtvivlade och letar.

Idag är det ett år sen när Maja greppade benen och släpade in Tove under en gran.
Satt och ljög ihop en story med J, teg och försökte komma undan.

Maja ska känna skam och skuld för varenda sekund hon åsamkat dem smärta och lidande.

Bra sammanfattning.
Citera
2023-10-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Missade ditt svar därför dröjsmål med mitt.

Håller med dig på alla punkter. Förstår att många poliser ger upp och känner att deras arbete inte leder någon vart. Man är mest oroad att de kan gå över på brottslingarnas sida vilket dessutom kan bli väldigt lönsamt att dryga ut en mager polislön med.

I Majas fall tror jag hon kommer få ett tungt straff när hon nu är tillbaka i samhället. Straffet blir att möta alla människor i Vetlanda som inser vad hon har gjort. Med hennes säregna utseende känns hon lätt igen var hon än kommer styra kosan. Även om hon flyttar så kommer det inte hjälpa så länge hon stannar i riket. Med Johanna blev Maja stark. Frågan är hur hon kommer känna nu när alla dessutom vet att hon utlämnade sin kamrat som hon var så tight med. En golare har inga polare, om hon skulle försöka hitta andra spännande kriminella kamrater ligger det henne i fatet

De som tror att Maja är helt oskyldig tror väl att Mats Ahlm som mördade Linda Chen också är oskyldig. Båda kom undan med brott mot griftefriden

Det är många här som missbrukar ordet oskyldig eller försöker göra andra dumma.

Varje person är i juridiskt sett*oskyldig*så länge det inte framlagts bevisning av tillräcklig styrka för att kunna fälla honom till ansvar i en rättegång, medan en absolut*oskyldig*person inte har begått något brott.

För att kunna påstå att någon är oskyldig i en absolut mening krävs kännedom om sanningen, som jag misstänker att ingen här vet.

Bara två levande personer har den sanningen idag då den som är brottsoffer är mördad.

Med detta sagt Maja är i juridisk mening oskyldig till att i samförstånd mördat Tove.

Att sedan sitta här och skriva att Maja är oskyldig i absolut mening visar bara på det lilla förstånd dessa skribenter är utrustade med.
Citera
2023-10-16, 18:08
Avslutad
Citat:
Du blir ivrigare och ivrigare att dalta med Maja och göra henne till ett offer - och totalt ignorerar att hon sett till att Tove ruttnat och anhöriga varit förtvivlade och letar.

Idag är det ett år sen när Maja greppade benen och släpade in Tove under en gran.
Satt och ljög ihop en story med J, teg och försökte komma undan.

Maja ska känna skam och skuld för varenda sekund hon åsamkat dem smärta och lidande.
Jag ser Maja som ett offer, absolut, eftersom hon var sårbar och hamnade i en mycket farlig manipulativ människas nät.

Lite som att en misshandlad partner som inte förmår lämna sin förövare, trots att man blir utsatt för hot och våld, ser hur förövaren utsätter andra, kanske ens barn för hot och våld.
Ändå är det för svårt att lämna, göra slut, förövaren aldrig skulle låta dig gå, utan att förstöra allt för dig.
Det går inte att föreställa sig den psykiska misshandel Maja levt under.

Toves minne och efterlevande ska få rättvisa, men att låsa in Maja ger inte dom Tove tillbaka, det skulle vara fel, eftersom Maja inte dödade Tove, hon hade inget uppsåt.

Johanna däremot, hon ska hållas borta från mänskligheten.
Citera
2023-10-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Nu låg ju kroppen vid en skogsväg JJ kände till. MH kan absolut ha varit sanningsenlig när hon sa att hon inte visste var kroppen fanns. Det var mörkt, en förskräckligt hemsk situation och hon kanske faktiskt inte kände igen sig alls eller visste var dom var någonstans.
Det där köper jag inte och visste inte Maja exakt vart kroppen låg så hade hon kunnat berättar åt vilket håll platsen låg och att hon låg i skogen
Någorlunda riktmärken hade hon kunnat ge polisen.
Den som inte kan erkänna att M är skyldig till att T fick ligga där länge och att hon ljög för polis i flera veckor
Ni måste vara totalt blinda och även ljuga för er själva
. Det är att skydda en brottsling
Men Maja hade bara tanken på att skydda sig själv
En oskyldig hade berättat
Citera
2023-10-16, 18:13
Medlem
Citat:
Nej. Det är vad DU anser och blir ifrågasatt.

Och i din bubbla innebär det att veta i förväg att folk ska mördas och istället för att varna så tar man mobilen och agerar alibi som medlöpare.

Vägrar åka till BP men myser och ser på film med den som ska iväg och mörda Tove.

Empatistört så det förslår.

Så du menar att långsökta bortförklaringar är guldkorn?
Att haka fast vid nån sketen detalj och blunda för helheten?
En detalj som du allt som oftast förvanskat.

Det är du som gör Maja mer menlös och oansvarig än hon är.

Maja är fullt medveten att de ska mördas, att det är mer riskabelt att befinna sig på BP och därför håller hon sig i periferin.
I skuggan av Johanna då det är hennes mission - men som medlöpare och främjar brott.
Tönten som påstår hon ber böner. Om det inte slutat regna och J mördat deras fd väninna hade det väl varit Guds fel som inte lyssnade på rekorderliga Maja.

Maja sätter sig själv i främsta rummet på andra människors bekostnad, deras liv är mindre värt. Maja prioriterar Maja.

Precis som Heretic77 skriver:
Svårare är det inte.

Instämmer fullt med er! +1 på det
Citera
2023-10-16, 18:14
Medlem
De blev ett nav i sökandet efter Tove: ”Plockade in all ledig personal”

https://www.jp.se/2023-10-16/de-blev-ett-nav-i-sokandet-efter-tove-plockade-in-all-ledig-personal
Citera
2023-10-16, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det där köper jag inte och visste inte Maja exakt vart kroppen låg så hade hon kunnat berättar åt vilket håll platsen låg och att hon låg i skogen
Någorlunda riktmärken hade hon kunnat ge polisen.
Den som inte kan erkänna att M är skyldig till att T fick ligga där länge och att hon ljög för polis i flera veckor
Ni måste vara totalt blinda och även ljuga för er själva
. Det är att skydda en brottsling
Men Maja hade bara tanken på atr skydda sig själv
En oskyldig hade berättat
Fast hon gjorde ju just det. Berättade.
Citera
2023-10-16, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var M*x som körde bilen. A*ma var också med. De hade först alla fyra varit hos Johanna och sen skulle han köra Johanna och Maja ulll Nöjet. Men han får vända sedan och kör hem de igen. A*ma berättar att Maja ska ha tillbringat natten i trapphuset. Att Johanna inte släppte in henne. Maja var ju 'hög' och ville väl av naturliga skäl inte gå hem till föräldrarna i det läget. A*ma ska ha träffat Johanna och Maja dagen efter för att prata om 'bråket' och det som hänt.
M*x säger öht inget om haschkaka, han har inte sett något sånt (påstår han). Han påstår också att de vänder för att de blir stoppade av en polisbil, och att det är därför de inte går till Nöjet. Så uppgifterna går isär.

Almas vittnesmål hittar jag inte i FUP, var har du sett det? Vilken bilaga?

Om man lägger ihop vittnesmålen så verkar haschkakeätandet ha utlöst en stökig kväll. Enligt Maja såg både hon och Johanna demoner. Att Maja var hög och inte ville gå hem till föräldrarna är mycket möjligt, men Johanna var också hög och ville kanske vara ensam. Hon var kanske inte själv i form för att ta hand om en person med haschutlösta syner. Det innebär dock inte att hon straffar Maja när hon väljer att vara själv.
Citera
2023-10-16, 18:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Så Maja var för utmattad av känslor?
Det är fullständigt skit det samma om hon hade hangover eller vad som.
Faktum är att om hon vore rädd, inte vågat eller vore starkt bekymrad att förlora relationen så hade hon inte vägrat gå till Nöjet igen som hon uppger. Hon hade gått dit med J om hon så behövt åka ambulans dit.

Hon kan likaväl identifiera sig med F och då är det rakt inte säkert det är normal empati.
Då menas tiden innan comeback för Js sällskap njuter hon av.
Även en empatistörd kan bete sig som om det finns normalitet men i det stora hela begriper man att det är nån vajsing.
I sin grövsta form:
Madsen grät över skaldjur som rengjordes från ubåten, men snittade lustfyllt Kim med sin hobbykniv.
Han grät över lok som rostade bort men styckade Kim utan problem.

Men det centrala är att hon vågar ge Johanna grov kritik.

Nej. Men om så vore fallet skulle nog vem som helst göra det. Det är de två mot världen, tighta som om de satt ihop med lim.

Nej, och det är inte nåt jag påstått.

Men det visar att Maja umgicks med andra och tog sig tydligen egentid med andra.
Som hon själv beskrev.
Nåt som du påpekat att hon nog inte gjorde för hon fick nog inte sin vilja fram eller hur du nu uttryckte dig.
För trots att hon upplevde sig jämlik, uttalat ända bort i TR och vilket flera vänner upplevde och beskrev - så ska hon formateras till nån som inte vågar säga emot eller göra nåt utan Js påtryckningar.

Hon kunde till och med dra lina kokain utan Js hjälp och högst troligt lämnade hon mobilen hos J även då, vilket J tar upp i sitt förhör.
För J och L gick från efterfesten, J var ledsen över nån kille, men M ville vara kvar och snorta.
Du har redogjort för din uppfattning som svar på min. Vidare ältande är varken fruktbart, givande eller intressant.
Citera
2023-10-16, 18:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Lägg ner dina floskler.
Det här tar di till när du vill avrunda. För att du inte kommer nån vägen.
Att du försöker framställa Maja som nån som inte tex vågar ifrågasätta dementeras via citat i fup och vad Maja säger själv.

Det handlar rakt inte bara om "vi tolkar olika" som upprepas av fler än dig och att dra in TR och själva skuldfrågan saknar relevans.

Du är ifrågasatt ang det du påstår om vad som de facto står och jag kan hittills inte se att du kommit med nåt som har bäring med dina påståenden.
Snarare tvärtom, att bilden som försöker målas upp inte bekräftas utan krackelerar.
Helt rätt uppfattat. Att traggla samma saker om igen där inget nytt intressant framkommer är fullkomligt meningslöst.
Jag vet att du inte anser att jag har underlag för mina tolkningar, vilket jag av naturliga skäl inte håller med dig om.
Citera
2023-10-16, 18:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Anhöriga familjemedlemmar vittnar aldrig under ed.
Nej, det gick lite för fort. Jag kom på när jag hade postat att han nog inte ens hördes som vittne.
Citera
2023-10-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon har inte åtalats för det.
Clea gjorde bort sig när hon käftade emot i HR om att kvävning (om jag inte minns fel) inte var styrkt i åtalet... varpå domaren tillrättavisade henne...
Det måste framkomma i själva åtalsbeskrivningen, du kan inte dömas för någonting annat än vad du står åtalad för, oavsett vad som framkommer under förhandlingen. Det är därför åklagare är noga med att belysa vad dom vill att den misstänkte döms för i första hand, i andra hand, i tredje hand, osv

Jag kan hålla med om att rättegången i HR var en flopp

Men likförbaskat är Maja skyldig till skyddande av brottsling
Hon berättade inte vart de gömt Toves kropp

Hade hon vart oskyldig så hade hon berättat men det förnekar du eller några fler i tråden
. Rullman la säkert ihop hela indicekedjan
Frågan är om han var uppmanad till att släppa fallet tidigare än vad han tänkt

Det är många kockar som blandade sig i det här fallet
Senast redigerad av Anedin 2023-10-16 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in