2023-10-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Då kommer man att redovisa hela utredningen. Det känns bra. Vi litar på våra skattepengar.

Ja, visst är de oberoende. 0.0% SD, 54% MP.
Citera
2023-10-16, 10:23
Medlem
Som en som jobbar på SR tänkte jag bara klargöra några grejer. Jag personligen har ingen aning om vem som gjort det (jobbar inte på den aktuella kanalen). Men generellt så är det väldigt många som har tillgång till Instagram, i princip alla på redaktionen med några få undantag. Sedan några år tillbaka har alla kanaler en systerkanal med då man delar viss bevakning. Det innebär att många på en annan kanal förmodligen också har tillgång till Sjuhärads Instagram. Sen är väl inte alltid SR duktiga på att plocka bort tidigare personal från sociala medier heller..

Med detta sagt, det är förmodligen runt 20 personer som har tillgång till deras Instagram.
Citera
2023-10-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jo, det finns en "arabisk tjej" på P4 Sjuhärad.

Jag gjorde lite enkelt detektivarbete och tipsade Faw Azzat om det tidigt efter att hon postat skärmdumpen. Av någon anledning finns inte Chérin Omari med i någon lista över anställda på SR:s hemsidor, men hon angav på sin Linkedin (som nu är borttagen sedan mitt besök 9/10) att hon jobbade på SR och utöver svenska behärskar arabiska. Vad jag har kunnat se är efternamnet Omari arabiskt och det finns en känd släkt Al-Omari där nere.
Hon har gjort reportage för P4 Sjuhärad, men verkar vara anställd på P4 Göteborg av vad jag kunde bedöma.

Jag har skrivit två inlägg på X om saken.
https://twitter.com/Grisbrottaren/status/1711353900521906198
https://twitter.com/Grisbrottaren/status/1712133512604553264

Inslag av Chérin på P4 Sjuhärad:
https://sverigesradio.se/artikel/eva-76-attackerades-av-alg-en-fruktansvard-upplevelse
https://sverigesradio.se/artikel/borasbor-glads-over-fem-centimeter-sno-vantas-regna-bort-i-eftermiddag

Det verkar ha blivit en s k trådsanning att Elin skulle vara delinkventen, så jag har inte följt det här spåret längre. Men det verkar ju lite märkligt att hennes Linkedin har försvunnit nu sedan incidenten.
Dessutom var mitt intryck från början att det var frågan om en "palestinier", eftersom det var lite märkligt att kasta sig över en helt okänd privatperson och skicka ett så känslosamt meddelande. Det är knappast något en vanlig svensk vänstertjej med palestinasjal skulle göra.

Ja du är något på spåret, här ett inslag som är från i år.

https://sverigesradio.se/artikel/de-lever-i-ovisshet-efter-8-ar-i-sverige-manga-har-tagit-sitt-liv

Senare inlägg i tråden hävdar att SR är dåliga på att plocka bort "tidigare anställdas konton/behörighet" och vad gäller ovanstående person som jobbat där tidigare men nu tydligen är på Göteborgs-redaktionen men även vad det verkar "frilansa" med reportage för Sjuhärad kan mycket väl ha tillgång till kontot. Vi får se om SR vågar gå ut vem personen är?

Någon kanske kan gräva mer om denna donna.
Citera
2023-10-16, 12:26
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggvepeerssoon
Som en som jobbar på SR tänkte jag bara klargöra några grejer. Jag personligen har ingen aning om vem som gjort det (jobbar inte på den aktuella kanalen). Men generellt så är det väldigt många som har tillgång till Instagram, i princip alla på redaktionen med några få undantag. Sedan några år tillbaka har alla kanaler en systerkanal med då man delar viss bevakning. Det innebär att många på en annan kanal förmodligen också har tillgång till Sjuhärads Instagram.

Detta är en viktig pusselbit. Om Chérin Omari jobbar på P4 Göteborg är hennes systerkanal gissningsvis.....P4 Sjuhärad.

Elin Ternander är fortsatt huvudmisstänkt och ser oavsett ut att ha hållit i mörkläggningen, men Omaris odds ökar och hon passar gärningskvinnaprofilen.

Älskar för övrigt denna tråden. Som att jaga Jack the Ripper.
Citera
2023-10-16, 13:13
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Senare inlägg i tråden hävdar att SR är dåliga på att plocka bort "tidigare anställdas konton/behörighet" och vad gäller ovanstående person som jobbat där tidigare men nu tydligen är på Göteborgs-redaktionen men även vad det verkar "frilansa" med reportage för Sjuhärad kan mycket väl ha tillgång till kontot.
Nja. Hon har gjort reportage för P4 Sjuhärad så sent som 6 oktober, så det handlar väl snarare om att hon arbetar för båda redaktionerna.
https://sverigesradio.se/artikel/bostadspriserna-rasar-men-har-ser-det-ljusare-ut

Jag har inte koll på geografin där nere på Sveriges baksida, men visst verkar det möjligt att jobba både mot Göteborg och Borås. Hon är skriven i Kode.

Edit: Instagram-konto har hon och använder, men det är privat. https://www.instagram.com/p/CugmpspsA70/
(Notera att det står "Sjuhärad" på ärmen.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2023-10-16 kl. 13:35.
Citera
2023-10-16, 13:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Som en som jobbar på SR tänkte jag bara klargöra några grejer. Jag personligen har ingen aning om vem som gjort det (jobbar inte på den aktuella kanalen). Men generellt så är det väldigt många som har tillgång till Instagram, i princip alla på redaktionen med några få undantag. Sedan några år tillbaka har alla kanaler en systerkanal med då man delar viss bevakning. Det innebär att många på en annan kanal förmodligen också har tillgång till Sjuhärads Instagram. Sen är väl inte alltid SR duktiga på att plocka bort tidigare personal från sociala medier heller..

Med detta sagt, det är förmodligen runt 20 personer som har tillgång till deras Instagram.
Tack för intressant information.

I händelse av en samhällskris finns det alltså, om jag förstått rätt, ganska mycket folk som kan sprida både information och desinformation via SRs olika sociala medier-konton utan att informationen granskas och godkänns före publicering, och utan att man vet vem som lagt ut informationen?

T ex skulle någon eller några kunna lägga ut desinformation i händelse av ett kupp- eller informationsförsök, eller vid våldsamma upplopp eller liknande? Felaktig information från Public Service vid sådana händelser kan medföra allbarliga samhälleliga konsekvenser.

Vet du om SRs ledning, eller någon annan inom SR har funderat över detta, och vilka eventuella åtgärder man bör vidta för att komma till rätta med problemet?
Citera
2023-10-16, 14:04
Medlem
Rollen som digital redaktör innebär inte egentligen några speciella befogenheter eller särskild insyn i vem som skriver vad på sociala medier, inte heller betyder det att man har någon form av chefsbefattning eller "folk under sig". Som sagt, ingen aning om Elin skrev det, men det känns som att bevisen är väääldigt svaga mot henne och att det mest blivit en sanning som alla bara köper. Oavsett vem det var, jävligt onödigt.
Citera
2023-10-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för intressant information.

I händelse av en samhällskris finns det alltså, om jag förstått rätt, ganska mycket folk som kan sprida både information och desinformation via SRs olika sociala medier-konton utan att informationen granskas och godkänns före publicering, och utan att man vet vem som lagt ut informationen?

T ex skulle någon eller några kunna lägga ut desinformation i händelse av ett kupp- eller informationsförsök, eller vid våldsamma upplopp eller liknande? Felaktig information från Public Service vid sådana händelser kan medföra allbarliga samhälleliga konsekvenser.

Vet du om SRs ledning, eller någon annan inom SR har funderat över detta, och vilka eventuella åtgärder man bör vidta för att komma till rätta med problemet?

Nej så högt upp i hackordningen är jag inte Men jag vet att vi är flera som flaggat lite för IT-säkerheten, det är ju inte toklänge sedan något twitterkonto kapades i SRs namn och säkerheten därmed höjdes, i varje fall hos oss.

Men ja, det är många som har tillgång till våra sociala medier. Men det är ju också ett arbetsverktyg, många kan gå ut i livesändning eller publicera saker på vår webb med. Men så tror jag att alla mediehus har det, förutom sändningen då där SR ändå är rätt unika. Det krävs för att verksamheten ska fungera.

Sen om det skulle bli exempelvis krig i Sverige eller dylikt kan jag tänka mig att organisationen tightas till och att saker och ting ändras, men det är bara ren spekulation från min sida.

Det jag vet är att ledning och chefer tar väldigt allvarligt på sånt här då det såklart skadar förtroendet för PS.
Citera
2023-10-16, 14:32
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Det jag vet är att ledning och chefer tar väldigt allvarligt på sånt här då det såklart skadar förtroendet för PS.

De gillar såklart inte negativ uppmärksamhet och särskilt inte när budgetbantning av denna evigt svällande gödgris äntligen är på agendan, men att samtidigt kommunicera utåt att man inte vill eller förmår genomföra en rätt enkel IT-undersökning skickar andra signaler.

Slutsatsen blir att cheferna antingen är inkompetenta (jag vet själv nivån på IT-kunskper i en näraliggande bransch), sitter i knät på fack och korridormaffior eller inte klarar av att hantera sin hålla ihop utåt-reflex. Oavsett blir det som faktiskt kommuniceras inte förtroendeingivande.
Citera
2023-10-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
De gillar såklart inte negativ uppmärksamhet och särskilt inte när budgetbantning av denna evigt svällande gödgris äntligen är på agendan, men att samtidigt kommunicera utåt att man inte vill eller förmår genomföra en rätt enkel IT-undersökning skickar andra signaler.

Slutsatsen blir att cheferna antingen är inkompetenta (jag vet själv nivån på IT-kunskper i en näraliggande bransch), sitter i knät på fack och korridormaffior eller inte klarar av att hantera sin hålla ihop utåt-reflex. Oavsett blir det som faktiskt kommuniceras inte förtroendeingivande.

Personligen vet jag inte hur enkelt det är att göra en "rätt enkel IT-undersökning" som visar från vilken enhet ett inlägg skrevs, går det ens?
Citera
2023-10-16, 15:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Nej så högt upp i hackordningen är jag inte Men jag vet att vi är flera som flaggat lite för IT-säkerheten, det är ju inte toklänge sedan något twitterkonto kapades i SRs namn och säkerheten därmed höjdes, i varje fall hos oss.

Men ja, det är många som har tillgång till våra sociala medier. Men det är ju också ett arbetsverktyg, många kan gå ut i livesändning eller publicera saker på vår webb med. Men så tror jag att alla mediehus har det, förutom sändningen då där SR ändå är rätt unika. Det krävs för att verksamheten ska fungera.

Sen om det skulle bli exempelvis krig i Sverige eller dylikt kan jag tänka mig att organisationen tightas till och att saker och ting ändras, men det är bara ren spekulation från min sida.

Ett viktigt och intressant område, detta. PS är ju en av de viktigaste informationskanalerna vid en kris, och inget får klicka. Nu verkar du redan ha funderat en del över säkerheten och har säkert en del insyn och idéer. Men kanske finner du något användbart korn när jag här nedan räknar upp några saker som krävs för en säker informationshantering för en samhällskritisk organisation som PS:

- Utse en arbetsordning som klart definierar vem som får producera, godkänna och publicera viktig information i händelse av skarpt läge.

- Alla IT-system knutna till publicering skall ha behörighetssystem där olika behörigheter är knutna till olika individer enligt arbetsordningen i föregående punkt.

- Alla som har behörighet att godkänna och att publicera skall genomgå säkerhetskontroll på en ganska hög nivå. Detsamma gäller dem som sköter om behörighetssystemen (dvs delar ut och drar in behörigheter).

- Alla IT-system måste läggas bakom brandväggar värda namnet och förses med system som skyddar mot alla kända former av intrång.

- Man bör regelbundet anlita IT-säkerhetsföretag som får i uppgift att försöka hitta blottor och ta sig in i systemen.

- Såväl arbetssätt och roller som IT- och säkerhetssystem bör revideras regelbundet av utomstående part.

Det här är ett kostsamt och litet tråkigt arbete, men det måste genomföras. Man kan vara så gott som säker på, att främmande makt har kartlagt såväl system som nyckelmedatbetare. Det gäller för PS att ligga steget före!

Min enkla gissning är, att PS inte uppfyller ovanstående krav annat än fläckvis.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-10-16 kl. 15:44.
Citera
2023-10-16, 16:54
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Personligen vet jag inte hur enkelt det är att göra en "rätt enkel IT-undersökning" som visar från vilken enhet ett inlägg skrevs, går det ens?

Vad jag undrar är om chefen på redaktionen får göra en gammaldags undersökning och helt sonika fråga personalen "vare du som gjorde re?" Eller om det finns några arbetsmiljöregler som säger att man inte får göra den typen av efterforskningar.

Själv hade jag som anställd aldrig ljugit om något sånt för min chef. Framförallt inte om jag jobbat inom public service där just regelverket för publicering är stenhårt. Och jag fattar heller inte varför någon skulle vilja ljuga. Känns inte som att konsekvenserna av att -av misstag, inte medvetet- psykbryta lite på sociala medier kan vara särskilt stora.
Däremot kan konsekvenserna av att medvetet dölja det för arbetsgivaren vara enorma. Du kan i princip sabba din karriär på SVT/SR för tid och evighet.
Vilket för mig gör det ännu otroligare att arbetsgivaren inte är kapabel att ta reda på vem missdådaren är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in