Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Ja du är då per definition civil, så länge du inte bär vapen eller uniform med gradbeteckningar.
Läs mer om vad som kännetecknas som kombatant enligt Genevekonventionen:
https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v1/rule3
Du låter som en Sverigedemokrat.
Västbanken är fortfarande kontrollerat av Fatah.
Jag är 100% enig i problematiken med bosättningarna, och det är något Israel måste få bukt med, för det är palestinskt territorium. Men Västbanken kommer oavsett fortfarande att vara under palestinskt styre 2024, Gaza kommer inte vara under Hamas styre 2024.
Med detta som facit, vilka av dessa två grupper har lyckats bäst i att styra Palestina tycker du?
Ja ni borde få er frihet, men har du hört talas om frihet under ansvar? Gazaborna fick frihet under ansvar 2005, men man tog inte ansvaret när man lät Hamas bedriva sin våldskampanj, och nu kommer svaret.
Medans detta nu sker kan Palestinier på Västbanken sova utan att behöva oroa sig för flygangrepp. Varför? Eftersom Fatah tog sitt ansvar.
Just i fallet 2021 berodde det på att Hamas besköt Israel med raketer efter att Israelisk polis stormat Al Aqsa-moskeen, på grund av en demonstration som urartade efter att bosättare tog över en palestinsk familjs hus.
Jag tycker det var fel av israelisk polis att storma Al Aqsa-moskeen eftersom den är helig.
Men att möta det med dödligt våld från Hamas sida var överdrivet, och resultatet av det blev att folk dog på Gaza.
Men jag är helt enig i att de illegala bosättningarna på Västbanken ska upphöra och tas bort, och att de palestinier som bodde där innan måste få tillbaka den mark som de har dokumenterat rätt till.
Men som sagt innan
Förhoppningsvis kan Israel ge efter efter denna konflikt är över och ge tillbaka denna mark.
Herregud! Skäms du inte! Var har Genevekonventionen varit under alla 75 år ? Netenyaho har dödats tiotusentals civila Palestinier, borde ni han inte vara i domstolen i Haag just nu?
I alla fall alla dessa konventioner tror jag inte på, de är påhittade av väst för att gynna väst intresse.
Väst är bara hycklare och ljugare, vi sett er i Iraq, Syrien, Afghanistan och överallt.
Ni använder dessa lagar när det gynnar er bara! I mina ögon om någon ockuperar mitt land då är han en ockupant och terrorist och förtjänar döden. Förutom barn som är alltid oskyldiga!
Tack för dina hoppningar att Israel ska sluta med bosättningar, men vem FAN bryr sig om vad du hoppas!
Israel och m.h.a. Fatah kör hårt med att bygga nya bosättningar. Judejävel förorenar Alaqsa dagligen och det är grundorsaken till det som hände 7/10. Hamas har varnat dem mkt. Ni kommer betala priset, sa Hamas. Högerextremister i Israel lyssnar inte, här får ni.
Fatah lever sina sista år i västbanken, jag lovar. Hamas och Jihad har de senaste två åren tagit över nästan alla stora flyktingläger i Västbanken. Hamas popularitet i Västbanken är dominerande, med förtryck från Fatah, som är i själva verket agenter till Israel, och hundra miljarder kronor från USA och Israel bara för att ha läget under kontroll. Jag är Palestinian och vet vad jag pratar, människor där är trötta på dem. Till exempel Hamas vinner i alla universitetsval som sker i Västbanken. De är korrupta och lever tillsammans med sina familjer i lyx i Dubai och Las Vegas på bekostnad av oss. Vi kommer att avrätta dem alla. Precis som du vaknade den 7/10 och blev chockad hur Hamas invaderade Israel. I snar framtid kommer du vakna och se att Hamas har tagit över hela Västbanken. Bara vänta!
Hade europerna under andra världskriget sagt att de vill sova utan att bli rädda från flygrad, då skulle Hitler tagit över hela Europa. Frihet kostar mycket! Vi krigar hela världen nästan! Hamas kommer att överleva det här, med Guds vilja, de har stor popularitet bland folk. Lyssna inte på rappotage på SVT.
De är 1000 gånger starkare och organiserade än vad de var 2007. Efter den misslyckade kommande markinvasion, Hamas kommer att gå ut från den ronden som räddare till Palestinier och Alaqsa.
7/10 kommer att vara den officiella dagen för början av Israels nedgång.