2023-10-16, 00:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är en rätt bra och kort sammanfattning.
https://antisemitismdaochnu.se/antisemitism-i-debatten-om-israel/israel-och-konflikten-i-mellanostern/

Man får läsa lite mellan raderna och förstå att judarna som levt utspridda överallt i två tusen år helt plötsligt kom på i slutet på 1800-talet att de skulle ha ett eget land där det redan bodde 95 % muslimska araber.
Problemet är de oresonliga judarna från början till slut. De har inte nöjt sig med det landområde de fick heller, utan började erövra och ockupera mer.
Sen är det ju galet av FN att gå emot arabstaterna och bestämma att en judisk stat ska bildas i deras region mot deras vilja.
Enda lösningen är att judarna backar tillbaka till 1967 års gränser. Eller får man konstatera att de inte kan ha en egen stat.
Citera
2023-10-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det var ju inte palestinierna i sig som anföll Israel. Det var terrororganisationen Hamas som utförde dåden.
Inte för att jag förstår hur man tror att man genom att döda andra får sin vilja igenom.
Jag tror heller inte att Hamas verkar ensamma i den här händelsen. Är nog fler parter inblandade.
Vi får väl se hur det slutar det hela.

Men tja här inne i tråden verkar vi ju alla försöka bestämma över andras öde.

Och det är Hamas som Israel är ute efter. Inte den palestinska befolkningen. Så vad gråter du om?
Citera
2023-10-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hamas kan ha planerat detta i över ett år

Här en video som går i genom Hamas Operations Order from Operation Al-Aqsa Flood (7 oct)

https://www.youtube.com/watch?v=RvYwfl7dgTY

De var verkligen väl förberedda och välorganiserade, men det verkar delvis ha varit ett självmordsuppdrag för vissa av Hamas-kombattanterna

Enligt Hamas själva så planerade dom i två år.
Citera
2023-10-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Israel bottarna löper amok i tråden, verkar som om att stödet för staten Israel är svagt här.
Pinsamt.

Sedan var det Israel som triggade igång kriget som vanligt och ska sedan leka offer och sedan ska västvärlden få dras med deras idiot beslut, med ännu mera invandring som håller på och ta död på eu.

Bra jobbat israel..

Du läser och resonerar som en arab.
Citera
2023-10-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här är en rätt bra och kort sammanfattning.
https://antisemitismdaochnu.se/antisemitism-i-debatten-om-israel/israel-och-konflikten-i-mellanostern/

Man får läsa lite mellan raderna och förstå att judarna som levt utspridda överallt i två tusen år helt plötsligt kom på i slutet på 1800-talet att de skulle ha ett eget land där det redan bodde 95 % muslimska araber.
Problemet är de oresonliga judarna från början till slut. De har inte nöjt sig med det landområde de fick heller, utan började erövra och ockupera mer.
Sen är det ju galet av FN att gå emot arabstaterna och bestämma att en judisk stat ska bildas i deras region mot deras vilja.
Enda lösningen är att judarna backar tillbaka till 1967 års gränser. Eller får man konstatera att de inte kan ha en egen stat.

”Läsa mellan raderna” = Vinkla/blunda för fakta för att det ska passa ens agenda.
Citera
2023-10-16, 00:44
Medlem
Det tror inte jag

Man vill för fan göra fienden trötta och hungriga

Så man smäller på natten
psykologisk krigföring "kl 13 ska vi in" etc

Även alla som har gjort militärtjänst vet att man inte skickar ett PM till fienden när anfallet sker

Bara ledningen vet

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kom några fetingar nyss — sannolikt kryssningsrobotar av nåt slag att döma av ljusskenet. Jag tror förresten att markoperationen börjar nu när som helst.
Citera
2023-10-16, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Hoppas Israel bombar bort dessa muslimska terrorister en gång för alla under nästkommande vecka/veckor.

Hoppas det blir 400k döda "oskyldiga' så detta pack lär sig en gång för alla.

Det ska kosta att ge sig på ett annat land sådär. Någon gång i framtiden kanske de få araber som finns kvar kan lära sig av sina förfäders misstag.
Citera
2023-10-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Finns det någon uppdatering kring Egyptens syn på det hela?

Sist jag kollade så ville de absolut inte ens öppna gränsen för 100 000.
Omvärlden kan ju heller inte tvinga Egypten till någonting. Det är trots allt juden som är orsaken till att folk tvingas fly sina hem i Gaza.

Rättelse, det är Hamas som är orsaken, inte juden.
Citera
2023-10-16, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja du är då per definition civil, så länge du inte bär vapen eller uniform med gradbeteckningar.
Läs mer om vad som kännetecknas som kombatant enligt Genevekonventionen:
https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v1/rule3

Du låter som en Sverigedemokrat.

Västbanken är fortfarande kontrollerat av Fatah.
Jag är 100% enig i problematiken med bosättningarna, och det är något Israel måste få bukt med, för det är palestinskt territorium. Men Västbanken kommer oavsett fortfarande att vara under palestinskt styre 2024, Gaza kommer inte vara under Hamas styre 2024.
Med detta som facit, vilka av dessa två grupper har lyckats bäst i att styra Palestina tycker du?
Ja ni borde få er frihet, men har du hört talas om frihet under ansvar? Gazaborna fick frihet under ansvar 2005, men man tog inte ansvaret när man lät Hamas bedriva sin våldskampanj, och nu kommer svaret.
Medans detta nu sker kan Palestinier på Västbanken sova utan att behöva oroa sig för flygangrepp. Varför? Eftersom Fatah tog sitt ansvar.

Just i fallet 2021 berodde det på att Hamas besköt Israel med raketer efter att Israelisk polis stormat Al Aqsa-moskeen, på grund av en demonstration som urartade efter att bosättare tog över en palestinsk familjs hus.
Jag tycker det var fel av israelisk polis att storma Al Aqsa-moskeen eftersom den är helig.
Men att möta det med dödligt våld från Hamas sida var överdrivet, och resultatet av det blev att folk dog på Gaza.

Men jag är helt enig i att de illegala bosättningarna på Västbanken ska upphöra och tas bort, och att de palestinier som bodde där innan måste få tillbaka den mark som de har dokumenterat rätt till.
Men som sagt innan
Förhoppningsvis kan Israel ge efter efter denna konflikt är över och ge tillbaka denna mark.

Herregud! Skäms du inte! Var har Genevekonventionen varit under alla 75 år ? Netenyaho har dödats tiotusentals civila Palestinier, borde ni han inte vara i domstolen i Haag just nu?
I alla fall alla dessa konventioner tror jag inte på, de är påhittade av väst för att gynna väst intresse.
Väst är bara hycklare och ljugare, vi sett er i Iraq, Syrien, Afghanistan och överallt.
Ni använder dessa lagar när det gynnar er bara! I mina ögon om någon ockuperar mitt land då är han en ockupant och terrorist och förtjänar döden. Förutom barn som är alltid oskyldiga!

Tack för dina hoppningar att Israel ska sluta med bosättningar, men vem FAN bryr sig om vad du hoppas!
Israel och m.h.a. Fatah kör hårt med att bygga nya bosättningar. Judejävel förorenar Alaqsa dagligen och det är grundorsaken till det som hände 7/10. Hamas har varnat dem mkt. Ni kommer betala priset, sa Hamas. Högerextremister i Israel lyssnar inte, här får ni.

Fatah lever sina sista år i västbanken, jag lovar. Hamas och Jihad har de senaste två åren tagit över nästan alla stora flyktingläger i Västbanken. Hamas popularitet i Västbanken är dominerande, med förtryck från Fatah, som är i själva verket agenter till Israel, och hundra miljarder kronor från USA och Israel bara för att ha läget under kontroll. Jag är Palestinian och vet vad jag pratar, människor där är trötta på dem. Till exempel Hamas vinner i alla universitetsval som sker i Västbanken. De är korrupta och lever tillsammans med sina familjer i lyx i Dubai och Las Vegas på bekostnad av oss. Vi kommer att avrätta dem alla. Precis som du vaknade den 7/10 och blev chockad hur Hamas invaderade Israel. I snar framtid kommer du vakna och se att Hamas har tagit över hela Västbanken. Bara vänta!

Hade europerna under andra världskriget sagt att de vill sova utan att bli rädda från flygrad, då skulle Hitler tagit över hela Europa. Frihet kostar mycket! Vi krigar hela världen nästan! Hamas kommer att överleva det här, med Guds vilja, de har stor popularitet bland folk. Lyssna inte på rappotage på SVT.
De är 1000 gånger starkare och organiserade än vad de var 2007. Efter den misslyckade kommande markinvasion, Hamas kommer att gå ut från den ronden som räddare till Palestinier och Alaqsa.

7/10 kommer att vara den officiella dagen för början av Israels nedgång.
Senast redigerad av vansterLeft 2023-10-16 kl. 00:53.
Citera
2023-10-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Ja, 99% av världen vet redan att en stor del av infrastrukturen är kontrollerad av Israel. Eller påstår du att Gaza har full kontroll över det? Hur kommer det sig att Israel kunde stänga av strömmen för dom då?

Här är ett dagsfärskt exempel på hur Israel använder kontrollen av Gazas infrastruktur att terrorisera civila: https://www.instagram.com/reel/CybWhUjuidk/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Här gör du en tankevurpa igen.

Gazas regerings val att inte bygga upp inhemsk elförsörjning gör att landet är beroende av att importera el. Det innebär att Gaza inte har full kontroll över sin elförsörjning. Men att Gaza inte är självförsörjande på energi och andra förnödenheter innebär inte att landet är ockuperat av Israel.

Det finns många länder som inte är självförsörjande på energi. Sverige har till exempel inte full kontroll över sin energförsörjning. Vi är beroende av att kunna importera olja och el från andra länder. Vi har heller inte full kontroll över vår matförsörjning, utan importerar stora delar av den mat vi konsumerar från andra länder. Det gör inte att Sverige är under ockupation av främmande makt.

Det är absurt och grovt antisemitiskt att hävda att Israel ockuperar Gaza därför att Gaza är beroende av import av energi och andra förnödenheter när motsvarande påståenden inte görs om andra länder. Rent och skärt judehat.

Lika absurt är det att påstå att Israel terroriserar civila genom att inte förse det land som just attackerat och dödat många israeler med förnödenheter. Länder som inför exportförbud för ollka typer av varor och tjänster utan att vara i krig och därmed hindrar svensk import av dessa varor och tjänster anklagas inte för krigsbrott eller för terror mot civila. Det enda skälet till detta är att det fula antisemitiska trynet på dig och andra av din sort dyker upp. Fy en sådan vidrig, äcklig och omoralisk person du är.
Citera
2023-10-16, 00:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
”Läsa mellan raderna” = Vinkla/blunda för fakta för att det ska passa ens agenda.

Nä tvärtom, inte blunda för fakta, utan bara se till fakta. Att de helt plötsligt kräver att få en egen stat på en annan plats där det redan bor 95 % muslimer.
Texten är ju full av snyft om hur förföljda de varit, så för att se den objektiva faktan måste man "läsa mellan raderna".
Citera
2023-10-16, 00:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Det tror inte jag

Man vill för fan göra fienden trötta och hungriga

Så man smäller på natten
psykologisk krigföring "kl 13 ska vi in" etc

Även alla som har gjort militärtjänst vet att man inte skickar ett PM till fienden när anfallet sker

Bara ledningen vet
Det pissregnar i Gaza City just nu, men magkänslan säger nånting. Om de lyckas reda ut vad det nu är som gör att det dröjer. Förband finns ju startklara vid gränsen mot Gaza.

Jag kan ha fel. Annars kanske kring 02 svensk tid.

Verkar bombas mest i södra Gazaremsan just nu, om man får tro livestreamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in