Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Mitt intryck är att arabstaterna som tidigare varit sionistmarionetter använder lite starkare språkbruk den här gången. Jag uppfattar att det finns ett litet större självförtroende i Arabvärlden, lite mer stake. Jag tror att Israels kapitala misslyckande vid Hamas attack redan har gett effekt, och eftersom Israel nu dessutom börjar fega ur så kommer tonläget från araberna att öka än mer. Uppbackade av Ryssland och Kina så ser vi ett mer balanserat styrkeförhållande än på väldigt länge. Vi ser framväxandet av en ny världsordning i realtid.
Det verkar ha skett något slags tektoniskt skifte i hela arabvälden som borde ge Israel, Blinken, och resten av neocon-maffian gråa hår. Saudiarabien verkar under Mohammed bin Salman ha blivit mycket mer självständigt och vägrar vara USraels lydstat. Bara det att Saudi slutat köpa köpa US Treasury bonds är ett jätteslag mot USA:s ekonomi och ett enda stort långfinger åt Washington. Att Syrien återupptagits i Arabförbundet och Iran och Saudi nu samtalar med varandra är riktigt stort.
Hoppas arabländerna kan repa sig från allt hat, split, sekterism, statskupper och krig som USA och Israel har stöttat och gött mellan shia och sunni, kurder, kristna osv i syfte at söndra och härska. Om de kunde ena sig och pressa USA och Israel till en lösning på den palestinska frågan skulle vi alla tjäna på det. Det ständigt varande såret med 5 miljoner palestinier utan framtidshopp i skitiga flyktingläger göder bara hat och islamism. Vem fan gillar radikal islamism liksom?
Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Egypten lär vara under extremt hård press just nu från USA. Jag hoppas de orkar hålla emot.
Och då är nog ändå al-Sisi att betrakta som en ren USA-marionett. USA var garanterat rejält insyltade i militärkuppen mot den folkvalde Mursi (som ju stod Muslimska brödraskapet alltför nära). Men även militärdiktaturer måste i viss mån ta hänsyn till opinionsvindarna.