Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Vi tolkar utefter förutfattade meningar. Men skillnaden är, när jag och många med mig spekulerar eller påstår något, så tas nästan uteslutande info ur FUP för att styrka påståendet.
Jag kan inte minnas att jag skrivit något över huvud taget där jag inte kunnat referera till FUP och motivera mitt ställningstagande.
Har du något i färskt minne får du gärna skriva det.
Citat:
När det däremot spekuleras om deras destruktiva relation eller den traumatiska bindningen så finns inget att plockar ur FUP. Det postas däremot allmän information om dylika diagnoser, sjukdomstillstånd eller hur ett traumatiskt band kan se ut. När man inte kan backa upp sina påståenden så tolkas det snarare som önsketänkande.
Faktum är att det inte finns några tecken eller bevis på någon traumatisk bindning eller destruktiv relation dom emellan. Dom exempel som det så ofta hänvisas till (Billy/Tova och Lena/Stefan) finns det dokumenterade hot och förtryck. Hittar man inte ett enda exempel under deras två åriga relation så får man nog acceptera att det inte handlar om nån destruktiv relation.
Jag misstänker lite att du gör samma miss som jag gjorde när jag införlemmade dig bland underjordspredikanterna.
Att M var hårt bunden till J skriver jag under på, men jag ser inte förhållandet som någon traumatisk eller destruktiv relation i egentlig bemärkelse. Destruktiv var den definitivt men inte på det sätt man vanligtvis avser.
Min jämförelse med en båtresa speglar min syn på deras relation. M kliver frivilligt I båten och har sedan inga tankar på att kliva ur, då det alternativet förefaller ytterst riskfyllt. J styr och M åker med.
De hade mycket positivt tillsammans, delade många upplevelser, var väl ungefär lika omogna och trivdes förtäffligt i varandras sällskap,
MEN ... det var på Js villkor.
Det enda exemplet vi fått ta del av när M satt sig upp mot J är när hon är snedtänd och inte vill gå in på Nöjet. Då demonstrerar J sin makt.
Övriga tillfällen vet vi inget om, men gissningsvis rörde det sig inte om något som var viktigt för J. Kanske handlade det om vilken dagsaktivitet de skulle ägna sig åt?
M kunde ta sig egentid och vila. Då gick J ut med någon annan.
Vad hade hänt om J inte hittat någon annan villig?
Hur ofta hade M kunnat ta vilopaus innan J skulle sågat henne som tråkig?
Jag ser M som ett offer för Js behov. J utnyttjar hennes godtrogenhet och svagheter för att stärka sin självbild och nära sin destruktiva sida. Hon vet mycket väl vilka Ms svaga sidor är och hon vet vilka knappar hon skulle trycka på för att hålla M i schack, liksom M vet hur hon skulle navigera för att inte iritera J.
Hon inviger M förtroligt i sina mörka vrår, sitt hat, sin kränkthet och sin händlystnad. Hur M tar emot det vet vi inte, men vi vet att hon inte tar tydligt avstånd - anledningen spekulerar vi runt.
Vad vi mer vet är att M berättar om Js mordplaner på ett skrämmande lättsamt sätt, vilket tyder på att de var ett vanligt förekommande samtalsämne, normaliserade till något näst intill trivialt. Destruktionen är ett faktum.
OM M var delaktig i badrummet är den fullbordad.
Så även om deras relation medförde mycket positivt, var den samtidigt destruktiv, som jag ser det.