2023-10-15, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ändå blev Maja utnyttjad av JJ - till och med att ett normalgradigt griftefridsbrott blev till ett straff för Maja - jag tycker så djupt synd om Maja som fått lida extremt mycket på grund av JJ.
Hade du känt likadant om Tove hade varit din dotter och du träffade Maja på Ica?
Citera
2023-10-15, 18:36
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag ska pensionera mig från Flashback när jag nått 7500 inlägg tänkte jag. Tajmar väl med när domen kommer ungefär. Så snart slipper du kämpa med dom, haha!

Man kan försöka lägga ett pussel av hur MH kan ha rört sig och om mobilen varit här och där, men det utmynnar bara i att det blir massa återvändsgator och lösa trådar.

Håller med om att det är svårt att minnas och för MH går mobilanvändandet lite i farten säkert och liksom sker ”omedvetet”.
Det snapas och snipas hit och dit hela tiden.

Om hon talar sanning så kan det mycket väl vara MH som triggar denna händelse med Face ID. Men gör hon inte det så kan det vara Toves eller JJ:s ansikte eller MH:s i en helt annan situation än den hon beskriver.

Lurigt värre. Böljade lite fram och tillbaka där i hovrätten. Förhören tycktes korta, men poängerna (bevisen) förtydligas i slutpläderingarna tänker jag. Om jag förstått det rätt så ska förutom de två försvarsadvokaterna och åklagaren även de två målsägarbiträdena säga sitt?

Hoppas inte du pensionerar dig för jag har gillat att läsa dina teorier
Citera
2023-10-15, 18:38
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag tycker att Maja är läskigast för hon är tydligen den skickligaste manipulatorn. Det är värre med psykopater och narcissister som spelar svaga, oskyldiga, bortkomna, gör sig små osv jämfört med grandiosa som Johanna då dom sistnämnda är lättare att se för vad dom är. Johanna försöker göra samma sak som Maja men det ligger henne i fatet att hon visat sig så kapabel i skolan och inte har några diagnoser. Det är precis som med dom värsta kvinnomisshandlarna. Är dom kriminella, har stora muskler och en aggressiv framtoning är det lättare för vem som helst att förstå hur dom kan vara bakom stängda dörrar. Är det istället en akademiker, kanske en professor, psykolog, läkare, med ”vettiga åsikter”, som gärna cyklar till jobbet och är omtänksam mot grannar och kollegor har han ju det mycket lättare att misshandla sin fru, ses som oskyldig och att köra DARVO på henne om han åker fast…

Du har mycket rätt i vad du skriver.
Att de här två fann varandra har naturligtvis en förklarlig orsak.

Att M inte är någon duvunge kan man bl.a se i hennes sätt att styra sin familj. Samt hennes sätt att kunna hålla tyst om var Toves kropp låg i två och en halv vecka. Att ljuga så obehindrat och se så liten och oskyldig ut. Klart det är något som är väldigt fel.

Om hon fortsättningsvis blir helt och hållet fri så tror inte jag att det kommer ta lång tid innan hon hamnar i fel sällskap igen. T.ex hos gangsterrappare och/eller kriminella gäng. Men jag hoppas att jag har fel.

Att även J är "sjuk i huvudet" är inte svårt att förstå. Tänker däremot inte sitta här och fjärrdiagnosticera folk :-)
Citera
2023-10-15, 18:40
Bannlyst
[quote=BayouX|86074792]Håller helt med, är det på det här viset rättegångar ska skötas så lär många skyldiga gå fria.
Rullman körde den minimalistiska stilen med alltför få rättegångsdagar, sedan lämpas målet (kort innan hovrättsförhandling) över till Wilhelmsson som knappt ens försökte.

Citat:
(Dock tror jag att Johanna i framtiden kommer att ge intervjuer och berätta mer om Majas inblandning.)

Varför skriver du så? Du har åsikter om Maja och hur hon enligt dig ljuger. Den ende av de två som de facto bevisat har ljugit är Johanna. Och henne sätter du tilltro till för att det stödjer ditt case om att avslöja hemligheter om Maja? Hör du själv hur det låter?
Citera
2023-10-15, 18:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi tolkar utefter förutfattade meningar. Men skillnaden är, när jag och många med mig spekulerar eller påstår något, så tas nästan uteslutande info ur FUP för att styrka påståendet.

Jag kan inte minnas att jag skrivit något över huvud taget där jag inte kunnat referera till FUP och motivera mitt ställningstagande.
Har du något i färskt minne får du gärna skriva det.

Citat:
När det däremot spekuleras om deras destruktiva relation eller den traumatiska bindningen så finns inget att plockar ur FUP. Det postas däremot allmän information om dylika diagnoser, sjukdomstillstånd eller hur ett traumatiskt band kan se ut. När man inte kan backa upp sina påståenden så tolkas det snarare som önsketänkande.

Faktum är att det inte finns några tecken eller bevis på någon traumatisk bindning eller destruktiv relation dom emellan. Dom exempel som det så ofta hänvisas till (Billy/Tova och Lena/Stefan) finns det dokumenterade hot och förtryck. Hittar man inte ett enda exempel under deras två åriga relation så får man nog acceptera att det inte handlar om nån destruktiv relation.
Jag misstänker lite att du gör samma miss som jag gjorde när jag införlemmade dig bland underjordspredikanterna.
Att M var hårt bunden till J skriver jag under på, men jag ser inte förhållandet som någon traumatisk eller destruktiv relation i egentlig bemärkelse. Destruktiv var den definitivt men inte på det sätt man vanligtvis avser.

Min jämförelse med en båtresa speglar min syn på deras relation. M kliver frivilligt I båten och har sedan inga tankar på att kliva ur, då det alternativet förefaller ytterst riskfyllt. J styr och M åker med.

De hade mycket positivt tillsammans, delade många upplevelser, var väl ungefär lika omogna och trivdes förtäffligt i varandras sällskap,
MEN ... det var på Js villkor.
Det enda exemplet vi fått ta del av när M satt sig upp mot J är när hon är snedtänd och inte vill gå in på Nöjet. Då demonstrerar J sin makt.
Övriga tillfällen vet vi inget om, men gissningsvis rörde det sig inte om något som var viktigt för J. Kanske handlade det om vilken dagsaktivitet de skulle ägna sig åt?
M kunde ta sig egentid och vila. Då gick J ut med någon annan.
Vad hade hänt om J inte hittat någon annan villig?
Hur ofta hade M kunnat ta vilopaus innan J skulle sågat henne som tråkig?

Jag ser M som ett offer för Js behov. J utnyttjar hennes godtrogenhet och svagheter för att stärka sin självbild och nära sin destruktiva sida. Hon vet mycket väl vilka Ms svaga sidor är och hon vet vilka knappar hon skulle trycka på för att hålla M i schack, liksom M vet hur hon skulle navigera för att inte iritera J.

Hon inviger M förtroligt i sina mörka vrår, sitt hat, sin kränkthet och sin händlystnad. Hur M tar emot det vet vi inte, men vi vet att hon inte tar tydligt avstånd - anledningen spekulerar vi runt.

Vad vi mer vet är att M berättar om Js mordplaner på ett skrämmande lättsamt sätt, vilket tyder på att de var ett vanligt förekommande samtalsämne, normaliserade till något näst intill trivialt. Destruktionen är ett faktum.
OM M var delaktig i badrummet är den fullbordad.

Så även om deras relation medförde mycket positivt, var den samtidigt destruktiv, som jag ser det.
Citera
2023-10-15, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
En åklagare tjänar i genomsnitt 56 500:-. En domare tjänar i genomsnitt 60 500:

De gånger jag har gått på en huvudförhandling har det slagit mig att åklagaren ofta kommer med buss dragandes på en "dramaten" full av pärmar. Advokaten kommer ofta i sista minuten i taxi.
Advokaternas arvodesdebiteringar gör att man förundras hur pengarna från statskassan räcker till
Att advokaterna saltar sina notor är väl känt, det är fult. Åklagaren har säkert ofta ett stort material att ösa ur, och det är upp till åklagaren att välja vad som ska läggas fram och vilka vittnen som ska kallas. I det här fallet var det tre rättegångsdagar bokade i TR tror jag, plus en reservdag. Ett fåtal vittnen kallades. Det hade varit rimligt om det funnits hårda tekniska bevis men i det här fallet med indicier...
Citera
2023-10-15, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du sitter där tryggt bakom ett anonymt nick och anklagar Fröken Janss*n för att tidigare och under tvång, ha tvingat Fröken Hellm*n ... mot sin egen vilja till att ha deltagit i brottsliga handlingar under natten den 16:e Oktober 2022.

Mvh/
@JokerMannen

Vart vill du komma med det tänker du?
Citera
2023-10-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil

➡ Hon hjälpte till att flytta liket av rädsla för Johanna. Hon kände sig tvungen.

Det kan du endast veta om du under den aktuella natten befann dig inom Fröken Janss*n:s lägenhet och då, tillsammans med med de bägge fröknarna.

Om du inte befann dig på plasten vid det aktuella tillfället, så har du inte den blekaste aning om vad Fröken Janss*n sade till Fröken Hellm*n.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-15, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det kan du endast veta om du under den aktuella natten befann dig inom Fröken Janss*n:s lägenhet och då, tillsammans med med de bägge fröknarna.

Om du inte befann dig på plasten vid det aktuella tillfället, så har du inte den blekaste aning om vad Fröken Janss*n sade till Fröken Hellm*n.

Mvh/
@JokerMannen

Det är Majas ord vilka jag tror fullt och fast på. Hon kände rädsla och att hon var tvungen att utföra detta. Hon vågade inte annat. Det finns absolut ingen anledning att misstro Maja i detta.

Du är allt lite tossig du kompis
Citera
2023-10-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil

➡ Vart vill du komma med det tänker du?

➡ Från Vetlanda till Hinseberg och därifrån sedan tillbaka till Vetlanda.

Fröken Janss*n har ju enligt dig och under tvång, tvingat Fröken Hellm*n till precis allting.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-15, 19:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Om inte M hade krattat rent inför Js alla hämndaktioner som vittne och att hålla utkik, även vid mord, så hade det sistnämnda kanske aldrig hänt. Att vara en annan person behjälplig på det här sättet borde vara straffbart.

M är en möjliggörare. Medhjälpare.
Om inte om hade funnits...

Visst kan man tolka M som bensinen till motorn ... om man vill.

Annars kan man tro på den nära vän som säger att J inte behöver något stöd. Har hon fått en idé, så genomför hon den.
Citera
2023-10-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Att advokaterna saltar sina notor är väl känt, det är fult. Åklagaren har säkert ofta ett stort material att ösa ur, och det är upp till åklagaren att välja vad som ska läggas fram och vilka vittnen som ska kallas. I det här fallet var det tre rättegångsdagar bokade i TR tror jag, plus en reservdag. Ett fåtal vittnen kallades. Det hade varit rimligt om det funnits hårda tekniska bevis men i det här fallet med indicier...

Alltså du har fastnat väldigt mycket kring antal vittnen och rättegångsdagar? Detta handlar ju om behov - inte om kvantitet!? Jag har inga som helst problem med att du tycker att åklagaren gjort en svag insats här. Men du får gärna berätta hur många fler vittnen som borde kallats, vilka vittnen dessa skulle vara, vad dom skulle styrka och hur detta skulle påverkat domslutet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in