Citat:
Nej, hon var inte adopterad.
Hon bar sin biologiska fars efternamn.
Om det duger med att räknas som svensk om det finns rötter tillbaka i Sverige från åtminstone 1860 så hade hon alltså en svensk far och en kongolesisk mor.
Föräldrarna var separerade och pappan dog för snart tio år sedan. Liza skulle växa upp med mamman.
Av handlingar i förvaltningsrätten framgår att hon inte hade det så bra och därför fick stöd från samhället/andra vuxna.
(Jag tänker inte lägga upp handlingarna då jag inte ser någon anledning att lämna ut mamman med flera.)
Hon växte alltså upp i förorten men hade en egen vilja att ”komma vidare” och fick dessutom hjälp med detta. Där kommer de övriga vuxna på adressen in i bilden.
Och som slutlig info:
Från att hon var 18 bestämde hon själv hos vem hon ville vara skriven och om hon ville vara med i media och berätta. Bortom ”exponeras”.
Hon bar sin biologiska fars efternamn.
Om det duger med att räknas som svensk om det finns rötter tillbaka i Sverige från åtminstone 1860 så hade hon alltså en svensk far och en kongolesisk mor.
Föräldrarna var separerade och pappan dog för snart tio år sedan. Liza skulle växa upp med mamman.
Av handlingar i förvaltningsrätten framgår att hon inte hade det så bra och därför fick stöd från samhället/andra vuxna.
(Jag tänker inte lägga upp handlingarna då jag inte ser någon anledning att lämna ut mamman med flera.)
Hon växte alltså upp i förorten men hade en egen vilja att ”komma vidare” och fick dessutom hjälp med detta. Där kommer de övriga vuxna på adressen in i bilden.
Och som slutlig info:
Från att hon var 18 bestämde hon själv hos vem hon ville vara skriven och om hon ville vara med i media och berätta. Bortom ”exponeras”.
Ok Tack!
Jag behöver inte detaljerna från rätten men lite undringar.
När det finns handlingar från förvaltningsrätt var hon alltså initialt placerad genom LVU hos Pa och sambo?
Var det fattat i grund av eget beteende eller missförhållande i hemmet och vilken tid gällde det? Om det är grundat i eget beteende så kan vården kvarstå till den unge fyller 21 fast den måste såklart inte om Soc inte kontinuerligt förlänger annars är det 18.
Exponerad eller inte, trist att hon blir mördad där hon vart familjehemsplacerad i alla fall, även om hon nu blivit kvar där frivilligt ifall vården upphörde när hon fyllde 18.
Vet du om pappan försvann ur bilden vid dödsfallet eller dessförinnan, vid separationen?