2023-10-14, 15:28
Avstängd
slemhogs avatar
Har inte köpt lotter i hela mitt liv i princip men jag blev medlem i postkodlotteriet i ett välkomsterbjudande där man fick 2 lexington handdukar värda 750 kr och en lott för bara 99 kr, bra deal, behövde nya handdukar efter använt mina i 15 år.
Funderar nu på säga upp det direkt, men har börjat fundera endå, vinstchansen ser ut att va rätt hög.

Varför?
Det finns bara ca 18 000 postnummer, och alla deltar inte i lotteriet.

Vad varje grannyra är det så ledes mer än 1 på 18 000 chans att sitt postnummer vinner, och då vinner man oftast minst 800 000 kr (tror jag?) och eventuellt mycket mer än så. Det är ganska hög statistisk chans enligt mig.

Sen får man tänka på det är 3 grannyror per år så chansen är högre än 1 på 18000 att årligen vara med i en grannyra.
Utöver det finns guldvinsten flera ggr per mån där man brukar vinna 20-30 000 kr i postnumret tror jag och en bil värd 600k om man har rätt postkod också och lite annat.

Jag tycker det ser ut va rätt hög vinstchans av stora belopp i postkodlotteriet mot andra lotterier eller spel pga att alla med lotter i postnumret vinner, som de inte finns så många av, och får dela vid grannyror och guldvinster, inte liksom som på triss där det är 1 på 1 miljon chans att vinna en fjuttig mille eller nåt.
Eller räknar jag fel?

I denna tråd vill jag att temat är storlek på vinster samt räkna ut vinstchansen i grannyran och guldvinsten i postkodlotteriet i jämförelse med andra lotterier.

Massa offtopic trams om lotterier och postkodlotteriet är skräp, extraskatt för fattiga (jag är redan mångmiljonär genom sparande men vill bli ekonomiskt oberoende) bara 40% pengarna går tillbaka i vinster bla bla, håll det i en annan tråd.
Senast redigerad av slemhog 2023-10-14 kl. 15:42.
Citera
2023-10-14, 15:50
Medlem
laughingducks avatar
Som jag fattat det till kommer ju även en kod utöver ens postnummer.
Så bara för det är rätt postnummer
Så innebär det inte vinst.
Om jag fattat rätt.
Citera
2023-10-14, 17:31
Medlem
Har förstått de som ovan, räcker ej med postnummer.

Sen att man minst skulle vinna 800k är ju falskt då de ibland åker och lämnar ut en gigantisk fånigt stor check på typ 18757kr osv…
Citera
2023-10-14, 17:40
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Har förstått de som ovan, räcker ej med postnummer.

Sen att man minst skulle vinna 800k är ju falskt då de ibland åker och lämnar ut en gigantisk fånigt stor check på typ 18757kr osv…

I grannyran delar alla grannar som bor i postnumret och har en lott på halva vinsten (oftast mellan 100-250 miljoner pott). De som även har rätt postkod, ett mindre antal personer, delar sen på andra halvan, de brukar vinna många miljoner.
Alla i postnumret men inte har rätt postkod brukar vinna nästan en miljon, ibland mer.

18757 kr checken är säkerligen i guldvinsten, då delar alla grannar med en lott i postnumret på 1 miljon kronor och en brukar få en bil värd 600k.
Senast redigerad av slemhog 2023-10-14 kl. 17:43.
Citera
2023-10-14, 17:45
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
I grannyran delar alla grannar som bor i postnumret och har en lott på halva vinsten (oftast mellan 100-250 miljoner pott). De som även har rätt postkod, ett mindre antal personer, delar sen på andra halvan, de brukar vinna många miljoner.
Alla i postnumret men inte har rätt postkod brukar vinna nästan en miljon, ibland mer.

Hur vet du att det inte är någon från alla postnummer med i lotteriet ?
Citera
2023-10-14, 17:46
Medlem
Läste någonstans en mattematiker hade räknat ut chanserna i olika lotterier, den kom fram till att postkodlotteriet var helt klart sämst,
Citera
2023-10-14, 18:02
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vigu
Läste någonstans en mattematiker hade räknat ut chanserna i olika lotterier, den kom fram till att postkodlotteriet var helt klart sämst,

Exempelvis så är ju chansen 1 på 90 miljoner ta hem jackpotten om du har en rad hos eurojackpot

Så då är chanserna ännu mindre vid detta lotteri ?..
Citera
2023-10-15, 07:32
Medlem
RoadToPerditions avatar
30-50% skänks till välgörenhet, VD:n plockar ut några miljoner i lön. Det första jag hittade när jag googlade, bara det får mig att aldrig någonsin spela på skiten. Hittade dock inte mycket mer på svenska, men däremot på engelska och i England, där följande bilder är relevanta.

https://anonymfile.com/Kk1N/screensh...ebsitescom.png

samt

https://anonymfile.com/1E3a/screensh...ebsitescom.png

I England är det alltså bästa lotteriet eller oddset att vinna jackpotten, men sämst på mindre priser.
Citera
2023-10-15, 08:52
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vigu

Ok det säger inget utan länk till den uträkningen, har du några egna uträkningar eller vad tycker du om min i trådstarten?
Citera
2023-10-15, 11:04
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
30-50% skänks till välgörenhet, VD:n plockar ut några miljoner i lön. Det första jag hittade när jag googlade, bara det får mig att aldrig någonsin spela på skiten. Hittade dock inte mycket mer på svenska, men däremot på engelska och i England, där följande bilder är relevanta.

https://anonymfile.com/Kk1N/screensh...ebsitescom.png

samt

https://anonymfile.com/1E3a/screensh...ebsitescom.png

I England är det alltså bästa lotteriet eller oddset att vinna jackpotten, men sämst på mindre priser.

Skulle va kul se hur inkomsterna är fördelade 🤔
Citera
2024-07-25, 00:21
Medlem
SodaFointains avatar
Om jag nu skulle vinna i grannyran sen vet hela orten det. Då skulle alla vilja va vän med en, få större inbrotts risk,man kan ej va anonym som vid power ball.jsg skulle ej kunna va kvar på mitt jobb. Betalar dock 6000 per år för 3 lotter.
Senast redigerad av SodaFointain 2024-07-25 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in