Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Israel har redan enorma problem med Iran och Hizbollah. Och hur fan ska Israel lämna Gaza efter detta krig? Netanyahu har lovat att rita om mellanöstern och jag tror inte han skojar.
Netanyahu har ju babblat om att rita om kartan i decennier. Jag vet inte hur många bilder som finns på honom där han står och håller i kartor med Groß-Israel på. Bildgoogla Netanyahu map middle east så får du se. Det är möjligt han själv tror på det han sagt, men jag tvekar på att Netanyahu är så värst intresserad av något mer än Netanyahu och att det i stort sett bara är ett sätt att få med tokhögern inom och utom Likud.
Man skall också notera att Netanyahu faktiskt inte sagt att han skall rita om kartan nu. Han har sagt att man skall krossa Hamas, utplåna dessa förbannade mördare och att Israels respons på Hamas terrorangrepp kommer att ”förändra Mellanöstern”. Inget om att rita om några kartor, inget om annekteringar. Har du något annat uttalande från honom som du kan källbelägga? Jag kan ju ha missat något tänker jag.
Jag tror inte det kommer bli några annexeringar eller folkfördrivningar, för då åker stödet från väst, inklusive från USA, och Netanyahu har knappast stöd för en sådan politik ens i Israel. Ganska uppenbart att USA har noll intresse av att denna konflikt sprider sig utanför Gaza. Man kommer skydda Israel från angrepp, skulle t.ex. Hizbollah börja skjuta raketer i större omfattning så lär det smälla, men man kommer inte acceptera några försök av Netanyahu att genomföra folkfördrivningar, olagliga annexationer eller att försöka sprida konflikten. Biden var rätt tydlig med att internationell rätt gäller också för Israel och Blinken har använt nästan exakt samma ord på sina presskonferenser.
Så här sade Biden den 10 oktober.
Like every nation in the world, Israel has the right to respond — indeed has a duty to respond — to these vicious attacks.
I just got off the phone with — the third call with Prime Minister Netanyahu. And I told him if the United States experienced what Israel is experiencing, our response would be swift, decisive, and overwhelming.
We also discussed how democracies like Israel and the United States are stronger and more secure when we act according to the rule of law.
Terrorists purpo- — purposefully target civilians, kill them. We uphold the laws of war — the law of war. It matters. There’s a difference.