Karin Wanngård, sosse representant som verkar vara engagerad i försäljningen av Stockholmsmässan ljuger och verkar inte riktigt veta vad hon pratar om. I den första artikeln från DN säger hon att det ska byggas 2500 lägenheter och 10 000 nya arbetsplatser, men några månader senare i nästa artikel från DN säger hon att det är 7500 lägenheter och 15 000 arbetsplatser. Det är nog inte ens möjligt att få så mycket lokaler och lägenheter på den ytan där Stockholmsmässan står idag. Även de siffror från första artikeln var överdrivna men lite mera trovärdiga.
Hammarby Sjöstad som har en yta på ca 450 000m² har inte ens 15000 lägenheter om man ska gemföra med ca 150 000m² där Stockholmsmässan står.
När det gäller försäljningen av mässverksamheten lär det inte bli några stora vinster för Stockholms stad. De säljer i princip varumärket och de mässor som följer med, om jag har förstått det rätt. Jag kan inte tänka mig att det har något stort värde.
Jag gissar att verksamheten kommer att flyttas till gamla Arlandastad, som någon annan nämnde tidigare. Arlandastad Holding, som redan nu bedriver liknande verksamhet, kommer förmodligen att förhandla fram att Stockholms stad står för kostnaden av de nya lokalerna i den storlek som behövs. Stockholm vill nog göra vad som helst för att inte bli helt av med internationella mässor i den storleken.
Är det någon som vet vilka som ens är intresserade av att köpa verksamheten från staden? Jag kan inte ens komma på någon annan som skulle vara det än de från Arlandastad Holding.
Jag läste även att mässan hade fått en ny VD för några dagar sedan.
https://www.mitti.se/nyheter/stockho...761.1f2a434ad8