2023-10-11, 09:36
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Man får väl anta att politikerna har gjort en ordentlig konsekvensanalys mha t.ex. stockholms handelskammare osv som de brukar göra innan de fattar beslut.

Eh, förresten, glöm det, insåg just vad jag skrev.

Upprinnelsen till detta är väl ett hugskott ifrån moderaten Fjellner,eftersom Stockholmsmässan sedan pandemin genererar ett underskott.2023 beräknas det till minus 121 miljoner.Sossarna i stan har velat bygga mer i Älvsjö sedan länge och ser detta som en möjlighet att komma till skott.Dragningen av tunnelbanan dit har väl inte kommit längre än till att man bestämt färgen på den linjen ut till Älvsjö.Förhoppningsvis ser konjunkturen och ekonomin i Stockholm till att lägga detta på is.
Citera
2023-10-11, 14:08
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtAschberg
Upprinnelsen till detta är väl ett hugskott ifrån moderaten Fjellner,eftersom Stockholmsmässan sedan pandemin genererar ett underskott.2023 beräknas det till minus 121 miljoner.Sossarna i stan har velat bygga mer i Älvsjö sedan länge och ser detta som en möjlighet att komma till skott.Dragningen av tunnelbanan dit har väl inte kommit längre än till att man bestämt färgen på den linjen ut till Älvsjö.Förhoppningsvis ser konjunkturen och ekonomin i Stockholm till att lägga detta på is.
Det var T-banelinjen 19 från Hagsätra som var tänkt att fortsätta till Älvsjö och sen vidare till Liljeholmen vill jag minnas.
Sossar, VPK och MP har sedan haft majoritet i området, numera i hela Stockholm.
Citera
2023-10-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtAschberg
Att dra slutsatsen att lägga ner mässan pga en förlust ett år efter pandemin är en aning förhastat. Och sälja ”verksamheten”, vem vill köpa en mässa utan mässlokaler?
Citera
2023-10-11, 15:21
Medlem
Helt rimligt. Som värden ser ut idag. Mycket psykiskt sjuka människor runt om i vårlden.
Vart skall dessa ta vägen. ?.
Det enda jag kan tänka på är världens ass-hole.
Ni som tror att Stockholm fullproppat. har fel. Jag tror att Stockholm har både plats och lust att ta emot alla världens ap-skaft. Att det kommer att kosta skjortan och lite till tror jag icke svenskarna bryr sig om.

Välkomna....
Citera
2023-10-11, 19:13
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Det var T-banelinjen 19 från Hagsätra som var tänkt att fortsätta till Älvsjö och sen vidare till Liljeholmen vill jag minnas.
Sossar, VPK och MP har sedan haft majoritet i området, numera i hela Stockholm.

Så här är det tänkt med tunnelbana till Älvsjö https://nyatunnelbanan.se/stockholms-nya-tunnelbana/
Citera
2023-10-14, 15:08
Medlem
Demokraturdns avatar
Gör det här rätt!

# Älvsjö broväg: butiker och restauranger.

# En ny huvudgata mellan Älvsjö Gård och Brännkyrka kyrka: bostäder till höger, arbetsplatser till vänster mot järnvägen. Lokaler i gatuplan.

# En liten återskapad sjö mellan nuvarande mässhallarna och Åbyvägen. Bra för att attrahera folk som betalar sina hyror själva. Människor älskar vatten!

# Uteslutande bostadsrätter är oflexibelt. Systemet är regeltungt och börjar bli föråldrat.

# Villaområde blir ren subvention och det slutar med en tråkig mur som blockerar hela området.
Citera
2024-01-18, 13:35
Medlem
Kontokurts avatar
Vad jag hör ifrån Älvsjöbor så verkar dom inte så positiva till att riva mässan och kanske få ett nytt miljonprogram.
Själv som boende i söderort skulle nog hellre se en handelsplats så nära stan.

https://www.battrestadsdel.se/alvsjo...arbetsplatser/
Citat:
Bättre stadsdel har tidiagre rapporterat att Stockholmsmässan ska säljas och rivas och i området ska istället en ny stadsdel byggas med 2 000 – 2 500 bostäder och 10 000 arbetsplatser.

Nu har alltså prognosen justerats. I intervjun med finansborgarrådet framkommer att det kan handla om 7000 bostäder och 15 000 arbetsplatser.

Byggandet av det nya området beräknas starta 2030.
Citera
2024-02-11, 14:35
Medlem
Karin Wanngård, sosse representant som verkar vara engagerad i försäljningen av Stockholmsmässan ljuger och verkar inte riktigt veta vad hon pratar om. I den första artikeln från DN säger hon att det ska byggas 2500 lägenheter och 10 000 nya arbetsplatser, men några månader senare i nästa artikel från DN säger hon att det är 7500 lägenheter och 15 000 arbetsplatser. Det är nog inte ens möjligt att få så mycket lokaler och lägenheter på den ytan där Stockholmsmässan står idag. Även de siffror från första artikeln var överdrivna men lite mera trovärdiga.
Hammarby Sjöstad som har en yta på ca 450 000m² har inte ens 15000 lägenheter om man ska gemföra med ca 150 000m² där Stockholmsmässan står.

När det gäller försäljningen av mässverksamheten lär det inte bli några stora vinster för Stockholms stad. De säljer i princip varumärket och de mässor som följer med, om jag har förstått det rätt. Jag kan inte tänka mig att det har något stort värde.
Jag gissar att verksamheten kommer att flyttas till gamla Arlandastad, som någon annan nämnde tidigare. Arlandastad Holding, som redan nu bedriver liknande verksamhet, kommer förmodligen att förhandla fram att Stockholms stad står för kostnaden av de nya lokalerna i den storlek som behövs. Stockholm vill nog göra vad som helst för att inte bli helt av med internationella mässor i den storleken.

Är det någon som vet vilka som ens är intresserade av att köpa verksamheten från staden? Jag kan inte ens komma på någon annan som skulle vara det än de från Arlandastad Holding.

Jag läste även att mässan hade fått en ny VD för några dagar sedan.
https://www.mitti.se/nyheter/stockho...761.1f2a434ad8
Citera
2024-02-11, 15:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaos08
Karin Wanngård, sosse representant som verkar vara engagerad i försäljningen av Stockholmsmässan ljuger och verkar inte riktigt veta vad hon pratar om. I den första artikeln från DN säger hon att det ska byggas 2500 lägenheter och 10 000 nya arbetsplatser, men några månader senare i nästa artikel från DN säger hon att det är 7500 lägenheter och 15 000 arbetsplatser. Det är nog inte ens möjligt att få så mycket lokaler och lägenheter på den ytan där Stockholmsmässan står idag. Även de siffror från första artikeln var överdrivna men lite mera trovärdiga.
Hammarby Sjöstad som har en yta på ca 450 000m² har inte ens 15000 lägenheter om man ska gemföra med ca 150 000m² där Stockholmsmässan står.

När det gäller försäljningen av mässverksamheten lär det inte bli några stora vinster för Stockholms stad. De säljer i princip varumärket och de mässor som följer med, om jag har förstått det rätt. Jag kan inte tänka mig att det har något stort värde.
Jag gissar att verksamheten kommer att flyttas till gamla Arlandastad, som någon annan nämnde tidigare. Arlandastad Holding, som redan nu bedriver liknande verksamhet, kommer förmodligen att förhandla fram att Stockholms stad står för kostnaden av de nya lokalerna i den storlek som behövs. Stockholm vill nog göra vad som helst för att inte bli helt av med internationella mässor i den storleken.

Är det någon som vet vilka som ens är intresserade av att köpa verksamheten från staden? Jag kan inte ens komma på någon annan som skulle vara det än de från Arlandastad Holding.

Jag läste även att mässan hade fått en ny VD för några dagar sedan.
https://www.mitti.se/nyheter/stockho...761.1f2a434ad8

Men Stockholms stad förlorar ju dessa mässor om de säljer det till Sigtuna eller vad det nu är för kommun i Arlanda stad. Verkar konstigt att Stockholm skulle bygga något där borta vid Arlanda.
Citera
2024-02-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men Stockholms stad förlorar ju dessa mässor om de säljer det till Sigtuna eller vad det nu är för kommun i Arlanda stad. Verkar konstigt att Stockholm skulle bygga något där borta vid Arlanda.

Det stämmer att det är Sigtuna kommun, men det är fortfarande inom Stockholm län tänkte jag. Det här är bara spekulationer från min sida, jag är inte insatt i processen mer än att jag bor rätt nära mässan
Citera
2024-02-12, 12:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaos08
Det stämmer att det är Sigtuna kommun, men det är fortfarande inom Stockholm län tänkte jag. Det här är bara spekulationer från min sida, jag är inte insatt i processen mer än att jag bor rätt nära mässan

Aha, ja men jag tror Mässan tillhör Stockholms stad inte regionen. Stockholm borde inte engagera sig i andra kommuner men det kanske de gör, de håller på med så mycket onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in