2023-10-14, 15:04
Medlem
Hamas är verkligen en fascinerande vidrig organisation.
Att starta ett anfallskrig och överhuvudtaget inte förbereda sin egen befolkning, det är riktigt j-a psykiskt sjukt. Hamas har langat iväg tusentals raketer och iscensatt en massaker som är som tagen från en skräckfilm. Och när rekylen kommer, har man inte gett Gazaborna ett skit. De har absolut ingenting. Inga skyddsrum, ingen exitplan, ingen logistik. Fy fan.
Och en massa nötter gnäller på Israel. Har inte Hamas något ansvar för sina egna? Det är för fan krig.
Citera
2023-10-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Spelar ingen roll, tänker jag, då USA redan lovat att skydda Israel under alla de åtgärder Israel kan tänkas tycka behöver göras för att utplåna Hamas.

Det ligger i sakens natur att ta sig an situationen i Libanon om man vill utplåna Hamas.

Kritiken inrikespolitiskt i USA har redan börjat växa när man blundar hårt för vidriga krigsbrott och brott mot mönnsklihgheten från höge-extemisterna i Israels regim. Jag tror inrikespolitik är en återhållsamhetsfaktor från USA att involveras allt för mycket själva i nya krig i regionen. Det blir också extremt svårt att hålla sin retorik och narrativ mot rysslands och krigsbrott i de4 kriget om man samtidigt från USAs sida exponerar sin dubbelmoral och anser att det är ok om "kompisar" begår likadana eller t.om betydlugt grövre krigsbrott, utan kritik...
Citera
2023-10-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Israel har dödat betydligt fler civila palestinier än Hamas dödat civila israeler.

Så du är förvånad över att fler civila dör när Israel är betydligt starkare än Hamas? Det är liksom förväntat att fler civila kommer att dö eftersom de har ett enormt militärt övertag. Att titta på totalen är därmed missvisande då det ofta är en återspegling av den starkaste militären.

https://en.wikipedia.org/wiki/Base_rate_fallacy

Dessutom så gäller det att skilja på att civila dör för att man försöker döda fienden (det som Israel gör) och att aktivt vilja utrota ett visst folkslag (det som Hamas gör). Det är skillnad på att aktivt döda och att passivt döda. Det är olika uppsått. Jag menar på att dödstalen 10 dödsfall ifrån Hamas sida är betydligt värre avseende kontexten än 10 dödsfall ifrån Israels sida.

Det kan inte vara moraliskt fel att försöka döda en fiende som vill ha ihjäl ens eget folk. Det är tragiskt att civila stryker med dock, det är det.
Citera
2023-10-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Nja varor inte USA kommer börja kriga förrän de blivit attackerade, de har val runt hörnan och ett krig gör inget gott.
Men det kan ändras fort om de blir attackerade.
Att Israel går in i Libanon känns inte allt främmande när de färdiga med Hamas och Gaza.

Biden ligger väldigt illa till på hemmafronten så han backar nog inte från krig. Att få rösterna från de högerkristna som stöder Israel är livsviktigt om han ska vinna nästa års val.
Citera
2023-10-14, 15:07
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det beror på att de är så trångbodda och inte kan röra på sig och motionera. Tänk på att Gaza är mindre än Stor-Stockholm till ytan men att det bor fler människor där.
Det kan ha varit den mest efterblivna förklaring jag har hört.

Modern mellanöstern cuisine är helt enkelt high sugar and high fat och låg intelligenta människor ser inget problem med det.
Senast redigerad av Slackoff 2023-10-14 kl. 15:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
De har bett dem fly från norra Gaza. Förbi en viss linje.
Sen får vi se vad de tänkt sig.

Jo det vet jag. Jag återger bara vad Aftonbladet påstår.

:/
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Inget enar USA så mycket som ett krig för en sittande president.
Sant, men dessutom är det Israel numera och inte USA som avgör om USA ska kriga i Libanon eller ej då USA redan lovat sitt odelade stöd i en sådan situation.

Israel har ingenting att förlora på ett byte av amerikansk president, tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Se så behändig demokrati är om man vill förtrycka minoriteter i en fleretnisk stat....
Precis. Det är därför man inte vill ge alla föstrträtt ich inför apartheit, så minoriteten inte plötsligt kan bli en majoritet.
Citera
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Jag undrar varför 99% av personerna på Aftonbladet saknar läsförståelse.

Dom förstår precis vad dom skriver. Dom vilseleder medvetet.
Citera
2023-10-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hamas är verkligen en fascinerande vidrig organisation.
Att starta ett anfallskrig och överhuvudtaget inte förbereda sin egen befolkning, det är riktigt j-a psykiskt sjukt. Hamas har langat iväg tusentals raketer och iscensatt en massaker som är som tagen från en skräckfilm. Och när rekylen kommer, har man inte gett Gazaborna ett skit. De har absolut ingenting. Inga skyddsrum, ingen exitplan, ingen logistik. Fy fan.
Och en massa nötter gnäller på Israel. Har inte Hamas något ansvar för sina egna? Det är för fan krig.

Hamas styrs av Iran och indirekt av Kina och Puttler. De skiter i befolkningen.
Citera
2023-10-14, 15:08
Medlem
Bartman777s avatar
Nu kl 15 svensk tid skulle det hända något vad jag förstår.
Är det någon som sitter på en passande live-stream där man kan se något relevant till det? Jag hittar ingen direkt...
Citera
2023-10-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Biden ligger väldigt illa till på hemmafronten så han backar nog inte från krig. Att få rösterna från de högerkristna som stöder Israel är livsviktigt om han ska vinna nästa års val.
Nej tror absolut inte han backar men svårt se han starta eller joint invadera nåt land om dom inte attackeras först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in