2023-10-13, 22:37
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Tror ni Sveriges Radio kommer redovisa vad man kommit fram till?

https://sverigesradio.se/artikel/var-journalistik

Citat:
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Citera
2023-10-13, 23:12
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
https://sverigesradio.se/artikel/var-journalistik

Då kommer man att redovisa hela utredningen. Det känns bra. Vi litar på våra skattepengar.
Citera
2023-10-14, 11:50
Medlem
Det blir som med allt annat dessa anstalter för sinnesslöa tar sig för. Ett personalärende - och därmed kan de hålla det internet och utan insyn. Vi kommer aldrig få veta vem eller vad som sker med denna medarbetare.

Rent tekniskt är det väl väldigt enkelt att kolla IP-nummer och koppla till en dator och sedan vem som jobbade vid den datorn med sociala media den dagen. Men vill man så kan man ju hävda att det är omöjligt och att någon "råkat" radera alla loggar.

Det som är mest skrämmande är ju att SR och SVT ständigt gnäller över tillgängligheten och öppenheten hos alla andra institutioner. Jag menar tänk tanken att ett politiskt parit hade fyllt sina sociala media med något liknande - och sedan hävdat att "det går inte ta reda på - vi lägger locket på"... Man kan föreställa sig hur SR gått bannas. Men när rollerna är ombytta är det som sagt locket på och allt är omöjligt.
Tycker regeringen bör öppna upp för en typ av företagsbot mot SR och SVT i fall som detta. Om ansvarig inte sälls tillsvars så rycker 100 miljoner av budgeten. Ja det låter mycket, men är kaffepengar för dessa mentalsjukhus som har ca 9 miljarder i totalt budget.
Senast redigerad av martinator 2023-10-14 kl. 11:56.
Citera
2023-10-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det blir som med allt annat dessa anstalter för sinnesslöa tar sig för. Ett personalärende - och därmed kan de hålla det internet och utan insyn. Vi kommer aldrig få veta vem eller vad som sker med denna medarbetare.

Rent tekniskt är det väl väldigt enkelt att kolla IP-nummer och koppla till en dator och sedan vem som jobbade vid den datorn med sociala media den dagen. Men vill man så kan man ju hävda att det är omöjligt och att någon "råkat" radera alla loggar.

Ja men varför behöver vi veta vem när alla där har samma värderingar?
Citera
2023-10-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja men varför behöver vi veta vem när alla där har samma värderingar?
Är det en seriös fråga? Varför behöver vi veta vem som sköt Palme - han är ju ändå död? Eller sprängde en oskyldig kvinna till döds - hon kommer inte tillbaka för det.
jo - för att det är så en demokratisk institution är tänkt att fungera. Den som gör fel ska utkrävas ansvar - och för att kunna utkräva ansvar måste man veta VEM det är.
Citera
2023-10-14, 12:01
Medlem
Citat:
Är det en seriös fråga? Varför behöver vi veta vem som sköt Palme - han är ju ändå död? Eller sprängde en oskyldig kvinna till döds - hon kommer inte tillbaka för det.
jo - för att det är så en demokratisk institution är tänkt att fungera. Den som gör fel ska utkrävas ansvar - och för att kunna utkräva ansvar måste man veta VEM det är.

Hur kom Palme in i denna diskussion?
Citera
2023-10-14, 12:06
Medlem
Citat:
Hur kom Palme in i denna diskussion?
Det är uppenbart att det här övergår ditt förstånd och att begrepp som ansvar och utkräva inte riktigt har nått fram till dig.
Citera
2023-10-14, 12:07
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att det här övergår ditt förstånd och att begrepp som ansvar och utkräva inte riktigt har nått fram till dig.

Det har övergått ditt förstånd att jag inte har uttryckt det du tänker. Du är förvirrad.
Citera
2023-10-14, 12:17
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

Det som är mest skrämmande är ju att SR och SVT ständigt gnäller över tillgängligheten och öppenheten hos alla andra institutioner. Jag menar tänk tanken att ett politiskt parit hade fyllt sina sociala media med något liknande - och sedan hävdat att "det går inte ta reda på - vi lägger locket på"... Man kan föreställa sig hur SR gått bannas. Men när rollerna är ombytta är det som sagt locket på och allt är omöjligt.
Tycker regeringen bör öppna upp för en typ av företagsbot mot SR och SVT i fall som detta. Om ansvarig inte sälls tillsvars så rycker 100 miljoner av budgeten. Ja det låter mycket, men är kaffepengar för dessa mentalsjukhus som har ca 9 miljarder i totalt budget.
"Vi uttalar oss inte om specifika fall", "Vi har varit naiva", "Vi såg det inte komma", " Vi tillsätter en utredning" "Det är helt oacceptabelt", "Inga kommentarer"... Osv
Citera
2023-10-14, 22:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vad säger regeringen, försvarsmakten, myndigheterna för beredskap, samhällsskydd etc om att diverse människor kan logga in på en statligt finansierad nyhetskanals sociala medier- konto och t ex lägga ut meddelanden om att regeringen beslutat att lägga ned motståndet och välkomna den invaderande makten. Och vad säger man om det faktum att det uppenbarligen inte går att spåra vem som lagt ut det.

Behörighetssystem - vilket torde vara ett absolut krav för media av denna typ - verkar saknas. Hur är det möjligt?

Katastrof. Fullständig katastrof. Kanalen borde omedelbart stängas ned tills man ordnat med en betryggande säkerhet.

Hur ser det ut på andra statligt finansierade kanaler?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-10-14 kl. 23:19.
Citera
2023-10-14, 23:22
Medlem
Citat:
Det har övergått ditt förstånd att jag inte har uttryckt det du tänker. Du är förvirrad.
Tydligen inte så förvirrad att jag inte vet att det inte heter"övergått ditt förstånd"....
Men du förstår fortfarande inte poängen med att för att utkräva ansvar för en handling så måste man veta vem som utfört den. Det är också så att SR är en skattefinansierad verksamhet vars hela existens motiveras av "opartiskhet" och "neutralitet", vilket är ännu ett skäl att faktist ta reda på VEM som är skyldig och utkräva ansvar.
Allt detta kommer du kanske förstå när du blir lite äldre och själv måste betala skatt. Då kommer du inse att Leif Östling faktiskt sammanfattade det hela kopiöst bra: "vad fan får jag för pengarna"... Uppenbarligen Hamas-aktivister - vilket det inte står något om i sändningstillståndet.
Citera
2023-10-15, 03:37
Medlem
Citat:
Tydligen inte så förvirrad att jag inte vet att det inte heter"övergått ditt förstånd"....
Men du förstår fortfarande inte poängen med att för att utkräva ansvar för en handling så måste man veta vem som utfört den. Det är också så att SR är en skattefinansierad verksamhet vars hela existens motiveras av "opartiskhet" och "neutralitet", vilket är ännu ett skäl att faktist ta reda på VEM som är skyldig och utkräva ansvar.
Allt detta kommer du kanske förstå när du blir lite äldre och själv måste betala skatt. Då kommer du inse att Leif Östling faktiskt sammanfattade det hela kopiöst bra: "vad fan får jag för pengarna"... Uppenbarligen Hamas-aktivister - vilket det inte står något om i sändningstillståndet.

Du visar återigen att du är förvirrad och saknar läsförståelse, ingenstans har jag skrivit att man inte ska utkräva ansvar, tvärtom.

Jag skrev att man inte behöver veta vem på SR som skrivit detta eftersom alla på SR/SVT har samma värderingar. Hela skiten ska läggas ned.

https://tyda.se/search/%C3%B6verg%C3%A5+mitt+f%C3%B6rst%C3%A5nd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in