Citat:
Ursprungligen postat av
Kukilon
Ja detta är riktigt sjukt. Sen att man även raderat konversationen iofs säkert i panik säger även en del om hur det står till moraliskt.
Nja, det där är väl i och för sig inte fullt så kristallklart.
Om man av misstag skrivit något via sin arbetsgivares insta-konto, då är det ganska logiskt att man tar bort inlägget. Och ju snabbare man gör det, desto bättre. Att något står i arbetsgivarens namn, som arbetsgivaren inte står för, ska naturligtvis åtgärdas så fort som möjligt. Alternativet är att inläggen får ligga kvar och få större och större spridning, och därmed gör mer och mer skada. Hade P4 Sjuhärad publicerat något de verkligen
menat att publicera, och sedan tagit bort det för att de upptäckt att publiceringen möts av en folkstorm, då hade det varit extremt kontroversiellt. Men inte när det publicerats något P4 Sjuhärad
inte menade publicera*.
Den anställde idioten som gjorde inläggen verkar ha vinnlagt sig om att förklara för Nicole Josephson att det hela var ett misstag, och dessutom (om jag förstått det hela rätt) skrivit under med sitt namn ("Elin") i ett av inläggen. Sen fick konversationen ligga kvar en stund tills Nicole kunde anses ha läst dem. Sen togs inläggen bort, vilket som sagt -tyvärr- är det logiska att göra**.
Sen borde Nicole Josephson omedelbart ha fått en förklaring från P4 Sjuhärads chef, och den anställde självmant trätt fram och erkänt samt personligen ber om ursäkt via telefon eller öga mot öga. Förmodligen borde P4 även publicerat en artikel där personen som skrev inläggen framträder och ber om ursäkt offentligt. Men det har uppenbarligen
inte hänt, och det är ju där man börjar få lite "va fan?"-känsla.
*Sen vet jag inte om P4 Sjuhärads policy egentligen tillåter dem att radera inlägg och andra publiceringar när de väl gjorts. Som en ren anekdot har jag för mig att Göteborgs Stad inte får radera sina egna inlägg, eftersom de klassas som allmänna handlingar. Men Public Service är som bekant -trots namnet-
inte offentlig verksamhet, så förmodligen får de det. Men de får du fråga dem.
**Kan tycka att personen som gjorde inläggen borde ha stämt av med sin chef
innan inläggen raderades, eller åtminstone informerat chefen efteråt. Men, nä, tydligen inte...