2023-10-14, 01:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
[quote=Baaaartil|86057466]
Citat:
Nej det skulle jag inte säga.

Vilket alternativ återstår? Maja säger att hon har bortträngda minnen, vilket du inte tror på. Men du tror inte heller att hon ljuger. Samtidigt som du antyder att hon kan ha minnesproblem. Jag får inte riktigt ihop det.

Citat:
Men jag förstår mer än väl vad du håller på med och hur du vrider vänder och skruvar på saker.

Jag ställer konkreta frågor och vill ha konkreta svar. Får jag det inte har jag inget val än att skriva på dem.

Citat:
Aspergers månne?

Nej.

Citat:
Nja du har fått tillräcklig information för att lösa ekvationen.

Då kanske du kan vara hygglig och upprepa och klargöra den en gång för alla, för såvitt jag kan se har jag fått motstridiga besked i såväl definitionsfrågan som frågan huruvida jag ska anses omfattas av epitetet.

Citat:
Men du är en svår udda fågel som förmodligen tycker om att vara svår.

Faktiskt inte. Jag föredrar konkreta svar som för oss framåt alla dar i veckan. Min erfarenhet är dessvärre att folk som inte har genomtänkta åsikter tenderar att ha svårt leverera på denna front. Och tyvärr har de flesta människor inte genomtänkta åsikter.

Jag har varit på FB ett bra tag nu och kan vid det här laget läsa skribenters beteende som en öppen bok. Jag vet när jag vunnit en diskussion och har sett precis alla strategier som används för att slippa erkänna detta faktum. Vilket är väldigt märkligt mot bakgrund av att vi alla är anonyma. Sprunget ur dessa sorgliga beteenden har jag sedan ett antal år tillbaka anammat en filosofi av fullständig ärlighet som innebär att jag inte kommer ljuga oavsett omständigheterna, att jag alltid erkänner när jag har fel och att jag menar varje ord jag skriver med undantag för något skämt här och där.

Citat:
Kvalificerade gissningar:

Vad gör dem "kvalificerade"?

Citat:
Få vänner?

Skulle jag inte säga. Jag har lagom många för mig eftersom jag är introvert till naturen och inte behöver överdrivet mycket socialt umgänge utanför fru och familj.

Citat:
skapliga svårigheter att föra dig socialt?

Nej.

Citat:
Ofta missförstånd?

Nej, i princip aldrig. Jag förstår snarare saker innan andra gör det.

Citat:
Ofta varit i konflikter?

Nej, i princip aldrig.

Citat:
Var det rätt?

Dina gissningar? Nej, de var tämligen svaga.

Citat:
Ja du är helt rätt på det, jag skriver som jag vill och alla har vi olika metoder. Klockrent!

En lämplig följdfråga blir ju då om du bryr dig om huruvida du blir förstådd eller huruvida det du skriver hänger samman?

Citat:
Ja du kan t.ex. lära dig att inte ventilera det i tid och otid och välja tillfälle.

Kritik av ett fattat domstolsbeslut görs väl ändå lämpligen i nära anslutning till att beslutet meddelas? Men jag vet inte, du kanske säger god jul vid midsommar.

Citat:
Ställ nu också gärna motfrågan vad är rätt tillfälle

Så här långt har jag inte funnit det lämpligt att söka din vägledning kring hur man skriver eller uppför sig. Låt oss säga att jag inte blivit imponerad av dig såhär långt.

Citat:
Så du menar att du var lika tramsig och grinig innan? Nej då är det ju inte relevant i så fall.

Nej, jag menar exakt vad jag skriver. Att jag baserade min åsikt om fallet uteslutande på omständigheterna i fup och sa samma saker om ansvarsfrågan innan domen som efter. Vilket per definition innebär att den s.k. blodtörsten inte kan bero på några förändrade "spelplaner". Linjär tidsprogression tycks vare ett komplicerat koncept för dig?

Citat:
Ok hur har gensvaret på eran kritik varit tycker du?

Kritiken mot åklagaren? Inga negativa invändningar så här långt och en som delar min åsikt.
Citera
2023-10-14, 01:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det kan nog ses som en mera objektiv bedömning att M:s humör har överdrivits och förvanskats in absurdum. - Oavsett vem som har framfört något negativt om M, har denne fått med sig en hel hejarklack.
Direkt applicerbart ute i det verkliga livet, det är de stämningar vi t ex ser ute på skolgårdar med fysisk och psykisk misshandel eller på arbetsplatser, mer dolt och sofistikerat då.
Det är citat ur fup.

Faktum är, Reviews, att du ville jag skulle läsa fup. Du ville att jag skulle stärka din åsikt om att Johanna är psykopat och Maja är ett stackars offer.

När jag väl tog mig tid att läsa fup och inte kunde se Maja som det offer du gjort gällande - så drar du in kränkande särbehandling som argument.
Även om du svävar i allmänna termer.

Riktigt lågt och berättar mer hur förbannade patetisk du är när det går emot dig.
Ska du snacka dynga kan du rikta dig till personer än indirekt och passivt aggressivt via nån annan.
Citat:
Det är dessa rader som ligger till grund för ältandet om M som en bitch:
Det är allt mer än så som ses ang Maja på Nöjet:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citat:
En annan vantolkning är att M är med och gnuggar sina händer när J planerar sina hämndaktioner och att hon säkert är mer insyltad än vad hon vill ge intryck av; spekulationer utan grund.
Gnuggat händer kan jag inte se att nån påstått sen jag gick in i tråden?

Majas roll när hon medverkar vid mordbränder som tex alibi är snarare diskuterat i termer att hon är med och ger näring till Johanna vansinne.
Spelar med kallar hon det.
Hon är VÄLDIGT insyltad med andra ord och enda skillnaden är att hon vägrar följa med till BP ang både exet och Tove.
Det var för riskabelt ansåg hon och frågar istället efteråt hur det gick.
Hon skiter blankt i potentiella offer även om det är Johannas mission.
Sen behåller de sina hemlisar och roar sig som om inget speciellt hänt.
Det var nog inte frågan OM mord skulle ske utan snarare NÄR...
Citat:
Att med hjälp av viljan till förståelse, kunskap, självkännedom och empati lägga fram olika förklaringsmodeller för vad som kan dölja sig bakom, ett i utomståendes ögon, svårbegripligt beteende har alltför ofta tolkats som ett försvar av M och acceptans av agerandet i sig.

Det låter allt när katten skiter...

Ägna dig gärna åt självbedrägeri för all del, men det är nog ingen som undgått att se hur du et al vill framställa Maja som ett offer med dina sjukdomsbilder, hur skör och bräcklig hon är och hur synd det är om henne.
Det är just därför du har de reaktioner du har just nu när du inte lyckas få fäste med den bild du vill ska framträda.
Se inledningen.
Citat:
Att söka förstå vilka faktorer som kan påverka en individs beteende får aldrig förväxlas med naivitet eller sympati.
Floskler.
Den bild du vill ge sken av ang Maja överensstämmer inte med fup IMO och du är ifrågasatt.
Så enkelt är det och dina reaktioner är därefter.
Senast redigerad av develi 2023-10-14 kl. 02:21.
Citera
2023-10-14, 02:12
Medlem
[quote=Fiffiniffi|86057869]
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil

Vilket alternativ återstår? Maja säger att hon har bortträngda minnen, vilket du inte tror på. Men du tror inte heller att hon ljuger. Samtidigt som du antyder att hon kan ha minnesproblem. Jag får inte riktigt ihop det.

Jag ställer konkreta frågor

Nej.

Då kanske du kan vara hygglig och upprepa och klargöra den en gång för alla, för såvitt jag kan se har jag fått motstridiga besked i såväl definitionsfrågan som frågan huruvida jag ska anses omfattas av epitetet.

Faktiskt inte. Jag föredrar konkreta svar som för oss framåt alla dar i veckan. Min erfarenhet är dessvärre att folk som inte har genomtänkta åsikter tenderar att ha svårt leverera på denna front. Och tyvärr har de flesta människor inte genomtänkta åsikter.

Jag har varit på FB ett bra tag nu och kan vid det här laget läsa skribenters beteende som en öppen bok. Jag vet när jag vunnit en diskussion och har sett precis alla strategier som används för att slippa erkänna detta faktum. Vilket är väldigt märkligt mot bakgrund av att vi alla är anonyma. Sprunget ur dessa sorgliga beteenden har jag sedan ett antal år tillbaka anammat en filosofi av fullständig ärlighet som innebär att jag inte kommer ljuga oavsett omständigheterna, att jag alltid erkänner när jag har fel och att jag menar varje ord jag skriver med undantag för något skämt här och där.

Skulle jag inte säga. Jag har lagom många för mig eftersom jag är introvert till naturen och inte behöver överdrivet mycket socialt umgänge utanför fru och familj.

Nej.

Nej, i princip aldrig.

En lämplig följdfråga blir ju då om du bryr dig om huruvida du blir förstådd eller huruvida det du skriver hänger samman?

Kritik av ett fattat domstolsbeslut görs väl ändå lämpligen i nära anslutning till att beslutet meddelas? Men jag vet inte, du kanske säger god jul vid midsommar.

Så här långt har jag inte funnit det lämpligt att söka din vägledning kring hur man skriver eller uppför sig. Låt oss säga att jag inte blivit imponerad av dig såhär långt.

Nej, jag menar exakt vad jag skriver. Att jag baserade min åsikt om fallet uteslutande på omständigheterna i fup och sa samma saker om ansvarsfrågan innan domen som efter. Vilket per definition innebär att den s.k. blodtörsten inte kan bero på några förändrade "spelplaner". Linjär tidsprogression tycks vare ett komplicerat koncept för dig?

Kritiken mot åklagaren? Inga negativa invändningar så här långt och en som delar min åsikt.
Citera
2023-10-14, 02:15
Medlem
[quote=Anedin|86057988]
Citera
2023-10-14, 02:25
Medlem
[quote=Fiffiniffi|86057869]
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil

Jag ställer konkreta frågor och vill ha konkreta svar. Får jag det inte har jag inget val än att skriva på dem.

Nej.

Nej.

Nej, i princip aldrig.

Senast redigerad av Anedin 2023-10-14 kl. 02:40.
Citera
2023-10-14, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om hon så ränt ut och in 10 ggr så är det ointressant.

Jag har beskrivit en sammantagen bild om hennes beteende mot Tove - och Maja är allt annat än passiv.

Vidare har jag tittar på hennes sinnesstämning rent generellt och hon är allt annat än lugn.

Uppenbart har hon varit aggressiv och bitchig.

Detta är MAJA på Nöjet och den jag tittat på mer konkret.
För att MAJA gärna vill tona ner sig själv och sitt beteende.

1)
"Irriterad" är Majas menlösa ordval om att hon inbillat sig att fd väninnan - dvs den som skulle brinna inne på deras sleepover - slagit till henne i ansiktet på dansgolvet.
Dvs samma tjej som hon trakasserade en månad innan på väg från Nöjet.
Maja bad henne dra åt helvete och de var spydiga ang hennes efternamn.
Maja var således inte mindre aktiv än J den gången.

Maja var mer än irriterad på Nöjet. Hon blev aggressiv på väldigt kort tid:

S*tina:
"S berättar vidare att när hon och TB skulle gå från dansgolvet mot bowlingen mötte de Maja Hellman och en tjej till. Precis när de hade passerat varandra hörde hon att Maja blev arg på något. S vände sig om och såg ett gäng som stod med ryggarna mot Maja. S uppfattade det som en tjej i det gängen hade backat in i Maja.

Gänget pratade med varandra och verkade inte uppfatta att Maja var arg på dem. Maja blev arg väldigt fort.
Maja frågade gänget vad de ville och gick mot dem. Gänget sa inget tillbaka. S vet inte
vilket gänget var. S gick fram till Maja efter de hade spelat handboll ihop. Hon sa till Maja att lugna ner sig och att hon uppfattade att gänget inte gjort det med mening.
Maja fortsatte att säga till gänget men hon lugnade sedan ner sig när S fortsatte att lugna ner henne. När Maja hade lugnat ner sig gick Maja och kompisen mot dansgolvet och S och T mot Bowlingdelen.
(..)
S uppfattade Maja som ganska påverkad men hon sluddrade inte. Detta drar S slutsatsen genom att Maja blev så aggressiv och arg på kort tid."

2)
Mer konkret ang Tove så ses att Maja drar sig inte för att hoppa in då det uppstår handgemäng mellan Johanna och Tove.
Att hon instinktivt tar Johannas parti och skyddar henne.

▪️Det är Maja som direkt gick emellan.
▪️Det är Maja som knuffar Tove.
▪️Det är Maja som säger till Tove att gå därifrån.

Maja 2022-10-18:
"Johanna puttade bort Tove men Tove
fortsatte slå på Johanna så Maja gick emellan dem."

"Sedan ville hon slåss, hon slog knytnävsslag mot Johannas huvud. Maja ställde sig upp och knuffade bort Tove så hon backade bakåt."

2022-11-15
" (...) då börjar Tove, ja veva mot Johanna och hennes huvud. Eh, och då börjar jag också putta bort Tove därifrån."

2022-12-30
(..)Tove hade, eh, vevat färdigt så var det liksom så här vad håller du på med liksom, gå härifrån. Inte så att jag stod
och skrek det utan att det ja.
BF: Okej.
F: Vem var det som uttryckte det där vad håller du på med, gå härifrån?
M: Det var jag."

Det finns ingen som sagt att bara Maja hyste agg.
Däremot är det MAJA som granskats enskilt av mig.

3)
Beträffande vakten så är Maja med fram till honom:

▪️Maja ville ställa upp som vittne.
▪️Maja krävde att Tove skulle bestraffas, dvs kastas ut.
▪️Maja hyste agg mot Tove.
▪️Maja var bitchig mot Tove.

OV J*han:
" Han pratade med samtliga och det var vid stängning. Han stod vid entrén när 2 av tjejerna kom fram till honom."

"Den ljushyade sa till Johan att en tjej hade slagit ner henne. Då frågade J om hon hade bevis. Den mörkhyade tjejen svarade att hon såg det."

"Han sa till dem att om de vill anmäla kan de gå ut till poliserna som stod utanför. Den mörkhyade svarade då och tyckte han kunde slänga ut Tove."

"Vid samtalet med Tove var de bitchiga och hade ett agg."

Ang detta så ljuger Maja i TR att hon inte ens varit med fram till vakten.
Min avskrift:

M: Eeeh.. Asså, jag sa inget till vakten men jag.. Eh... Ja asså jag var ju med Johanna.
ÅK: Så du var med Johanna när hon pratade?
M:Ja, eller asså.. Jag vet inte exakt liksom vart jag stod.
ÅK: Nej, nej.. Eh.. Vad sa Johanna till vakten?
M: Det vet inte jag.
ÅK: Nej. Vad hände när ni pratat med vakten?
M: Vi gick ut.
ÅK:Johanna nämnde att vakten hade pratat med Tove.
M: Mmm.
ÅK: Var det någonting som du märkte?
M: Nej det är ingenting jag reflekterade över.
ÅK: Nehej. Var du med nån vakt när hon pratade med Tove?
M: Nääe.. Hur menar du?
ÅK: Nej jag frågar om du varit med tillsammans med nån vakt som pratat med Tove?
M: Nej.
ÅK: Nehej

ÅK: Hur reagerade Johanna på det här som hade hänt med Tove inne på Nöjet då?
M: Ja, asså.. Först kände det som att hon blev chockad liksom. Jag vart också chockad inget man var beredd på.. Ja..
ÅK: Var hon irriterad på det som hänt eller? Johanna alltså.
M: Ja lite.
ÅK: Var du det?
M: Eh. Asså jag var väl, asså, jag var väl mest chockad.
ÅK: Mm.
(..)

4)
Maja och Johanna är frekvent på Nöjet. De är vanligtvis är de glada.
Inte den här kvällen.

Maja letar efter Tove och går tillbaka in på Nöjet:

▪️Maja såg upprörd ut.
▪️Maja för talan då de står utanför med armarna i kors.

Entrévärd F
" F känner igen tjejerna sedan tidigare då de är på Nöjet nästan varje helg."

" De är alltid trevliga och glada det har aldrig varit något med dessa två.

På frågan om det var något speciellt denna
kväll gällande Johanna och Maja så svarar F att Maja var upprörd denna kväll, hon
sprang 3–4 gånger ut och in genom entrédörren under kvällen och såg upprörd ut.
(..)
"De står nära entrédörren med armarna i kors och traja med bena precis som man gör när man står och väntar på någon.
F går fram till dem och frågar vem de väntar på. Maja svarar att de väntar på en kompis."

Nä? Va otippat. Det är nog snarare så att du vill blunda för det som ses i fup.
Att du inte gillar den här bilden som tas fram beror på att den inte passar in i den bild du vill ge sken av i tråden:
Sköra, menlösa offret Maja.

Med tanke på ditt välredigerade inlägg så måste du hört viskningar i maktens korridorer om att ”Olaga bitchighet” är nära förestående att skrivas in i lagboken.

Tyvärr måste jag påpeka att det ”brottet” redan är begånget och inte mycket att orda om mer.

Annars är det väldigt intressant med recensioner av tjejbråk. Kanske du kan bli nån form av flygande korrespondent under helgerna och ha en egen tråd här på fb där du rapporterar från småstadsdiskon och dansbandskvällar där fulla tonårstjejer försöker reda ut sina dispyter efter bästa oförmåga?

Fortsätt gärna med det väldigt överdrivna beskrivningssättet för det är väldigt underhållande. Kanske du har hittat en ny genre inom true crime som vi true crimefluencers bara kan drömma om när det gäller källa till självcentrering och bekräftelse?

Skulle ”Olaga bitchighet” nu bli verklighet så ska jag använda ditt inlägg som mall vid en eventuell polisanmälan om jag ser några tonårstjejer bitcha på nåt uteställe. Punktform, numrering, fetning gör det ju väldigt tydligt.

Om jag förstått det rätt så kommer brottet bedömas som grovt om gärningskvinnan uppvisat en särskilt svår uppväxt med psykisk ohälsa i bagaget med självmedicinering, självmordsförsök, hemmasittande, intellektuell funktionsnedsättning och liknande.

Så hädanefter kommer jag ta dina inlägg om bitchigheten på Nöjet med stort allvar. Snacka om att haft örat mot rälsen. Tänkte väl att hundra inlägg om MH på Nöjet inte skulle vara förgäves. Ber om ursäkt för att jag tvivlat på din analys. Du är nåt större på spåret bortom ramen för det här fallet.

Nu får alla bitchisar därute se upp. Kanske blir det lite mindre drama både på Nöjet och andra vattenhål i framtiden.

Jag har oblygt skrutit om mina insatser i det här fallet, men så är det du som inflytelserikt bidrar till att skriva om själva brottsbalken. Jag tar av min hatt, nickar respektfullt och säger bra bravo, bravo till dig! Lagrådet nästa anhalt för dig?
Citera
2023-10-14, 02:55
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med tanke på ditt välredigerade inlägg så måste du hört viskningar i maktens korridorer om att ”Olaga bitchighet” är nära förestående att skrivas in i lagboken.

Tyvärr måste jag påpeka att det ”brottet” redan är begånget och inte mycket att orda om mer.

Annars är det väldigt intressant med recensioner av tjejbråk. Kanske du kan bli nån form av flygande korrespondent under helgerna och ha en egen tråd här på fb där du rapporterar från småstadsdiskon och dansbandskvällar där fulla tonårstjejer försöker reda ut sina dispyter efter bästa oförmåga?

Fortsätt gärna med det väldigt överdrivna beskrivningssättet för det är väldigt underhållande. Kanske du har hittat en ny genre inom true crime som vi true crimefluencers bara kan drömma om när det gäller källa till självcentrering och bekräftelse?

Skulle ”Olaga bitchighet” nu bli verklighet så ska jag använda ditt inlägg som mall vid en eventuell polisanmälan om jag ser några tonårstjejer bitcha på nåt uteställe. Punktform, numrering, fetning gör det ju väldigt tydligt.

Om jag förstått det rätt så kommer brottet bedömas som grovt om gärningskvinnan uppvisat en särskilt svår uppväxt med psykisk ohälsa i bagaget med självmedicinering, självmordsförsök, hemmasittande, intellektuell funktionsnedsättning och liknande.

Så hädanefter kommer jag ta dina inlägg om bitchigheten på Nöjet med stort allvar. Snacka om att haft örat mot rälsen. Tänkte väl att hundra inlägg om MH på Nöjet inte skulle vara förgäves. Ber om ursäkt för att jag tvivlat på din analys. Du är nåt större på spåret bortom ramen för det här fallet.

Nu får alla bitchisar därute se upp. Kanske blir det lite mindre drama både på Nöjet och andra vattenhål i framtiden.

Jag har oblygt skrutit om mina insatser i det här fallet, men så är det du som inflytelserikt bidrar till att skriva om själva brottsbalken. Jag tar av min hatt, nickar respektfullt och säger bra bravo, bravo till dig! Lagrådet nästa anhalt för dig?

Tycker du verkligen att det här är något att vifta bort och skämta om? Bitchighet och tjejbråk. När det slutade med en mördad Tove?
Citera
2023-10-14, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tycker du verkligen att det här är något att vifta bort och skämta om? Bitchighet och tjejbråk. När det slutade med en mördad Tove?

Det som tjejerna bråkat om anser jag är ett omoget sätt. Så gör man bara inte. Man behöver inte reagera på varenda minsta detalj. Johanna skulle bara nonchalerat Tove och låtit det vara och sedan fortsatt att gå vidare i livet. Men nej Johanna ville ha ihjäl Tove till varje pris.
Citera
2023-10-14, 03:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det som tjejerna bråkat om anser jag är ett omoget sätt. Så gör man bara inte. Man behöver inte reagera på varenda minsta detalj. Johanna skulle bara nonchalerat Tove och låtit det vara och sedan fortsatt att gå vidare i livet. Men nej Johanna ville ha ihjäl Tove till varje pris.

Skrev du inte igår att det var Toves eget fel? Eftersom hon avslöjade att JJ varit otrogen?
Citera
2023-10-14, 03:41
Medlem
smokeonthewaters avatar
Så vad tänker Majas föräldrar göra nu? Ska de fortsätta curla för henne medan hon super och knarkar bort sitt liv?
Citera
2023-10-14, 03:43
Medlem
LDLooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så vad tänker Majas föräldrar göra nu? Ska de fortsätta curla för henne medan hon super och knarkar bort sitt liv?
Super och knarkar Maja? Hennes föräldrar?
Känner du henne? Eller har du läst på V-dragna Aftonplasket?
Citera
2023-10-14, 03:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDLoose
Super och knarkar Maja? Hennes föräldrar?
Känner du henne? Eller har du läst på V-dragna Aftonplasket?

Jag har läst FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in