2023-10-14, 03:01
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jag har sett videos där militärer med erfarenhet från Irak berättar att tunnelnätverken jihadister byggde där var så djupt ner, och så välbyggda, att man i princip inte kunde förstöra dem genom att bomba marken ovanför. Spelade ingen roll hur många MOABs och liknande man släppte ned. Och de trodde att tunnlarna under Gaza byggts med samma metoder.

Sen har jag förstås ingen aning om videorna stämmer eller ej.

Fast Irak är ju inte ens jämförbart... tunnelsystemet som fanns där och bunkrarna har jag för mig att svenskar var nere o byggde åt Saddam...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l13EKk/sverige-betalade-saddams-bunkrar
Citera
2023-10-14, 03:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Eventuellt har Saudi skjutit upp sina planer på att acceptera Israel. Då har Hamas och Iran uppnått ett mål i alla fall.
https://twitter.com/visegrad24/status/1712851506775404634

Saudiernas ekonomi går knackigt och de är intresserade av investeringar och teknik från Israel. Därför tror jag att det kommer att bli ett utökat samarbete med tiden.
Citera
2023-10-14, 03:08
Medlem
Citat:
Jag har sett videos där militärer med erfarenhet från Irak berättar att tunnelnätverken jihadister byggde där var så djupt ner, och så välbyggda, att man i princip inte kunde förstöra dem genom att bomba marken ovanför. Spelade ingen roll hur många MOABs och liknande man släppte ned. Och de trodde att tunnlarna under Gaza byggts med samma metoder.

Sen har jag förstås ingen aning om videorna stämmer eller ej.

Du har rätt, skulle skriva om djupet men tänkte det blir för långt inlägg. Men som du säger ligger de tillräckligt djupt ner i marken så att tryck och vibrationer inte når, sitter man nog tryggt. Men då gäller det att man byggt och förstärkt in och utgångar ordentligt med betong och armerings järn. Vem vet de kanske har duktiga ingenjörer som beräknat och överdimensionerat hållfastheten i dem dem?
Citera
2023-10-14, 03:10
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Fast Irak är ju inte ens jämförbart... tunnelsystemet som fanns där och bunkrarna har jag för mig att svenskar var nere o byggde åt Saddam...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l13EKk/sverige-betalade-saddams-bunkrar

Nej, jag killgissar bara här, men jag tror också att Hamas kanske är lite överskattade. Israelerna vill hype-a dem för att få folk att köpa att de är ett reellt hot som måste bekämpas med alla medel. Youtubers vill hype-a dem bara för att det är en bättre story. Muslimer vill hype-a dem för att de är deras hemmalag.
I praktiken har Hamas länge suttit i en situation som gör det extremt svårt för dem att bygga upp sina olika förmågor. Så deras totala förmåga är därefter. Vilket är en av anledningarna till att jag personligen inte tror att invasionen av Gaza kommer vara särskilt svår för IDF.
Citera
2023-10-14, 03:15
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Nej, jag killgissar bara här, men jag tror också att Hamas kanske är lite överskattade. Israelerna vill hype-a dem för att få folk att köpa att de är ett reellt hot som måste bekämpas med alla medel. Youtubers vill hype-a dem bara för att det är en bättre story. Muslimer vill hype-a dem för att de är deras hemmalag.
I praktiken har Hamas länge suttit i en situation som gör det extremt svårt för dem att bygga upp sina olika förmågor. Så deras totala förmåga är därefter. Vilket är en av anledningarna till att jag personligen inte tror att invasionen av Gaza kommer vara särskilt svår för IDF.

Svår är det ingen som har sagt, däremot så kommer det att kosta liv på båda sidor att gå in i städer är förenat med livsfara varenda titthål kan vara en potentiell dödsfälla.

Jag skulle inte vilja vara marksoldat iafall...
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-10-14 kl. 03:17.
Citera
2023-10-14, 03:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du är sjuk, finns otroligt mer drabbade barn i fattiga Afrika!

Det är något fel i människors hjärna då man rättfärdigar terrorism handlingar!

Afrika är en kontinent med nästan 1,5 miljarder människor. Jämförelsen med Gaza haltar litegrann.
Citera
2023-10-14, 03:16
Medlem
Spännande med tunnlar, likt James Bond (golden Eye) på Nintendo 64 bit. Faktum kvarsår dock, är islamisterna tillräckligt upp-pumpade av budord att ge det en chans ? Hiszbollaaaah var ju enligt svensk media sugna på att ”främja missförhållandena” i religionens namn givetvis 😂. Vad tror vi, fler clowner på väg in ?
Citera
2023-10-14, 03:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Jag läser otroligt mycket nyheter från hela världen och har inte funnit något av substans så därför ifrågasätter jag.

Gratulerar; du har förstått att media inte är vad du själv har sett.

Tankar om olika media blir ofta ett test på vad man tycker om de båda sidorna. För vissa har inga barn mördats förrän den "oberoende" källan Hamas själva säger att det är så, och den motsatta tanken blir att Israel inte har bombat ett enda barn, det är bara propaganda från Hamas och judehatare.

Om du nu inte finner något av substans i media, kan du fråga dig varför du tar del av den, för det är ju då något meningslöst.
Citera
2023-10-14, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Till och med FN har tagit bladet från mun idag och påpekat att det Israel gör på GAza är krigsbrott.

Klart de gör det, FN hatar Israel och har alltid gjort. Kolla bara vilka Länder som FN har fördömt genom åren och varför.
Citera
2023-10-14, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Egypten har stängt gränsen. Israeliska fartyg ser till att ingen lyckas simma ut.

Det är väl inte Israels problem eller hur? Klaga på Egypten som sagt. Gaza är i krig med Israel, Egypten är inte i Krig med någon.
Citera
2023-10-14, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Det var inget svar på frågan eller? Och angående min börd, jag är pursvensk sedan hedenhös. Hur många av dina förfäder är begravda i Uppsala domkyrka?

Jo det var det. Begår du krigsbrott blir det inget krigsbrott att svara på det.
Precis som vid Perfidy så är det inget krigsbrott att avrätta en hel pluton soldater efter att de gett upp om en av dem anfaller de som man ger upp till.
Citera
2023-10-14, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Saudiernas ekonomi går knackigt och de är intresserade av investeringar och teknik från Israel. Därför tror jag att det kommer att bli ett utökat samarbete med tiden.
Tror du verkligen på det? Varför skulle Saudiarabien just välja Israel för att rädda deras ekonomi. Saudi kan lika gärna köpa teknik av Kina till exempel.
Att Saudi så länge har samarbetat med USA och Israel har ju mest varit kopplat till oljan. Men idag köper USA inte så mycket därifrån.oljans betydelse har minskat.
Nu har de börjat vända sig till länder som Iran, som de har mycket mer gemensamt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in