2023-10-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Maja har inte bevisligen lockat Tove från Nöjet.

Hon har gått in och kollat, gått ut för Tove.

Johanna säger själv att det är hon som frågar Tove om hon vill följa med. Hon säger också att Maja inte "säger emot".

Maja förnekar också kännedom om misshandelsplaner. Det är Johanna som säger detta.

Nu minns jag inte ordagrannt vad Johanna säger om det, men tror även där att Johanna säger att Maja inte hade några invändningar.

Vi har bara de misstänktas egna ord och inga hårda bevis här.

Johanna beskriver att 'slå Tove' var en flygande tanke hos henne och hon är överlag väldigt vag.när hon talar om detta i förhör.
Citera
2023-10-13, 21:08
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Att som förälder behöva begrava sitt barn kan väl aldrig väga upp för dom våndor Maja har fått utstått, tack vare att Johanna har tänkt och tyckt åt Maja från dag en, Och gravfridsbrottet är väl inte mycket att orda om, kanske HR kan döma efter hur många meter Maja bar, bar hon Tove 20 meter så kan väl det stanna på villkorligt och böter. Vi måste ju tänka på vilka fruktansvärda trauman Maja varit utsatt för, Toves föräldrar har bara en grav kvar att gå till när dom vill prata med sin dotter.
"Att som förälder behöva begrava sitt barn kan väl aldrig väga upp för dom våndor Maja har fått utståt"
Intelligent...
Citera
2023-10-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej!

Halva Sverige undrar inte vad som hände igår.

I Vetlanda är det en annan sak, i Sverige pågår väldigt mycket annat, förutom att det just nu är annat som pågår i Israel/Gaza.

Alla är inte insatta i FUP, inte ens rättegången.

Det finns nog ett helt gytter av olika människor, många med olika åsikter beroende på en mängd faktorer.

Det är inte alltså som du försöker påskina, en enhetlig grupp som tycker att Maja är mördare.

I tråden finns det personer som har läst FUP, men inte alla.

Man måste skilja på vad som gäller rättsligt. Att ingen ska fällas utan bevisning utom rimligt tvivel.

Det som kan för anhöriga, och även andra upplevas fel att hon frias för mord, är att Majas beteende runt vad hon har känt till, vad hon inte larmat om, hur hon sedan agerar under kvällen kan upplevas starkt omoraliskt och även suspekt.

Moral och lag hör ihop, men allt omraliskt är inte olagligt.

Vad inte alla känner till, och inte heller kanske håller med om är att Maja har varit under inflytande av en person som förutom har flera konflikter med olika personer, har tankar om hämnd och även hur de ska elimineras, har ett mentalt starkt övertag över Maja.

Trots att Maja naturligvis vet vad som är fel och rätt, har hon svårt att orientera sig och kunna hävda sina egna tankar. Tvärtom syns Majas roll spegla Johannas destruktiva tankar om att Johanna är utsatt och att andra förstör för henne (Johanna).

Vad kommer till bevisningen, är den obefintlig mot Maja.
Johanna är den som sätter Maja på plats. Det efter att Maja golat.

Det som finns är att Maja vistats i samma lgh, en liten lgh. Det finns skäl att tro att Maja kan ha hört.

Det är dock Johanna som har konflikten, som får orden kastade i sitt ansikte på Nöjet, som gogglat på mörda diskret, som tidigare försökt tutta eld på både Toves hus och exets hus. Planerat brand hos Julia. Det är Johanna som skrivit hatsågnger.

Alla konflikter är Johannas.

När vittnen berättar är det inte Maja de pratar om när det handlar om konflikterna. Det är Johanna.

Att förstå hur Maja kunnat hamna i den position hon har gjort, det kräven insyn och insikt i vem Johanna är.

Det är en person som skapar konflikter, konflikter som bara finns i hennes eget huvud.

Hon upplever sig sedan som ett offer. Och allt är andras fel. De förstör hennes liv. helt uppdiktade konflikter som inte ens hade funnits i andras liv.

Den här personen har allvarliga problem med att hantera livet och har inverkat på Maja sedan hon var i 16- års åldern.

Naturligtvis förstår inte alla den dyamiken som Maja, med sina diagnoser, lägre IQ och låg sjjälvkänsla, vad det innebär att hamna i en realation med en två år äldre person med dessa egenskaper som Johanna har.

Alla har inte insyn, insikt och förståelse.

Halva Sverige tycker det du insinuerr på.

Mycket bra skrivet!
Citera
2023-10-13, 21:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Psykopater blir arga på en millisekund också. För såna grejer. Borderline är rädsla för att bli avvisad. En helt annan sak.

Ett av de nio diagnostiska kriterierna i DSM V för BPD är bokstavligen "Inappropriate, intense anger or difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights)."

Jag tror inte riktigt du har koll på det här ämnet om du inte vet att ilska och instabilitet är centrala komponenter i en BPD-personlighet.
Citera
2023-10-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko

➡ Så Tove var inte guds bästa duv unge som många trodde hon var.

Jag hoppas majis blir helt frikänd på alla åtals punkterna och får ett saftigt skadestånd för ha suttit frihetsberövad i över 1år nu. Sen att Johanna åtals för dråp i värsta fall, vållande till annans död låter bättre

➡ då det hela var en olycks händelse.

Vi måste lägga våra känslor åt sidan. Hade det här hänt för 10år sen hade det blivit villkorlig dom med 160tim sammhällstjänst som hårdaste straff. Vad har hänt med mitt underbara Sverige. Jag vill inte att Svea blir något nytt Usa usch fy så hemskt

Citat: " Så Tove var inte guds bästa duv unge som många trodde hon var " ... slut citat/

Och det betydde att två spritt språngande galna fröknar fick lov att ta lagen i sina egna händer och därefter bringa den 21-åriga flickan T*ve T*nnies om livet ?

Hur vet just du, att mordet var en ren olyckshändelse ?

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ett av de nio diagnostiska kriterierna i DSM V för BPD är bokstavligen "Inappropriate, intense anger or difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights)."

Jag tror inte riktigt du har koll på det här ämnet om du inte vet att ilska och instabilitet är centrala komponenter i en BPD-personlighet.

Det är du som inte vet skillnad på psykopat och BPD personlighet.
Citera
2023-10-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Att som förälder behöva begrava sitt barn kan väl aldrig väga upp för dom våndor Maja har fått utståt"
Intelligent...

Du förstår inte ironi du.
Citera
2023-10-13, 21:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spontanitet1
Det är du som inte vet skillnad på psykopat och BPD personlighet.

Vad fint att du känner så. Jag tycks iaf till skillnad åtminstone ha läst de grundläggande diagnostiska kriterierna. Hej då.
Citera
2023-10-13, 21:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirella
Aldrig ens tänkt tanken på borderline.

Känns som att det borde funnits måååånga fler vittnesmål om galna humörsvängningar och en allmänt instabil människa. Svårt att dölja borderline, menar jag.

Instabiliteten i interpersonella relationer är väl ändå extremt tydlig genom hur hennes relationer med vänner m.m. krackelerat.

Jag menar att hon checkar av 4 av 9 kriterier med viss säkerhet. Resterande skulle jag behöver mer om henne först och lämpligt underlag har inte riktigt funnits för de kriterierna i fup, t ex tomhets- och självmordsbiten.

Självklart mycket spekulativt, men mina BPD-klockor ringer från andra kvinnliga brottslingar med konstaterad diagnos. Jag har inte allt i huvudet längre men när jag läste förhören reagerade jag återkommande på saker i den riktningen.

Citat:
Johanna känns inte som en särskilt impulsiv människa heller,

Nä, det är ju inte direkt så att hon plötsligt bestämt sig för att åtminstone misshandla Tove för en krogincident, eller spreja "bitch" på en bil

Citat:
hon verkar ha rätt bra koll på när hon kan bete sig som ett psycho och när inte. Bland folk = duktig flicka.

Det är inte ovanligt. De kan spela teater när de vill.

Citat:
Narcissist passar väl henne som handen i handsken?

Det ena behöver inte utesluta det andra, Kluster B-diagnoser har såklart en hel del överlapp sinsemellan.

Citat:
Det är för övrigt kul att vara hobbypsykolog och det tycker jag att vi ska fortsätta med.

Kan inte annat än hålla med
Citera
2023-10-13, 21:53
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Du förstår inte ironi du.
Citat?
Citera
2023-10-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Att hovrätten friat Maja betyder inte att de bakomliggande omständigheterna förändrats. Om man har baserat sin åsikt om fallet på de bakomliggande omständigheterna och motiverat varför ser jag alltså ingen anledning att kalibrera om nånting annat än synen på det svenska rättsväsendet. Om du nu inkluderade mig i "många".

Jag förstår inte resonemanget. Ska man uteslutande få skriva om mänsklighetens topp 10 hemskaste personer eller nåt? There's always a bigger fish, som Qui-Gon Jinn sa.

Jag har inte läst ett ord du skrivit tidigare i tråden vad jag minns (har jag svarat dig tidigare så har jag förträngt det och ber om ursäkt isf) så jag kan inte avgöra om du är ”många”. Du låter dock som ”många”.

De bakomliggande omständigheterna är rätt irrelevanta här då de inte bedömdes i varken i tingsrätten eller hovrätten. De tillhör avdelningen skvaller. Ni får lista dem i en insändare i Vetlanda-Posten och ta det därifrån. IS har kanske nån aktiv domstol ni kan vända er till för att pröva detta igen. Lite slappare juridiska ramar där.

Annars kanske Stoppa Pressarna eller nåt liknande är villigt att skriva om det om du vänder dig dit. Kändis är hon ju redan eftersom andra tidningar publicerat namn och omaskat foto och gjort förarbetet och kallat henne mördare där…

Ja det finns nog värre personer att skriva om, lägga energi på och svartmåla än en 19-åring från Vetlanda. Nu har många satsat på att MH skulle dömas för mord, men så blev det inte.

”Whenever You Gamble, My Friend, Eventually You’ll Lose.” som han Jinn också sagt.

Han är lika fiktiv som mångas mörka teorier här inne är. De som nu sällar sig till skaran loser’s lounge har all rätt att uttrycka sin åsikt, men tids nog får även de fokus på andra ”busar”. Kanske på någon i nån galax långt, långt borta vem vet.
Citera
2023-10-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Citat?

Du citerade mitt inlägg med ordet intelligent och jag förstod då att du inte såg att jag var ironisk med mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in