2023-10-13, 20:24
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
För att vara "neutral" så är du väldigt Pro Hamas, Och varför ska andra delge dig källor. Vill du lära dig något så leta själv. LATMASK. Glöm inte att be din mamma att göra oboy och ostmacka, för du verkar inte kapabel att göra något på egen hand.

Vad menar du "Pro Hamas"?
Är jag för Hamas för att jag ifrågasätter ett påstående från Israel? Allt är inte svart eller vitt, det finns en gråzon.

Min kära mor vill nog inte göra mig en ostmacka då hon bor en bit bort.
Citera
2023-10-13, 20:24
Medlem
Israel är dock en sjuk nation nu. Farliga tider. Bara toka i deras regering egentligen. Långsiktigt ligger Israel risigt till. Var dumt av hamas att göra detta terroristdåd nu.
Citera
2023-10-13, 20:25
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Är du så lätt triggad?

Vill du veta en till sak? Vi är många som inte tycker det är okej att ta någon annans land och eliminera deras befolkning. Ska du gråta över det?

Jag gråter inte. Önskar bara fakta.
Fakta är alltid bättre än påståenden.

Tror att du kan hålla med mig?
Citera
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Vilket jävla skitsnack din bonnläpp. Vilka palestinier har beordrat Hamas att kriga mot Israel? Mahmoud Abbas och Fatah å Västbanken har ju inte gjort det.

Titta på den nyhetsreportage 21 minuter in i videon. (Videon stödjer Israel fördömer i övrigt Hamas och även amerikanska politiker som Ilhan Omar och Rashida Tlaib som stödjer Palestina):

https://www.youtube.com/watch?v=_1l2V1yCW1k

1. 62% av gazapalestinierna vill att Hamas inför ett permanent eldupphör och slutar kriga med Israel

2. 50% av gazapalestinierna vill att Hamas skall sluta advocera för destruktionen av Israel

3. 70% av gazapalestinierna vill att den Palestinska myndigheten och Mahmoud Abbas skall överta kontrollen av Gaza

Så sluta sprid fake news och påstå en massa skit att alla palestinier har låtit sin militära styrkor begå vad Hamas har gjort. Palestinska militära styrkor på Västbanken har ju inte låtit Hamas göra detta, eller? Din jävla nolla, gå och läs på lite, din äckliga sosse vänster-pk patrask. Att stänga av Gazaremsan så att civila inte kan fly och sedan även stänga av vatten och elektricitet är okonventionell krigföring och bryter också mot krigets lagar. Sluta snacka skit. Läs på lite innan du skriver din bonde som bor på landsbygden och inte fattar hur en civilisation fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av waxwex
Visa gärna vart du får dom siffrorna ifrån. Eller du menar att de kör demokratisla internet-enkäter i ett land där Hamas styr ? Du är mer korkad än en 5000:- vinflaska.

Såg du inte länken? Klicka på den, journalisten presentera svaren från en undersökning. Lyssna igen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Kommer det bli någon fred för Palestinierna så länge Israel finns då?

Sedan 2008 har såhär många dött i konflikten:

6407 Palestinier

308 Israeler

Allt enligt FN/UN/NATO själva:

https://www.ochaopt.org/data/casualties

Hemskt och oerhört ledsamt.
Citera
2023-10-13, 20:26
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Siffror om 40 mördade barn har nämnts. Hur de har mördats vet vi inte exakt. Så det lägger vi åt sidan så länge.

Men du tror inte ens på att siffran 40 stämmer.

Du får googla runt. Du kan börja med Kfar Aza massacre och Be´era massacre på wikipedia. Du får sedan återkomma och förklarar varför det omöjligt kan röra sig om 40 mördade barn på två kibbutzer med över 100 dödade i de plötsliga terroristangreppen i lördags.

Men alltså...

Jag vet att Hamas attackerade Israel förra lördagen och dödade många civila. Men det betyder inte att allt som sägs är sant, det är krig och båda sidor ljuger för att vinna sympati.

Varför tror ni att Israel är felfria?
Citera
2023-10-13, 20:27
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Vad menar du "Pro Hamas"?
Är jag för Hamas för att jag ifrågasätter ett påstående från Israel? Allt är inte svart eller vitt, det finns en gråzon.

Min kära mor vill nog inte göra mig en ostmacka då hon bor en bit bort.

Du menar alltså att du tror mer på en ultrareligiös dödskult, än en defakto demokrati?
Citera
2023-10-13, 20:28
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tillbaka till kriget:

IDF har börjat med förberedande aktioner.

För att kunna gå iland med en operation av detta slag (neutraliseringen av Hamas militära förmåga), vilket i sig skulle fordra en markoffensiv och en temporär ockupation av delar av Gazaremsan, så krävs en del förberedande aktiviteter.

Det handlar om underrättelseoperationer (vilka till sin natur alltid är hemliga), stridsspaning/räder med större förband (vilket aldrig går att hålla hemliga), samt insats av specialförband.

Denna "fas" av kriget verkar ha dragits igång idag. Flera överraskningsanfall (med lika överraskande tillbakadraganden) har gjorts idag med såväl infanteri som pansar. Syftet är att känna fienden på pulsen, slå ut lokaliserade mål, reducera fiendens förmåga till motåtgärder, samt stressa hans beslutskraft. Detta har skett i koordination med flygvapnet, vilkas insatser allt mer tycks handla om förbekämpning inför en invasion. Det här är något som (nästan) alltid sker inför en offensiv med reguljära förband och man kommer att kunna märka när den nästa "fasen" är på gång i det att israeliskt artilleri kommer att spela en allt större roll i förberedelsearbetena i relation till flygvapnet.

När sker invasionen? Jag hörde att Gazakomponenten av IDFs styrkor skulle vara färdigutrustad, utplacerad och briefad från och med onsdag den 18 oktober. Det verkar inte osannolikt.

Här kan man läsa lite om de förberedelser som bedrivits idag:
https://www.timesofisrael.com/idf-launches-first-localized-raids-into-gaza-ahead-of-expected-ground-invasion/

Jag misstänker markoffensiven börjar redan efter helgen.

De har gått ut med att Norra Gazaremsan skall utrymmas, så den lär bombas till ruiner inom 24 timmar.
Citera
Medlem
Hamas inne hos en israelisk familj:
https://youtu.be/L607um25RyI?si=lKfzjH_u45dVr89j
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon42
Nej. En självständig källa som inte har något att tjäna på en sån situation vore rimligare.

Förstår du hur snedknullad du låter som gapar och sväljer något som är helt overifierat?

När Putin säger att Ukrainska nazister våldtar och mördar barn på gatorna. Sväljer du det också?

Jag vet inte vad jag ska svara på när du kommer med hypotetiska exempel.

Visa mig gärna var jag gapar och sväljer något overifierat, tack på förhand.

Flertalet källor har bekräftat att barn dödats, jag har sett många videos som är väldigt grafiska.

Visst ansvar faller på oss vuxna att ta del av det väldigt sjuka för att vi ska kunna förklara för våra barn hur illa det verkligen är på ett pedagogiskt sätt.

Hoppas att du slipper se skiten, man mår dåligt av det.
Citera
2023-10-13, 20:30
Medlem
I stället för att fråga vart 1,1 miljoner Gazabor ska ta vägen bör din första fråga vara: vad händer om jag stannar? Svaret är anywhere but here.

Don't do the crime if you can't move in time! They're already in an open air prison so...

Dindoo Nuffin, som vet att Herren är med Israel.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-10-13 kl. 21:07.
Citera
2023-10-13, 20:31
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Hamas inne hos en israelisk familj:
https://youtu.be/L607um25RyI?si=lKfzjH_u45dVr89j

Det är helt bissart att det finns pantskal som fortfarande tror att Hamas är någon form av "goda krigare"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in