2023-10-13, 18:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Sorry för den tråkiga tonen i mitt inlägg, det blir lite mycket när man har flera användare som kommenterar varav vissa bara skriker dumheter och kallar en saker, vissa försöker sätta dit en med tramsargument och vissa faktiskt vill fråga saker, föra fram motargument eller andra perspektiv.

Jag har avskytt palestinska terrorister redan före Hamas ens existerade, på den tiden då man var mycket kontroversiell om man i Sverige påpekade att PLO var en terroristorganisation som krävde att Israel skulle utplånas som land.

Jag tror bara inte att IDF eller Israel tjänat på när man gått för hårt fram mot palestinsk civilbefolkning eller brutit mot internationell rätt och att man inte kommer tjäna på om man gör det denna gång heller. Det kommer bli blodigt i Gaza och många civila kommer dö, men det är dessvärre ofrånkomligt. Jag hoppas dock IDF gör vad man kan för att minska omfattningen av civila offer så gott det går.
Jag är själv övertygad om att man kommer att gå hårt fram och få rättvis kritik för det.
Många civila palestinier kommer att dö tyvärr.

Det här är i alla fall den bästa chansen som Israel fått att kunna avsluta alla problem med Gaza utan att drabbas av omvärldens totala fördömande i nån längre tid om man nu fixar det här inom ett halvår...
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Ditt inlägg är ett av de få i denna tråden som ger mig ett illamående.

De flesta andra i inlägg har en sund känsla för det som pågår, tack och lov

Jag ursäktar om du blev illamående. Men videon som jag kommenterade på gjorde mig illamående.

Hur hade du känt om Yakub kom hem till dig?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
I Sverige har man väntat på detta tillfälle att bränna bilar och kasta sten. De som "sökt skydd" kan ta till våld varnas det för.

"Under fredagen finns risk för oroligheter, efter att en tidigare Hamasledare uppmanat arabvärlden att ”visa sin vrede överallt” till stöd för palestinierna. Enligt terrorforskaren Magnus Ranstorp kan oroligheter bryta ut även i Sverige."

Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
I Toronto hade vi precis ett stort bråk mellan fanatiska palestinier och israel-vänner, så otroligt beklagligt att situationen är så fruktansvärt infekterad.

Intressant nog så syns Henry Kissinger att "för mycket invandring" är orsaken till dessa oroligheter :

Når Hamas angrep mot Israel feires i Berlins gater, er det et tegn på at Tyskland har sluppet inn for mange utlendinger i landet, mener USAs tidligere utenriksminister Henry Kissinger

– Det var en stor feil å slippe inn så mange mennesker med en helt annen kultur, religion og et helt annet livssyn, for det skaper en pressgruppe i hvert land som gjør det, sier den 100 år gamle amerikanske eksdiplomaten Henry Kissinger i et intervju med tyske Welt TV.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/10/13/195954558/henry-kissinger-sier-det-var-en-stor-feil-av-tyskland-a-ta-imot-mange-migranter
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
En livestream från Reuters blev träffad av en missil från Israel, tydligen höll journalisterna samtidigt i en AMA på Reddit. En kvinna höra skrika strax efter nedslaget "i can't feel my legs".

Journalisterna lever farligt nu. Det var nära ögat redan häromdagen:

https://www.youtube.com/watch?v=udbeJ7i6Ruk
Citera
2023-10-13, 18:28
Medlem
Jag tycker Sverige kan undersöka om vi kan sätta upp våra sjukhuskompanier vid gränsen i Egypten. Vi skulle kunna ta emot alla barn.

Allt är mycket svårt.

Det lär bara bli värre. 😕
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
De fick 24 timmar och jag tror det är inatt det går ut. Jag såg dock på BBC någon talesman för IDF som på frågan om IDF insåg att det var praktiskt omöjligt för drygt en miljon personer att på de småvägar och utan fordon evakuera, svarade att det inte var en absolut deadline efter 24 men att man ville se rörelse söderut av befolkningen. Något i den stilen.

Napalm skulle elda på deras vilja tror jag.
Börjar de norrifrån och bombar sig söderut så kommer det gå fint.
Citera
Medlem
100% att judar har hjälpt Hamas.

Här är bilder på ortodoxa judar som viftar med den palestinska flaggan:
https://vm.tiktok.com/ZGJ3oUFk4/
Citera
2023-10-13, 18:29
Medlem
Guillounisms avatar
JP Morgans vd varnar för att det som pågår nu i Israel/Gaza kan få långtgående effekter på energipriser, matpriser och internationell handel överlag:

Citat:
The JP Morgan boss, Jamie Dimon, has warned the world may be living through “the most dangerous time the world has seen in decades” as Israel prepares to launch an expected ground offensive on Gaza.

The escalating conflict could have “far-reaching impacts” on energy prices, food costs, international trade and diplomatic ties, he said as JPMorgan Chase, America’s largest bank, reported earnings for the latest quarter.

While the lender posted another robust set of results, Dimon cautioned that interest rates may increase further in the United States, as the savings of consumers dwindle.

Dimon said: “The war in Ukraine compounded by last week’s attacks on Israel may have far-reaching impacts on energy and food markets, global trade and geopolitical relationships. This may be the most dangerous time the world has seen in decades.

https://www.theguardian.com/business/2023/oct/13/jp-morgan-jamie-dimon-economy-impact-israel-hamas-war
Citera
2023-10-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Ville tid inträffar "deadline" för evakueringen?

Det lär väl märkas. Det är inte som Vasaloppet precis att det dras ett rep tvärs över Gaza och de som inte hinner förbi i tid får inte åka längre…

Det handlar om att få undan civila, vilket börjar hända nu folk tar sig söderut. Vilket är bra. Det är såklart tragiskt och inte en permanent lösning, men hemlös i södra Gaza är bättre än att vara mitt i pågående strid och bombningar.

https://x.com/yonimichanie/status/1712791722839658902?s=46&t=vBLDXsQ0JiysAaTNZSI39Q
Citera
2023-10-13, 18:32
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hamas kommer väl också röra på sig? De gillar ju att använda civila som sköldar. Om sköldarna försvinner, försvinner väl hamas med?

Jo , men det finns nog tillräckligt många religiösa sköldar/klappmongon som stannar kvar med sina BARN och inte evakuerar.

Sedan kommer de sedvanliga offerkoftorna på och hysteriska gråtattackerna (gråterskor) . allalalallallaah! Jo vi känner till allt det här nu after alla dessa år!
Dags för nått nytt nu!
Senast redigerad av Erik Öst 2023-10-13 kl. 18:38.
Citera
2023-10-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur kommer Libanon svara nu när de blir bombade av Israel?
Är målet med attacken att komma åt Hassbuzah eller vad de hette? Om det är planen, är det inte lite ineffektivt att bara skjuta iväg lite raketer si och så då?

Eller varför attackerar de Libanon?

De svarar på eld från Libanon eller försöker kanske slå ut typ vapenförråd. Varför de attackerar hur kan du fråga så? Hezbollah står ju vid gränsen och har redan skjutit mot Israel.

Jordanien däremot verkar inte vilja ha krig med Israel. De har skickat polis och militär till gränsen för att stoppa sina egna medborgare på väg mot gränsen.
Citera
2023-10-13, 18:35
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Länka gärna till bevis där man använder brandstridsmedel mot sjukhus och civilaområden.

Om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag inte alls har påstått att IDF använder brandstridsmedel mot sjukhus eller civila områden utan påpekat att det vore ett krigsbrott att göra det när en annan användare påstod att det inte alls vore otillåtet för IDF att använda brandstridsmedel mot sjukhus och civila områden.

När användare som du dykt upp och påstått att jag sagt att Israel gör det just nu så har jag noga skrivit att jag inte alls vet om Israel gör det, trots att det finns NGOs som påstår det och trots att jag sett någon bild som ser ut som vit fosfor-am. Däremot är det ostridigt att Israel 2009 besköt Gaza City med vit fosfor, enligt Israel pga två brigadchefer bröt mot IDFs reglern om hur vit fosfor får användas.

Så, visa nu gärna vilka halvsanningar jag skrev i mitt förra inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in