2023-10-13, 12:31
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, det finns de i landet USA som vill isolera USA och sätta USA först. Trump leder i princip den högen.

Det finns en skara som är för och en som är emot, absolut.

Såklart det dör människor men de flesta bedömare är ändå överens om att de ryska förlusterna är ungefär dubbla de ukrainska. Stridsmoralen är fortfarande hög i Ukraina och en undersökning nu nyligen gör sig gällande att drygt 90% litar på sin militär i Ukraina.

Det kanske de gör. Det vet ingen. Men alla vapensystem som Ukraina har fått från väst har varit gamechangers. HIMARS var en jävla game changer, Stormshadow har också gjort sitt, all smartammunition och även kluster gör ett bra jobb de med. Kommer 40x F-16 flygplan förändra lika mycket som HIMARS gjorde? Det vet ingen men mycket pekar på det dock. Precis som Leopard och CV90 säkert har gjort sitt. De är bättre än ryska motsvarigheter, det råder det inget tvivel om.

Dessa ord kommer direkt från Kreml. Du är väl inte tagen av den ryska propagandan hoppas jag?

Ryssland har hotat sedan invasionens start. Det är löjligt i dagsläget.

I dagsläget så skulle Europas länder allena kunna krossa Ryssland utan USAs hjälp. Men varför skulle de det?

Om du inte är så insatt så ska du nog inte ge dig på att diskutera dem.

Lämnar man ett land så lämnar man också över ansvaret. Att människorna i dessa länder du räknar upp inte var redo för ett eget ansvar är så jävla tydligt nu. Det tar lång tid för människor att förstå ett demokratiskt tänk. Se på Israel-Palestina konflikten där barn är ute och hurrar för att Israeler dör. Vad i helvete liksom. Detta går inte tvätta bort inom en generation.

Nu är dem rätt många som tänker så i USA.
Och det handlar inte om att isolera USA utan sluta sicka pengar till andra länder och satsa på sin egna befolkning. Hur det kan vara fel fattar inte jag.
Men du får gärna förklara hur du tänker.
Det är en växande skara dessutom!

Ja att stridsmoralen är stenhög hos de tappra ukrainarna är inget jag säger i mot.
Enormt imponerande. Med tanke på att det inte ligger något religiöst bakom som får människor att agera på ett osunt sätt i krig.
Vad är det för undersökning? Är det något du vill dela med dig av ?

Att det skulle varit en gamechangers går att diskutera. Som jag alltid påvisat är hur frontlinjen har rört sig. Och den vet vi om att den stått så gott som still!
Sen att HIMARS och stormshadow är enormt potenta vapen är inget jag säger i mot.
Men uppenbarligen har det varit för lite av den varan ELLER så har ryssarna näst intill lika bra material i den frågan. För som sagt fronten har inte rört sig.
Skulle deras HIMARS rensat ryssen artilleri så borde man brutit flera linjer och gått mer in på djupet.
Men att Leopard och CV90 slår ryssen dito där är vi överens.
Men det är ju som jag skrev. Ukraina har bara fått smulor av det borde ha fått.

Nu ska jag egentligen inte ta amrikanska politiker på allvar. Och framför allt inte dem i bidens regering och hänvisa en länk som källa.
Men det som sägs i detta klipp av just dessa är det som jag hela tiden har sagt kommer hända
https://twitter.com/fredricmorenius/status/1712555487210901713?s=46&t=iJNaqb066Nwygi80Rxcp0w

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte kan minnas att jag sett många klipp direkt som kommer från det ryska styret. Än mindre sökt efter det.
Så dessa ord kommer från mig baserat på vad som har hänt vid just fronten.
Ska nästa offensiv lyckas om det nu blir någon mer så måste ukrainarna få betydligt mer av allt.

Ja skulle hela Europa gå samman och fullständigt skita i vilken ekonomiskt situation vi skulle hamna i så hade vi troligtvis med kört över ryssen ensam.
Men i ett sånt läge skulle BRICS länder och andra ryssvänliga länder se chansen att försvaga Europa och så således hjälpa ryssen. Det är vad jag tror. Men vad vet jag och vad vet du!! Vi gissar bara.

Fånigt skrivit av dig.
Är soppas insatt att jag självfallet kan nämna dessa krig och ha dem som referenser om hur det tidigare sett ut.

Trodde du på fullaste allvar att efter usa skulle dra sig ur dessa konflikter så skulle de bli frid och fröjd ?
Eller är det så att du skiter i vad som sker efter man gett sig i väg ?
Jag kan ju svara för mig, har ju blivit kallade både ryss , PRO ryss , nazist , foliehatt osv osv i denna tråd .
Men inte ens jag vill lämna dessa länder i dess sicka som har gjorts.
Tycker det är åt helvete när civila blir drabbades.
Och Europa ska ta i mot skiten sen.
Citera
2023-10-13, 12:32
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Detta är en enorm efterhandskonstruktion som pro-ryssar har kört med.

Jag är helt säker på att det fanns en förhoppning inom media och statsledning om en lyckad offensiv från Ukraina. En chans att bryta sig igenom det ryska försvaret.

Det har alla trott men självklart har vi också hoppats.

Men att tro att det skulle vara lätt får du gärna hänvisa till för det är en stor fet lögn. Som sagt, en efterhandskonstruktion med syfte att missleda och förvilla.

Gå tillbaka i denna tråd vid den tidpunkten och någon månad innan.
Ser hur tongångarna var
Citera
2023-10-13, 12:34
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Härliga siffror igen och man undrar vad som händer ute på sjön då det visas videos på ytterligare en rykande båt ute på vift.

Fina bilder på röken! Kommer väl satellit bilder imorgon

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1712738907371057564?t=PLQLIWkaycPR8N3O4hZqzA&s=19
Citera
2023-10-13, 12:36
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
För mycket minfält och skyttegravar, kopia på WW1.

Jo jag är fullt medveten om detta.
Men vad är det som kommer vara annorlunda till våren.
40 st F16 med snabbutbildade piloter..
Kommer knappt göra någon större skillnad med tanke på S-4/500 systemen som ändå är rätt så kapabla
Citera
2023-10-13, 12:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Nu är dem rätt många som tänker så i USA.
Och det handlar inte om att isolera USA utan sluta sicka pengar till andra länder och satsa på sin egna befolkning. Hur det kan vara fel fattar inte jag.
Men du får gärna förklara hur du tänker.
Det är en växande skara dessutom!
För att världen består inte endast av USA. Forskare har varit rörande överens i decennier om att ifall man utvecklar mindre utvecklade länder så utvecklar man hela världen till det bättre. Tänk om man människor kunde få in det i sina trånga jävla skallar.

Citat:
Ja att stridsmoralen är stenhög hos de tappra ukrainarna är inget jag säger i mot.
Enormt imponerande. Med tanke på att det inte ligger något religiöst bakom som får människor att agera på ett osunt sätt i krig.
Vad är det för undersökning? Är det något du vill dela med dig av ?
Självklart.
https://news.gallup.com/poll/512258/ukrainians-stand-behind-war-effort-despite-fatigue.aspx

Citat:
Att det skulle varit en gamechangers går att diskutera. Som jag alltid påvisat är hur frontlinjen har rört sig. Och den vet vi om att den stått så gott som still!
Sen att HIMARS och stormshadow är enormt potenta vapen är inget jag säger i mot.
Men uppenbarligen har det varit för lite av den varan ELLER så har ryssarna näst intill lika bra material i den frågan. För som sagt fronten har inte rört sig.
Skulle deras HIMARS rensat ryssen artilleri så borde man brutit flera linjer och gått mer in på djupet.
Men att Leopard och CV90 slår ryssen dito där är vi överens.
Men det är ju som jag skrev. Ukraina har bara fått smulor av det borde ha fått.
Jo, men det är vad västerländska länder kan avvara. Det är inte så konstigt.

Citat:
Nu ska jag egentligen inte ta amrikanska politiker på allvar. Och framför allt inte dem i bidens regering och hänvisa en länk som källa.
Men det som sägs i detta klipp av just dessa är det som jag hela tiden har sagt kommer hända
https://twitter.com/fredricmorenius/status/1712555487210901713?s=46&t=iJNaqb066Nwygi80Rxcp0w
Har du sett hela den frågeställningen eller har du bara blivit matad med det här lilla klippet?

Citat:
Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte kan minnas att jag sett många klipp direkt som kommer från det ryska styret. Än mindre sökt efter det.
Så dessa ord kommer från mig baserat på vad som har hänt vid just fronten.
Ska nästa offensiv lyckas om det nu blir någon mer så måste ukrainarna få betydligt mer av allt.
Det kommer från Ryssland. De hotar ständigt.

Citat:
Fånigt skrivit av dig.
Är soppas insatt att jag självfallet kan nämna dessa krig och ha dem som referenser om hur det tidigare sett ut.
Inte alls fånigt. Det är många som sitter och försöker dra paralleller till olika krig utan att en aning om varför kriget utkämpades.

Du sa själv att Vietnamkriget var liknande detta och varför minerade USA inte fronten lika enkelt som Ryssland. Jo, svaret var ju för att Vietcong opererade i områden som USA inte kunde angripa. Då hade du för lite kunskap om kriget för att kunna uttala parallellen, eller hur?

Citat:
Trodde du på fullaste allvar att efter usa skulle dra sig ur dessa konflikter så skulle de bli frid och fröjd ?
Nej, men att uppenbarligen så är hemmaopinionen viktig och kräver saker utan att ta hänsyn till verkligheten. Amerikanska folket ville ha hem sina soldater men förstod nog inte själva att de bara ställer till det om de gör det. Det blir ett litet moment 22 kan man tycka.
Citera
2023-10-13, 12:47
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det är Ukrainska generalstaben som levererar nuffrorna.
Inte den mest trovärdiga källan.

Sluta med Ryska tvärtomspråket, Ukraina går att lita på till skillnad från alla existerande Putinister.
Citera
2023-10-13, 12:47
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är ju ingen tvekan om du att av någon anledning försöker sprida desinformation, eller att du inte förstår vad du länkar till

Tycker du att ditt inlägg speglar vad Kirby sa under presskonferensen?
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/press-briefings/2023/10/11/press-briefing-by-press-secretary-karine-jean-pierre-and-nsc-coordinator-for-strategic-communication s-john-kirby-20/

Då det har visat sig att ryssanhängarna här i tråden har bristfällig kunskap i engelska hjälper jag dig gärna med översättning, säg bara till.

Edit: Ser att jag var tvåa, men en upprepning är nog ändå på sin plats

Nej, förstod inte alls vad Kirby menade. Hur tänkte han? "End of the rope"? Varför använda ett sånt uttryck? En freudiansk felsägning? Det är väl personer som kan kan vara vid "end of the rope"? Är det skådisen?
Citera
2023-10-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ukraina finns kvar som självständig nation utan ryssvänlig marionettpresident. Det är verkligen långt ifrån "ingenting "

"självständig nation", de klarar sig bra utan pengar och vapen från Väst då? Utmärkt. Bara att tuta och köra.
Citera
2023-10-13, 13:10
Medlem
tenebriss avatar
Jag har några efterlysningar.
Var är Wagner?
Var är Svartahavsflottan?
Var är stripteasegeneralen?
Var är Strelkov?
Var är Kinzhal-pjäserna?
Var är konvojen?
Var är Kadyrov?
Var är Armata-vagnarna?
Var är Krimbrons vägbana?

Ukraina har förlorat mycket, men ryssen saknar en del de också.
Citera
2023-10-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Öh. Du tycker inte att dina konspirationsteorier drar iväg lite väl mycket? Du känner väl till att nazister avskyr judar och deras åsikter om bögar och transor är också att det är något avskyvärt. Till råga på allt så gillar ju inte heller judar bögar och transor. Så varför skulle denna bisarra konstellation vara emot just ryssar? Judar och ryssar har ju t ex oftast fungerat ganska ihop.

De ukrainska nazisterna verkar ha stor fördragsamhet med både judar och transor, och kärleken är besvarad. Hela Ukraina är i princip ett hbtq-paradis (helvete) vid det här laget. Det är väl också därför armén presterar så dåligt.

Varför ljuger du om att judar inte gillar bögar och transor? Tel Aviv är hbtq-huvudstad i MÖ och judar i Väst ligger ständigt i framkant vad gäller allt bög- och transrelaterat.
Citera
2023-10-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du pratar om priset i människoliv. Jag uppfattar med andra ord att din åsikt alltså är att det är bättre att leva i slaveri och förtryck än att slåss för sin frihet.

Så du menar att ANC gjorde fel som kämpade mot apratheid och vietnameserna gjorde fel när de kämpade mot USA? Och givetvis gjorde Sverige fel när vi kastade ut danskarna. Är det dina åsikter? Om inte, så kanske du kan förklara var du drar gränsen mellan motiverad frihetskamp och att "priset i människoliv" är för enormt.

Konstaterar bara att inget pris i människoliv verkar vara för högt för er Ukraina-dårar. Det hade inte ens behövt bli något krig om Ukraina hade förbundit sig att förbli neutrala och slutat bekriga etniska ryssar i östra Ukraina, det hade inte varit något "slaveri". I stället ska köttkvarnen mala: hundratusentals döda ukrainare, miljoner på flykt, ett land i ruiner, och i slutändan vinner Ryssland ändå kriget.
Citera
2023-10-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Du menar att man räddade Kiev, och sparkade ut ryssarna från stora områden i öster? Tycker du det är ingenting? Bör man inte försvara Sverige om vi anfalls? Eller Gaza eller Serbien eller Irak eller vad du räknar som hemma? Vad är du för ryggradslös människa?

"räddade Kiev"? Kiev har aldrig varit i fara. Ryssarna är inte utsparkade från stora områden i öster, tvärtom. Hur går det med Krim förresten, när tar Ukraina tillbaka det? Gick ju bra med "offensiven"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in