Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Men sitter och kollar rätt brett. Och vet/tror/det tyder på att motståndet i USA mot alla krig som USA håller på med ute i världen börjar många trötta på. De vill att pengarna ska läggas i USA i stället.
Jo, det finns de i landet USA som vill isolera USA och sätta USA först. Trump leder i princip den högen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Lägger man till Slovakien , Ungern även andra länder så växer missnöjet.
Men återigen vad vet jag, och vad VET du ?!
Det finns en skara som är för och en som är emot, absolut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Jag håller helt med det är en balansgång.
Men av vad jag återigen tror/hört så har denna klena uppbackning till ukraina inte räckt till. Jag har hört/tror att det dött fruktansvärt mycket ukrainare.
Och det vi vet är att fronten inte knappt rört sig.
Såklart det dör människor men de flesta bedömare är ändå överens om att de ryska förlusterna är ungefär dubbla de ukrainska. Stridsmoralen är fortfarande hög i Ukraina och en undersökning nu nyligen gör sig gällande att drygt 90% litar på sin militär i Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Och vad jag tror/hört så kommer ryssen klara stå i mot ett liknande offensiv igen utan bekymmer igen.
Det kanske de gör. Det vet ingen. Men alla vapensystem som Ukraina har fått från väst har varit gamechangers. HIMARS var en jävla game changer, Stormshadow har också gjort sitt, all smartammunition och även kluster gör ett bra jobb de med. Kommer 40x F-16 flygplan förändra lika mycket som HIMARS gjorde? Det vet ingen men mycket pekar på det dock. Precis som Leopard och CV90 säkert har gjort sitt. De är bättre än ryska motsvarigheter, det råder det inget tvivel om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Om denna ordning ska vända så MÅSTE väst in med betydligt mer vapen och fetare system.
Men då riskerar vi ett ww3.
Och det vill ingen.
Dessa ord kommer direkt från Kreml. Du är väl inte tagen av den ryska propagandan hoppas jag?
Ryssland har hotat sedan invasionens start. Det är löjligt i dagsläget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Vad jag tror/hört/hoppas så vill inte USA det.
Så fortsätter det som det har gjort kommer inte ukrainas manskap räcka till.
Kommer vi låta våra barn från väst åka och in och dö då!!??
Kommer Europas folk som redan lider ekonomsikt även ta att deras barn kommer hem i liksäckar.
Jag tror inte det.
Men vad vet jag!
I dagsläget så skulle Europas länder allena kunna krossa Ryssland utan USAs hjälp. Men varför skulle de det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Jo jag såg du skrev sovej.
Men jag valde att skriva USA efter som även dem har varit där.
Är inte speciellt insatt i Vietnam kriget.
Men vet att USA valde att dra sig tillbaka precis som i Afganistan.
Och lämna dessa 2 länder i spillror precis som de gjorde med Irak och Libyen.
Jag vill verkligen inte det ska ske i ukraina.
Stora delar av Ukraina är ju intakt.
Men de ockuperade områdena är ju allt anat än det
Om du inte är så insatt så ska du nog inte ge dig på att diskutera dem.
Lämnar man ett land så lämnar man också över ansvaret. Att människorna i dessa länder du räknar upp inte var redo för ett eget ansvar är så jävla tydligt nu. Det tar lång tid för människor att förstå ett demokratiskt tänk. Se på Israel-Palestina konflikten där barn är ute och hurrar för att Israeler dör. Vad i helvete liksom. Detta går inte tvätta bort inom en generation.