2023-10-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
De flesta experter inom militärvetenskap ser den ryska kapitulationen som ett fullbordat faktum nån gång Q2 eller Q3 nästkommande år. Längre än så räcker inte deras resurser vare sig mtrl eller manskap.

Redan nu är minst 100 000 ryska soldater i praktiken idiotförklarade på grund av psykiska påfrestningar som de inte är rustade för. Alltså ännu värre idioter än de redan var när de ryckte in i kriget.

Det är på grund av ovanstående som ryssarna är såpass desperata nu och spränger ytterligare en gasledning, provocerar fram ett krig i mellanöstern via Iran > Hamas osv., osv. påverkansoperationer. Kreml har insett att de inte kan vinna över Ukraina som har stöd av hela den normala, moderna västvärlden.

I vinter kommer UAF att enkelt kunna slå ut ryssarnas energiförsörjning långt inne på ryskt territorium. Det blir en game changer av rang, det blir hyfsat ruggigt i de på grund av korruption fuskbyggda ryska hyreskasernerna när kylan sätter in.
Ja helt klart kommer ryssarna att förlora
Citera
2023-10-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Källa? Herr vatnik..
Fel menade r35 Belgien 2025
Citera
2023-10-12, 09:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Men sitter och kollar rätt brett. Och vet/tror/det tyder på att motståndet i USA mot alla krig som USA håller på med ute i världen börjar många trötta på. De vill att pengarna ska läggas i USA i stället.
Jo, det finns de i landet USA som vill isolera USA och sätta USA först. Trump leder i princip den högen.

Citat:
Lägger man till Slovakien , Ungern även andra länder så växer missnöjet.
Men återigen vad vet jag, och vad VET du ?!
Det finns en skara som är för och en som är emot, absolut.

Citat:
Jag håller helt med det är en balansgång.
Men av vad jag återigen tror/hört så har denna klena uppbackning till ukraina inte räckt till. Jag har hört/tror att det dött fruktansvärt mycket ukrainare.
Och det vi vet är att fronten inte knappt rört sig.
Såklart det dör människor men de flesta bedömare är ändå överens om att de ryska förlusterna är ungefär dubbla de ukrainska. Stridsmoralen är fortfarande hög i Ukraina och en undersökning nu nyligen gör sig gällande att drygt 90% litar på sin militär i Ukraina.

Citat:
Och vad jag tror/hört så kommer ryssen klara stå i mot ett liknande offensiv igen utan bekymmer igen.
Det kanske de gör. Det vet ingen. Men alla vapensystem som Ukraina har fått från väst har varit gamechangers. HIMARS var en jävla game changer, Stormshadow har också gjort sitt, all smartammunition och även kluster gör ett bra jobb de med. Kommer 40x F-16 flygplan förändra lika mycket som HIMARS gjorde? Det vet ingen men mycket pekar på det dock. Precis som Leopard och CV90 säkert har gjort sitt. De är bättre än ryska motsvarigheter, det råder det inget tvivel om.

Citat:
Om denna ordning ska vända så MÅSTE väst in med betydligt mer vapen och fetare system.
Men då riskerar vi ett ww3.
Och det vill ingen.
Dessa ord kommer direkt från Kreml. Du är väl inte tagen av den ryska propagandan hoppas jag?

Ryssland har hotat sedan invasionens start. Det är löjligt i dagsläget.

Citat:
Vad jag tror/hört/hoppas så vill inte USA det.
Så fortsätter det som det har gjort kommer inte ukrainas manskap räcka till.
Kommer vi låta våra barn från väst åka och in och dö då!!??
Kommer Europas folk som redan lider ekonomsikt även ta att deras barn kommer hem i liksäckar.
Jag tror inte det.
Men vad vet jag!
I dagsläget så skulle Europas länder allena kunna krossa Ryssland utan USAs hjälp. Men varför skulle de det?

Citat:
Jo jag såg du skrev sovej.
Men jag valde att skriva USA efter som även dem har varit där.
Är inte speciellt insatt i Vietnam kriget.
Men vet att USA valde att dra sig tillbaka precis som i Afganistan.
Och lämna dessa 2 länder i spillror precis som de gjorde med Irak och Libyen.
Jag vill verkligen inte det ska ske i ukraina.
Stora delar av Ukraina är ju intakt.
Men de ockuperade områdena är ju allt anat än det
Om du inte är så insatt så ska du nog inte ge dig på att diskutera dem.

Lämnar man ett land så lämnar man också över ansvaret. Att människorna i dessa länder du räknar upp inte var redo för ett eget ansvar är så jävla tydligt nu. Det tar lång tid för människor att förstå ett demokratiskt tänk. Se på Israel-Palestina konflikten där barn är ute och hurrar för att Israeler dör. Vad i helvete liksom. Detta går inte tvätta bort inom en generation.
Citera
2023-10-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ryssland driftsätter ständigt nya vagnar direkt från fabrik. Dessutom har man lager med vagnar som görs iordning. Sammantaget så kan man då bygga upp brigader ganska snabbt

Sverige valde fel väg som skrotade allt man hade. Ren okunskap. En 40 mm boforskanon fungerar lika bra idag. Sverige tänkte fel.

Nej, det var inte okunskap. Det handlade om att vi var dumma nog att tro att alla andra länder i Europa - inklusive Ryssland - var lika intresserade av fred, frihet och utveckling som vi var. Vi var tyvärr korkade nog att tro att även Ryssland skulle tycka att välstånd, utbildning, sjukvård och utveckling av samhället var framtiden.

I efterhand är det helt klart att det var dumt av oss att tro det. Vi borde ha insett att ryssen är oföränderlig och opålitlig och därför utgör en permanent risk för alla länder som har otur att ligga i Rysslands närhet. Klantigt av oss, tveklöst. Men jag hoppas vi inte gör om misstaget en gång till.
Citera
2023-10-12, 09:57
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Kommer nog att vara välpreparerat, med andra ord inga snabba ryck såvida man inte kommer igenom och kan ”komma runt”.

Minfälten är ingen Rysk " tillgång " Det är en lika stor belastning för dem själva då ryskt fältarbete med inkluderade minkartor inte är något större mästerverk utfört av några motiverade soldater.

Du kan lungt utgå från att minst 50% av minorna är felaktigt dokumenterade om de öht dokumenterats .
Citera
2023-10-12, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
En 40mm kanon som stått ute på ett fält i 60-70år fungerar absolut inte lika bra idag!

Enormt stora lager av materiel kräver också enormt stora och dyra underhållsinsatser genom alla dessa år - har ryssarna prioriterat det? Eller har det gått till oligarkers lyxyachter vid rivieran? Putins lyxhus lite runtom landet?

Vad tycker du det ser det ut som när vi ser de rosthögar som ryssarna släpar fram?
Här är en delförklaring till den enorma mängd som vi nu ser Ukraina skjuta bort - det är helt enkelt alldeles för undermålig kvalitet på grejerna, förutom att det är gammalt skit redan från början.
Ryssarna har ju bara haft gammalt skrot hela tiden som inte fungerar som det ska. Gamla stridsvagnar från musseer och liknande. Inte undra på det går så fruktansvärt dåligt för dom.
Citera
2023-10-12, 10:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
nej jag skämtar inte.
men du kan väl ta fram någon annan som prickat detta bättre.
jag är inte en sämre man än att jag kan ändra mig.
du borde testa på och ta de orden i din mun

men de flesta var ju övertygad om att med tyska tanks, svenska cv90 och allt annat de vräkt över ukraina och väst informationssystem så skulle detta bli en promenad seger på offensiven.

allt är bara jävligt tragiskt

Vem har påstått det skulle vara en promenadseger? Promenadsegrar existerar inte.
Citera
2023-10-12, 10:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
men de flesta var ju övertygad om att med tyska tanks, svenska cv90 och allt annat de vräkt över ukraina och väst informationssystem så skulle detta bli en promenad seger på offensiven.
Detta är en enorm efterhandskonstruktion som pro-ryssar har kört med.

Jag är helt säker på att det fanns en förhoppning inom media och statsledning om en lyckad offensiv från Ukraina. En chans att bryta sig igenom det ryska försvaret.

Det har alla trott men självklart har vi också hoppats.

Men att tro att det skulle vara lätt får du gärna hänvisa till för det är en stor fet lögn. Som sagt, en efterhandskonstruktion med syfte att missleda och förvilla.
Citera
2023-10-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ryssarna har ju bara haft gammalt skrot hela tiden som inte fungerar som det ska. Gamla stridsvagnar från musseer och liknande. Inte undra på det går så fruktansvärt dåligt för dom.

Dom har inget bättre
Citera
2023-10-12, 10:47
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja om även denna motoffensiv blir ett fiasko måste ju Sjojgu ligga risigt till.

Även om han har Putins öra så går det inte med hur många fiaskon som helst. Deras vinteroffensiv slutade ju med ett jättefiasko vid Vuhledar och han borde väl fått gå redan då.

Nån som vet vad Gerasimov sysslar med idag? Han har ju varit osynlig länge...

Shoigu tror jag sitter säkert hur inkompetent han än är. Putin är en diktator, han värdesätter lojalitet högre än kompetens. Det sista Putin vill ha kring sig är smarta människor som kan börja smida planer och hota hans makt.
Citera
2023-10-12, 10:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Minfälten är ingen Rysk " tillgång " Det är en lika stor belastning för dem själva då ryskt fältarbete med inkluderade minkartor inte är något större mästerverk utfört av några motiverade soldater.

Du kan lungt utgå från att minst 50% av minorna är felaktigt dokumenterade om de öht dokumenterats .

Även om någon ryss har dokumenterat det så är sannolikheten stor att han är död och pappren har brunnit upp i nån stab som himarsats.
Citera
2023-10-12, 10:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Shoigu tror jag sitter säkert hur inkompetent han än är. Putin är en diktator, han värdesätter lojalitet högre än kompetens. Det sista Putin vill ha kring sig är smarta människor som kan börja smida planer och hota hans makt.
Gällande Shoigu så är det nog mer eller mindre fastställt att han är en marionett. Han har sina rötter i den östra delen av Ryssland och skulle aldrig ses av den ryska befolkningen i den västliga delen av Ryssland som en potentiell ledare.

Därav är han inget hot mot Putin gällande makten.

Han kanske också är motiverande för den siberiska befolkningen att dö i kriget. Se en av sina egna på en hög position i den ryska armén kanske får dem att tro att ryska militären bryr sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in