Citat:
Ursprungligen postat av
Mankese
Vad får det för effekt att detta nu förändrats, d v s att de mördar släktingar, vänner och andra inom kretsen till den egentliga måltavlan?
Initialt blir hämndbegäret än större antar jag. De flesta gängkriminella accepterar att de utsätter sig för en risk att bli mördad när de ger sig in i ett blodigt gängkrig. Men mördas släkt och vänner, då antar jag att de första de tänker på är hämnd.
Men i det långa loppet? Kan det förhindra att unga går med i gänget? Detta då de nu inte bara riskerar sina egna liv utan mamma, pappas och syskons liv? Blir gängrekryteringen svårare?
Framförallt ökar väl risken för utomstående. Och då menar jag utomstående på riktigt, inte kriminellas kompisar etc. Om man anser att avlägsna släktingar till den man är ute efter är legitima mål, så är man väl antagligen ganska likgiltig inför alla som bor i samma trappuppgång. Nästa gång kanske man använder 50kg sprängämnen istället för två, o.s.v. Vi har redan sett åtskilliga exempel på hur folk i grannskapet har skadats och någon till och med dödats senaste veckorna.