2023-10-13, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det tar jag som en komplimang

Till viss del. Men man ska inte underskatta hur enfaldiga mördare kan vara, de fattar inte de smartaste besluten alla gånger, dessutom var alkohol inblandat. Man ska heller inte utesluta att planeringen var misshandel men att utförandet väl på plats eskalerade till medvetet dödande.

Du menar att en likdumpning, likeldning x2 och undangömmande av cykel, mobil och nycklar talar MOT planering? I min värld tyder på en förslagenhet väl förenlig med planering.

Är inte det lite problematiskt mot bakgrund av att de hade goda anledningar att ljuga om den saken?

Även mot bakgrund av deras historik? Jag är inte lika säker.

Jag upplever det som att din bedömning av när hon anses trovärdig är godtycklig och sammanfaller lite väl lättvindigt med de teser du driver. Lite confirmation bias (jag säger inte att jag är helt fri från detta heller, det är svårt att vara helt objektiv). Har du verkligen värderat sanningshalten baserat på potentiella motiv bakom, dvs om en given uppgift är till nackdel eller fördel för henne?

Ringer inte varningsklockorna när denna olycka sammanfaller med en rad andra osannolika omständigheter? Hur många fler omständigheter behöver du innan du säger stopp?

Det är inte vad hon själv säger, så då är vi alltså överens om att hon ljuger i rätten om centrala omständigheter som är besvärande för henne. Så vad gör henne då trovärdig när hon pratar om en 10 sekunder lång strypning?

Om vi jämför med utpekandet av Maja så finns det istället nästan inga fördelar för henne att peka ut en medgärningsman, men en del klara nackdelar. Vilket talar för att det är sant att Maja hjälpte till.

Hon blev dömd för den. Bevisningen är väldigt starkt avseende detta skulle jag säga, kolla s 47-50 i domen själv.

Duracellkaniner don't take requests

Men har inte du ett jobb att sköta? Hur har du tid att skriva o pyssla text?

Ja naturligtvis är ju det jag säger min egen uppfattning som bygger på ca 60-70% fakta resten är min egen eminenta förmåga till kalkylerade risker och slutledningsförmåga och jag tror att jag med hög sannolikhet är rätt på det i stora drag. Man kan väl säga att saker sällan är så romatiska, planerade eller komplicerade som det ofta ter sig när det stormar på. Min uppfattning är att det ofta är ganska enkelt när det väl klarnat men att processen och vägen till facit ofta görs onödigt komplicerad.

Min magkänsla talar tydligt till mig om att jag är rätt ute i det stora hela som vanligt
Citera
2023-10-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Du har då ingen erfarenhet utav svenska häkten.
Det är knappast ett mörkt rum med katastrofmat.
Det är ett väldigt ljust rum som hon dessutom har delat med en annan tidigare så hon har haft cellkamrat och det är promenad ett par gånger om dagen och maten är nog bättre än vad du äter varje dag.
Där inne serveras det frukost, lunch, middag och kvällsmat.
Många häkten har tv i cellerna som sitter bakom en plexiskiva där du får ha hand om fjärrkontrollen(så länge du inte har restriktioner.)

Nej, det är promenad EN gång om dagen (a´60 minuter)
Citera
2023-10-13, 11:55
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Ja det är inte riktigt där mina funderingar uppkommer - utan snarare att det inom läkaryrket är viktigt att förstå sig på statistik och att luta sig på evidensbaserad vetenskap, där ett "standardiserat" och acceptabelt statistiskt resultat ligger på ett p-värde runt 0.05.

Mina funderingar här ligger snarare kring Erikssons uppfattning om vad som anses vara evidensbaserad vetenskap (det är precis vad han är kallad till rätten för att problematisera; att rättsläkare måste bygga sina utlåtanden och bedömningar på detta).

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fast nu handlar det ju om en rättsläkares vittnesmål i just en rättegång. Rättsläkare har olika skalor av sannolikhet som de nyttjar i sina uttalanden.

Ja det stämmer det du säger: och detta avspeglas i hur bedömningar och utlåtanden ser ut (i form av talar för, talar starkt för osv.).

Samtidigt skall alla läkare basera sin kunskap på evidens, såsom jag tidigare nämnde och där skulle jag säga att det finns ett problem i Erikssons vittnesmål i den mån Eriksson lägger fram så kallad "evidens" gällande petekier vid strypningsmord. Om jag minns det rätt pekar Eriksson på att vissa fynd talar starkt för ett kortvarigt förlopp (och menar sig grunda detta uttalande på evidens).

Ja, det är mer där mina funderingar går.
Citera
2023-10-13, 11:57
Medlem
EnDumSosses avatar
Hur känns det för er naiva rövknullade svenskar att ni återigen kommer behöva stå för ett skadestånd på ca 300 000 kr till Maja, en person som hjälpt till att dölja ett lik efter ett mord, skändat liket, försökt komma undan med det och dessutom redan kostat er en jävla massa skattepengar.
Detta samtidigt som ert land inte ens kan erbjuda åldringar på äldreboenden air conditioning? Ni har knappt råd att ta hand om er själva trots att ni slavar för staten. Och inte minst, brottsoffret får ingenting för det är upp till brottslingen att avgöra om han/hon ville betala skadestånd.

Är ni stolta?

"The swedish situation" är narrativet internationellt.

Ni skämmer ut er. Omvärlden pissar på er.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-10-13 kl. 12:03.
Citera
2023-10-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hovrätten har sitt ansvar och får svara för sina överväganden när domen kommer och man ser hur de har resonerat. De har sitt ansvar precis som hovrätten som frigav Mats Alm har sitt ansvar och hovrätten som stod bakom snippa-domen har sitt ansvar. De har dock ett professionellt ansvar och får förhålla sig till lagen och prejudikat.

Vi som diskuterar har dock inte ansvar för domen. Vi har vårt ansvar för hur vi resonerar och vilka frågor vi väljer att lyfta som viktiga i diskussionerna. Det är större än vem som har rätt eller fel. Jag bryr mig inte ett spår om ifall jag har rätt eller inte. Dock anser jag att uppgifterna i FUP är tillräckliga för att döma Maja, men att åklagarna gjorde ett dåligt arbete. De har inte ens brytt sig om att utreda motsägelserna i tidsuppgifter mellan de åtalade när mordet ska ha inträffat. Om man inte bryr sig om att konfrontera de åtalade med sina motsägelser, hur ska man då kunna övertyga rätten om nån ljuger eller ej. Oerhört slött och oengagerat.

Man exponerar sina värderingar i en sån här diskussion. Det lever kvar. Trodde du att man bara glömmer det?

Här håller jag med dig. Nu är det lätt att vara efterklok men man kommer inte ifrån att Maja kom lindrigt undan i både förhör och i rätten där hon i princip fick lägga fram sin egen story utan att bli ifrågasatt.

Under förhören hoppade hennes advokat in flertalet gånger och guidade henne i en riktning som hon kanske inte gjort på egen hand. I rätten fick hon oemotsagd berätta hur full och trött hon var, trots att det fanns vittnen och uppgifter som kunde dementerat dessa uppgifter. Att henne egen mamma sagt att relationen med T inte var friktionsfri fick rätten inget veta om. Att hon visat agg och nära hamnat i bråk innan incidenten med T kom inte heller med. Kort sagt var Maja arg, inte särskilt full och relationen med T var inte friktionsfri. Att hon då skulle gå och lägga direkt vid ankomst ter sig inte sannolikt. Detta bekräftar också hennes 3 mobilaktiviteter under denna kritiska timma.

Att det är exceptionellt ovanligt att en ensam kvinna lyckas strypa en annan jämnstark kvinna utan att själv bli skadad påtalades inte tillräckligt tydligt.

1.5 timmar av förhör där Maja fritt fick lägga fram sin egen version hade rätten att utgå ifrån. Lägg till ca 5 min till från HR där åklagaren inte ställde en enda kritiskt fråga.

Att Rullman lämnade över ärendet en vecka innan slutförhandlingarna till en ny åklagare är givetvis inget bra ur rättssynpunkt.

En enigt TR dömde henne till mord och ansåg att beviskraven uppfylldes. Att HR nu gör en helomvändning kanske rent juridiskt är korrekt om bevisen inte anses tillräckliga. Med en mer driven åklagare som kallat in fler vittnen och ställt fler kritiska frågor till dom åtalade, så hade rätten troligen haft ett bättre underlag att döma på.
Citera
2023-10-13, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Hur känns det för er naiva rövknullade svenskar att ni återigen kommer behöva stå för ett skadestånd på ca 300 000 kr till Maja, en person som hjälpt till att dölja ett lik efter ett mord, skändat liket, försökt komma undan med det och dessutom redan kostat er en jävla massa skattepengar.
Detta samtidigt som ert land inte ens kan erbjuda åldringar på äldreboenden air conditioning?

Är ni stolta?

"The swedish situation" är narrativet internationellt.

Ni skämmer ut er. Omvärlden pissar på er.

Och därmed har du avslöjat dig själv som en åldring som behöver air condition? Man upphör aldrig att förvånas. Länka till att hon kommer få ett skadestånd på 300k är du snäll.
Citera
2023-10-13, 12:05
Medlem
Slår vad att HD kommer att ta upp fallet pga Maja.
Vem vill satsa emot?
Citera
2023-10-13, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Slår vad att HD kommer att ta upp fallet pga Maja.
Vem vill satsa emot?

Den chansen är så låg att den knappt existerar. HD tar upp ca 6% av fallen som riktas dit och då är det framförallt för att skapa prejudikat för framtida vägledning.

Så oddsen är inte på din sida. Just say’n.
Citera
2023-10-13, 12:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Utformningen av vårt rättssystem står jag, som bekant, inte för. Men I grunden anser jag det väsentligt överlägset folkdomstol och moralpolis.
Tämligen ofta är det dock dålig timing mellan sunt förnuft och juridik, vilket givetvis är att beklaga, men det är vad vi har att förhålla oss till.
Vad jag skriver om att det öht inte diffar.
Det krävs dock att Majas lögner blir framträdande inför rätten. Annars lär de absolut inte se det i ett helhetsperspektiv efter som det är omedelbarhetsprincipen, dvs rätten läser inte fup.

Om Maja inte konfronteras, om inte sidhänvisning begärs inför rätten, så lär hon åka som på en räkmacka och speciellt om huvudfokus ligger på J.

Du måtte väl begripa att rätten även bedömer trovärdighet och om hon inte blir pressad på lögner så ser inte rätten detta. Om hon konfronterats mer tydligt och ifrågasätts kan hon sänka sig själv och få förklaringsbörda.

Att hon tex direkt ljuger om att inte har varit med fram till vakten och begärt att Tove ska bestraffas via att kastas ut, att hon hyser agg mot Tove framkommer inte annars.
Citat:
Där orden tar slut tar våldet vid, syns tydligt i den skuld-och skambeläggning som frekvent nyttjas då mottagaren är svårövertalad
Jag har öht inte ska belagt dig med nån skam så lägg ner ditt trams.
Jag ämnar inte övertala dig öht. .

Jag har däremot ifrågasatt dina försök att släta över Majas förehavanden. För det sker frekvent och ofta utan saklig grund i fup.
Till exempel när du försökt få det till att hon inte agerat alibi fast hon uppger att så var fallet. Det är ett exempel av många.

Det här är vad du skrev och jag sen besvarat.
Att en åtalad får ljuga vet nog de flesta. Det centrala är dock att rätten trots detta bedömer lögner:
Citat:
Som åklagad är det inte brottsligt att ljuga oavsett hur omoraliskt det är. Och jag är evigt tacksam att vi inte har statliga moralpoliser som dömer någon på grund av avvikande åsikt, läggning eller vad det vara månde.
Är det kanske sådana instanser du efterlyser?
Senast redigerad av develi 2023-10-13 kl. 12:22.
Citera
2023-10-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Den chansen är så låg att den knappt existerar. HD tar upp ca 6% av fallen som riktas dit och då är det framförallt för att skapa prejudikat för framtida vägledning.

Så oddsen är inte på din sida. Just say’n.
När TR och HD har helt olika åsikter då är HDs uppgift att komma med vägledning för framtida liknande fall.
Citera
2023-10-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Du har då ingen erfarenhet utav svenska häkten.
Det är knappast ett mörkt rum med katastrofmat.
Det är ett väldigt ljust rum som hon dessutom har delat med en annan tidigare så hon har haft cellkamrat och det är promenad ett par gånger om dagen och maten är nog bättre än vad du äter varje dag.
Där inne serveras det frukost, lunch, middag och kvällsmat.
Många häkten har tv i cellerna som sitter bakom en plexiskiva där du får ha hand om fjärrkontrollen(så länge du inte har restriktioner.)
Håller med dig. Häkte är ett bekvämt ställe jämfört med fängelse.
Citera
2023-10-13, 12:21
Avslutad
Clea är dum i huvudet.
Hon resonerar som en treåring, som vägrar acceptera ett nej.
Undrar om hon är stolt över sin insats?

Senile experten Eriksson som intresserar sig för bla strypsex...

Fann Clea honom via någon särskild sajt?
https://youtu.be/rzHKoC84hOM?si=UgKPc2yGmfUPo8l3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in