2023-10-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDoeSouth
Varför dödade dom fula slynorna henne? Orkar inte läsa igenom alla sidor för att få en uppfattning. Nån som kan summera?

Hon ville inte köpa ut till Maja
Och Johanna var svartsjuk ang någon kille .

De retade sig på henne och hennes syster .
Citera
2023-10-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viva-t
Jag är av samma åsikt som dig. Hade bevisen räckt, så hade jag varit mer än nöjd att de båda hade dömts för mord. Men nu är det, som du säger, inte bevisat att Maja faktiskt mördat, ja då ska hon gå fri. Det finns ju inga andra alternativ för HR att döma. Många har svårt att förstå det.

Många har svårt att förstå att det är inte bara mord det handlar om och därmed inte ska få gå fri.
Ska hon frias på övriga punkter bara för att hon blir friad från mord?
OM hon nu blir friad vilket vi inte vet med tanke på att hon fortfarande väntar på domen.
Citera
2023-10-13, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är motsägelserna i tingsrättens dom och de bristerna som ger det läge vi har nu. Utredningen kom inte längre och vil man tolka det som att MH kom undan med nåt så får man väl göra det då om man mår bra av det.

Ja väderingarna finns kvar svart på vitt och merparten av dem är förkastliga i sammanhanget. JJ blandade in andra i sina konflikter och utmålade människor för sådant de inte var. Samma beteende har gått igen i tråden vad gäller MH.
Utredningen hade kunnat komma längre men Maja behandlades med silkesvantar av utredarna. Åklagaren orkade inte kalla alla relevanta vittnen och orkade inte ställa frågor till Johanna och Maja om olikheterna i deras berättelser. TR skulle stökas över på 3-4 dar. Frågorna som Johanna och Maja fick av åklagaren i HR var en mild västanfläkt jämfört med vad Johannas advokat utsatte rättsläkarna för, när det gäller vad hon uppfattade som oklarheter i rättsläkarutlåtandet. Åklagaren hade kunnat vara lika tuff i fförhören mot Johanna och Maja, både i TR och HR.

Bristerna i rättsprocessen har jag lyft flera gånger innan gårdagens besked, från i våras och framåt. Jag gör det för att jag på allvar vill se utredningen tas så långt det bara är möjligt, jag vill på allvar se rättegången bli så informativ och rättvis som möjliga för de anhörigas skull och jag vill på allvar att de skyldiga ska straffas. Jag har inte som min prioritet att skydda brottslingar, till skillnad från bl a dig. Det är här skillnaderna i värderingar kommer fram. Skyll inte dina värderingar på varken Johanna eller Maja. Dina värderingar är dina. Är det svårt att ta ansvar för det?
Citera
2023-10-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vill tacka dig tillbaka!
Du har alltid varit respektfull, kommit med bra citat och kloka tankar!

Som jag sagt många gånger, vet jag mycket om det som finns i målet, det ligger mitt framför näsan. Men så skriver du något som verkar så självklart, men jag missat.

Det är det som är givande med bra diskussioner. Och jag har lärt mig väldigt mycket av flera andra också här i tråden.

Ett ok har släppt från mina axlar idag, det kändes oriktigt att Maja skulle fällas för mord.

Sedan är mordet så tragiskt så det inte går att beskriva!

Jag vet inte om det hade känts bättre om mordet hade haft något mer påtagligt motiv för de anhöriga. För deras sorg finns inga lättnader.

Men själv tänker jag att det är så konstigt att någon kan mörda för "ingenting". Helt vardagliga konfikter, som blåstes upp i ett skruvat sinne.

Ja det är ett mord som är svårt att förstå utan tydligt motiv. Väldigt tragiskt. Svårt att förstå hur Johanna kunde fastna i tankar om hat och hämnd för småsaker.

TR s dom var inte rättssäker. Att döma Maja till livstid med så låg bevisning borde inte skett anser jag. Den uppfattningen delades ju också av flertalet jurister. Så jag känner också lättnad över att hon blivit släppt ur häktet.
Citera
2023-10-13, 11:31
Medlem
Marimus avatar
Nu lyssnar jag på Eriksson i hovrätten och fick en fundering kring statistiken som nämns gällande petekier i samband med strypmord i dennes studier.

Jag är väldigt tidigt in på min utbildning, men har blivit lärd att statistisk signifikans talar vi om när vi har ett p-värde < 0.05. Det vill säga att på en hel population så accepterar vi att statistikens förutsägning har fel ungefär var 20e gång.

Eriksson nämner att den sammanställda statistiken av petekier visar att dessa förekommer i 60% vid strypmord, Eriksson nämner också att siffran antagligen är högre än så eftersom det på senare tid är mer väldokumenterat.

Oavsett diskuterar Eriksson detta i samband med att bedömningar skall bygga på evidens. Vid ett statistiskt utfall på 60% har statistikens förutsägning fel ungefär var 3e gång på en hel population.

Jag skulle inte klassa detta utfall som statistiskt signifikant och därav inte baserat på evidens på samma sätt som jag börjat lära mig.
Citera
2023-10-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Många har svårt att förstå att det är inte bara mord det handlar om och därmed inte ska få gå fri.
Ska hon frias på övriga punkter bara för att hon blir friad från mord?
OM hon nu blir friad vilket vi inte vet med tanke på att hon fortfarande väntar på domen.

Mord blir hon friad ifrån. När och om hon då döms till fängelse för gravfridsbrott så har hon redan hittills avtjänat ett år. Vi får se vad som händer.
Citera
2023-10-13, 11:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Nu lyssnar jag på Eriksson i hovrätten och fick en fundering kring statistiken som nämns gällande petekier i samband med strypmord i dennes studier.

Jag är väldigt tidigt in på min utbildning, men har blivit lärd att statistisk signifikans talar vi om när vi har ett p-värde < 0.05. Det vill säga att på en hel population så accepterar vi att statistikens förutsägning har fel ungefär var 20e gång.

Eriksson nämner att den sammanställda statistiken av petekier visar att dessa förekommer i 60% vid strypmord, Eriksson nämner också att siffran antagligen är högre än så eftersom det på senare tid är mer väldokumenterat.

Oavsett diskuterar Eriksson detta i samband med att bedömningar skall bygga på evidens. Vid ett statistiskt utfall på 60% har statistikens förutsägning fel ungefär var 3e gång på en hel population.

Jag skulle inte klassa detta utfall som statistiskt signifikant och därav inte baserat på evidens på samma sätt som jag börjat lära mig.

Sverige har fri bevisprövning så det är fritt fram att åberopa, men det värderas efter sin inneboende sannolikhet.
Citera
2023-10-13, 11:41
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sverige har fri bevisprövning så det är fritt fram att åberopa, men det värderas efter sin inneboende sannolikhet.
Ja det är inte riktigt där mina funderingar uppkommer - utan snarare att det inom läkaryrket är viktigt att förstå sig på statistik och att luta sig på evidensbaserad vetenskap, där ett "standardiserat" och acceptabelt statistiskt resultat ligger på ett p-värde runt 0.05.

Mina funderingar här ligger snarare kring Erikssons uppfattning om vad som anses vara evidensbaserad vetenskap (det är precis vad han är kallad till rätten för att problematisera; att rättsläkare måste bygga sina utlåtanden och bedömningar på detta).
Senast redigerad av Marimu 2023-10-13 kl. 11:45.
Citera
2023-10-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mansonmansour
Ganska väntat ändå att Maja skulle gå loss. Blir nu intressant o se vad Johanna får för straff! Tror fan inte att hon får livstid i hovrätten, vad tror ni?

Det är en intressant fråga och jag lutar åt att straffet sänks till 16-18 år. För de försvårande omständigheterna som J.J (tillsammans med M.H) fälldes på, som i sin tur motiverade ett livstidsstraff var:

1. Att J.J bedömdes ha utfört mordet med avsiktsuppsåt (direkt uppsåt) med motiveringen att hon måste varit helt medveten om att det kraftiga och långvariga trycket kring Toves hals skulle leda till döden. Avsiktsuppsåt är det allvarligaste uppsåtet och är ofta en bra grogrund för en livstidsdom.
KOMMENTAR: Visst kvarstår fortfarande det kraftiga och långvariga trycket om Toves hals, vilket gör att avsiktsuppsåtet kan stå sig även i Hovrätten. Men sedan kommer tolkningsfrågan där Hovrätten kan komma att fråga sig om det faktum att J.J varit ensam gör att hon kanske inte alls haft en sådan kontroll/överläge så att man kan fastslå att hon handlat med avsiktsuppsåt. Det sista scenariot är att Hovrätten helt enkelt gör en annan bedömning av uppsåtsfrågan, än vad Tingsrätten gjorde, och säger att man helt enkelt vet för lite om hur mordet gått till och därför bedömer det som likgiltighetsuppsåt. Då skall man veta att likgiltighetsuppsåt är den lägsta graden av uppsåt. Det finns oerhört få domar där likgiltighetsuppsåt lett till ett livstidsstraff, så skulle man göra den bedömningen så kan jag nästan lova att det inte kommer bli något livstidsstraff.

2. Att mordet utförts på ett aggressivt och överrumplande sätt där man agerat särskilt hänsynslöst genom att vara två mot en - och dessutom utnyttjat den omständighet att Tove handlöst fällts till golvet. Detta har i sin tur lett till att Tove under angreppet haft oerhört små möjligheter att försvara sig.
KOMMENTAR: Visst har J.J utnyttjat att Tove hamnat på golvet och visst har Tove haft svårt att försvara sig i samband med våldsanvändandet. Men i övrigt så faller denna försvårande omständigheten helt och hållet i och med M.H friande dom. Det man i övrigt vet att J.J gjort i samband med mordet är inte tillräckligt för att nå upp till 29 kapitlet 2 § BrB rekvisit för "särskilt hänsynslöst".

3. Att Tove sätt ur dödssättet måste ha upplevt en synnerligen kraftig dödsångest och ett svårt lidande under den sista stunden av sitt liv.
KOMMENTAR: Utefter hur mordet måste gått till så kvarstår denna försvårande omständigheten.

4. Att mordet följts av Gravfridsbrott där man transporterat bort, gömt och bränt Toves kropp.

KOMMENTAR: Detta är givetvis försvårande, då man förstör bevisning/försvårar utredningen samt förlänger lidandet för Toves anhöriga. Men i övrigt är detta ett enskilt brott som är "frikopplat" från huvudgärningen och därför inte skall påverka straffet för själva mordet nämnvärt.

Sammanfattningsvis: De troliga försvårande omständigheterna som kvarstår efter M.H bortfall är att offret utsatts för kraftigt lidande samt känt svår dödsångest (därtill ett ev. avsiktsuppsåt) och att Toves kropp transporterats bort, gömts och bränts efter mordet. Att detta skulle vara tillräckligt för ett livstidsstraff känns svårt att tro. Så med detta vid handen skulle jag säga att J.J kommer att dömas till 18 års fängelse (så till vida det är Mord Hovrätten landar vid)
Senast redigerad av Haaaaag 2023-10-13 kl. 11:46.
Citera
2023-10-13, 11:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eh?
Det är väl Johanna som är upprörd i grunden, då det är hennes långvariga hat som upptagit henne sedan länge.

Är det inte det ena så är det det andra.

Ena gången är det en orsak och andra gången är det en annan. Men oavsett orsak, är lösningarna abnorma i förhållande till orsaken.
Lägg det inte i det du inte diskuterat i grunden med ditt eviga överslätande om Maja.

Det är Maja som är på tapeten i aktuell diskussion bakåt och hon SER UPPRÖRD UT när hon letar efter Tove enligt vakten.
Citera
2023-10-13, 11:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Bra fråga.

Jag tror inte heller att Maja verkligen ville ta livet av Tove utan det var Johanna som ville ta livet av Tove efter att ha blivit förnedrad av Tove på en fest då de spelade ett spel och Johanna fick frågan Har du varit otrogen? Vet ej vad My sade då hon vittnade, men kommer ihåg att Tove skulle ha rest sig upp och sagt Det har har du visst då. Alltså jag tycker ju inte att man gör såsom Tove gjorde. Så antagligen är det Toves eget fel att hon blev mördad. Man tåler liksom inte vad som helst och inte speciellt att bli förnedrad inför sina vänner.
Är du komplett galen?!
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Braskamin58 är Rompers kompis .. lite osäker på om det är develis kompis också.
Vad fan svamlar du om?
Senast redigerad av develi 2023-10-13 kl. 11:56.
Citera
2023-10-13, 11:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Ja det är inte riktigt där mina funderingar uppkommer - utan snarare att det inom läkaryrket är viktigt att förstå sig på statistik och att luta sig på evidensbaserad vetenskap, där ett "standardiserat" och acceptabelt statistiskt resultat ligger på ett p-värde runt 0.05.

Mina funderingar här ligger snarare kring Erikssons uppfattning om vad som anses vara evidensbaserad vetenskap (det är precis vad han är kallad till rätten för att problematisera; att rättsläkare måste bygga sina utlåtanden och bedömningar på detta).

Fast nu handlar det ju om en rättsläkares vittnesmål i just en rättegång. Rättsläkare har olika skalor av sannolikhet som de nyttjar i sina uttalanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in