Citat:
Ursprungligen postat av
Efterriket
Jag vill höra era teorier om varför Hamas valde att utföra det här dådet.
De visste att de inte på något sätt kunde göra långsiktiga landvinningar i konflikten. De visste att en massaker på civila skulle ge dem svårigheter i opinionen. De visste också att de skulle förlora många män. Slutligen så visste de att svaret från Israel skulle bli historiskt hårt. Sammantaget hade de nästan ingenting att vinna. Ändå så valde de att genomföra sina planer. Varför?
Min teori är att de slutgiltigt ville eliminera alla möjligheter till fredsprocess, för att ta bort det alternativet för sin befolkning som är evinnerligt trötta på situationen. Den gazainvånare som i fredags bar på en försiktig dröm om att det kanske skulle kunna lösa sig om man bara förhandlar med Israel visste på söndagen att det aldrig kan hända. Genom att döda alternativet Fred säkerställer man det fortsatta stödet hos sin befolkning.
Som någon skrev har de inte samma världsbild. De är fundamentalister precis som IS. De står för Israels utplånande och en fundamentalistiskt islamskt övertagande av planeten.
Allt är mycket svårt.
Om vi skall spekulera i deras "konspirationstankar" så kan det alltså vara att göra detta så att Israel/USA/väst kommer orsaka så mycket död att förstörelse så att islamska "stater" vänder sig mot detta. Jag tror inte det har något med Palestina att göra. Alls. De vill införa sin religion på hela planeten. Kosta vad det kosta vill.
Jag tycker det vore intressant att ta reda på vilka de dödade Hamas-medlemmarna var. Alltså de som gick in i Israel. Var de Gaza-bor? Eller var de krigare som kommit till Gaza utifrån?
Jag tycker Blinken har sett otroligt bister ut. Biden likaså.