2023-10-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Fel på mig? Du får lära dig läsförståelse. Jag kallar Hamas terrorister. De offrar villigt palestinierna för sin egen hämnd. De är sjuka i huvudet.

Om du kan rycka på axlarna åt att civila palestiner nu dör och lemlästas på grund av vad terroristerna Hamas i Gaza gör och tycka det är okej för att de muslimer så får du leva med det.

För min del tycler jag att varje oskyldigt liv som spills är vedervärdigt. Men du verkar ju tycla det är okej att Israel dödar civila, för det är Hamas fel...
Är du helt blind för att oskyldiga på båda sidor drabbas?

Den där sortens resonemang stör mig. Det är samma sak som när folk försöker skilja på muslimer och islamister. Hamas skulle inte existera utan ett kulturellt och socialt stöd, och de skulle framförallt inte dominera på det här sättet. De är en naturlig följd av de människor som bor i området.
Citera
2023-10-13, 11:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du lyckas pricka in det som kallas kvalificerat svammel, t.ex. har jag aldrig påstått att jag är "judekramare", bara för att jag enkelt avslöjar den efterblivna statsreligionen Islam. Återigen kopplar du mig med msm., utan att ha en aning.
Och jag har aldig påstått att du är en judekramare, tvärtom har du påstått att jag är en muslimkramare, men det kanske du inte ser själv.
Det finns fler människor på jorden än judar och muslimer för övrigt.

Jag behöver definitivt inte stå på någons sida i den här konflikten och gör det heller inte.
Står på offrens sida i båda fallen och har inte lust att hänga med i någons hatorgie.
Citera
2023-10-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
”Palestina” och flertalet arabländer har aldrig ens accepterat Israels existens utan förespråkar omedelbar utradering av såväl stat som folk.

Israel har aldrig accepterat Palestinas existens.
Citera
2023-10-13, 11:01
Medlem
baggebo1s avatar
Jag skrev tidigare om att Iran och Saudiarabien närmat sig varandra det senaste året på ett sätt som inte varit tänkbart tidigare. Nu har de två länderna även hållit samtal kring Palestinafrågan:

https://twitter.com/Alexkennedy30/status/1712399077525119243

Om Israel går för hårt mot Gaza så kan det nog bli den händelsen som gör att många av de här USA-marionettstaterna i Arabvärlden byter sida.
Citera
2023-10-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vilket mål någon har kan inte jag svara på vad gäller konflikten eftersom jag sitter i Sverige och inte på något sätt är närvarande i det hela.
Jag ser allt på tryggt avstånd.
För att komma något så när sanningen måste jag vara där i mitt konflikten och inte enbart nu utan fler år tillbaka i tiden och självklart både sett och hört båda parters uttalanden.
Och att utrota alla muslimer är nog inget man är intresserad utav och det är för övrigt omöjligt.
Dessutom är inte varenda muslim intresserad av att mörda övriga jordens befolkning.
Islam är också i grund och botten en fredlig religion och enligt mig är terrorister inte ett dugg troende.

Läste idag att Israel ger 1,1 miljoner civila i Gaza 24 timmar på sig att lämna området.
Vilket förmodligen är svårt och mycket rörigt och panikartat.

Fredens religion? Herre gud vilket dravel, jag orkar inte ens läsa allt. Det är tvärkört för dig. Det är inte 2008 längre, du kan inte smälla i någon att Islam är fredligt. Folk har ögon att se med själva. Hamas skulle behandla dig precis som de behandlade de civila israelerna de massakrerade. Men för all del, flytta till ett muslimskt land istället för att bo kvar i Sverige och hyckla.
Citera
2023-10-13, 11:04
Medlem
Zloths avatar
Det verkar vara så att USA har gett grönt ljus åt juden att göra precis vad de vill med palestinierna nu.

Allting talar för att en mycket omfattande slakt är på väg att ske.
Citera
2023-10-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterriket
Jag vill höra era teorier om varför Hamas valde att utföra det här dådet.

De visste att de inte på något sätt kunde göra långsiktiga landvinningar i konflikten. De visste att en massaker på civila skulle ge dem svårigheter i opinionen. De visste också att de skulle förlora många män. Slutligen så visste de att svaret från Israel skulle bli historiskt hårt. Sammantaget hade de nästan ingenting att vinna. Ändå så valde de att genomföra sina planer. Varför?

Min teori är att de slutgiltigt ville eliminera alla möjligheter till fredsprocess, för att ta bort det alternativet för sin befolkning som är evinnerligt trötta på situationen. Den gazainvånare som i fredags bar på en försiktig dröm om att det kanske skulle kunna lösa sig om man bara förhandlar med Israel visste på söndagen att det aldrig kan hända. Genom att döda alternativet Fred säkerställer man det fortsatta stödet hos sin befolkning.

Som någon skrev har de inte samma världsbild. De är fundamentalister precis som IS. De står för Israels utplånande och en fundamentalistiskt islamskt övertagande av planeten.

Allt är mycket svårt.

Om vi skall spekulera i deras "konspirationstankar" så kan det alltså vara att göra detta så att Israel/USA/väst kommer orsaka så mycket död att förstörelse så att islamska "stater" vänder sig mot detta. Jag tror inte det har något med Palestina att göra. Alls. De vill införa sin religion på hela planeten. Kosta vad det kosta vill.

Jag tycker det vore intressant att ta reda på vilka de dödade Hamas-medlemmarna var. Alltså de som gick in i Israel. Var de Gaza-bor? Eller var de krigare som kommit till Gaza utifrån?

Jag tycker Blinken har sett otroligt bister ut. Biden likaså.
Citera
2023-10-13, 11:08
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det strider mot folkrätten och alla tänkbara krigslagar att tillämpa folkmord och kollektiv bestraffning i krig. Israels taktik kan inte tolkas som något annat.

De hade möjligheten att visa sin rättfärdighet och moraliska fördel, istället har de på några dagar visat att de precis som Hamas inte heller gör någon avsevärd skillnad på civila och militanta mål och att man utnyttjar tillfället för att slutföra judaiseringen av området genom ytterligare tvångsfördrivning och folkmord.
Israel skiter nog i folkrätten nu precis som Hamas gjorde och alltid gjort.

Nu kommer Israel en gång för alla se till att få bort Hamas från sina gränser oavsett vad folkrätten och omvärlden säger.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Fredens religion? Herre gud vilket dravel, jag orkar inte ens läsa allt. Det är tvärkört för dig. Det är inte 2008 längre, du kan inte smälla i någon att Islam är fredligt. Folk har ögon att se med själva. Hamas skulle behandla dig precis som de behandlade de civila israelerna de massakrerade. Men för all del, flytta till ett muslimskt land istället för att bo kvar i Sverige och hyckla.
Ok. Du ser mest med medias ögon, men det är inget jag kan göra något åt.
Jag ser på saker och ting med mina egna ögon. Inget jag ber någon om ursäkt för.

I den här konflikten handlar det ju inte om mig och dig. Vi är inte en del utav den.
Vi ser på allt på avstånd och då kan det ju bli otydligt allt.
Det är ju aldrig ens fel att två bråkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Historia borde ni högerextrema Israel-dyrkare lära er. Som tror konflikten startade i lördags.
Länder har gått under och återuppstått under historien så finns ju inget rätt eller fel om man tittar på den aspekten.

Som det ser ut nu så skulle jag säga att en tvåstatslösning är omöjlig om nu målet är att minska offer på sikt.
Så antingen att Israel tar över området helt och kör ut folket eller att Israel blir utkörda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag skrev tidigare om att Iran och Saudiarabien närmat sig varandra det senaste året på ett sätt som inte varit tänkbart tidigare. Nu har de två länderna även hållit samtal kring Palestinafrågan:

https://twitter.com/Alexkennedy30/status/1712399077525119243

Om Israel går för hårt mot Gaza så kan det nog bli den händelsen som gör att många av de här USA-marionettstaterna i Arabvärlden byter sida.

Helt ärligt så är jag synnerligen trött på alla de här rövhålen till oljeproducerande länder. 🤷‍♂️
Citera
2023-10-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men du skriver att Palestinierna ska ge bort 50% av sitt land. Vad hette presidenten eller premiärministern i Palestina 1947 ?

Palestina var INGET land, Hela området kallades för Palestina. Det bodde både judar och araber där. Så det är INGET som gett bort någonting.

Palestina kunde ha blivit en självständig stat, som Israel, men araberna förkastade ju detta 1947.

Så du menar på fullaste allvar att Judar inte har någon kopplingen till området där Israel ligger?

Om Israel förkastar idén på en palestinsk stat så faller ansvaret på Israel att erbjuda palestinierna medborgarskap i israeliska staten. Men istället väljer Israel apartheid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in