2023-10-13, 09:14
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Tänk att ni Pro Palestinier bara skyller på Israel HELA tiden. Allt är Israels fel, och ni själva har ingen skuld i detta? Hamas beskjuter Israel KONSTANT med raketer och missiler, vad gör Israel då? Ja inte har man gått in och rensat i Gaza, utan man bygger sin s.k Iron Dome.

Israel lämnade förövrigt Gaza 2007, hur har Gaza utvecklats efter det?

De är konstant under blockad, vad förväntar du för utveckling där? Israel har attackerat området och förstört ett flertal gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Sedan detta att Israel Ockuperar områden som du säger, låt mig citera en annan användare som har skrivit ett ypperligt inlägg om just detta:

Bara en fråga till dig om 1948, om FN kommer nu och säger att Sverige ska 50/50 delas mellan muslimer här och svenskar, hade du då accepterat detta? Ponera att "muslimerna" accepterar "fredsavtalet"?
Citera
2023-10-13, 09:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En del ja. En ansenlig del av Gazas "spill" kommer att slå sig ner i Egypten och närliggande länder, där de kommer att frossa i Israel-hat och sitta och piska sig själva medan de mässar islamistiskt nonsens.

Jag är som sagt inget stort fan av Netanyahu och israel men i dagens läge gör han helt rätt.
Den islamistiska sjukdomen finns överallt i länderna runt Israel. Det är bara att brassa på. Bomba idioterna åt helvete.

Och det som är djupt skrämmande med attentaten mot Israel, är att de är symtom på ngt mycket större.
Det är därför Netanyahu hänvisar till ISIS. Det är den sortens människor som smälter ihop med Hamas

Fy fan .... Mitt förakt för islamister är så djupt att svenska språket inte räcker till för att beskriva det.

Jag är superateist, kan tilläggas.
Släng Koranen och kom in i matchen, idioter.
Så klart att inte 100% kommer till EU, men lejonparten, ja.
Citera
2023-10-13, 09:15
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men har Israel som mål att utrota hela arabvärlden och varenda muslim? Nej det har de inte. De ligger ju omringade av massvis med muslimska länder.
Vilket mål någon har kan inte jag svara på vad gäller konflikten eftersom jag sitter i Sverige och inte på något sätt är närvarande i det hela.
Jag ser allt på tryggt avstånd.
För att komma något så när sanningen måste jag vara där i mitt konflikten och inte enbart nu utan fler år tillbaka i tiden och självklart både sett och hört båda parters uttalanden.
Och att utrota alla muslimer är nog inget man är intresserad utav och det är för övrigt omöjligt.
Dessutom är inte varenda muslim intresserad av att mörda övriga jordens befolkning.
Islam är också i grund och botten en fredlig religion och enligt mig är terrorister inte ett dugg troende.

Läste idag att Israel ger 1,1 miljoner civila i Gaza 24 timmar på sig att lämna området.
Vilket förmodligen är svårt och mycket rörigt och panikartat.
Citera
2023-10-13, 09:16
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Är ni medvetna om att Israel startade Hamas som kontrollerad opposition till PLO och Yassir Arafat?

Det vet de inte, det är mycket de inte vet. Netanyahu själv har skrutit om att han stödjande Hamas så att PLO skulle försvagas.
Citera
2023-10-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Så är det ju de facto.

Genomför Israelerna detta kommer vi skåda ett aldrig tidigare scenario i mellanöstern.
Palestina och flera arabländer kommer aldrig acceptera att Israel tömmer Palestina (Gazaremsan och västbanken) på palestinier.

De som tror något annat lever i ren villfarelse.

Ni terroristkramare hävdar ju att Gaza är ett öppet fängelse. Varför skulle någon protestera mot att Israel befriar fångarna från det fängelset? Hur ska ni ha det? Vill palestinier sitta i fängelse eller vill de inte göra det?
Citera
2023-10-13, 09:24
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Judarna i Jerusalem och på vissa andra ställen stöttar inte det staten Israel håller på med just nu. Det här är nog viktigt för mig personligen att se, att det finns en anti-fascistisk minoritet judar så man ska inte dra alla över en kam.

https://twitter.com/TorahJudaism/status/1712053650833526917
https://twitter.com/TorahJudaism/status/1712404296749175220
https://twitter.com/TorahJudaism/status/1712172243453632786

Hundreds of Anti-Zionist Jews clashed with Zionist Israeli police who came to take down Palestinian flags hung by Jews in the Mea Shearim neighborhood of Jerusalem. Jews threw stones at Israeli police to prevent them from lowering the flag.
https://twitter.com/TorahJudaism/status/1712036949412700526

https://twitter.com/TorahJudaism/status/1711976459235889202

Anti-Zionist Jews support Palestine. Watch Rabbi Elhanan Beck's important message for Palestine.
As Jews, we demand the return of all Palestinian lands, from sea to land, to the Palestinian people.

https://twitter.com/TorahJudaism/status/1711765269985567190

Dessa ortodoxa judar tillhör en stollig sekt som förhåller sig till judendomen som Jehovas vittnen förhåller sig till kristendomen ungefär.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neturei_Karta
Citera
2023-10-13, 09:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De flesta kommer fly internt inom Gaza. Sist Israel invaderade Gaza 2014 så dog cirka1500 civila och 900 Hamas-kombattanter (Från minnet*) och cirka 65 soldater. De kommer först fly till den södra delen av Gaza. Sen beroende på om Israel tänker ockupera området eller inte så låter de komma tillbaks till norra. Och så gör man om det med södra. Troligen kommer man dock sluta och åka hem, då världen är tillräckligt sura då. Men israelerna är verkligen sura så det beror nog på hur mycket man har lyckats förstöra för Hamas.

*Det finns olika källor också som säger lite olika.

Detta går inte att jämföra med 2014. Det kommer bli ett blodbad som saknar motstycke i regionen.

Gazas yta är 10% av Blekinges. Och i stort sett HELT befolkat. Om Israel går all in militärt så går det inte att fly till södra delen. Man kan inte stapla människor på varandra.
Citera
2023-10-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Gaza har varit under blockad av terrorstaten.

Jaha? Är det därför de har klarat att bygga och smuggla in vapen, etablera vapenförråd under varje civil byggnad, gräva upp vattenledningar som getts i bistånd för att bygga vapen av? Klarar man det så borde man klara att även ha några lager med vatten och diesel. Var har alla biståndspengar tagit vägen?

Det funkar inte längre att bara gnälla och skylla på Israel. Israel kontrollerar heller inte gränsen mot Egypten. Hamas har haft alla möjligheter. Ta eget ansvar. Sitta och gnälla över att Israel ska försörja hela Gaza medan Gaza hatar och utför dödliga attacker på Israel, det är ju bortom befängt.
Citera
2023-10-13, 09:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Ni terroristkramare hävdar ju att Gaza är ett öppet fängelse. Varför skulle någon protestera mot att Israel befriar fångarna från det fängelset? Hur ska ni ha det? Vill palestinier sitta i fängelse eller vill de inte göra det?
Tycker uppriktigt inte du har något i denna tråd att göra.

Förklara på ett intelligent sätt hur du får mej till "terroristkramare" ??
Citera
2023-10-13, 09:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är värre än så det var NF och FN som har varit där och petat. Det är hela världen som har misslyckats sedan 1948.

1 Först lyckades inte NF (Britterna) hålla fred där - se alla incidenter mellan 1918-1948

2 Sen lyckades inte FN dela landet korrekt. 1948

3 Till sist FN har inte lyckats fått fred på 75 år.

Problemet med att försöka "isolera sig" går inte längre. Världen är global, speciellt efter uppfinningen av containern 1956 och nu internet. Vi måste lära oss att samarbeta bättre annars är det ute med mänskligheten.

Hela den är konflikten visar på det. Tittar vi på undersökningar så är jag pessimistisk. 60-90 procent av varje sida tror inte den andra sidan vill världen väl. Lägg där till den stora andelen religiösa som tror att de är de goda och andra är onda (även om de inte säger det). Det är i princip bara buddhismen som är riktigt inkluderande och även de har sina tokar. Hamas är islamistiskt bara det är en en extrem varningsflagga. På den israeliska sidan har du religösa och toknationalister (Se på deras valresultat - De var nära ett inbördeskrig)

Så din önskan går inte genomföra och samtidigt har världen misslyckats för mänskligheten är egentligen en massa treåringar i en sandlåda.

Enda möjligheten för fred mellan de två är att båda inser att de inte kan maximera sin vinst. Al Fatah på den palestinska sidan har fattat det. Delar av Israelerna har fattat det. Men det är treåringarna som styr på båda sidorna och risken är att det finns inga vuxna som kan ta över.

Hur som helst det ovan är komplicerat så jag håller mig till två frågor som jag hoppas få svar på:

1 Hur kunde Hamas lyckas att infiltrera och anfalla Israel?

2 Vad är Hamas verkliga mål?

När detta är över hoppas jag få svar på dessa två frågor. Frågor hur vi ska få fred och vem som har rätt till sandlådan lämnar jag till de frånvarande föräldrarna.

De vidriga är att jag på en basal nivå kan förstå båda sidors vidriga beteenden och alla tokstollar här som önskar blod. Vi alla är tre år.
Det var naturligtvis ingen realistisk "önskan", utan ett svar på ett svar till mig där den andra skribenten kallade en Endlösung på islamfrågan för en vacker dröm. Jag kontrade med ett förslag som skulle minimera skadorna på vår del av världen.

Egentligen spelar det ingen roll vad jag känner och tycker personligen, men jag har själv svårare att förstå den europeiska kärleken till Israel än arabernas stöd för Palestinas sak.

Jag vet hur man resonerar, med allt hat mot islam och allt vad det innebär. Jag känner ingenting, eller — "det är som det är", liksom.

Nu kommer Israels svar på attackerna från Hamas att bli skoningslöst, vilket för mig in på dina frågor.

1. Min uppfattning är att man ska ta uppgifterna om att de israeliska underrättelsetjänsterna hade viss kännedom om detta på allvar.

Om så skulle vara fallet är det naturligtvis oerhört känsligt och ingenting Netanyahu med anhang skulle erkänna. Den förhärskande meningen här är ju också att det är fullkomligt otänkbart att man skulle offra judar eller "låta detta hända" av inrikespolitiska orsaker, men jag misstänker att det var precis så det var. Israel styrs av kallblodiga extremister.

2. Dra igång Jihad mot Israel. Tända gnistan till nåt större. Det är i alla fall självklart att de inte bryr sig ett iota om nåt stöd för Palestina i andra delar av världen än arabvärlden.

/I all hast
Citera
2023-10-13, 09:27
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
De är konstant under blockad, vad förväntar du för utveckling där? Israel har attackerat området och förstört ett flertal gånger.

Bara en fråga till dig om 1948, om FN kommer nu och säger att Sverige ska 50/50 delas mellan muslimer här och svenskar, hade du då accepterat detta? Ponera att "muslimerna" accepterar "fredsavtalet"?

Varför blockerar Egypten Gaza ?

Palestina var inget land 1948, ni har verkligen svårt att förstår det. Både Judar och muslimer bodde i detta område och som ett förslag så kom man fram till en 2 stats lösning, en lösning Judarna accepterade, inte araberna.

Hade araberna accepterat det så hade staten Palestina sett ut som följande:

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Partition_Plan_for_Palestine

Alltså betydligt större än 1967 års gränser.
Citera
2023-10-13, 09:29
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Detta går inte att jämföra med 2014. Det kommer bli ett blodbad som saknar motstycke i regionen.

Gazas yta är 10% av Blekinges. Och i stort sett HELT befolkat. Om Israel går all in militärt så går det inte att fly till södra delen. Man kan inte stapla människor på varandra.

Nej det är inte "helt befolkat" vilket man enkelt kan verifiera med google maps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in