Citat:
Ursprungligen postat av
Baaaartil
Min uppfattning är att det inte fanns uppsåt i att döda Tove och att det är det som är olyckshändelsen att hon dog. Strypningen startade upp den processen men var i sig inte tillräcklig eller avsedd för att döda Tove.
Jag tror inte på upprepade sammanträffanden i brottsmål. Inte nog med att denna extremt osannolika dödsorsak råkade inträffa, det bara råkade drabba en person som Johanna försökt döda tidigare och hade ett dokumenterat långtgående agg mot och bråkat med samma kväll och åtminstone väntat och spanat på för att misshandla tidigare under kvällen. Och hon bara råkade googla vissa konstiga saker i anslutning till konflikten för att hon läste Läckberg. Attsikens sicken otur man kan, inte sant?
Om vi säger så här: Oaktat ett ännu starkare rättsläkarutlåtande eller en video på själva strypningen, vilka omständigheter behöver du egentligen mer för att anse att det bortom rimligt tvivel inte kan ha varit en olycka?
Citat:
Tove hade enligt uppgift betett sig som ett svin tidigare på kvällen
Enligt vilkas uppgifter? Jag kan ha fel, men jag har läst igenom samtliga förhör och de enda personerna jag sett som påstår detta är Johanna och Maja. Och de har goda anledningar att inte vara ärliga i frågan.
Citat:
så att det fanns ett agg att hämnas framgår ju tydligt och även om det ska ha stillats sig på vägen hem så var den glöden lättväckt.
Fast enligt Johanna själv fanns det noll glöd ("helt bortblåst" tror jag var hennes exakta ord), tvärtom var det "god och trevlig stämning".
Citat:
Det fanns heller ingen planering från början att detta skulle ske just denna kvällen.
Vad baserar du det på?
Citat:
Sedan att johanna misshandlade henne. inte ringde 112 eller på annat sätt försökt hjälpa henne, inte berättade som det var från början, försökte vilseleda polisen, skändade liket mm det är inga olyckshändelser och det ska hon dömas för.
Det fetade: Varför tror du inte på hennes förklaring att hon hade bortträngda minnen, när du köper övriga förklaringar?
Kan du ge en rimlig förklaring till varför en oskyldig person skulle ha gjort alla de här sakerna? Jag kan det inte.
Det passar dock som handen i handsken om man gör antagandet att de dödade Tove med flit. Gör man detta antagande finns det i princip INGENTING i fallet som saknar rimlig förklaring.
Gör man istället antagandet att det var en olycka och Maja sov kan jag nämna säkert 20 saker på rak arm som inte går att förklara. En eller två omständigheter kan man kanske skriva upp på oturskontot, men inte 20.
Citat:
Sedan vad gäller branden hon misstänks för att ha startat hos Tove i ett tidigare läge är inte heller någon olyckshändelse och i sig en betydligt allvarligare planerad händelse anser jag.
Ja mordförsök på 3 (var det väl?) personer är synnerligen allvarligt. Borde inte denna händelse färga din bild av vad som hände i badrummet? Låter det inte som att det är lite väl många sammanträffanden?
Citat:
7-8 år skulle jag säga att Johanna döms till.
Efter att hovrätten släppt Maja börjar man ju undra. Men jag är fortfarande övertygad om livstid. Kanske sjunkit ner till 90 % sannolikhet.