2023-10-13, 07:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Det är inte uppenbart att hon är skyldig. Det ända vittnet till mordet är den medåtalade som har allt intresse av att förminska sitt eget deltagande. Hade hovrätten accepterat den bevisning hade man varit farligt nära många av dom rättsfall där medåtalade eller medmisstöänkta fått spela den avgörande bevisningen som i Kaj Linna tex.

Om det inte är uppenbart kanske du har lust att knåpa ihop en rimlig förklaring till Maja Hellmans förehavanden innan, under och efter mordet. Jag har ställt frågan i tråden ett otal ggr men ingen har ens kommit i närheten av att lyckas. Jag tvekar på att det blir annorlunda med dig men låt höra.
Citera
2023-10-13, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Åklagaren Rullman har antagligen gått efter obduktionsutlåtandet efter de skador som Tove hade. Titta på bilderna på Nöjet. Titta på övervakningsfilmen på TV4 om Tove och bilda dig en uppfattning om hur det kan ha gått till. Och tånk på vart hon hittades.

https://www.tv4.se/artikel/3U9QxOBEuLkftJGf3Kn6px/visar-oevervakningsfilmen-foersvunna-tove-21

Så kan de antagligen varit men åklagaren borde avsluta sin karriär
Citera
2023-10-13, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hade jag varit föräder till Maja då hade jag tagit kontakt med Socialförvaltningen så hade de fått ordana ett boende till henne. Jag hade aldrig velat se min dotter igen efter något sådant här.

Skriver mer sedan. Batteriet tog slut.

Det låter som en högst vettig lösning.
Citera
2023-10-13, 07:35
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag är inte förvånad över tramserierna i vårt rättssystem.

I mina ögon är Maja lika skyldig till mord som Johanna.

Ja, det är fegt av domstolen att fria Maja för att Johanna har erkänt att hon tog struptag. Vad hade hänt om J hade lagt hela skulden på M? Hade man fortfarande friat Maja då? Det är inte ovanligt att mördare skyller på varandra.
Citera
2023-10-13, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är den inte. Hur kåt du än är på digital media.

Det är nämligen just exakt lögner som åtalade konfronteras med ang trovärdighet, och speciellt vid indiciemål.
Av ÅK och med sidhänvisning för att påvisa inför rätten hur icke trovärdig en åtalad är.
Hur orimligt det är att Maja satt på dass, att Maja sov och inte hörde nåt.
Det räcker inte med plädering, den åtalade ska konfronteras.
Att hon fick ljuga fritt om vakten är ett exempel jag nämnt.

Så lägg ner ditt mästrande. Din insyn i rättsfall är inte till din fördel även om ditt starka kort är datorer.

Maja är extremt lögnaktig, det kan du tyvärr inte jiddra bort och det borde ha framkommit tydligare.

Jag förstår hur du menar. Jag har resonerat likadant med JJ. Alltså om att lista lögnerna i rätten. Men då handlade det om lögner på en helt annan nivå och omfattning.

Som jag skrev nån gång ”Vems lista blir längst”?

Och ska man då bedöma efter längden på listan eller en utvald lögn? Risken/chansen är ju att en av dem är avgörande.

Hovrätten verkade kunna avgöra att MH inte mördade Tove. Sen om de köper JJ:s story om MH hålla händer får vi se, men jag skulle bli förvånad.
Citera
2023-10-13, 08:08
Medlem
https://omni.se/a/zE2l21

Usch, men så säg bara att det är strypning. Om man basically stryps men sen svimmar, kräks och drunknar i spyan… är det då inte något som du ska fällas för? Strypningen är ju orsaken till att resten sker och döden inträffar? Ska jag skjuta dig i magen och sen hävda att de inte var skottet utan blodförlusten som orsakade döden??? Äckligt att man ens diskuterar saken och att de finns läkare som då hävdar att det inte tekniskt är en strypning.
Citera
2023-10-13, 08:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Obegripligt, men om Maja tror att hon kan kliva tillbaka till Vetlanda och leva som tidigare, misstar hon sig nog.
Citera
2023-10-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AriGoldd
Hur tror ni stämningen är hemma hos familjen Hellman nu? Hur tror ni hennes kristna föräldrar ställer sig till henne? Tror de på alla hennes lögner och tycker det är skönt att deras oskyldiga stackars lätt efterblivna dotter är hemma igen? Har hon ens fått komma hem till dem? Undrar så mycket om hur det här går till nu när hon ganska plötsligt fick komma ut.

Jag tror att de känner ett tvivel men att de kanske inte ens delar det till varandra .

Det kan inte vara lätt , stackars föräldrar och bror .
Citera
2023-10-13, 08:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Ja, det är fegt av domstolen att fria Maja för att Johanna har erkänt att hon tog struptag. Vad hade hänt om J hade lagt hela skulden på M? Hade man fortfarande friat Maja då? Det är inte ovanligt att mördare skyller på varandra.
Finns ju fall där misstänkta skyllt på varandra och båda friats eftersom det inte gått att klargöra vem som gjort vad.

Ex.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lEEaPL/mordatalade-skyllde-pa-varandra-och-frias
Citera
2023-10-13, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Maja har inte suttit Btw. Hon har vankat osakligt runt i det stora badrummet enligt Gillberg (för att få ihop x antal steg i appen).

"Gillberg säger att Maja är en timid tjej som är glad att hon fått en kompis i Johanna."

Timida Maja är jättearg på Tove hemma hos A*bin för hon vill stå upp för kompisen Johanna.

Timida Maja hyser agg mot Tove på Nöjet enligt vakten.
Hon ville väl stå upp för kompisen Johanna igen då hon begär att Tove ska kastas ut.

Bästisen Johanna var uppgiven av brist på gehör. Så Maja stövlar iväg och letar efter Tove och ser upprörd ut.

Johanna vill slå till Tove och konfrontera henne.
Båda bedyrar att det är lugnt då A*bin är orolig.

... Sen så blir Maja jöttetrött och somnar. Johanna har stängt och låst toadörren så Maja inte ska höra och hon mördar Tove i smyg.

Första stegserien är 33 steg och då ska hon till badrummet och tillbaka också.

Andra stegserien är 48 steg och du får ta i beaktande att JJ har en stegserie som påbörjas vid McD, fortsätter i bilen och avslutas när hon kliver ur den hemma.

Så hans idé där är inte helt fel. Hon har inte gått en mil därinne utan enstaka steg.

Sen vad som verkligen hänt får vi aldrig veta, men vankat kan hon ha gjort.

Förstår att det är debriefing och terapeutiska inlägg nu efter beskedet men det är bara att gaska upp sig för er och ta nya tag. Jag vet inte vad det har för värde nu att upprepa gammal skåpmat, men kör i vind. Det är ett sätt att bearbeta detta förstår jag. Skänker en tanke till de som varit väldigt snett ute i sin analys här.
Citera
2023-10-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Obegripligt, men om Maja tror att hon kan kliva tillbaka till Vetlanda och leva som tidigare, misstar hon sig nog.
Hoppas att hon kommer att få mycket besvärliga frågor från omgivningen.
Eller, bäst vore att hon sändes tillbaka dit hon uppenbarligen kommer ifrån.
Citera
2023-10-13, 08:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Min uppfattning är att det inte fanns uppsåt i att döda Tove och att det är det som är olyckshändelsen att hon dog. Strypningen startade upp den processen men var i sig inte tillräcklig eller avsedd för att döda Tove.

Jag tror inte på upprepade sammanträffanden i brottsmål. Inte nog med att denna extremt osannolika dödsorsak råkade inträffa, det bara råkade drabba en person som Johanna försökt döda tidigare och hade ett dokumenterat långtgående agg mot och bråkat med samma kväll och åtminstone väntat och spanat på för att misshandla tidigare under kvällen. Och hon bara råkade googla vissa konstiga saker i anslutning till konflikten för att hon läste Läckberg. Attsikens sicken otur man kan, inte sant?

Om vi säger så här: Oaktat ett ännu starkare rättsläkarutlåtande eller en video på själva strypningen, vilka omständigheter behöver du egentligen mer för att anse att det bortom rimligt tvivel inte kan ha varit en olycka?

Citat:
Tove hade enligt uppgift betett sig som ett svin tidigare på kvällen

Enligt vilkas uppgifter? Jag kan ha fel, men jag har läst igenom samtliga förhör och de enda personerna jag sett som påstår detta är Johanna och Maja. Och de har goda anledningar att inte vara ärliga i frågan.

Citat:
så att det fanns ett agg att hämnas framgår ju tydligt och även om det ska ha stillats sig på vägen hem så var den glöden lättväckt.

Fast enligt Johanna själv fanns det noll glöd ("helt bortblåst" tror jag var hennes exakta ord), tvärtom var det "god och trevlig stämning".

Citat:
Det fanns heller ingen planering från början att detta skulle ske just denna kvällen.

Vad baserar du det på?

Citat:
Sedan att johanna misshandlade henne. inte ringde 112 eller på annat sätt försökt hjälpa henne, inte berättade som det var från början, försökte vilseleda polisen, skändade liket mm det är inga olyckshändelser och det ska hon dömas för.

Det fetade: Varför tror du inte på hennes förklaring att hon hade bortträngda minnen, när du köper övriga förklaringar?

Kan du ge en rimlig förklaring till varför en oskyldig person skulle ha gjort alla de här sakerna? Jag kan det inte.

Det passar dock som handen i handsken om man gör antagandet att de dödade Tove med flit. Gör man detta antagande finns det i princip INGENTING i fallet som saknar rimlig förklaring.

Gör man istället antagandet att det var en olycka och Maja sov kan jag nämna säkert 20 saker på rak arm som inte går att förklara. En eller två omständigheter kan man kanske skriva upp på oturskontot, men inte 20.

Citat:
Sedan vad gäller branden hon misstänks för att ha startat hos Tove i ett tidigare läge är inte heller någon olyckshändelse och i sig en betydligt allvarligare planerad händelse anser jag.

Ja mordförsök på 3 (var det väl?) personer är synnerligen allvarligt. Borde inte denna händelse färga din bild av vad som hände i badrummet? Låter det inte som att det är lite väl många sammanträffanden?

Citat:
7-8 år skulle jag säga att Johanna döms till.

Efter att hovrätten släppt Maja börjar man ju undra. Men jag är fortfarande övertygad om livstid. Kanske sjunkit ner till 90 % sannolikhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in