2023-10-13, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Ja just det väldigt bra ordspråk det borde Johanna tänkt på både när hon mördade och var otrogen !! Usch

Jag har själv blivit illa behandlad av några personer. Och dem har jag slutat att bry mig om. Det kommer man längst med här i livet. Man kan liksom inte behandla andra hur som helst och sedan tänka usch det skiter jag i och att det inte kommer att hända mig någonting. Så sådant ska man aldrig ta för givet.
Citera
2023-10-13, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Nej Maja är inte oskyldig, hon kommer som minst att bli dömd för gravfridsbrott!!

Av normalgraden då blir det böter eller 6 månader hon har suttit i ett år, de innebär att man sitter 2/3 så då får hon skadestånd för 8 månader.
Citera
2023-10-13, 07:00
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
I rättstat döms man till ansvarar som man kan bevis utom rimligt tvivel. I det här fallet finns det rörande Majas eventuell skuld till dödandet av Tove saker som gör att det inte är ställt utom rimligt tvivel.

Implikationerna av vad du säger skulle gälla istället är att tilliten till rättsystemet skulle urholkas ifall det skulle vara enklare att döma folk för brott bara för att det känns så eller verkar misstänkt men i övrigt saknas bevisning. Andelen oskyldigt dömda skulle öka dramatiskt.

Ja fast i det här fallet är det ju ganska glasklart att hon är skyldig. Det är bara domstolen som ålar sig ur pga det känns fel att dömma en ung tjej, oj oj vad synd om henne som är så ömtålig. Så advokaten hittar ett halmstrå och de köper en helt otrolig förklaring bara för att de vill göra det.

Men att det urholkar hela samhällets förtroende för rättsväsendet, det skiter dom i.

Detta är inte rimligt tvivel, det är orimligt tvivel.
Citera
2023-10-13, 07:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Det är tydligt att det finns en alldeles för stor diskrepans mellan såväl sunt förnuft, lagtext, samt folkliga förväntningar och den rättvisa som produceras i svenska domstolar.

Högt uppsatta, icke-folkvalda jurister på båda sidor har byggt upp system som inte är sanningssökande, har ett ohälsosamt fokus på att skydda gärningsmän, utdelar straff som oftast bleknar i proportion till brottet samt har ett fullständigt orealistiskt högt ställt beviskrav. Allt motiverat med fluffiga vackra principer.

Det här är ett allvarligt problem, inte minst i kombination med en ineffektiv polisstyrka. Att det hels sammanfaller med en brottsvåg utan like är nog inte slump.

Det bör även nämnas att problemen inte artar sig lika inom alla brottstyper. Samtidigt som Maja kan gå fri på en ren rövarhistoria kan man få fängelsestraff för våldtäkt på jämförelsevis väldigt lösa grunder.

Systemet behöver ses över, men håll inte andan i väntan.
Citera
2023-10-13, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ja fast i det här fallet är det ju ganska glasklart att hon är skyldig. Det är bara domstolen som ålar sig ur pga det känns fel att dömma en ung tjej, oj oj vad synd om henne som är så ömtålig. Så advokaten hittar ett halmstrå och de köper en helt otrolig förklaring bara för att de vill göra det.

Men att det urholkar hela samhällets förtroende för rättsväsendet, det skiter dom i.

Detta är inte rimligt tvivel, det är orimligt tvivel.

Det är inte uppenbart att hon är skyldig. Det ända vittnet till mordet är den medåtalade som har allt intresse av att förminska sitt eget deltagande. Hade hovrätten accepterat den bevisning hade man varit farligt nära många av dom rättsfall där medåtalade eller medmisstöänkta fått spela den avgörande bevisningen som i Kaj Linna tex.
Citera
2023-10-13, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Vänta lite nu?

Ja läser tydligt vad du skriver.

Oavsett vad Tove sagt. Har man fortfarande ingen rätt att döda henne, det låter ju riktigt sjukt. Så du menar om du och ja är vänner sen pratar du skit om mig eller vi bråkar tjafsar så har jag rätt att döda dig och får skylla mig själv jag för leken tåla.

Ja är ute efter den juridiska rättvisan inte att inte ha respekt för toves anhöriga det är fruktansvärt att hon gått bort men man kan inte utge livstidsstraff till unga tjejer när det inte finns några bevis alls som talar för att Maja är involverad och orsakat toves död.

Åklagaren Rullman har antagligen gått efter obduktionsutlåtandet efter de skador som Tove hade. Titta på bilderna på Nöjet. Titta på övervakningsfilmen på TV4 om Tove och bilda dig en uppfattning om hur det kan ha gått till. Och tånk på vart hon hittades.

https://www.tv4.se/artikel/3U9QxOBEuLkftJGf3Kn6px/visar-oevervakningsfilmen-foersvunna-tove-21
Citera
2023-10-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det fetade:
Hur tänker du här? Menar du atr Maja skulle ha flyttat hemifrån då hon fortfarande gick i gymnasiet? Idag måste man ha en bra gymnasieutbildning och en tillsvidareanställning för att flytta hemifrån.

De har ju juridisk rätt att kasta ut henne även fast normala föräldrar inte gör det. Nu har ju Maja erkänt att hon utfört saker som inte är normala. Så det råder ju inte normala familjeförhållanden efter en sån här händelse.

När jag läser FUPen får jag en bild av en person som i mångt och mycket blir styrd och dras med av Johanna. Maja har haft stora problem med mycket och bla att få vänner. Hon får helt plötsligt en vän och då tyvärr en vän som jag uppfattar som extremt manipulativ och känslokall. Jag kan förstå varför det kan bli såhär. Ingen ursäkt för att utföra såhär vidriga handlingar och det spelar ingen roll vilka problem man har. Man gör inte som Maja har erkänt att hon gjort. Ingenting ursäktar att Maja har hjälpt till att flytta kroppen, avstått att larma 112, hålla tyst anmärkningsvärt länge och ljugit för nära anhöriga och för Polisen.

Jag kan med den bakgrunden förstå om föräldrarna är besvikna på henne och inte känner någon större lust att bo under samma tak som henne.

Så menade jag med mitt inlägg och bakgrunden till mitt resonemang.
Citera
2023-10-13, 07:12
Medlem
AriGoldds avatar
Hur tror ni stämningen är hemma hos familjen Hellman nu? Hur tror ni hennes kristna föräldrar ställer sig till henne? Tror de på alla hennes lögner och tycker det är skönt att deras oskyldiga stackars lätt efterblivna dotter är hemma igen? Har hon ens fått komma hem till dem? Undrar så mycket om hur det här går till nu när hon ganska plötsligt fick komma ut.
Citera
2023-10-13, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
De har ju juridisk rätt att kasta ut henne även fast normala föräldrar inte gör det. Nu har ju Maja erkänt att hon utfört saker som inte är normala. Så det råder ju inte normala familjeförhållanden efter en sån här händelse.

När jag läser FUPen får jag en bild av en person som i mångt och mycket blir styrd och dras med av Johanna. Maja har haft stora problem med mycket och bla att få vänner. Hon får helt plötsligt en vän och då tyvärr en vän som jag uppfattar som extremt manipulativ och känslokall. Jag kan förstå varför det kan bli såhär. Ingen ursäkt för att utföra såhär vidriga handlingar och det spelar ingen roll vilka problem man har. Man gör inte som Maja har erkänt att hon gjort. Ingenting ursäktar att Maja har hjälpt till att flytta kroppen, avstått att larma 112, hålla tyst anmärkningsvärt länge och ljugit för nära anhöriga och för Polisen.

Jag kan med den bakgrunden förstå om föräldrarna är besvikna på henne och inte känner någon större lust att bo under samma tak som henne.

Så menade jag med mitt inlägg och bakgrunden till mitt resonemang.

Hade jag varit föräder till Maja då hade jag tagit kontakt med Socialförvaltningen så hade de fått ordana ett boende till henne. Jag hade aldrig velat se min dotter igen efter något sådant här.

Skriver mer sedan. Batteriet tog slut.
Citera
2023-10-13, 07:22
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men den bakomliggande orsaken kan vara detta. Gör man så som Tove gjorde tycker du?

Det var ett sanningsspel men det är totalt ointressant i det här läget.

Förtjänar Tove att mördas för det? Ditt resonemang är definitivt inte friskt någonstans..
Citera
2023-10-13, 07:26
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJohnOlof
Om hon inte döms för mord är hon uppenbarligen oskyldig till alla mord-anklagelser.

Jag är inte förvånad över tramserierna i vårt rättssystem.

I mina ögon är Maja lika skyldig till mord som Johanna.
Citera
2023-10-13, 07:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Majas och Johannas lögner innebar att Toves kropp låg ute i naturen i veckor. De anhöriga led. Hade Maja och Johannas lögn lyckats så hade anhöriga lidit än idag. Utan att veta vad som hänt med Tove, utan att ha en grav att gå till. Grubbel och ångest över var Tove var, vad som hänt henne.

Men du tycker att det är i sin ordning, eller hur? För det är ju inte brottsligt att ljuga. Och moral tycker du är ovidkommande för frågan. Till råga på allt är det en tillgång att kunna se det fina med att Johanna och Maja kan ljuga utan konsekvenser. Det gör ju du. Du kallar det för att ”se nyanser”.

Maja har ljugit om sina förehavanden under mordet, utan konsekvenser. Hon belönas istället. Ljuger man riktigt bra för rätten, oavsett hur uppenbart det är, så belönas man med att åka hem. Tar man frivilligt på sig ansvar låses man in. Men det här har du försvarar i oändligt antal inlägg. Jag förstår att du firar idag.
Du kan verkligen vrida till det!
I dina ögon är det omoralistk att bli förvånad över ett frisläppande jag inte ens kunnat påverka då det är en följd av vår rättssäkerhet och
dessutom hävdar du att denna förvåning skulle vara värd att firas.

Jag förstår att du skulle vilja se mig dinglande i galjen i din drömvärld där moral och ditt sunda förnuft är lag, då jag inte delar dina åsikter eller krav på moralpolis.

När du kräkt färdigt din galla över att HR inte delade din uppfattning och ditt känslosvall dämpats något kanske du får energi över till att inse vad en förvåning står för.

Hur Ts arma nära resonerar vet jag inte, men om de önskar både J, M och alla som anat men inte gjort något inburade för all framtid skulle jag inte bli förvånad. Det finns väl inget straff som kan lindra deras sorg och smärta. All styrka till dem❣️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in