Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Om det vill sig riktigt illa har HR kommit fram till att det inte handlar om mord utan kanske möjligen om misshandel och vållande. Därav också kanske frågorna från rätten om vilka skador Maja kan ha tillfogat Tove.
Om det inte kan slås fast att det var mord kanske man har ansett att Maja inte tillfogade offret några skador och hennes inblandning därför redan täcks av straffvärdet för den tid hon suttit häktad.
Det skulle å andra sidan kunna innebära att inte heller Johanna döms för mord, vilket kanske kan upplevas som speciellt. Men anser rätten att det inte är ett säkerställt mord, kan Johanna dömas till maximalt sex år för vållande plus straff för gravfridsbrottet som maximalt, vid exempelvis styckning av kroppen, kan ge fyra år.
Jag tror dock fortfarande att Maja verkligen höll fast Tove i badrummet och kanske kommer Majas egna demoner en dag komma ifatt henne.
Dock ska hon naturligtvis, precis som Mats Alm som inte heller dömdes för mordet av sin flickvän Linda, betraktas och behandlas som oskyldig till mord. Bättre fria än fälla ska ju gälla om inte HR kan enas om en fällande dom.
Maja kommer dock nog inte få det så lätt i Vetlanda med tanke på det hon erkänt att hon faktiskt har gjort och det som många misstänker att hon gjorde - deltog och höll fast..
Kanske har vi nu två friade personer som i omgivningen ögon åndå anses vara skyldiga - Mats och Maja.
Gillberg sa i rätten idag även J inte borde dömas för mord
Jag minns inte exakt hur han formulerade sig
Men han menade båda tjejerna
Enligt Live Expressen
Det vore väldigt illa om även hon går fri fr mord
Oavsett om M var med i badrummet eller inte så har jag svårt att förstå om HR anser att hon sov
Det känns osannerligt att hon sov
och vad för mer bevis behövs
när hon under dessa 45 min då mordet skedde var på toabesök 2 gånger + bevis i mob hälsoapp finns + ansiktsid i mobil