Citat:
Ursprungligen postat av
ReiseReise
Jag är pro-Israel, men jag instämmer att Palestinierna har mer rätt vid just bildandet, då framförallt att judarna endast utgjorde 30% av befolkningen, och ägde endast 5-10% av marken, men fick ändå 50% av landet, däribland den mest fertila, de mest urbaniserade, och de mest vattenrika delarna av landet. Eller för att nämna att man bara kan emigrera och karva ut ett land sådär.
Men det är egentligen inte vart skon klämmer för mig som gör mig pro-israel, utan det är Palestiniernas oförmåga till att inse verkligheten. För mig existerar en enda fråga: Hur får vi fred?
Strunta i allt som hände 70 år sedan, fokusera på nu, hur får vi fred?
Den enda lösningen är en tvåstatslösning, det finns ingen annan lösning. Och där har Israel faktiskt försökt medans Palestina har tvär vägrat. De anser att de har rätt till allt, eller också så kommer de till förhandlingsbordet med förväntningar som inte reflekterar verkligheten.
Man kan säga vad man vill om hur legitimt Israels grundande var, men Palestinierna måste inse att de förlorade kriget 1948, och då måste man rätta sig efter det och helt enkelt bita i det sura äpplet. Palestinierna måste acceptera läget om de vill få fred.
Visst, judarna hör inte hemma i Levanten kan man tycka, men ryssar hör inte hemma i Karelen heller. Polacker hör inte hemma i Preussen. Just Preussen är Tysklands vagga, och det togs ifrån dem pga Tyskland förlorade ett krig. Karelen var Finlands bästa yta, och det togs ifrån dem. Över 10 miljoner tyskar blev tvingade från sina hem, nära 2 miljoner dog under denna flyktingvåg. Tyskarna har accepterat detta och lärt sig leva med sin forna fiende, det har Finland också.
Ungern förlorade 75% av sin stats landyta efter Trianonfördraget.
Vad jag försöker säga är att Palestinierna ser sin situation som unik och vägrar acceptera resultatet av en konflikt. De hade chansen till en egen stat under 90-talet och 00-talet men sade nej, för de vägrade acceptera läget. Och det är därför jag är pro-Israel, för att Palestinierna har ingen vision för fred som är förankrad i verkligheten. De är fångar i sitt egen hat.
Det var fanimej det dummaste inlägg jag har läst på länge. Så ensidigt och direkt felaktigt. Är du galen?
”Palestinierna ser sin situation som unik” säger du. Och det gör inte judarna i Israel då menar du?
Och tvåstatslösning är omöjlig så länge israeliska bosättningar finns kvar och dessutom tillåts expandera. Israel vägrar släppa ifrån sig en milimeter land till palestinierna.