Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-13, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
De skiter väl i det! Det är civilbefolkningen som drabbas.

Så varför klaga på Israel?
Citera
2023-10-13, 02:00
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Det jag menar är att sådana vapen är raka motsatsen till precisionsvapen, inte värdiga att använda i en urban miljö, såsom när ryssarna använde FAB-5000 i Mariupol.
Beror som sagt på vad de används till, "urban miljö" är ganska diffust.
Sedan känner jag inte till precisionen på dessa bomber. Tror ändå de klarar av att träffa det hus som är tänkt att träffas. IAF F-16 är senaste versionen, vi lever i 2023 och att träffa ett hus torde de flesta flyg klara av.
Citera
2023-10-13, 02:01
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Spelar ingen roll om det är en del av en doktrin eller ej.
Folkrätten ger lov att bomba sönder ett civilt mål om det används militärt.
Spelar det någon roll enligt folkrätten om det också finns några civila i närheten av de civila objekt som används för militära ändamål? Det är av yttersta vikt när man använder fallbomber från 1950-talet.
Citera
2023-10-13, 02:02
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Spelar det någon roll enligt folkrätten om det också finns några civila i närheten av de civila objekt som används för militära ändamål? Det är av yttersta vikt när man använder fallbomber från 1950-talet.
Spelar det någon roll enligt folkrätten om dessa civila fått en förvarning innan?
Citera
2023-10-13, 02:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag är pro-Israel, men jag instämmer att Palestinierna har mer rätt vid just bildandet, då framförallt att judarna endast utgjorde 30% av befolkningen, och ägde endast 5-10% av marken, men fick ändå 50% av landet, däribland den mest fertila, de mest urbaniserade, och de mest vattenrika delarna av landet. Eller för att nämna att man bara kan emigrera och karva ut ett land sådär.

Men det är egentligen inte vart skon klämmer för mig som gör mig pro-israel, utan det är Palestiniernas oförmåga till att inse verkligheten. För mig existerar en enda fråga: Hur får vi fred?
Strunta i allt som hände 70 år sedan, fokusera på nu, hur får vi fred?

Den enda lösningen är en tvåstatslösning, det finns ingen annan lösning. Och där har Israel faktiskt försökt medans Palestina har tvär vägrat. De anser att de har rätt till allt, eller också så kommer de till förhandlingsbordet med förväntningar som inte reflekterar verkligheten.
Man kan säga vad man vill om hur legitimt Israels grundande var, men Palestinierna måste inse att de förlorade kriget 1948, och då måste man rätta sig efter det och helt enkelt bita i det sura äpplet. Palestinierna måste acceptera läget om de vill få fred.

Visst, judarna hör inte hemma i Levanten kan man tycka, men ryssar hör inte hemma i Karelen heller. Polacker hör inte hemma i Preussen. Just Preussen är Tysklands vagga, och det togs ifrån dem pga Tyskland förlorade ett krig. Karelen var Finlands bästa yta, och det togs ifrån dem. Över 10 miljoner tyskar blev tvingade från sina hem, nära 2 miljoner dog under denna flyktingvåg. Tyskarna har accepterat detta och lärt sig leva med sin forna fiende, det har Finland också.
Ungern förlorade 75% av sin stats landyta efter Trianonfördraget.

Vad jag försöker säga är att Palestinierna ser sin situation som unik och vägrar acceptera resultatet av en konflikt. De hade chansen till en egen stat under 90-talet och 00-talet men sade nej, för de vägrade acceptera läget. Och det är därför jag är pro-Israel, för att Palestinierna har ingen vision för fred som är förankrad i verkligheten. De är fångar i sitt egen hat.

Det var fanimej det dummaste inlägg jag har läst på länge. Så ensidigt och direkt felaktigt. Är du galen?

”Palestinierna ser sin situation som unik” säger du. Och det gör inte judarna i Israel då menar du?
Och tvåstatslösning är omöjlig så länge israeliska bosättningar finns kvar och dessutom tillåts expandera. Israel vägrar släppa ifrån sig en milimeter land till palestinierna.
Citera
2023-10-13, 02:04
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Sedan känner jag inte till precisionen på dessa bomber. Tror ändå de klarar av att träffa det hus som är tänkt att träffas.
Precisionen på sådana fallbomber lämnar mycket att önska om vi säger så.
Citera
2023-10-13, 02:06
Medlem
guderis avatar
Citat:

Ansvaret för civila dödsfall faller naturligtvis på de som använder civila byggnader i militära syften. Allt annat vore befängt.
Citera
2023-10-13, 02:10
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ansvaret för civila dödsfall faller naturligtvis på de som använder civila byggnader i militära syften. Allt annat vore befängt.
Nu var det gällande huruvida sådana fallbomber är lämpliga i en sådan miljö eller inte.
Citera
2023-10-13, 02:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag är pro-Israel, men jag instämmer att Palestinierna har mer rätt vid just bildandet, då framförallt att judarna endast utgjorde 30% av befolkningen, och ägde endast 5-10% av marken, men fick ändå 50% av landet, däribland den mest fertila, de mest urbaniserade, och de mest vattenrika delarna av landet. Eller för att nämna att man bara kan emigrera och karva ut ett land sådär.

Men det är egentligen inte vart skon klämmer för mig som gör mig pro-israel, utan det är Palestiniernas oförmåga till att inse verkligheten. För mig existerar en enda fråga: Hur får vi fred?
Strunta i allt som hände 70 år sedan, fokusera på nu, hur får vi fred?

Den enda lösningen är en tvåstatslösning, det finns ingen annan lösning. Och där har Israel faktiskt försökt medans Palestina har tvär vägrat. De anser att de har rätt till allt, eller också så kommer de till förhandlingsbordet med förväntningar som inte reflekterar verkligheten.
Man kan säga vad man vill om hur legitimt Israels grundande var, men Palestinierna måste inse att de förlorade kriget 1948, och då måste man rätta sig efter det och helt enkelt bita i det sura äpplet. Palestinierna måste acceptera läget om de vill få fred.

Visst, judarna hör inte hemma i Levanten kan man tycka, men ryssar hör inte hemma i Karelen heller. Polacker hör inte hemma i Preussen. Just Preussen är Tysklands vagga, och det togs ifrån dem pga Tyskland förlorade ett krig. Karelen var Finlands bästa yta, och det togs ifrån dem. Över 10 miljoner tyskar blev tvingade från sina hem, nära 2 miljoner dog under denna flyktingvåg. Tyskarna har accepterat detta och lärt sig leva med sin forna fiende, det har Finland också.
Ungern förlorade 75% av sin stats landyta efter Trianonfördraget.

Vad jag försöker säga är att Palestinierna ser sin situation som unik och vägrar acceptera resultatet av en konflikt. De hade chansen till en egen stat under 90-talet och 00-talet men sade nej, för de vägrade acceptera läget. Och det är därför jag är pro-Israel, för att Palestinierna har ingen vision för fred som är förankrad i verkligheten. De är fångar i sitt egen hat.

Det fetade stämmer inte riktigt. Israel släpper inte till så de får en egen stat. De ockuperar Västbanken och bosätter sig på palestinska områden.

Till och med bebismördarna i Hamas är med på en tvåstatslösning:

"The Palestinian leadership has embraced the concept since the 1982 Arab Summit in Fez,[7] and in 2017 Hamas accepted the idea of a Palestinian state within the 1967 borders."

https://en.wikipedia.org/wiki/Two-state_solution
Senast redigerad av Dumdryg 2023-10-13 kl. 02:21.
Citera
2023-10-13, 02:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Sedan känner jag inte till precisionen på dessa bomber. Tror ändå de klarar av att träffa det hus som är tänkt att träffas. IAF F-16 är senaste versionen, vi lever i 2023 och att träffa ett hus torde de flesta flyg klara av.

Citat:
Jag tycker det syntes rätt så tydligt, när IDF verkade vara förbannade på fiskebåtar nere i hamnen, att de inte siktar sådär helt fantastiskt bra.
Det smällde en hel del i vattnet runt omkring...

Sedan har vi ju sådant här som det ser ut att vara otroligt hög precision på: https://twitter.com/MohammedIqtifan/...90605021471105
Citera
2023-10-13, 02:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nu var det gällande huruvida sådana fallbomber är lämpliga i en sådan miljö eller inte.

Jag är ganska säker på att Israeliska militären har full koll på vilka typer av vapen som ska användas var och när och varför. Betydligt bättre koll än någon random flashbackare.
Citera
2023-10-13, 02:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Istället för att argumentera om vad som är rätt och fel så kan vi istället se på lite statistik:

Israel har bombat Gaza med 6000 bomber:
https://www.aljazeera.com/news/2023/...s-nears-a-week

I Gaza har det dött runt 1400 människor till följd av bomberna:
https://www.aa.com.tr/en/middle-east...-1-400/3017229

Med enkel division får vi alltså fram att det måste till 4 bomber för att 1 person ska dö av dem.
Och detta i en stad med över 2 miljoner invånare.

Jag kan garantera dig att dödstalen kommer bli långt större om en markinvasion inleds. (vilket kommer ske oavsett om vi vill de eller ej, och då kommer du tyvärr få se att jag har rätt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in