Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-13, 02:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tycker det syntes rätt så tydligt, när IDF verkade vara förbannade på fiskebåtar nere i hamnen, att de inte siktar sådär helt fantastiskt bra.
Det smällde en hel del i vattnet runt omkring...
Säkert för att fiskebåtarna var stora nog för att användas som trupptransport över till Ashkelon som ligger en halvtimme norrut sjövägen.
Har själv sett videon och det är en brygga med massa parkerade båtar som ligger långt ute i vattnet, mao. risk för civila förluster är väldigt små.
Troligtvis använde de splitterbomber eftersom det skvatt i vattnet runtomkring.
Perfekt för att göra båtar med plast eller plåtskrov till schweizerost.
Senast redigerad av kato85 2023-10-13 kl. 02:18.
Citera
2023-10-13, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Istället för att argumentera om vad som är rätt och fel så kan vi istället se på lite statistik:

Israel har bombat Gaza med 6000 bomber:
https://www.aljazeera.com/news/2023/10/12/israel-says-6000-bombs-dropped-on-gaza-as-war-with-hamas-nears-a-week

I Gaza har det dött runt 1400 människor till följd av bomberna:
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/palestinian-death-toll-from-israeli-attacks-on-gaza-tops-1-400/3017229

Med enkel division får vi alltså fram att det måste till 4 bomber för att 1 person ska dö av dem.
Och detta i en stad med över 2 miljoner invånare.

Jag kan garantera dig att dödstalen kommer bli långt större om en markinvasion inleds. (vilket kommer ske oavsett om vi vill de eller ej, och då kommer du tyvärr få se att jag har rätt)

Tydligen har israel mobiliserat 300.000 så Israel lär få färre döda än Hamas och dessutom har dom obegränsat med vapen från USA så segern är ett faktum oavsett vad.
Senast redigerad av Mistyarrow 2023-10-13 kl. 02:22.
Citera
2023-10-13, 02:20
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Istället för att argumentera om vad som är rätt och fel så kan vi istället se på lite statistik:

Israel har bombat Gaza med 6000 bomber:
https://www.aljazeera.com/news/2023/10/12/israel-says-6000-bombs-dropped-on-gaza-as-war-with-hamas-nears-a-week

I Gaza har det dött runt 1400 människor till följd av bomberna:
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/palestinian-death-toll-from-israeli-attacks-on-gaza-tops-1-400/3017229

Med enkel division får vi alltså fram att det måste till 4 bomber för att 1 person ska dö av dem.
Och detta i en stad med över 2 miljoner invånare.

Jag kan garantera dig att dödstalen kommer bli långt större om en markinvasion inleds. (vilket kommer ske oavsett om vi vill de eller ej, och då kommer du tyvärr få se att jag har rätt)
Att en markinvasion kommer att genomföras är ju klart.
Citera
2023-10-13, 02:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Tydligen har israel mobiliserat 300.000 så Israel lär få färre döda än Hamas och dessutom har dom obegränsat med vapen från USA så vinsten är ett faktum oavsett vad.

360 000 nu enligt flera olika nyhetsmedier.

https://www.reuters.com/world/middle-east/israels-reservists-drop-everything-rush-home-following-hamas-bloodshed-2023-10-12/
Citera
2023-10-13, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Marktrupper, om man nu anser våld är nödvändigt

Varför riskera sina soldaters liv när man först kanj bomba motståndaren till stenåldern innan man går in?
Stadsstrider är notoriskt dödliga saker att ha att göra med och tror man att hamas inte kommer använda sig av levande sköldar i strid i bebyggelse så har man nog sovit väldigt länge och vet inte vad man pratar om.
Citera
2023-10-13, 02:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Nu var det gällande huruvida sådana fallbomber är lämpliga i en sådan miljö eller inte.
Kan man vara säker på att det där används då? Det kommer nog en hel del fejk njus från båda sidor nu...
Citera
2023-10-13, 02:27
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag är ganska säker på att Israeliska militären har full koll på vilka typer av vapen som ska användas var och när och varför. Betydligt bättre koll än någon random flashbackare.
Inte med tanke på bomberna som jag länkade till, dessa hör inte hemma på ett modernt slagfält, nästan pinsamti sammanhanget faktiskt, inte långt ifrån Hamas "stenåldersmissiler" tillverkade av gamla avloppsrör . Behövs ingen vidare expertis för att inse detta, men det är minst sagt kostnadseffektivt att bli av med gammal skit må jag säga.
Citera
2023-10-13, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Alla har inte pengar att ta sig därifrån … eller ett annat land dit de kan åka. En jävla skillnad om du är svensk medborgare, självklart kan du lämna då.

En promenad på någon mil kostar inget. Jag lovar.
Citera
2023-10-13, 02:29
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Kan man vara säker på att det där används då? Det kommer nog en hel del fejk njus från båda sidor nu...
Eftersom Hamas har ett obefintligt luftvärn så finns det ingen anledning att inte använda dessa(ur ett kostnadsperspektiv).
Citera
2023-10-13, 02:29
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag tycker det syntes rätt så tydligt, när IDF verkade vara förbannade på fiskebåtar nere i hamnen, att de inte siktar sådär helt fantastiskt bra.
Det smällde en hel del i vattnet runt omkring...

Sedan har vi ju sådant här som det ser ut att vara otroligt hög precision på: https://twitter.com/MohammedIqtifan/status/1712090605021471105

Enligt AlJazeera har det även förekommit någon Fosfor-spottloska nära hamnen också:

https://www.aljazeera.com/program/newsfeed/2023/10/12/rights-group-accuses-israel-of-using-banned-weapon-in-gaza
Citera
2023-10-13, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tror att du har rätt. Och i och med Israels skoningslösa anfall på hela Gazas befolkning nu finns det inget hopp kvar längre och jag tror detta är början på slutet, för alla parter. Kanske resten av världen också.

Världen går inte under för att en terroristorganisation och des anhängare får träffa sin skapare.
Citera
2023-10-13, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Israel är ute efter Hamas, inte FN styrkor.

Vilka FN styrkor? Har du ens läst artiklarna? Källorna du bad om? Vad hände med korkade araber? Du är ju rolig. Barn och lärare dog m.fl. Vilka FN styrkor? Ta en chans och lär dig något nytt istället för att bete dig som ett barn. Sluta vara så ensidig. Du kan hata Hamas hur mycket du vill men oskyldiga civila dör på båda sidor och varken den ena eller andra sidan går att rättfärdiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in