2023-10-13, 01:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Nej
Jo, läs på lite för en gångs skull.

https://www.icrc.org/en/document/new-research-shows-urban-warfare-eight-times-more-deadly-civilians-syria-iraq

https://mwi.westpoint.edu/why-urban-warfare-is-the-hardest-type-of-warfare/

https://nationalpost.com/news/world/urban-warfare-ukraine-russia

https://abcnews.go.com/GMA/story?id=125274&page=1
Citera
2023-10-13, 01:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Gaza har vatten men myndigheterna har förorenat det och har struntat i att utnyttja det. Istället har de bl.a. byggt raketer av vattenledningsrören
https://twitter.com/paulrubens/status/1712223813469913099
Citera
2023-10-13, 01:51
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nej, civila mål är inte legitima.
Men det är inte längre civila mål om de används till militära ändamål.
Där kom vi osökt in på Dahiyadoktrinen igen...
Citera
2023-10-13, 01:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Finns olika medel.
Signalspaning mestadels.
Andrahandskällor i form av folk på marken.
Jag tycker nog ändå det känns ganska sannolikt att de träffar "fel" i en inte obetydlig andel av attackerna.
Vi får se hur det ser ut sedan när man gått in på marken.
Min gissning är att det kommer bli grisigt på en nivå som får Hamas terrordåd att blekna...
Citera
2023-10-13, 01:54
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Hela kvarter raserade med fallbomber från 1950-talet, räknas det som precisionsinriktade?https://twitter.com/clashreport/status/1712372542290247796
Det gäller ju att i som fallet med Ukraina med tömma sina förråd av föråldrade vapen, vilket är högst förståeligt.
Vi vet ju inte vad de används för, mer än att de används i Gaza.
Säger inget om vilka områden i själva Gaza, och vilka mål (kanske de används för att ta bort underjordiska tunnlar, broar, vägar, elverk?)
Fritt att spekulera här, personligen tror jag de inte bombar som de vill, då hade de även använt artilleri en masse.
Citera
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tycker nog ändå det känns ganska sannolikt att de träffar "fel" i en inte obetydlig andel av attackerna.
Min gissning är att det kommer bli grisigt på en nivå som får Hamas terrordåd att blekna...
I ett väldigt tätbebyggt område som Gaza är det omöjligt att inte träffa "fel".
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Där kom vi osökt in på Dahiyadoktrinen igen...
Spelar ingen roll om det är en del av en doktrin eller ej.
Folkrätten ger lov att bomba sönder ett civilt mål om det används militärt.
Citera
2023-10-13, 01:55
Medlem
Citat:

Som om det inte vore grisigt nog så lär det bli värre. Enda vägen ut just nu är att Hamas kapitulerar, vilket de inte kommer göra. Förmodligen kommer det sluta när Israel dödat tillräckligt många av Hamas vilket tyvärr kommer vara en bråkdel av alla dödade, resten civila. Även om bomberna har 100% precision blir det rätt stora smällar som sänker en byggnad och delvis förstör omkringliggande byggnader
Citera
2023-10-13, 01:55
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
En sak är säker, något jag tror dem flesta här håller med om. Bildandet av Israel var ett enda stort misstag. Kom igen nu alla Palestinhatare, nog måste ni inse det innerst inne?

Jag är pro-Israel, men jag instämmer att Palestinierna har mer rätt vid just bildandet, då framförallt att judarna endast utgjorde 30% av befolkningen, och ägde endast 5-10% av marken, men fick ändå 50% av landet, däribland den mest fertila, de mest urbaniserade, och de mest vattenrika delarna av landet. Eller för att nämna att man bara kan emigrera och karva ut ett land sådär.

Men det är egentligen inte vart skon klämmer för mig som gör mig pro-israel, utan det är Palestiniernas oförmåga till att inse verkligheten. För mig existerar en enda fråga: Hur får vi fred?
Strunta i allt som hände 70 år sedan, fokusera på nu, hur får vi fred?

Den enda lösningen är en tvåstatslösning, det finns ingen annan lösning. Och där har Israel faktiskt försökt medans Palestina har tvär vägrat. De anser att de har rätt till allt, eller också så kommer de till förhandlingsbordet med förväntningar som inte reflekterar verkligheten.
Man kan säga vad man vill om hur legitimt Israels grundande var, men Palestinierna måste inse att de förlorade kriget 1948, och då måste man rätta sig efter det och helt enkelt bita i det sura äpplet. Palestinierna måste acceptera läget om de vill få fred.

Visst, judarna hör inte hemma i Levanten kan man tycka, men ryssar hör inte hemma i Karelen heller. Polacker hör inte hemma i Preussen. Just Preussen är Tysklands vagga, och det togs ifrån dem pga Tyskland förlorade ett krig. Karelen var Finlands bästa yta, och det togs ifrån dem. Över 10 miljoner tyskar blev tvingade från sina hem, nära 2 miljoner dog under denna flyktingvåg. Tyskarna har accepterat detta och lärt sig leva med sin forna fiende, det har Finland också.
Ungern förlorade 75% av sin stats landyta efter Trianonfördraget.

Vad jag försöker säga är att Palestinierna ser sin situation som unik och vägrar acceptera resultatet av en konflikt. De hade chansen till en egen stat under 90-talet och 00-talet men sade nej, för de vägrade acceptera läget. Och det är därför jag är pro-Israel, för att Palestinierna har ingen vision för fred som är förankrad i verkligheten. De är fångar i sitt egen hat.
Citera
2023-10-13, 01:56
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Självklart är det inte kirurgi, men så nära det är möjligt (tillräckligt för att kunna rasera byggnaderna)

Strid i bebyggelse med marktrupp kommer leda till så ofantligt mycket större civila förluster, vilket andra krig redan bevisat, men Hamas-fancluben här inne verkar inte fatta det, eller så är de bara ignoranta.
Tyvärr kommer de inte fatta det förrän det skett, men då kommer de väl istället förneka att de någonsin motsatt sig detta.
Senast redigerad av kato85 2023-10-13 kl. 01:59.
Citera
2023-10-13, 01:58
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Vi vet ju inte vad de används för, mer än att de används i Gaza.
Säger inget om vilka områden i själva Gaza, och vilka mål (kanske de används för att ta bort underjordiska tunnlar, broar, vägar, elverk?)
Fritt att spekulera här, personligen tror jag de inte bombar som de vill, då hade de även använt artilleri en masse.
Det jag menar är att sådana vapen är raka motsatsen till precisionsvapen, inte värdiga att använda i en urban miljö, såsom när ryssarna använde FAB-5000 i Mariupol.
Citera
2023-10-13, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabi007
Var läste du det?
https://www.timesofisrael.com/11-un-staff-30-pupils-at-un-schools-killed-in-gaza-says-spokesperson/
Ytterligare en källa på att Israel bombat FN personal

Israel är ute efter Hamas, inte FN styrkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in