Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-12, 21:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajebrasomfan
Vad är kibbutz?
Ett jordbrukskollektiv. Ungefär som en kolchos.
Citera
2023-10-12, 21:09
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Folk i allmänhet verkar inte förstå hur det verkligen ligger till. Ärke höken Netanyahu kommer nu att få sin vilja igenom och krossa palestinierna en gång för alla. Världen ser på och applåderar när Israels övervåld antar gigantiska proportioner. Att Hamas fått grogrund och makten i Gaza beror i grund och botten på hur Israel lugnt och metodiskt under många år raserat Gaza bornas framtidsutsikter. Hamas attack mot en av världens starkaste militärmakter var obegripligt. 0 tanks, 0 stridsflygplan mot Israels 3000 tanks och ca 600 supermoderna stridsplan kan bara sluta på ett sätt. Nu skall dessutom USA förse Israel med en ny omgång supervapen.

Detta!

Fatta att israel "behöver " hjälp. Wtf liksom, är det nån som behöver hjälp är det fan palestina, precis som ukraina
Citera
2023-10-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Mycket märkligt. Bara 2,2 miljoner också. Varför inte öppna gränsen till Egypten och låta dem bo där i läger tills konflikten är över.

Har araber ingen medmänsklighet?

Är inte Egypten lika mycket mördare som Israel som inte hjälper Gaza? Kollektiv bestraffning
Egypten byggde staket både ovan och under mark vid gränsen 2007 när Hamas valdes till ledare i Gaza.
Palestinierna ses som muslimernas zigenare, ingen vill ha något med dem att göra, speciellt i närområdet.
Dock är det extremt många tex i denna tråden som stöttar dem, likt IRAN gjorde och det handlar enbart om den egna agendan nämligen judehat. De utnyttjar palestinierna för sitt egna judehat.
Citera
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Detta!

Fatta att israel "behöver " hjälp. Wtf liksom, är det nån som behöver hjälp är det fan palestina, precis som ukraina
Palestina ska få hjälp.
Palestina ska befrias från Hamas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Det måste ju gå att finna en rättvis lösning som judar och palestinier kan acceptera. Båda parter tror på samma gud och det bor och lever ca 20% palestinier/araber i Israel. Till en början borde Israel sluta med nya bosättningar på palestinsk mark och palestinierna sluta med att skjuta raketer mot Israel. Dom vet av erfarenhet att Israels svar blir övervåld.

Ja men konflikten har passerat en gräns för länge sedan, där fred är högst osannolikt, Israel har ingen anledning att förhandla fram ett skit med Palestina, Israel har våldsmonopol, detta kommer sluta med en slakt på palestinska folket, deras redan hopplösa verklighet kommer bli lite mer hopplös, och ingen kommer göra ett skit för Israel har världens mäktigaste storebror på sin sida
Citera
2023-10-12, 21:12
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Detta!

Jag tror det enda Israel behöver just nu är att Hamas omintetgörs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Hamas tog makten. Förut var det Fatah som styrde i Gaza/Palestina och det var mer demokratisk. De styr på Västbanken.
Man kan inte «rösta» i Gaza på samma sätt man inte kan «rösta» i Ryssland.

Du svara inte på min fråga, varför stödjer (om det ordvalet behagar dig mer) palestinska folket Hamas?
Citera
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Gazaborna är precis som kackerlackor, ett helvete att ha och göra med. Jag tycker att man borde använda VX gas för att snabba på utrotningen av dessa skadeinsekter.

Desutom skulle man änvända mycket kraftigare bomber i storleksordningen 15-20 ton styck, då blir man av med hela kvarter med varje bomb.

Det hela avslutas givetvis med att hela skiten skyfflas ner i medelhavet.
Riktigt så kraftiga "bomber" förfogar inte Israel över.
Citera
2023-10-12, 21:13
Medlem
Jag tror du inte förstår
President Al Sisi en fd egyptisk general som HATAR palestinier kommer nog låta ett piggsvin stryka hans nötter innan han börjar hjälpa Pallar

Varför undrar du?

Svar: För när muslimska brödraskapet vann och Mubarak störtades = firade gazaborna

Al Sisi störtade M-Brödraskapet och Gazaborna förbannade/fördömde honom

Sen dess har Al Sisi närmat sig Israel
Sen han tog över så har Egypten och Israel aldrig vart så bra relation

Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
Egypten ska enligt er öppna upp ett flyktingläger som kan ta in över två miljoner människor.
Detta ska Egypten lyckas göra efter mindre än en vecka har gått.
Citera
2023-10-12, 21:13
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag förstår din poäng. Har du möjligtvis något (realistiskt) förslag på lösning?

Jag har

Låt Gaza tillhöra Egypten, men som en autonom region. Stoppa nya judiska bosättningar där helt.

Låt Västbanken bryta sig helt loss från Israel, stoppa nya judiska bosättningar där också.

Skulle Israelerna kunna gå med på det tror du?

Jag tror nåt liknande föreslogs för inte så länge sen, men Netanyahu och hans nya regering ville inte det.

Jag tror helt innerligt att det inte borde vara några konstigheter..även om jag misstänker att Palestina kommer känna sig lurade, då de hade hela området för sig själva innan Judarna kom.

Men det är nog den enklaste lösningen
Citera
2023-10-12, 21:15
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Jag tycker inte pallar ska bo i betong hus
För civiliserat... de ska leva Beduin livet ...

Det är trevligt, jag hade äran att träna med israeliska försvarsmakten en ggn och de arabiska (muslimska) beduiner som är lojala mot Israel....spårar terrorister och dödar de.

Så Gaza borna kan väl bo i tält och lära sig vara mer sociala och prata med varandra ...inget Internet och sånt trams... och när de finner kärlek än hat mot Israel , kan vi uppgradera lite

Så talar en riktig man av det "utvalda folket".

Vem fan är du ens att bestämma över andra? Du är ju inte bättre än isis själva, samma skit från Mellanöstern
Citera
2023-10-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Varför tänkte inte palestinerna på sina kvinnor och barns bästa innan de skickade sina trupper på mördarturné? Saknar dessa människor konsekvenstänk? I så fall måste Israel se till att de inte kan göra om det. Avskräckning räcker inte mot människor som saknar förmåga att förutse konsekvenserna av sina handlingar.

Det är varje stats plikt att sörja för sina medborgares säkerhet.
Dom visste vad dom gjorde. Dom vill at värden skal se Israel’s angrepp. Hamas offrar med vetande och vilja sina civila.

Men endå vill Hamas inte ge från seg gisslan.

Dom vet absolut vad dom håller på med.
Dom försöker rättfärdiga motangrepp i framtiden.
Just nu har Israel den mest extrema regeringen någonsin, och Hamas visste att denna regering skulle gå inn i Gaza, utan nåd. Ren kalkyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in