2023-10-13, 01:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vadå bombar inte barn? Och om barn dör av bomberna är en annan sak? Nej det är precis samma sak eftersom de är medvetna om att det finns barn i Gaza. Så om en terrorist skulle lägga ut en sprängladdning utanför en skola och barn sedan skulle sprängas när den detonerar då är det inte terroristen som dödat barnen för det är ju sprängladdningen? I så fall är det inte den som skjuter någon som dödat utan det är skjutvapnet… har någon kört på någon så har han egentligen inte kört på någon för det är ju bilen som gjort det. Du fattar väl hur dumt det låter? Och Israel dödar inte barn och familjer i Gaza utan det är bomberna som dödar barnen…
Nej de bombar inte barn, det är inte målet för bomberna.
I övrigt är din allegori inte relevant för situationen, men bra försök till halmgubbe.
Citera
2023-10-13, 01:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Eftersom marktrupper bara leder till mer förluster på båda sidor, inklusive civila.
Men det verkar du uppenbarligen inte fatta.
Läs på lite om Irak-kriget, och se hur många civila som dödades under bombflyganfalen vs. när man satte in marktrupper.
Läs lite om världskrigen. Artilleri är det värsta som finns sett till döda kroppar.

Citat:
Resultatet blir värre med marktrupp.
Nej

Citat:
Nej, de bombar inte barn. Att barn dör av bomberna är en helt annan sak.
Nej, det är att bomba barn. Det står att barn på punkt A. Det kommer en bomb på punkt A. Israel vet att det står barn på punkt A. Det är per definition att bomba ett barn.

Citat:
Som sagt Israel tar ansvar för att civila ges möjlighet att fly, om de inte gör det så är det inte på Israel. Hur många gånger måste jag skriva det för att du ska fatta?
Det är din åsikt. Du får skriva din åsikt hur mycket du vill.

När vi till och med ser nu att Israel bombar flyktingläger så är det uppenbart problematiskt. Att strössla runt lite flygblad till små barn som kanske inte ens kan läsa och hävda att man inte har ansvar för att bomba samma barn, är inte att ta ansvar.

Att kriga mer precist och strategiskt är att ta ansvar för Israel i detta läge.
Citera
2023-10-13, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är fruktansvärt såklart! Men varför ska Israel vara likadana?!? Nu är det de som bombar, spränger och låter människor lemlästas och brinna upp! Det pågår nu och man kan stoppa det! Det andra kan vi inte stoppa för det har redan skett. Däremot kan Israel kanske rädda gisslan om de slutar att bomba Gaza och istället går in för att leta efter dem eller förhandla för att rädda dem. Ingenting blir bättre för att ännu fler dör… Jag blir så jävla ledsen.

Det är komplext och jag ska förkovra mig mer i Israels krigsföring för att få en så nyanserad bild som möjligt. De bryter ju mot internationell lag vad jag har förstått det som?

Det finns dock en stor skillnad på att civila stryker med i Israels strävan att ta kål på fienden. Det är en annan grej, för om de inte gör allt för att försöka ta kål på fienden så kommer deras egna folk bli slaktat och få lida.

Om du kan hitta videor kopplade till detta krig som började för snart nu 1 vecka sedan, på liknande saker som Israel har utsatt Gazas invånare för så kommer jag revidera min uppfattning om att grymheterna kommer assymetriskt ifrån ett håll. Men jag tror inte israeliska soldater beter sig på samma sätt och jag har ingen anledning att tro det tills jag ser övertygande bevis som pekar på motsatsen.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-10-13 kl. 01:48.
Citera
2023-10-13, 01:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Jämför bilder från bombningarna av Dahiya 2006 och de i Gaza 2023. Läs sedan igenom doktrinenen och dra sedan dina egna slutsatser.
Min slutsats är att de inte använder sig av doktrinen.
Bombingarna som nu sker är mer selektiva och precisionsinriktade, och man ger varningsskott innan husen raseras.
Citera
2023-10-13, 01:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
En sak är säker, något jag tror dem flesta här håller med om. Bildandet av Israel var ett enda stort misstag. Kom igen nu alla Palestinhatare, nog måste ni inse det innerst inne?

Hela MÖ var ett snedsteg. Vi skulle aldrig ha haft med dem att göra. Bara låta dem verka i sina habitat och göra sitt. Aldrig släppt in dem i Europa.

Det ser nog alla snillen i backspegeln.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Du har fel. Israel har rätt att bomba om byggnaderna används för militära ändamål.
Det är de som använder de för militära ändamål som har ansvaret, och som begår krigsbrott i och med att de använder mänskliga sköldar.

Din analogi är helt värdelös eftersom du inte tar med konsekvenserna för vad som sker om man inte eliminerar Hamas. I ditt scenario kan man bromsa in eller undvika att köra över barnet.
Jag antar att du med det menar att man kan undvika att civila inte dödas.
Det går inte eftersom Hamas gömmer sig bland civila, och det är deras plan att du ska köra över barnet, du kan mao. inte undvika det, och du kan inte bromsa in.

Hamas? Det borde de tänkt på innan de gav sig ut på sin mord-turné.
Israel ser enbart till att lördagens händelse inte ska upprepa sig (som är Hamas veerk)
En sak jag verkligen undrar är hur i helvete IDF kan veta att ett visst hus är ett militärt mål?
Det ser ju ut som helt vanliga bostadshus de bombar, och om de inte ens lyckades förutse terrordådet, hur kan de så tvärsäkert veta att just vissa bostadshus egentligen är militärbaser?
Citera
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Nej de bombar inte barn, det är inte målet för bomberna.
I övrigt är din allegori inte relevant för situationen, men bra försök till halmgubbe.
Därav blir alla civila mål legitima, om syftet inte är att bomba civila eller?
Citera
2023-10-13, 01:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Om jag minns rätt så har Israel försökt med marktrupper i Gaza innan och blivit utkörda då det är så mycket byggnader och fönster överallt så hade de ingen chans så jag tror de måste bomba först.

Tänk på att det bor 1,5 miljoner palestinier inne i Israel. Dessa stödjer såklart inte något folkmord eller medvetet mördande av barn. De vet vad Israel krigar mot och hur hamas arbetar.
Det är ett problem för Israel att lösa. Och kostnaden sprider sig till Israel från barnen dom annars hade bombat. Det är rimligt att kostnaderna balanseras mellan två parter i ett krig.
Citera
2023-10-13, 01:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Läs lite om världskrigen. Artilleri är det värsta som finns sett till döda kroppar.
Ja, men nu är det inte artilleri som används utan precisionsvapen.
Att jämföra världskrigen med dagens situation är löjeväckande.

Citat:
Nej
Jo det blir värre, läs på nu om Irakkriget innan du uttalar dig igen.
https://www.icrc.org/en/document/new-research-shows-urban-warfare-eight-times-more-deadly-civilians-syria-iraq

Citat:
Nej, det är att bomba barn. Det står att barn på punkt A. Det kommer en bomb på punkt A. Israel vet att det står barn på punkt A. Det är per definition att bomba ett barn.
Fel. De bombar en byggnad, men vet inte vem som finns i byggnaden. Varför de använder sig av varning innan de raserar byggnaden, ifall det finns ex. barn i den.
I ditt scenario så ser israelerna ett barn gå på gatan och så siktar de på barnet. Det är bara fantasier.

Citat:
Det är din åsikt. Du får skriva din åsikt hur mycket du vill.

När vi till och med ser nu att Israel bombar flyktingläger så är det uppenbart problematiskt. Att strössla runt lite flygblad till små barn som kanske inte ens kan läsa och hävda att man inte har ansvar för att bomba samma barn, är inte att ta ansvar.

Att kriga mer precist och strategiskt är att ta ansvar för Israel i detta läge.
Det är inte min personliga åsikt, det är krigets lagar som säger att den som använder sig av mänskliga sköldar har ansvaret, i detta fallet Hamas.
Att du inte kan krigets lagar är ditt problem.
Det spelar ingen roll om det är flyktingläger, skolor, lägenhetskomplex eller barracker om Hamas använder sig av dem.
Om du inte fattar krigets lagar så ska du inte heller påstå saker du inte har en aning om.
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_shield_(law)
Senast redigerad av kato85 2023-10-13 kl. 01:48.
Citera
2023-10-13, 01:47
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
En sak jag verkligen undrar är hur i helvete IDF kan veta att ett visst hus är ett militärt mål?
Det ser ju ut som helt vanliga bostadshus de bombar, och om de inte ens lyckades förutse terrordådet, hur kan de så tvärsäkert veta att just vissa bostadshus egentligen är militärbaser?
Finns olika medel.
Signalspaning mestadels.
Andrahandskällor i form av folk på marken.
Citera
2023-10-13, 01:47
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Därav blir alla civila mål legitima, om syftet inte är att bomba civila eller?
Nej, civila mål är inte legitima.
Men det är inte längre civila mål om de används till militära ändamål.
Citera
2023-10-13, 01:49
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Min slutsats är att de inte använder sig av doktrinen.
Bombingarna som nu sker är mer selektiva och precisionsinriktade, och man ger varningsskott innan husen raseras.
Hela kvarter raserade med fallbomber från 1950-talet, räknas det som precisionsinriktade?https://twitter.com/clashreport/status/1712372542290247796
Det gäller ju att i som fallet med Ukraina med tömma sina förråd av föråldrade vapen, vilket är högst förståeligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in