2023-10-12, 22:25
Medlem
darkSkyes avatar
Fan Va Sjukt. Sjuk otur för förare också
Citera
2023-10-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Jag har själv tänkt Tanken när jag varit ute och gått. Om en bil kör av vägen och jag slänger mig bakom en stolpe som blir påkörd och jag får den emot mig så bör mycket av kraften bilen överför genom stolpen typ döda mig
Räcker väl med stolpens egen kraft och tyngdlagen, får man den i huvudet är det ju kört.
Citera
2023-10-12, 22:54
Medlem
Bluebeast72s avatar
Fruntimmer vid ratten,först in i en stolpe o sen lyckades dö. Herregud
Citera
2023-10-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Fruntimmer vid ratten,först in i en stolpe o sen lyckades dö. Herregud

Nu är det nog du som är "herregud". Ingen förare har dött.
Citera
2023-10-12, 23:27
Medlem
IceEyess avatar
Synnerligen spektakulärt sätt att mista livet på.
Citera
2023-10-12, 23:34
Medlem
Glonkys avatar
Av alla onödiga sätt att dö på så måste detta kvala in på topplistan.

Ingen som känner till identiteten på den avlidna och kan dela med sig?
Citera
2023-10-13, 00:19
Avslutad
Undrar hur snabbt en sådan faller, kan väl inte vara jättesnabbt ändå? Beror i och för sig på brytpunkten längs stolpen och massa/fart på objektet som träffar stolpen men känns ändå som att det tar ett par sekunder. Kan därför vara värt att kolla uppåt så fort man ser en krock och inte bara stirra på bilen. Lättare sagt än gjort förstås.

Lider med kvinnans anhöriga. Vila i frid.
Citera
2023-10-13, 01:16
Medlem
Ganonitos avatar
Märkligt att ingen ålder (ens på ett ungefär) har getts på den avlidne.
Citera
2023-10-13, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Märkligt att ingen ålder (ens på ett ungefär) har getts på den avlidne.

Tja, du börjar gå vid två års ålder? Du går ute och strosar bland vägar till 85-90 beroende på hälsa. Där har du ditt intervall på den avlidne.

Har det framkommit vilken typ av "stolpe" det rör sig om? Metall eller trä, och funktion? Det brukar väl vara någon varje år som stryker med av stormfallna träd. Man tänker instinktivt att man borde hinna hoppa undan, men det går nog ofta snabbare än vad man föreställer sig. Dessutom kan det vara svårt att kalkylera hur och vart något slår ner, även om man hinner reagera.
Citera
2023-10-13, 01:46
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Risken att något liknande ska hända dig när du är ute är visserligen minimal, så du behöver inte oroa dig för attt få en stolpe i huvudet när du är ute.

Säg det till kvinnan som fick stolpen på sig, så känner hon sig säkert mycket tryggare.

Not. Nu död tydligen.
Senast redigerad av Fillesnor 2023-10-13 kl. 01:53.
Citera
2023-10-13, 02:02
Medlem
Glonkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Tja, du börjar gå vid två års ålder? Du går ute och strosar bland vägar till 85-90 beroende på hälsa. Där har du ditt intervall på den avlidne.

Har det framkommit vilken typ av "stolpe" det rör sig om? Metall eller trä, och funktion? Det brukar väl vara någon varje år som stryker med av stormfallna träd. Man tänker instinktivt att man borde hinna hoppa undan, men det går nog ofta snabbare än vad man föreställer sig. Dessutom kan det vara svårt att kalkylera hur och vart något slår ner, även om man hinner reagera.

Det finns en bild på Nerikes Allehanda.

För de som inte kan se den efter artikelns försvinnande så kan man bäst beskriva det som en kortare smal stolpe i metall av den typen som används för att informera om parkeringsregler. Stolpen är böjd från sina 90 graders vinkel till ca 40 grader, den ligger alltså inte helt ner på bilden, att den har böjts tillbaka av räddningstjänsten känns inte så troligt.

Stolpen ser ut att vara ca 2,5 - 3 meter, så rimligtvis, med tanke på stolpens vinkel, har kvinnan förmodligen stått ca 2 - 2,5 meter från den. Vi kan också utesluta att det är gravitationen som accelererat stolpen till en dödlig hastighet, det är snarare bilens hastighet som tvingat ner stolpen i en väldig fart.
Citera
2023-10-13, 02:37
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Jag har själv tänkt Tanken när jag varit ute och gått. Om en bil kör av vägen och jag slänger mig bakom en stolpe som blir påkörd och jag får den emot mig så bör mycket av kraften bilen överför genom stolpen typ döda mig
Varför skulle du gömma dig bakom en stolpe? Det säkraste är att hoppa över bilen eller hoppa ner i ett dike kan funka också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in