2023-10-13, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Israel uppmanar regelbundet Gazas invånare att evakuera området, man har till och med kapat Gazas TV-sändningar där man uppmanar folk att lämna.
Att folk inte lämnar (om det beror på att Hamas beordrat det eller folk väljer att inte lämna) är inget Israel kan stå till ansvars för.

Minst 45 personer ska ha dödats och många skadats i israeliska bombräder på torsdagen mot flyktinglägret Jabalia i norra Gaza. Det rapporterar AP med hänvisning till palestinska myndigheter.

https://www.svt.se/nyheter/hamas-attack-mot-israel?inlagg=014823ed616281f38225b15d90c50da0

Uppmanar till flykt för att sedan bomba flyktingläger. Inte är det vackert
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jo det svarade jag på.
Svara snabbare då.

Citat:
Jo, Israel har fel i konflikten. Det är ett faktum.
Hur kan Israel ha fel i konflikten när det är Hamas som är aggressorn?

Om jag slår dig så är det då ditt fel om du slår tillbaka? Enligt ditt resonemang ska du då inte få slå tillbaka, och eftersom jag inser att du inte ger igen så kommer jag då bara fortsätta slå dig eftersom jag inte riskerar att själv bli slagen.
Senast redigerad av kato85 2023-10-13 kl. 01:03.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-4-2
Nä, men kanske Syrien vid en upptrappning. Putin och Assad är ju bögpolare. Troligtvis inte dock då de har rätt mycket att göra i Ukraina, men det är väl inte totalt uteslutet att de bidrar på nåt sätt.

Då måste någon våga sig på en upptrappning först. Vi får väl se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Såna vapensystem har man redan. De kallas pistoler och automatvapen. Men det är bekvämt att lämlästa barn på avstånd.

Det är väl därför Hamas skickar tusentals raketer lite då och då emot Israel. För det är mer bekvämt att döda Judar på avstånd. Modiga araber var det ja.
Citera
Medlem
Glömde säga

Då Olmert var PM så var hans odds så kassa att Tzipni Livni tog över, en smart kvinna, underrättelse officer och fd utrikesminister

Lite Hillary Clinton wibe i valet även Golda Meir är den första kvinnliga PM och enda

Men då Olmert var så obegåvad (obs andra läsare så är det vad Israel såg inte jag) och betraktades som en liten skugga i jämförelse med Ariel Sharon...så var det inte svårt för Bibi att göra en comeback.

Många på tråden tål honom inte men jag försöker nu vara neutral och skiter i hans personlighet men hans ledarskap har gjort Israel väldigt stark då han har ett IQ högre än de flesta men lite som Trump...han vill verkligen ha detta jobb så länge han kan

Han har en förmåga att smita från åtal när hans fru fälldes...så man kan säga att han har 9 liv...

men när det kommer till Israels säkerhet så är det bara glömma att kompromissa

han bad Obama att fara åt helvete i ovala rummet på diplomatisk sätt så Obama tappade ansiktet

Han vann politiskt där då han stoppade all fredsprocess som Obama försökte på honom och samtidigt få sina 3 miljarder dollar för försvaret ... så 2- 0 till Bibi vs Obama

Sen orkade inte Obama och gav upp den biten

Youtube kan du se "Netanyahu at war" så kan du få en bra bild vem han är

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant tack 👍
Citera
2023-10-13, 01:00
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Minst 45 personer ska ha dödats och många skadats i israeliska bombräder på torsdagen mot flyktinglägret Jabalia i norra Gaza. Det rapporterar AP med hänvisning till palestinska myndigheter.

https://www.svt.se/nyheter/hamas-attack-mot-israel?inlagg=014823ed616281f38225b15d90c50da0

Uppmanar till flykt för att sedan bomba flyktingläger. Inte är det vackert
Om Hamas använt sig av dessa faciliteter så är det tyvärr legitima mål.
Citera
2023-10-13, 01:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så faktumet att Hamas har terrorattackerat Israel är rätt?
Ursäkta mig, felskrivning från min sida. Del skall det stå
Citera
2023-10-13, 01:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Svara snabbare då.

Hur kan Israel ha fel i konflikten när det är Hamas som är aggressorn?
Om jag slår dig så är det då mitt fel att du slår tillbaka? Enligt ditt resonemang ska du inte få slå tillbaka, och eftersom jag inser att du inte ger igen så kommer jag bara fortsätta slå dig eftersom jag inte förlorar något på det.
Ursäkta mig, felskrivning av mig. Del skall det stå
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Nej, jag tycker också Israel måste redovisa alla underättelsekällor och dessutom låta utomstående fatta militära beslut åt dem.

Bevisen på de 40 halshuggna spädbarnen och att samtliga bombade bostadshus i Gaza inhyste terrorister lyser med sin frånvaro. Tycker du inte det är konstigt?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Är ju självklart eftersom dem är i världens största utomhus fängelse.

Varför ger inte Egypten dem vatten och el då?
Citera
Medlem
Hjälparbetare i chock!:

Citat:
Chockad av massakern: ”Värre än Förintelsen”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så faktumet att Hamas har terrorattackerat Israel är rätt?

Men alltså... Hur drar du slutsatser? Bara för att det Israel gör är fel betyder väl fan inte att det Hamas gör är rätt? Är det helt omöjligt att båda gör fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in